-98 ZJ Laredo, 5,2, 44RE, NV249, vakio, varinat ja vuodot

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
ZJfani
Viestit: 8
Liittynyt: 22.06.2014. 4:16
Paikkakunta:

-98 ZJ Laredo, 5,2, 44RE, NV249, vakio, varinat ja vuodot

Viesti Kirjoittaja ZJfani » 23.06.2014. 20:27

-takaperan ja kardaadin liitttyma on kostea
-etuperan ja kardaanin liittyma on kostea
-jakolaatikon ja takakardaanin liittyma on kostea
-jakolaatikon ja etukardaanin liittyma on kostea
-NV249 viskokytkin on loppu

Ajelin aika pitkaan varistavilla kardaaneilla, se mahtoi vaurioittaa stefat.

-kaikki etupaan pallonivelet on vaihdettu, myos se tanko jossa ne on kiinteat
-vetoakseleiden paat ja navat on vaihdettu edessa
-ohjaussimpukka on saadetty ja stefa vaihdettu
-takakardaanin ristikot on vaihdettu
-etukardaanin ristikot on vaihdettu
-etukardaanin ristikon sisalla oleva nivel jossa pallo vastaa jousikuormitteisena kuppiin on sorvarilla kunnostettu
-ohjauksen iskari on vaihdettu

Joku paukahtelee viela etupaassa parkkipaikalla veivattaessa ja myos kaannoksen aikaisessa jarrutuksessa satunnaisesti vaikka ohjaus ei ole lahellakaan aariasentoa. Mista se voi tulla? Pitaako alkaa purkamaan etuperaa?

Mulla on nyt etukardaani irti kunnes saan viskon kuntoon tai mieluummin sopivan NV242 laatikon oikeilla sovituksilla. Mitahan noista NV242 laatikoista pyydetaan?

Sitte noi perien ja jakolaatikon oljyvuodot, onko niiden vaihtoa vaativat stefat niin "syvalla" etta kotikonstit ei riita?

300 000 on mittarissa.

Alkaa usko loppua, tunnustan etta vilkaisin jo sivusilmalla jotain riisiautoa. Auts!
Onhan se vaikeeta jos ei osaa!

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Jeep on aina Jeep.

Viesti Kirjoittaja rane58 » 23.06.2014. 21:10

Niissä riisiautoissa on sitten omat ongelmat! :wink:
-Eikä niissä ole Tyyliä..... 8)
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.06.2014. 23:12

Noi mainitsemiesi stefojen kunto:
* Kostea/ hikoilee = normaalia
* Märkä/ tiputtaa = rikki

Mulla on täysrempatut perät, kuten myös jakolaatikko, ja ne kaikki hikoilee/ on kosteita tietyistä paikoista. Käytetty vain orkkislaatuisia laakereita ja stefoja, eli ei niistä parempia saa. Kardaanit tasapainossa ja tärinöitä ei ole..

Oletko vaihtanut raidetangonpäät, sekä panhardin, vai pallonivelet? Kaksi eri asiaa. Kuulostaa minusta että raidetangonpäät ja etupään panhardi on vaihdettu. Normaaleja kulutusosia, ihme jos ei jo 300tkm kohdalla ja tällä iällä loppu olisi.. samaan sarjaan kuuluu nuo kaikki ristikot, etuvetareiden CV- nivelet (jos niitä tarkoitit), etunavat, sekä etukardaanin tuplaristikon remontti.


Noilla kilsoilla/ iällä usein on jo tukivarsien puslat loppu/ halkeilleet, joten niitä suosittelisin tarkistamaan. Rautakanki/ joku vahva vääntökapistus tukivarren kiinnikkeen ja tukivarren väliin, koita liikuttaa eteen-taakse ja kiertosuunnassa, katso samalla fikkarin kanssa miltä puslat näyttää.

Vakiopaikkoja ZJ/XJ/MJ//TJ etuakselilla kolinoille on myös panhardin akselinpään kiinnikkeen reiän "venyminen" soikeaksi, ja toisaalta joskus myös korinpuoleiset etupään alatukivarsien kiinnikkeiden reiät on samalla tavalla venähtäneet (harvinaista).



Ei noi asiat japsiautoa ostamalla mihinkään muutu.. saat vaan kasan ruosteista japaninpeltiä ja olemattoman kulkupuolen/ huonon etenemiskyvyn tilalle :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

ZJfani
Viestit: 8
Liittynyt: 22.06.2014. 4:16
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja ZJfani » 24.06.2014. 4:41

Alkaa nyt suuttuko, ma vaan kiusasin tolla riisiautojutulla, enhan ma nyt tosissani.

Tama oli hyva, tarkistan nuo pusla ja Panhard asiat.

Voisiko joku auttaa tunnistamaan akselit seuraavien merkintojen perusteella:

etuperan merkinnat, luukkuun stanssattu:
Dana
42960 2
149 7
T V
01 21 97

etuperan takana alareunassa SHF3 (en ole aivan varma kirjaimista)
etuperan pitkassa akseliputkessa takapuolella 46345

takaperan merkinnat, luukkuun stanssattu:
Dana
42960 1
149 7
R V
01 21 97

takaperan takana alareunassa SHF5 (en ole aivan varma kirjaimista)
putkeeen stanssattu 48177
Onhan se vaikeeta jos ei osaa!

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 24.06.2014. 11:02

Paukahdukset käännöksissä johtuu todennäköisesti jumittavasta viskosta, joka pomputtaa rengasta. 242:n maksaa harrastajalta ostettuna 200-500 ja romuttamolla jotain 800€. ZJ:hin vain ei sitä oikein saa mistään, kun melkein kaikissa (paitsi dieseleissä) on 249:t. Vaihdekaaviota et löytä sitten mistään. Swappina onnistuu viskorikkonaisen 249:n etupää ja vaikka XJ:ssä ollut 242:n takapää. Vuosiluvut lootien kesken pitää sitten vielä täsmätä...

Hommaa ennemmin ehjä 249 viskolaatikko tai Jenkieistä ehjä viskokytkin, niin pääset helpommalla.
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.06.2014. 11:48

ZJfani kirjoitti: Voisiko joku auttaa tunnistamaan akselit seuraavien merkintojen perusteella:

etuperan merkinnat, luukkuun stanssattu:
Dana
42960 2
149 7
T V
01 21 97

etuperan takana alareunassa SHF3 (en ole aivan varma kirjaimista)
etuperan pitkassa akseliputkessa takapuolella 46345

takaperan merkinnat, luukkuun stanssattu:
Dana
42960 1
149 7
R V
01 21 97

takaperan takana alareunassa SHF5 (en ole aivan varma kirjaimista)
putkeeen stanssattu 48177
Merkinnöistä osaa sanoa mitään, mutta etuperä on Dana 30 ja takaperä on joko Dana 35C tai Dana 44, tunnistaa peräkopan tiivisteen muodosta, vertaa tuosta, Dana 35C -tiiviste: http://www.jamant.fi/tiiviste-xjmjyjtjz ... -2995.html tai Dana 44 -tiiviste (ei sitten kyllä sovi, mutta muoto on sama): http://www.jamant.fi/tiiviste-xjmjcjyjt ... -2996.html ja erot on ihan selkeät!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 24.06.2014. 19:55

Hetken haulla löytyi jo 5 vaihdekaaviota hintahaarukassa 11-33€.. etsivä löytää. 8)
ZJ 4.0 -96

ZJfani
Viestit: 8
Liittynyt: 22.06.2014. 4:16
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja ZJfani » 24.06.2014. 21:36

Terve

Tosta perakysymyksesta sen verran etta ton Jamantin (kiitos) tiivisteen perusteella nayttais etta mulla on Dana 44 seka takana etta edessa. Tama on venezuelassa tehty auto, ehka se on "raskaammin" tehty huonoille teille.

Mulla on Flickr -sivustossa tili, voisin laittaa kuvia ja linkin tanne, jos teita kiinnostaa kommentoida.

Kerrottakoon nyt etta mina asun ecuadorissa.

Noi paukahdukset ei voi johtua viskosta koska mulla on nyt etukardaani irti just sen kulahtaneen viskon takia.

Oisko toi 249 kunnossa olevalla viskolla ok kivikkoisella (nyrkin-paan kokoista pyoristynytta kivea ja karkeaa soraa, ei upota)kuivalla joen pohjalla? Ajattelin heittaa alle 15 x 10,5 x 31 BF Goodrich All Terrain renkaat, Billsteinin iskarit mulla jo on.

Luin jostain etta 242 olisi hyva kivikossa.
Onhan se vaikeeta jos ei osaa!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.06.2014. 22:14

Joo, kuvia siitä etuperästä, ikinä kuullutkaan että vois olla D44 edessä tossa korimallissa :shock: :shock:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 25.06.2014. 14:48

Toimiva 249 on ylivoimaisesti parempi huonoilla teillä kuin 242:n avuttoman surkea 4ft; siinä kun on vain avoin tasauspyörästö (planeetta) keskellä, joten voima menee joko etten tai taakse, mutta ei oikein koskaan molemmille silloin kun pitäisi. 4 part time hi taas on keskilukollinen, mutta paljon kankeampi ajettava - ja sillä ei luonnollisesti saa ajaa kuivalla tiellä ollenkaan.

249:n visko jakaa voiman varsin hyvin eteen silloin kun sitä tartee, muuten '96-'98 ZJ:ssä se on 10-90 takapainotteinen (max. 50/50 voimanjako). Itse kun aikanaan koitin niin n.60cm syvässä kinostuneessa pakkaslumessa meni AWD:llä (nopea puoli) ilman ongelmia. Jos on sitten paha paikka, niin näissä '96-'98 249:ssä hitaalla puolella on keskilukko.


Nuo Venezuela- mallit on hienoja vehkeitä, kun on rauta D44:t molemmissa päissä ainakin osassa autoja. Kun tulet sieltä joskus Suomeen (jos töissä olet?), niin tuo muuttoautona Grandisi tänne? Varmasti löytyy ostaja noille akseleille.. :wink:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus