mj/xj:n dieselöinti ?
mj/xj:n dieselöinti ?
Mulla on v.88 comanchee 4.0L .. Aattelin tuossa että tekisi mieli sovittaa siihen jonkinlainen diesel-moottori.
Mitkään pikku rellun koneet ei kiinnosta, joten ajattelin tossa jotain chevyn 5L kasikonetta.
Onkohan tuo ylipäätään mahdollista???
Mitenkähän mahtaa mennä noin lain puitteissa tuo homma??
Mitkään pikku rellun koneet ei kiinnosta, joten ajattelin tossa jotain chevyn 5L kasikonetta.
Onkohan tuo ylipäätään mahdollista???
Mitenkähän mahtaa mennä noin lain puitteissa tuo homma??
Mennään niin pitkälle pöpelikköön kun pääsee...
Jeep Comanche 4.0 -88
Jeep Comanche 4.0 -88
Ei onnistu mikään iso kasimöhkäle, ei oikein fyysisen koon eikä myöskään kuutiotilavuuden suhteen.
Varmaan paras/ järkevin tuonikäiseen olisi laittaa joku Mersun vähän vanhempi 5- tai 6-pyttyinen dieseli, mitä näihin on laitettukin. Kompakti koko/ paino, saa reilusti tehoa/ vääntöä, on kohtuuhelposti saatavilla järkihintaan, ja kelpaa leimallekin. Tosin aika monta kilometriä saat silti ajaa, että se maksaa itsensä takaisin.. Eli voi äkkiä käydä niin, että saat tuosta dieselöinnistä vain harrastamisen ilon, etkä mitään muuta.
Tuo 4.0 on aikalailla pomminvarma kone, jos ei ole ihan loppuunajettu niin ei muuta kuin lisää kovaa ajoa. Tai vaikka olisikin kone loppu, niin korvaavaan koneen saa tästäkin maasta varsin järkihinnalla.
Varmaan paras/ järkevin tuonikäiseen olisi laittaa joku Mersun vähän vanhempi 5- tai 6-pyttyinen dieseli, mitä näihin on laitettukin. Kompakti koko/ paino, saa reilusti tehoa/ vääntöä, on kohtuuhelposti saatavilla järkihintaan, ja kelpaa leimallekin. Tosin aika monta kilometriä saat silti ajaa, että se maksaa itsensä takaisin.. Eli voi äkkiä käydä niin, että saat tuosta dieselöinnistä vain harrastamisen ilon, etkä mitään muuta.
Tuo 4.0 on aikalailla pomminvarma kone, jos ei ole ihan loppuunajettu niin ei muuta kuin lisää kovaa ajoa. Tai vaikka olisikin kone loppu, niin korvaavaan koneen saa tästäkin maasta varsin järkihinnalla.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
En usko fyysisen koon olevan ongelma?? Mut tuo kuutiotilavuusjuttu on sit toinen homma=/
Tai veikkaan senkin onnistuvan tiettyjen muutoksien jälkeen?.
Tuttu laittoi toyota hj40:seen ison bensakasin ja sai sen leimattua, vaikka joutui muokkaamaan jopa runkoa/koria...
Ei tossa muuta, mutta uskon kyllä maksavan aikalailla nopeasti polttoaine kuluissa takaisin. Sillä nykyinen pannu imee 20 L maantiellä, ja maastossa pitkälle päälle kolmenkympin...
Tai veikkaan senkin onnistuvan tiettyjen muutoksien jälkeen?.
Tuttu laittoi toyota hj40:seen ison bensakasin ja sai sen leimattua, vaikka joutui muokkaamaan jopa runkoa/koria...
Ei tossa muuta, mutta uskon kyllä maksavan aikalailla nopeasti polttoaine kuluissa takaisin. Sillä nykyinen pannu imee 20 L maantiellä, ja maastossa pitkälle päälle kolmenkympin...
Mennään niin pitkälle pöpelikköön kun pääsee...
Jeep Comanche 4.0 -88
Jeep Comanche 4.0 -88
No, aika einstein saat olla jos saat leimattua esim. 5.0 padan 4.0 moottorin tilalle, kun tilavuus saa nousta max. 20%. Sitten vielä löydät sellaisen joka täyttää ko. ajankohdan päästörajat, eikä mene dieselkoneen paino liian isoksi verrokkikoneeseen nähden. Tehojen puolesta ei sentään ongelmaa tule, harva vanhempi patalaiska diesel- jenkkikasi vakiona tuottaa heppoja niin paljon kuin tuo 4.0 kone.högge kirjoitti:En usko fyysisen koon olevan ongelma?? Mut tuo kuutiotilavuusjuttu on sit toinen homma=/
Tai veikkaan senkin onnistuvan tiettyjen muutoksien jälkeen?.
Tuttu laittoi toyota hj40:seen ison bensakasin ja sai sen leimattua, vaikka joutui muokkaamaan jopa runkoa/koria...
Sinänsähän joku ~5 litran dieselkasi ei kauheasti kooltaan eroa bensavehkeistä, ja esim. sekä vanhemmat 350SBC- koneet kuin uudemmat Vortecit aina noihin n. kuusilitraisiin asti menee lähes heittämällä konehuoneeseen, vaikka vähän ahdasta onkin. Lähinnä pakosarjat on bensakaseissa se miksi voi joutua aisoja vähän leikkelemään ja liimaamaan.
Mutta sen sijaan juuri esim. Mersun OM617 yms. vastaavat on hyviä moottoreita näihin nimenomaan fyysisen koon (ulkomitat, paino), kuin tehojenkin puolesta (vakiona turbokoneita, fiksut tehot/ väännöt, ja lisääkin saa helposti), ja mekaaninen kestokin on kohdallaan. Eikä hinnatkaan ole ihan älyttömiä.
Mitähän sinulla on koneessa vikaa, jos noin paljon vie? Oma XJ vei 35" renkailla 4" korotettuna jotain 15-18 maantiellä kun malttoi pitää nopeuden tuossa 80-100km/h välissä. Nykyinen 5.9 ZJ vie 32" renkailla n.2" korotettuna vastaavilla nopeuksilla 15-16. Toki jos välitykset on vakiot ja isot renkaat, niin ei tartte ihmetellä.. tosin vie se dieselkin sillon turhaa soppaa.Ei tossa muuta, mutta uskon kyllä maksavan aikalailla nopeasti polttoaine kuluissa takaisin. Sillä nykyinen pannu imee 20 L maantiellä, ja maastossa pitkälle päälle kolmenkympin...
Dieselöinti maksaa itsensä takaisin suht äkkiä jos vuotuiset ajosuoritteet on kohtalaisen suuria ja saat tehtyä jokseenkin kaikki muutoksiin liittyvät työt itse/ kaveri tekee halvalla. Ja toki pitäisi saada tekniikkakin kohtuu hinnalla. Onhan näistä XJ:stä ja MJ:stä saatu ihan asiallisia vekottimia dieselöityinä, kun on noita mersun pannuja istutettu keulalle.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
No kiitos vinkistä =) täytyy ruveta ettimään mersun diisseliä.. eli 20%.. hmm. 4, 7L olis siis maximi..
Juu ja tuo kulutus... en tiedä mitä ne pitää olla, mut: 2 cherokeeta ja 1 comancheen omistajana voin sanoa, et cherokeet vei 16-25L satasella ja comanche 5...10 litraa enemmän. Saattaahan tuo olla, et mulla on ollu kaikki nuo jotenkin viallisia yksilöitä, mut tuskimpa.
Sanotaan että pioneer malli joka mulla oli, oli tuotu muuttoautona jenkeistä ja se oli huomattavasti pirteempi kuin nuo kaksi muuta. En tiedä mistä johtuu???
Ps. Tuo sun 5,9L on vissiin uudemmasta pelistä, joten en yhtään ihmettele jos kulutus on tuota luokkaa. Mulla oli aikanaan Suburban 6.5L turbodiesel, eikä se vieny maantiellä ku 10..11L.. , mut jotenkin nuo jeepit tuuppaa viemään vaan huomattavasti enemmän..
Juu ja tuo kulutus... en tiedä mitä ne pitää olla, mut: 2 cherokeeta ja 1 comancheen omistajana voin sanoa, et cherokeet vei 16-25L satasella ja comanche 5...10 litraa enemmän. Saattaahan tuo olla, et mulla on ollu kaikki nuo jotenkin viallisia yksilöitä, mut tuskimpa.
Sanotaan että pioneer malli joka mulla oli, oli tuotu muuttoautona jenkeistä ja se oli huomattavasti pirteempi kuin nuo kaksi muuta. En tiedä mistä johtuu???
Ps. Tuo sun 5,9L on vissiin uudemmasta pelistä, joten en yhtään ihmettele jos kulutus on tuota luokkaa. Mulla oli aikanaan Suburban 6.5L turbodiesel, eikä se vieny maantiellä ku 10..11L.. , mut jotenkin nuo jeepit tuuppaa viemään vaan huomattavasti enemmän..
Mennään niin pitkälle pöpelikköön kun pääsee...
Jeep Comanche 4.0 -88
Jeep Comanche 4.0 -88
Sulla oli XJ:ssä kolmosella alkavat välitykset ja Comanchessa vois olla nelosella alkava, siinä se ero!! Ja silloin on kyllä pirtee lähtemään...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
No, ei tuo 5.9 ole juuri sen uudempi kuin nelilitrainen ruiskuversiona, '87/ '91 (Renix/ HO) vs. Magnum koneiden '92/'93 saama monipisteruisku yms. uudistukset.. Ja kuten sanoin, ei tuo 4.0 kone pitäisi todellakaan kuluttaa ihan älyttömiä ottaen huomioon että on pitkäiskuinen kone jonka perusdesign on 60- luvulta ja se istutetaan autoon jonka virtaviivaisuus on tiiliskiven luokkaa. Jos tuollaisella vehkeellä pääsee 35" renkailla, 4.88 välityksillä, 4" korotuksella ja n.200kg lisäpainolla vrt. alkuperäiseen kuntoon n.15-18l/ 100km todelliseen kulutukseen maantiellä ja kaupungissa (siellä pyöri välillä kyllä yli 20l/100km:nkin jos pysähtelevää ruuhka-ajoa), niin en voi sitä hyvällä tahdollakaan kutsua isoruokaiseksi kun suhteuttaa mikä laite on kyseessä.högge kirjoitti:Ps. Tuo sun 5,9L on vissiin uudemmasta pelistä, joten en yhtään ihmettele jos kulutus on tuota luokkaa. Mulla oli aikanaan Suburban 6.5L turbodiesel, eikä se vieny maantiellä ku 10..11L.. , mut jotenkin nuo jeepit tuuppaa viemään vaan huomattavasti enemmän..
Vakiona sain molemimlla XJ:lläni (4.0 + AW4 + 242) GPS:llä todennetuilla ajokilsoilla ja tankki täyteen -> ajoa -> tankki täyteen- periaatteella mitattua maantiellä tuollaisia 12-14 litran kulutuksia, kaupungissa pari- kolme litraa enemmän. Enkä todellakaan aja yleensä mitenkään "mummotyylillä", tosin koitan kyllä ajaa fiksusti (ts. reippaat kiihdytykset ajonopeuteen, ennakointi, yms.. mittarissa yleensä 5-10 päälle rajoituksen, kaupungissa ei ihan sitäkään).
Kuten Jamantkin totesi, niin välityksistä homma on paljon kiinni. Välitykset pitää suhteuttaa oikein rengaskokoon, käyttöön yms. nähden, niin pysyy sekä kulkupuoli pirteänä että bensankulutus jotakuinkin kurissa. Kaikenhan toki saa menemään, jos survoo 4.0 koneella kaasupedaalia innokkaammin niin vie hyvinkin 25-30 litraa sadalla. Grand Cherokeen sain kuluttamaan toissa talven offireissuilla 70-100km ajomatkalla 45-55 litraa, ei huonosti monipisteruiskulle


Kaikki omat Jeeppini olleet automaatteja, käsivaihteisten pitäisi mennä tuosta hieman vähemmällä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
Käsittämättömän suuri kulutus pienelle koneelle ja autolle!högge kirjoitti:nykyinen pannu imee 20 L maantiellä...

Raha ja romut rauhottaa.
Ei muuten lisää!! Kaasarivehkeissä kyllä mutta ei monipisteruiskussa!!WinChester kirjoitti:Esim. tukkeutunut ilmansuodatin lisää kulutusta hirveästi.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä JAMANT, muokattu yhteensä 18 kertaa
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jep, mutta se ei lisää polttoaineenkulutusta...Timo L kirjoitti:Tehot tosin häviää, kun kone ei saa tarpeeksi ilmaa joten ei suuttimetkaan ruiki lientä koneelle.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
Joo niin tää ei ollukaan kaasarivekotin. Jokos sitä tosiaan -80 luvulla oli Jeepeissä monipisteruisku...? Mää luulin että ne on enempi -90 luvun juttuja...JAMANT kirjoitti:Ei muuten lisää!! Kaasarivehkeissä kyllä mutta ei monipisteruiskussa!!WinChester kirjoitti:Esim. tukkeutunut ilmansuodatin lisää kulutusta hirveästi.

Eikös tän koneen mitat ole ø98.9 x 86.7 mm eli selvä kierroskone, toisin kuin 4,2, jossa mitat ø95 x 98.9 mm...? Mutta viisastelua tai ei, niin omituisen paljon kyllä kuluttaa.Timo L kirjoitti:... ottaen huomioon että on pitkäiskuinen kone...
Raha ja romut rauhottaa.
Juu, tätä vähän kiertokautta meinasinkinJAMANT kirjoitti:Jep, mutta se ei lisää polttoaineenkulutusta...Timo L kirjoitti:Tehot tosin häviää, kun kone ei saa tarpeeksi ilmaa joten ei suuttimetkaan ruiki lientä koneelle.

'87 eteenpäin XJ:t ja MJ:t olleet monipisteruiskuja 4.0 koneella. Neloskoneet vasta myöhemmin. Noin 80% väännöistä käytössä n.1200rpm ylöspäin, eli en nyt ihan kierroskoneesta puhuisiWinChester kirjoitti:Joo niin tää ei ollukaan kaasarivekotin. Jokos sitä tosiaan -80 luvulla oli Jeepeissä monipisteruisku...? Mää luulin että ne on enempi -90 luvun juttuja...![]()
Mutta viisastelua tai ei, niin omituisen paljon kyllä kuluttaa.

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Joo, ekat kuusipisteruiskut tuli Jeeppiin -87 (4.0 Renix) ja neloskoneisiin yksipisteruisku jo -86 (TBI), nelipisteruisku sitten -91.WinChester kirjoitti: Jokos sitä tosiaan -80 luvulla oli Jeepeissä monipisteruisku...? Mää luulin että ne on enempi -90 luvun juttuja...![]()
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
OM617 ja Comanche on kyllä todella hyvä yhdistelmä. Aikakautensa parhaimmisto naitettu yhteen. Joitain tuommoisia olen kuolannut suuren maailman foorumeilta, kelpaisi minulle heti. Comancheen ei ole koskaan saanut minulle mieluista moottoria eli hyvää dieseliä. Muutoin saattaisi MJ olla jo pihassa.
högge: Toivottavasti aina fiksu päätös eli dieselöinti etenee ja laitat meille vielä lisätietoja siitä.
högge: Toivottavasti aina fiksu päätös eli dieselöinti etenee ja laitat meille vielä lisätietoja siitä.

-03 KJ 2.8CRD A