Cherokee -90 "porukan vakioin"

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 26.10.2014. 21:16

mikkotapani kirjoitti:Terve!

Piti ihan tarkistaa, minun "lärpäke" on liki vuotta vanhemmalla päiväyksellä eikä sitä ole peukaloitu, liekkö tuo VIN-numerovaatimus tullut sitten myöhemmin katsureitten vaatimuksesta?

Ei sinällään merkitystä minulle, oma Jeepulani on muutoskatsastettu ja se riittänee ainakin toistaiseksi.
Joo täytyy konttorilla jossain vaiheessa kyselemässä että mitä vaatii. että joutuuko itelle tilaamaan oman lärpäkkeen...mitähän mahtais olla hinta tuolla lippusella?
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Poksutin, muokattu yhteensä 18 kertaa

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 17.12.2014. 18:51

Siittä vähän riippukotelon tekoa :)

Kuva

Kuva

Siinä olis strategisia mittoja :) yläpotikka 10cm ja alapotikka 15cm pitkä

Kuva

Yläpotikan ulkomitta 7cm mahtuu täydellisesti alkuperäseen riippukoteloon ja alapuolen sisämitta on 7cm, mahtuu riippu täydellisesti :)

Kuva

on ne reiät kohillaan ;D kyllä rälläkällä ja akkukoneellakin tarkkaa saa :)

Kuva

etuosaan kannen tekoa. tulee vielä reikä ja pultti kemppiliimalla takapuolelle.

Kuva

siinä ne kannet nyt olis. enää puuttuu reikä ja mutteri :)

Kuva

Kuva

on ne kulmat vaan huomattavasti paremmat :)

Kuva

vielä ne kerran täytyy pois ottaa kun riipun kyljestä tulee vielä tuki vetokoukun pulttien alle ja se etuosan reikä on vielä tekemättä... ja sitten maalia ^^
niin ja toi 8.8 pultti saa lähteä kävelemään... oli 12.9 pultti olemassa mutta ei oikeen kokosta mutteria missään -.-

Kuva

EDIT.
Nyt on tehty tukiholkki riippukotelon sisään kun kiristettäessä painui himan kasaan. samalla tein kotelon otsaan reiän ja hitsasin mutterin taakse että sai vähän lisäkiinnikettä...ja tulihan se mustalla vielä töhrittyä :)

pitää vielä kuva räppästä valmiista tekeleestä... kuvia en tajunnut ottaa tekovaiheesta pikku kiireen takia :)
Viimeksi muokannut 2 päivämäärä Poksutin, muokattu yhteensä 20 kertaa

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 17.12.2014. 18:52

ja sitten se ajettavuus.... VOI POJAT!!!! on kuin pumpulin päällä ajelis!!! ja joustot pelaa muutenkin paremmin :)

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 19.12.2014. 19:46

kyllä se rupee taipumaan.
apparinpuolella käsijarrun vaijeri jää änkkärin takia lyhyeksi..pitänee viedä änkkärin ali se vaijeri.

kuskinpuolella taas hanttaa jarruletku :S
Olisko Jamantilla pirempää letkua taakke??

Kuva

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6306
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 19.12.2014. 21:01

Toi on pidempi: http://www.jamant.fi/jarruletku-yjxj-cr ... p-467.html , riittääkö pituus?? Kuinka pitkä pitäis olla!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 20.12.2014. 1:17

Terve!

Minulle ei vaan avaudu tuo juttu eli miksi pitää noin tehdä? Eli mitä hyötyä tuolla kiinnityspaikan laskemisella saadaan aikaiseksi muuta kuin korotusta? Kiinnostaa...

Kauhea määrä eri kiinnitysreikiä eli onko tarkoitus jotenkin säätää tuota jousitusta olosuhteiden mukaan (aika työläs homma maastossa kuitenkin, hehheh). Nämä asiat kiinnostaa vaan heti ensi silmäyksellä ei ymmärrä niin ei ymmärrä...

Jos ns. "vankkurijousituksesta" haluaa paremman niin eikös se ole parempi saman tien aloittaa muutostyöt kierrejousitukselle?
MH

Avatar
Timo L
Viestit: 1484
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 20.12.2014. 10:42

mikkotapani kirjoitti:Minulle ei vaan avaudu tuo juttu eli miksi pitää noin tehdä? Eli mitä hyötyä tuolla kiinnityspaikan laskemisella saadaan aikaiseksi muuta kuin korotusta? Kiinnostaa...
Riipukkeen kulma on lehtipakan jäykkyyden lisäksi suurin vaikuttava tekijä siihen, miten lehtijousialusta toimii. Riipuke väärässä kulmassa -> tuntuu kuin ajaisi tyhjällä maansiirtoautolla vaikka olisi löysätkin jouset.

Kauhea määrä eri kiinnitysreikiä eli onko tarkoitus jotenkin säätää tuota jousitusta olosuhteiden mukaan (aika työläs homma maastossa kuitenkin, hehheh). Nämä asiat kiinnostaa vaan heti ensi silmäyksellä ei ymmärrä niin ei ymmärrä...
Ei niinkään olosuhteiden mukaan, mutta kannattaahan sinne tehdä muutamat reiät jos (ja kun :lol: ) joskus tulee jotain muutoksia alustassa. Ei tartte sitten jälkikäteen tehdä lisää reikiä.

Jos ns. "vankkurijousituksesta" haluaa paremman niin eikös se ole parempi saman tien aloittaa muutostyöt kierrejousitukselle?
Kyllä lehtijousetkin saa toimimaan ihan hyvin. Ei tietenkään ole nelilinkkialustan ja kierrejousien hyötyjä, mutta onhan tuo lehtijousiratkaisu yksinkertainen ja jotakuinkin idioottivarma.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Timo L
Viestit: 1484
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 20.12.2014. 10:45

Onhan niitä sitten tämmöisiäkin vankkurinjousille :D

https://liquidironindustries.com/Liquid ... x-Kit.html

Kuva
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 20.12.2014. 10:48

JAMANT kirjoitti:Toi on pidempi: http://www.jamant.fi/jarruletku-yjxj-cr ... p-467.html , riittääkö pituus?? Kuinka pitkä pitäis olla!!
no sais se sen 10cm vakiota pidempi ainaskin olla... nyt menee ihan kireelle :S
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Poksutin, muokattu yhteensä 20 kertaa

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 20.12.2014. 10:51

Timo L kirjoitti:
mikkotapani kirjoitti:Minulle ei vaan avaudu tuo juttu eli miksi pitää noin tehdä? Eli mitä hyötyä tuolla kiinnityspaikan laskemisella saadaan aikaiseksi muuta kuin korotusta? Kiinnostaa...
Riipukkeen kulma on lehtipakan jäykkyyden lisäksi suurin vaikuttava tekijä siihen, miten lehtijousialusta toimii. Riipuke väärässä kulmassa -> tuntuu kuin ajaisi tyhjällä maansiirtoautolla vaikka olisi löysätkin jouset.

Kauhea määrä eri kiinnitysreikiä eli onko tarkoitus jotenkin säätää tuota jousitusta olosuhteiden mukaan (aika työläs homma maastossa kuitenkin, hehheh). Nämä asiat kiinnostaa vaan heti ensi silmäyksellä ei ymmärrä niin ei ymmärrä...
Ei niinkään olosuhteiden mukaan, mutta kannattaahan sinne tehdä muutamat reiät jos (ja kun :lol: ) joskus tulee jotain muutoksia alustassa. Ei tartte sitten jälkikäteen tehdä lisää reikiä.

Jos ns. "vankkurijousituksesta" haluaa paremman niin eikös se ole parempi saman tien aloittaa muutostyöt kierrejousitukselle?
Kyllä lehtijousetkin saa toimimaan ihan hyvin. Ei tietenkään ole nelilinkkialustan ja kierrejousien hyötyjä, mutta onhan tuo lehtijousiratkaisu yksinkertainen ja jotakuinkin idioottivarma.
no sinähän sen kerkesit sanomaa :)
perästä tuli paljon pehmoisempi kun aikasemmin riippu oli täysin pystyasennossa...ehkä jopa aavistuksen taaksepäin. korotusta ei tullut kun noin 2cm jolloinka perä ja keula on nyt samalla korkeudella :)

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 20.12.2014. 11:02

Timo L kirjoitti:Onhan niitä sitten tämmöisiäkin vankkurinjousille :D

https://liquidironindustries.com/Liquid ... x-Kit.html

Kuva
enköhän mää nyt kuitenkii pysy näissä peruspatenteissa :D
ihan "kakskäyttöautona" pitäis pysyä :)

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 20.12.2014. 18:51

Omassa XJ:ssä uudet 4,5" takalehdet oli sen verran lyhyet, että oli pakko laittaa tuollaiset riippujen siirtosarjat. Muuten ei ollut mitään toivoa saada jousia takapäästä edes kiinni.

En tiedä johtuuko siitä, mutta takana on nyt paljon parempi vetopito. Nyt tuolla pystyy ajamaan takavedolla jopa näin talvella...

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 20.12.2014. 19:07

keltsi kirjoitti:Omassa XJ:ssä uudet 4,5" takalehdet oli sen verran lyhyet, että oli pakko laittaa tuollaiset riippujen siirtosarjat. Muuten ei ollut mitään toivoa saada jousia takapäästä edes kiinni.

En tiedä johtuuko siitä, mutta takana on nyt paljon parempi vetopito. Nyt tuolla pystyy ajamaan takavedolla jopa näin talvella...
no varmasti näinnkin voi käydä :D 4.5" jouset alkaa olemaan jo aika kaarella :) itellä vaan n.2.5" noissa lehdissä ja se puuttuva tuuma tulee riippukotelosta :)

no itekkin pystyy pelkällä takavedolla ihan kivasti ajelemaan, mutta alla onkin nastarenkaat ja takana toimiva kitkalukko :)

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 20.12.2014. 19:59

Terve!

Kiitoksia vastauksista, pikkuhiljaa asia selkenee sieltä hämärän rajamailta kohti kirkasta ajatusta! Eli noiden vinkkien perusteella itse filosofioiden kun riipuke on pystysuorassa niin alkujousto on suoraan riippuvainen jousipakan jäykkyydestä ja jos riipuke on tietyssä kulmassa niin saadaan aikaiseksi ikään kuin progressiota eli jousitus on alkuvaiheessa herkempi ja loppujoustoa kohti vaikuttaa sitten koko ajan enemmän ja enemmän jousipakan jäykkyys? Eli saadaan alkuherkkyyttä? Vähän niinkuin enska- ja crossipyörissä linkkujen avulla saadaan takaiskarin karan sisään painumaa muutettua suhteessa takarenkaan liikerataan eli iskunvaimentimen liike kasvaa suhteessa enemmän kuin mitä takapää painuu alas.
MH

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 20.12.2014. 22:38

mikkotapani kirjoitti:Terve!

Kiitoksia vastauksista, pikkuhiljaa asia selkenee sieltä hämärän rajamailta kohti kirkasta ajatusta! Eli noiden vinkkien perusteella itse filosofioiden kun riipuke on pystysuorassa niin alkujousto on suoraan riippuvainen jousipakan jäykkyydestä ja jos riipuke on tietyssä kulmassa niin saadaan aikaiseksi ikään kuin progressiota eli jousitus on alkuvaiheessa herkempi ja loppujoustoa kohti vaikuttaa sitten koko ajan enemmän ja enemmän jousipakan jäykkyys? Eli saadaan alkuherkkyyttä? Vähän niinkuin enska- ja crossipyörissä linkkujen avulla saadaan takaiskarin karan sisään painumaa muutettua suhteessa takarenkaan liikerataan eli iskunvaimentimen liike kasvaa suhteessa enemmän kuin mitä takapää painuu alas.
http://www.quadratec.com/jeep_knowledge ... cle-93.htm

Kirjoita vastaus