Grand Cherokee -96 käyntihäiriö
Grand Cherokee -96 käyntihäiriö
Moro!
Grandia on vaivannut viheliäinen käyntihäiriö. Ongelma on semmoinen että auto toimii kevyellä kaasulla ihan normaalin tuntuisesti, mutta enemmän kaasua poljettaessa alkaa pätkimään. Tuntuu ikäänkuin kierrostenrajoitin nappaisi päälle kun polkee kaasua johonkin puoleen väliin tai siitä yli. Kone kiertää vain jotain 3000-4000 rpm. Mutta sitten esim paikallaan vapaalla rauhallisesti kaasua lisäämällä saa kiertämään enemmänkin, yleensä jopa tappiin saakka mutta jos polkaisee yhen äkin enemmän niin tuo "rajoitin" ilmiö tulee. Samaten maantiellä pystyy ajelemaan ihan normaalisti pintakaasulla mutta esim. ohittaminen on mahdotonta.
Tuo ongelma on ollut jo jonkin aikaa ja tunnustaa että auto toimii kylmänä paremmin ja mitä pitempään ajelee niin vaiva pahenee. Pidemmän ajon jälkeen tuon "rajoitin" ilmiön sijaan tulee joskus semmoinen tuntuma että bensan saanti katkeaa kokonaan ja auto hyytyy, ei kuitenkaa sammu vaan kun jalan nostaa kaasulta niin pyörii ihan ok. Auto käynnistyy hyvin ja pyörii tyhjäkäyntiä ongelmitta.
Vikakoodeja tulee ruutuun 12 ja 55, autoon on vaihdettu vastikään ilman- ja bensansuodattimet, ei ollut vaikutusta asiaan.
Olisiko neuvoja mistä tuommoinen voisi johtua?
-Mikko
Grandia on vaivannut viheliäinen käyntihäiriö. Ongelma on semmoinen että auto toimii kevyellä kaasulla ihan normaalin tuntuisesti, mutta enemmän kaasua poljettaessa alkaa pätkimään. Tuntuu ikäänkuin kierrostenrajoitin nappaisi päälle kun polkee kaasua johonkin puoleen väliin tai siitä yli. Kone kiertää vain jotain 3000-4000 rpm. Mutta sitten esim paikallaan vapaalla rauhallisesti kaasua lisäämällä saa kiertämään enemmänkin, yleensä jopa tappiin saakka mutta jos polkaisee yhen äkin enemmän niin tuo "rajoitin" ilmiö tulee. Samaten maantiellä pystyy ajelemaan ihan normaalisti pintakaasulla mutta esim. ohittaminen on mahdotonta.
Tuo ongelma on ollut jo jonkin aikaa ja tunnustaa että auto toimii kylmänä paremmin ja mitä pitempään ajelee niin vaiva pahenee. Pidemmän ajon jälkeen tuon "rajoitin" ilmiön sijaan tulee joskus semmoinen tuntuma että bensan saanti katkeaa kokonaan ja auto hyytyy, ei kuitenkaa sammu vaan kun jalan nostaa kaasulta niin pyörii ihan ok. Auto käynnistyy hyvin ja pyörii tyhjäkäyntiä ongelmitta.
Vikakoodeja tulee ruutuun 12 ja 55, autoon on vaihdettu vastikään ilman- ja bensansuodattimet, ei ollut vaikutusta asiaan.
Olisiko neuvoja mistä tuommoinen voisi johtua?
-Mikko
4.0 vai 5.2? Joka tapauksessa kyse voi olla ainakin TPS- anturista, lämpöanturista tai happitunnistimesta. Bensanongelmakin voi olla mahdollinen, mutta silloin kuvittelisi ongelman olevan yhtä lailla kylmänä kuin kuumanakin.. toki bensapaineet kannattaisi tarkistaa vaikka varmuuden vuoksi.
Toisinaan anturit myös hajoaa siten, että konehuoneen lämmettyä anturit antaa vääriä arvoja mutta kylmänä on ihan ok.
Toisinaan anturit myös hajoaa siten, että konehuoneen lämmettyä anturit antaa vääriä arvoja mutta kylmänä on ihan ok.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Tervehdys!
Sen verran päivitystä tähän että vaihdoin kaasuläpän asentoanturin ja imusarjan lämpötila-anturin eikä ongelma ainakaan täysin ratkennut. Edelleen reilusti kaasua painaessa siinä 3000 kierroksen jälkeen pätkii kun moottorin on ajanut kuumaksi, viileämpänä toimii ihan normaalin tuntuisesti. Ei missään vaiheessa anna vikakoodeja mittaristoon kun virta päälle-pois -tempun tekee.
En ole tämän ongelman kanssa pahemmin nyt painiskellut kun on ollut muutakin ohjelmaa vähintään riittävästi ja ns. normiajossa tuo ei tule ilmi.
Ja emäntähän tuolla näkyy enimmäkseen ajelevankin, minä vain tankkaan...
-Mikko
Sen verran päivitystä tähän että vaihdoin kaasuläpän asentoanturin ja imusarjan lämpötila-anturin eikä ongelma ainakaan täysin ratkennut. Edelleen reilusti kaasua painaessa siinä 3000 kierroksen jälkeen pätkii kun moottorin on ajanut kuumaksi, viileämpänä toimii ihan normaalin tuntuisesti. Ei missään vaiheessa anna vikakoodeja mittaristoon kun virta päälle-pois -tempun tekee.
En ole tämän ongelman kanssa pahemmin nyt painiskellut kun on ollut muutakin ohjelmaa vähintään riittävästi ja ns. normiajossa tuo ei tule ilmi.
Ja emäntähän tuolla näkyy enimmäkseen ajelevankin, minä vain tankkaan...
-Mikko
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
Re: Grand Cherokee -96 käyntihäiriö
Vikakoodi 12 tarkoittaa, että akku on ollut irti ja 55 on vikakoodien päätöskoodi. Sikäli tuo ei viittaisi mihinkään isoon ongelmaan.Mikkoh81 kirjoitti:Vikakoodeja tulee ruutuun 12 ja 55
Minusta kuvatut oireet kielivät todella kuluneista sytytystulpista, jotka pätkii reilummalla bensansyötöllä. Kattosin ainakin virranjakajan kannen, pyörijän, tulpat ja johdot kuntoon.
Raha ja romut rauhottaa.
miten lienee tuossa koneessa moottorin lämpötila-anturi.
VAG vehkeissä on tyyppivika että se hajoaa ja näyttää pieleen lämpötilan ja näin ollen seokset menee pieleen. käy joko rikkaalla tai laihalla.
Päästömittarilla näkee meneekö tuo kone laihalle kierroksilla sitten. yleensä sellanen aiheuttaa pätkimistä.
En nyt tunne tuota konetta niin mutta moinen o helppo kurkata ennen kuin alkaa syttypuolta purkamaan..
VAG vehkeissä on tyyppivika että se hajoaa ja näyttää pieleen lämpötilan ja näin ollen seokset menee pieleen. käy joko rikkaalla tai laihalla.
Päästömittarilla näkee meneekö tuo kone laihalle kierroksilla sitten. yleensä sellanen aiheuttaa pätkimistä.
En nyt tunne tuota konetta niin mutta moinen o helppo kurkata ennen kuin alkaa syttypuolta purkamaan..
kozel@ircnet
Johan siellä oli imusarjan lämpötila- anturi ainakin vaihdettu. Toki voisi johtua myös PCM:lle tietoa antavasta jäähdytysnesteen anturista. Miksei ehkä lambdakin, mutta se kannattaisi mitata eikä ihan summanmutikassa alkaa vaihtamaan. En ihan tarkkaan tunne V8- koneen sielunelämää moottorinohjauksen osalta, joten en lähde tarkemmin arpomaan mahdollisia syitäkään ettei mene ihan metsään 
Pätkiikö toi kone myös ilman kuormaa yli 3000rpm:n, vai vain ajaessa? Vain rasituksen alla (ts. kiihdyttäessä), vai myös pintakaasulla esim. kolmonen päällä tasaisella tiellä?
Kannattaisi tosiaan noi sytkäpuolen hommat kattoa. Jos ei ylipäänsä ole ihan varmuutta milloin on vaihdettu niin ei muuta kuin kaikki uudet osat kiinni (ts. pyörijä, kansi, johdot, tulpat), ei ne paljoa maksa. Tämä 5.2/5.9 kone on sellainen että ei kannata laittaa mitään hipo-platina-monikärkitulppia, vaan ihan perus Championit. Jamantilla käsittääkseni edelleen löytyy suoraan hyllystä, tuntuu että alkaa olla jo katoava luonnonvara noi kyseiset tulpat.. (sama koskee 4.0 konetta)
edit: Minulla joskus teki Cherokeessa kuutoskone sellaista, että nimenomaan korkeammilla kierroksilla alkoi röplöttää. Olin vaihtanut sytkäpuolen osat juuri hieman aikaisemmin joten en edes osannut epäillä sitä. Lopulta kuitenkin tutkin uudestaan, ei näyttänyt mitään vikaa olevan. Kuitenkin kun otin virranjakajan kannen irti niin siitä löytyi pieni hiushalkeama jota ei nähnyt kun kansi oli paikallaan. En tiedä mikä siinä pätkimisen aiheutti, mutta kannen ehjään vaihtamalla ongelma katosi kokonaan. Tuntuu että joskus on ihan henkimaailman asioita nämä käyntihäiriöt

Pätkiikö toi kone myös ilman kuormaa yli 3000rpm:n, vai vain ajaessa? Vain rasituksen alla (ts. kiihdyttäessä), vai myös pintakaasulla esim. kolmonen päällä tasaisella tiellä?
Kannattaisi tosiaan noi sytkäpuolen hommat kattoa. Jos ei ylipäänsä ole ihan varmuutta milloin on vaihdettu niin ei muuta kuin kaikki uudet osat kiinni (ts. pyörijä, kansi, johdot, tulpat), ei ne paljoa maksa. Tämä 5.2/5.9 kone on sellainen että ei kannata laittaa mitään hipo-platina-monikärkitulppia, vaan ihan perus Championit. Jamantilla käsittääkseni edelleen löytyy suoraan hyllystä, tuntuu että alkaa olla jo katoava luonnonvara noi kyseiset tulpat.. (sama koskee 4.0 konetta)

edit: Minulla joskus teki Cherokeessa kuutoskone sellaista, että nimenomaan korkeammilla kierroksilla alkoi röplöttää. Olin vaihtanut sytkäpuolen osat juuri hieman aikaisemmin joten en edes osannut epäillä sitä. Lopulta kuitenkin tutkin uudestaan, ei näyttänyt mitään vikaa olevan. Kuitenkin kun otin virranjakajan kannen irti niin siitä löytyi pieni hiushalkeama jota ei nähnyt kun kansi oli paikallaan. En tiedä mikä siinä pätkimisen aiheutti, mutta kannen ehjään vaihtamalla ongelma katosi kokonaan. Tuntuu että joskus on ihan henkimaailman asioita nämä käyntihäiriöt

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Samojen oireitten kanssa tuli painittua useampi viikko alkusyksystä. Kävin läpi kaikki virrat konehuoneesta, vaihdoin tulpat, kävin läpi virranjakajan ja vaihdoin nokka-akselin tunnistimen, TPS, IAC, molemmat kokeilin vaihtopalikalla, vaihdoin bensansuodattimen ja kaikkea muuta pientä mitä ei enää jaksa muistaa. Aina kun kävi läpi em. asioita niin jossain määrin käynti koheni. Tai ainakin sitä halusi kovasti uskoa niin.
Lopulta meni kertalaakista kampuran asentotunnistin, sen kun vaihtoi niin loppui mystiset sammumiset kesken ajon ja nikottelut kun painoi kaasun pohjaan. En minäkään uskaltanut lähteä ohittelemaan koska huonosti olisi käynyt. Sitä en osaa sanoa olisiko vika juuri tuossa kampuran anturissa, oireet vaan ovat ihan samat kuin omassa Jeepissä. Ja voihan olla että V8 on erilainen tässä asiassa kuin 4.0.
Lopulta meni kertalaakista kampuran asentotunnistin, sen kun vaihtoi niin loppui mystiset sammumiset kesken ajon ja nikottelut kun painoi kaasun pohjaan. En minäkään uskaltanut lähteä ohittelemaan koska huonosti olisi käynyt. Sitä en osaa sanoa olisiko vika juuri tuossa kampuran anturissa, oireet vaan ovat ihan samat kuin omassa Jeepissä. Ja voihan olla että V8 on erilainen tässä asiassa kuin 4.0.
ZJ 4.0 -96
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
Huomenta!
Kone ei pätkinyt ilman kuormaa eli kaasua täytyi olla reilusti yli puolen kaasun, mutta esim vapaalla äärimmäisen rauhallisesti kaasua lisäten koneen saattoi saada kiertämään enemmän. Tyhjäkäyntiä on pyörinyt aina ongelmitta ja esim tasasella pintakaasulla ei ongelmia, vaihteella ei tuntunut olevan vaikutusta asiaan. Auto ei koskaan ole kuitenkaan sammunut, vaan kun pätkimisen jälkeen löysää kaasun niin pelittää ihan hyvin.
Unohdinkin mainita tässä että bensan suodattimen olen jo vaihtanut eikä auttanut asiaan, vanha suodatinkaan ei ollut kovin tukkoinen.
Mittariston jännitemittari näyttää käynnissä ollessaan n.14V joten ainakin sen mukaan pitäisi latauksen olla kunnossa, en ole yleismittarilla mitannut tosin.
Nyt eilen ei tuo vika jostain syystä ilmennyt ollenkaan vaikka ajoin muutaman vähän pidemmän ajorupeaman. Esim. ajelin ensin n.50 km maantietä kotipaikalleni maalle ja siellä sitten jauhatin niin vietävästi pikkusen pehmeellä sänkipellolla ympäriinsä että varmasti oli konehuone kuumana eikä tuota ongelmaa ilmennyt kertaakaan...
No vaihdan ne sytkäpuolen osat joka tapauksessa koska ei mitään tietoa milloin on vaihdettu.
Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä!
-Mikko
Kone ei pätkinyt ilman kuormaa eli kaasua täytyi olla reilusti yli puolen kaasun, mutta esim vapaalla äärimmäisen rauhallisesti kaasua lisäten koneen saattoi saada kiertämään enemmän. Tyhjäkäyntiä on pyörinyt aina ongelmitta ja esim tasasella pintakaasulla ei ongelmia, vaihteella ei tuntunut olevan vaikutusta asiaan. Auto ei koskaan ole kuitenkaan sammunut, vaan kun pätkimisen jälkeen löysää kaasun niin pelittää ihan hyvin.
Unohdinkin mainita tässä että bensan suodattimen olen jo vaihtanut eikä auttanut asiaan, vanha suodatinkaan ei ollut kovin tukkoinen.
Mittariston jännitemittari näyttää käynnissä ollessaan n.14V joten ainakin sen mukaan pitäisi latauksen olla kunnossa, en ole yleismittarilla mitannut tosin.
Nyt eilen ei tuo vika jostain syystä ilmennyt ollenkaan vaikka ajoin muutaman vähän pidemmän ajorupeaman. Esim. ajelin ensin n.50 km maantietä kotipaikalleni maalle ja siellä sitten jauhatin niin vietävästi pikkusen pehmeellä sänkipellolla ympäriinsä että varmasti oli konehuone kuumana eikä tuota ongelmaa ilmennyt kertaakaan...
No vaihdan ne sytkäpuolen osat joka tapauksessa koska ei mitään tietoa milloin on vaihdettu.
Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä!
-Mikko
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)