Dana 30 etuvetoakselin ristikon vaihto

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
amaz
Viestit: 51
Liittynyt: 21.02.2012. 21:23
Paikkakunta: Uusimaa

Dana 30 etuvetoakselin ristikon vaihto

Viesti Kirjoittaja amaz » 06.08.2013. 9:37

Eipä ole tuommoinen rakenne tuttu ennestään, eli miten purkautuu?
-94 ZJ Grand Cherokee, -92 Multivan

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.08.2013. 11:46

Rengas ilmaan, rengas pois, napamutterin sokka pois, kruunu pois, mutteri pois, prikka pois, r.t.pää irti olkavarresta, satula pois, jarrulevy pois, olkavarren sisäpuolelta kolme ruuvia pois, jotka pitää navan olkavarressa, niillä ruuveilla työnnetään se napa pois ja vetari ulos ja ristikosta lukkorenkaat pois ja prässätään vanha ristikko pois, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä!! Siinä se on pääpiirteittäin...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

amaz
Viestit: 51
Liittynyt: 21.02.2012. 21:23
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja amaz » 06.08.2013. 12:44

JAMANT kirjoitti:Rengas ilmaan, rengas pois, napamutterin sokka pois, kruunu pois, mutteri pois, prikka pois, r.t.pää irti olkavarresta, satula pois, jarrulevy pois, olkavarren sisäpuolelta kolme ruuvia pois, jotka pitää navan olkavarressa, niillä ruuveilla työnnetään se napa pois ja vetari ulos ja ristikosta lukkorenkaat pois ja prässätään vanha ristikko pois, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä!! Siinä se on pääpiirteittäin...
Eli olka-akselia ei tarvitse irroittaa - eiköhän näillä ohjeilla selvitä!
-94 ZJ Grand Cherokee, -92 Multivan

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.08.2013. 12:44

amaz kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Rengas ilmaan, rengas pois, napamutterin sokka pois, kruunu pois, mutteri pois, prikka pois, r.t.pää irti olkavarresta, satula pois, jarrulevy pois, olkavarren sisäpuolelta kolme ruuvia pois, jotka pitää navan olkavarressa, niillä ruuveilla työnnetään se napa pois ja vetari ulos ja ristikosta lukkorenkaat pois ja prässätään vanha ristikko pois, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä!! Siinä se on pääpiirteittäin...
Eli olka-akselia ei tarvitse irroittaa - eiköhän näillä ohjeilla selvitä!
Olka-akselia ei pysty irroittamaan, jos ei ole napa ja vetari poissa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

amaz
Viestit: 51
Liittynyt: 21.02.2012. 21:23
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja amaz » 06.08.2013. 12:45

JAMANT kirjoitti:
amaz kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Rengas ilmaan, rengas pois, napamutterin sokka pois, kruunu pois, mutteri pois, prikka pois, r.t.pää irti olkavarresta, satula pois, jarrulevy pois, olkavarren sisäpuolelta kolme ruuvia pois, jotka pitää navan olkavarressa, niillä ruuveilla työnnetään se napa pois ja vetari ulos ja ristikosta lukkorenkaat pois ja prässätään vanha ristikko pois, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä!! Siinä se on pääpiirteittäin...
Eli olka-akselia ei tarvitse irroittaa - eiköhän näillä ohjeilla selvitä!
Olka-akselia ei pysty irroittamaan, jos ei ole napa ja vetari poissa...
Homma rooker!
-94 ZJ Grand Cherokee, -92 Multivan

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.08.2013. 11:43

Minä en ole koskaan irrottanut raidetangon päätä pois olkavarresta.. eikös se ole vähän turhaa tuota hommaa tehdessä kun ei se ole varsinaisesti tiellä? Ainakin 3/8" räikkä ja 13-millin 12-kulmainen hylsy mahtuu nätisti väliin, tosin vähän pikkuhiljaa nitkutellen joutuu ottamaan yhden pulteista auki.

Kasatessa suosittelen laittamaan sopivissa määrin kuparitahnaa vastinpinnoille navan ja olkavarren väliin niin lähtee seuraavalla kerralla helpommin irti. Hienolla hiekkapaperilla tai teräsharjalla vielä ennen sitä varovasti raaputtelee irtoruosteet pois. Itse olen laittanut hyvin kevyesti rasvaa myös vetarin pään spooreihin (älä laita kuitenkaan vetarin pään kierteisiin!) ja navan kolmeen kiinnityspulttiin, ei ne ole tähän päivään mennessä vahingossa irronneet kun on momenttiin vetänyt. Jotkut on tätä vastaan, päätä itse kumpi parempi..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 07.08.2013. 11:47

Timo L kirjoitti:Minä en ole koskaan irrottanut raidetangon päätä pois olkavarresta.. eikös se ole vähän turhaa tuota hommaa tehdessä kun ei se ole varsinaisesti tiellä? Ainakin 3/8" räikkä ja 13-millin 12-kulmainen hylsy mahtuu nätisti väliin, tosin vähän pikkuhiljaa nitkutellen joutuu ottamaan yhden pulteista auki.
Eihän sitä napamutteriakaan ole pakko irroittaa, itse irroitan ja teen noilla ohjeilla, mutta kukin tekee tavallaan....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 08.08.2013. 2:47

No juu, lähinnä ajattelin sitä että ainakin jos irrotushaarukalla naputtelee irti niin helposti menee raidetangonpään suojakumi rikki.. Eihän siitä irrotuksesta muuten mitään haittaa ole, ja kunnon vermeillä lähtee toki helposti irti ja on enemmän tilaa touhuta :D

Napamutterin otan itsekin aina irti, on paljon helpompi vaihtaa ristikko kun ei tartte napaa roikuttaa tumppiakselissa kiinni.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.08.2013. 7:25

Ei siihen kartion irroitukseen tarvita kuin isoa lekaa ja tarkkuutta, kolme lyöntiä silmukan kylkeen, eka tähtäyslyönti, sitten varmistuslyönti ja kolmannella KOVAA ja kartio on yleensä irti... Ei riko kumia.
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

amaz
Viestit: 51
Liittynyt: 21.02.2012. 21:23
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja amaz » 26.08.2013. 22:34

Vähän tätä aihetta sivuten, kun tuli noilla JAMANTin ohjeilla suoriuduttua ristinivelen vaihdosta kunnialla... Huomasinpa samalla että alapallonivelessä tuntuu ihan pienen pieni pystyvälys. Onkos pieni välys sallittu/hyväksyttävää XJ:ssä?

Noissa isommissa GM:n autoissa kun on ylä- ja alapallonivelissä sallittu max. 1,25mm pystyvälys niin mietin että pitääkö nyt vielä pallo vaihtaa ennen leimaa Jeeppiin...
-94 ZJ Grand Cherokee, -92 Multivan

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.08.2013. 9:25

amaz kirjoitti:
Noissa isommissa GM:n autoissa kun on ylä- ja alapallonivelissä sallittu max. 1,25mm pystyvälys niin mietin että pitääkö nyt vielä pallo vaihtaa ennen leimaa Jeeppiin...
Ei ole tuohon valmistajalla määritettyjä raja-arvoja, uudempiin kyllä, esim JK-Wranglerissa arvo on 1.25mm (on yksi suurimmista arvoista)...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 27.08.2013. 11:29

Kyllähän tuo millin verran ja vähän yli on jokseenkin normaalia, tosin tuossa vaiheessa se voi jo hyvinkin vähän kolkattaa. Minulla muuten hajosi uudet, alkuperäiset Spicerin pallonivelet alle 10tkm ajossa yhdessä vuodessa, vaikka ne voi kestää jopa korotetuissa isompirenkaisissa vekottimissa helposti kymmenen vuotta/ yli 100tkm.

Aina ei ne alkuperäisosatkaan oikein vakuuta laadullaan.. :roll:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

amaz
Viestit: 51
Liittynyt: 21.02.2012. 21:23
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja amaz » 27.08.2013. 17:12

Noo, tarjotaan nyt eka tommosena leimalle ja katsotaan mitä mieltä inssi on
-94 ZJ Grand Cherokee, -92 Multivan

wage
Viestit: 5
Liittynyt: 02.11.2013. 21:00
Paikkakunta: Salo

2000 / 3,1 Cherokeen vetonivelien kumien vaihto

Viesti Kirjoittaja wage » 04.11.2013. 10:13

JAMANT kirjoitti:Rengas ilmaan, rengas pois, napamutterin sokka pois, kruunu pois, mutteri pois, prikka pois, r.t.pää irti olkavarresta, satula pois, jarrulevy pois, olkavarren sisäpuolelta kolme ruuvia pois, jotka pitää navan olkavarressa, niillä ruuveilla työnnetään se napa pois ja vetari ulos ja ristikosta lukkorenkaat pois ja prässätään vanha ristikko pois, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä!! Siinä se on pääpiirteittäin...

Onnistuuko näillä ohjeilla myös 2000 mallisessa 3,1 Grand Cherokeessa etupään vetonivelen kumien vaihto :?:
Ilman ristikon prässäämistä tietty :idea:
Jeep Grand Cherogee 3.1 WJ 2000

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 04.11.2013. 12:32

Jos vain mahtuu sen tumppiakselin puoleisen pannan kiristämään siististi ilman vetarin irrotusta navasta niin miksipä ei. Tilaa ei ole liikaa, mutta varmaan sopivilla pihdeillä onnistuu.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus