KJ 2.4 huono käyntiinlähtö kylmänä (RATKAISTU !)

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Kuulessää
Viestit: 8
Liittynyt: 21.08.2014. 21:33
Paikkakunta:

KJ 2.4 huono käyntiinlähtö kylmänä (RATKAISTU !)

Viesti Kirjoittaja Kuulessää » 27.10.2014. 21:54

Kyseinen kampe lähtee kehnosti käyntiin jo nollakeleillä. Pyörittää hyvin, yskäiseekin pari kertaa vaan ei jaksa jäädä käyntiin pitkälläkään sahauksella. Kaasupolkimen painamisellakaan ei vaikutusta asiaan. Muutaman kerran kun starttaa niin sitten jää käyntiin ja käy heti kyllä ihan nätisti ensin noin 1200 rpm josta laskee lämmittyään 1000 rpm ja täysin lämpimänä sitten noin 850 rpm. Tulpat ja ilmansuodatin uudet, vikakoodeja ei testeri (DRBIII) näytä eikä MIL-valo pala. Lämpötila-antureiden lukemat testerillä katsottuna järkeviä sekä kylmänä että lämpimänä, IAC säätää 900-1100-1200 kun testeristä pyytää. TPS-arvo muuttuu tasaisesti kaasupolkimen asennosta riippuen 0-100%. Ulkoilmanpaineeksi kertoo 750 mmHg, MAP-arvo tyhjäkäynnillä noin 500-550 mbar, moottorin kuormitus tyhjäkäynnillä selvästi alle 10 % ja IAC noin 10 steps kun kone lämmin ja ilmastointikompura ei ole päällä. Onko tuo alipainearvo kuitenkin vähän alakanttiin ? Mistäs tuossa nyt seuraavaksi alkaisi syytä arpomaan ja osia vaihtamaan?
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Kuulessää, muokattu yhteensä 22 kertaa

JuhaE
Viestit: 12
Liittynyt: 02.09.2013. 17:44
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja JuhaE » 28.10.2014. 9:20

Pa-suodatin?
Akku laturiin yöksi ja sit kokeilee käyntiin?
Jeep Cherokee 2.8crd sport*star

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 28.10.2014. 21:20

Miten mittasit lämpötila-anturin? 10 asteen ero alkaa olla jo max heitto.
Itse olen tollasella laser mittarilla mitannu lohkosta ja verrannu testerin näyttämään.

Map anturi o äkkiseltään hyvä testata myös niin että moottori sammuksissa sen pitäisi näyttää ihan perus ilmanpainetta.

Joskus on hyvä tehdä sillai että akun napa irti -> 5min odottelua -> akun napa kiinni ja virrat päälle -> 10min odottelua ja ei kaasuun tms hipastakkaan. -> auto käyntiin ja testailemaan.
***************************************************************
Tässä on ajatuksena se että auto hakee asentomoottorit yms perusarvoille. Ei toimi kaikissa merkeissä ja malleissa mutta useamman auton saanu kuntoon tällä. Joskus ihan satunnaisen vian tultua mutta joskus esim. kaasuläpän vaihdon jälkeen tms.

Myös kannattaa kokeilla miten lähtee tulille jos on ollu tunnin roikassa lämpenemässä.
kozel@ircnet

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 07.11.2014. 18:06

Niin ja lisähuomautus:

Lämpötila-tietoa kannattaa seurata kylmästä kuumaksi. Joskus hajoaa niin että 0-10c näyttää oikein 10-18c näyttää ihan pieleen.. 0c tai -30c tms. ja 19-100c välin näyttää normaalisti.
kozel@ircnet

Kuulessää
Viestit: 8
Liittynyt: 21.08.2014. 21:33
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Kuulessää » 09.11.2014. 17:21

Kiitos vastauksista, mutta ei ole asia edistynyt. Akun lataaminen yön ei muuta tilannetta. Roikasta lähtee nikottelematta ensimmäisellä pyöräytyksellä eikä vaadi pitkää sahaamista. Tuo joutokäynnin MAP-alipainearvo 500-550 oli sekin mmHg eikä mbar joten OK. Nyt nollakelien tienoilla kaikki lämpöanturiarvot kylmällä koneella myös nollan tietämissä. Tutkinta jatkukoon.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 09.11.2014. 19:27

Mites starttipilotilla?
kozel@ircnet

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 09.11.2014. 19:45

Niin ja miten päästöt.. pyrkiikö käymään esim. laihalla kun kone kylmä yms.
Esim. ilmavuoto esim aiheuttaa sen että pyrkii menemään laihalle. Samaten laajakaistalambda ei toimi ennen kuin lämpenee jos sen lämmitys ei toimi oikein.
kozel@ircnet

Kuulessää
Viestit: 8
Liittynyt: 21.08.2014. 21:33
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Kuulessää » 22.11.2014. 12:27

Kiitokset hyvistä vihjeistä. Vika taitaa sittenkin olla tuossa moottorin lämpöanturissa tai ehkä vaan sen liittimessä. Oli puolillaan jotakin epämääräistä nestemäistä moskaa ja tällä kertaa muutamassa pakkasasteessa näytti testeri moottorin lämpötilaksi + 30° C. Elektroniikkapuhdistusaineen suihkuttelun ja paineilmapuhalluksen jälkeen liitin takaisin kiinni ja nyt näytti noin 0° C. Ja kone tärähti käyntiin niin kuin pitääkin.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 22.11.2014. 18:12

Hienoa.. Ratkaisukin kirjoitettu tänne.

Mutta voi olla sellainenkin vika että vuotaa nestettä läpi sinne liittimeen.
kozel@ircnet

Kuulessää
Viestit: 8
Liittynyt: 21.08.2014. 21:33
Paikkakunta:

If it ain't broke, don't fix it...

Viesti Kirjoittaja Kuulessää » 23.12.2014. 10:26

Jatkoa aiheeseen: päätin varmuuden vuoksi vaihtaa tuon lämpötila-anturin uuteen vaikka tuo liittimen puhdistuskin tuntui tuohon kylmäkäynnistykseen auttaneen. Se oli virhe: termostaattikotelo johon tuo anturi on ruuvattu onkin muovia...ja anturi oli niin jurkoontunut kierreosaansa että avausvoimaa lisätessä tuo jalustakierre lohkesi irti kotelosta...voi prkl.

Jeeppi sitten pariksi viikoksi telakalle odottelemaan uutta termostaattikoteloa ja tiivistettä. Sen verran oli tuuria että kotelon pultit sentään sai alumiinikannesta auki uusia murheita aiheuttamatta vaikka melko tiukassa tuntui nekin olevan.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.12.2014. 18:15

Yrittäny tässä hahmottaa sitä sun termarikoppaa, kun mun mielestä ainakaan klassisessa termarikopassa ei oo anturia, eli tuossa: http://www.jamant.fi/termostaattikoppa- ... -3201.html , eikä se oo edes muovia. Että siis mistäs kopasta sää puhut??? Kun ei aujkene, eikä oo nyt yhtään 2.4DOHC -konetta tontilla... Ja tehtaan kuvista en osannut hahmottaa, on ne kuvat niin surkeet...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kuulessää
Viestit: 8
Liittynyt: 21.08.2014. 21:33
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Kuulessää » 23.12.2014. 18:44

Se on se alaosa johon tuo letkulähtö tulee kiinni. Tuon näköinen, oikein hyvät kuvat ainakin: http://suntelproducts.en.alibaba.com/pr ... ngler.html

Minimitilaus tuolta 300 kpl...marmoritiskin mukaan ei yhtäkään löydy Suomenmaasta eikä toimitusajastakaan edes harmaata aavistusta (eikä vissiin sultakaan ainakaan varaosanumerohaulla saanut näkyviin). Onneks löytyi sentään yksittäin Saksasta :D

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.12.2014. 18:55

Aaah, se on se termarin pesä, eli termarin alle tuleva osa!! Jännää että ei muuten edes tehtaan kuvista tuo löydy!! Yritin etsiä sekä Coolin -osiosta että 2.4 Engine -osiosta, ei oo kuvaa.... :shock:

Joo, ei oo mulla tommosta, kun ei oo kukaan ennen kysyny. Ja merkkiorganisaatiosta et saa mitään nyt kuukauteen, ennenkuin ne saa uudet systeemit käyntiin (kukaan ei edes tiedä, mitä ne uudet systemmit olis, kun ei ole vielä paljoa sitä osastoa, joka kertoisi, edes perustettu)...

Mutta löysit kumminkin osan??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.12.2014. 18:58

Joo, ei siitä ole kuvaa, numerolla se sitten löytyi:

-21 53010553AA HOUSING, Thermostat

Ja kun tuon 21:sen edessä on tuo - merkki, se tarkoittaa, että ei ole kuvaa... Hitto näitä merkkiorganisation kuvia, tärkeimmät tuotteet löytyy ilman kuvaa, ei ihme että marmorilla tilaavat osia päin hemmettiä.....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.12.2014. 19:04

Tilaamalla noita saadaan, tulee seuraavassa kuormassa!! Otan niitä nyt hyllyyn, koska jos sulta hajos, niin kohta hajoaa joltain muulta myös....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus