Dana 30 etuvetoakselin ristikon vaihto
Dana 30 etuvetoakselin ristikon vaihto
Eipä ole tuommoinen rakenne tuttu ennestään, eli miten purkautuu?
-94 ZJ Grand Cherokee, -92 Multivan
Rengas ilmaan, rengas pois, napamutterin sokka pois, kruunu pois, mutteri pois, prikka pois, r.t.pää irti olkavarresta, satula pois, jarrulevy pois, olkavarren sisäpuolelta kolme ruuvia pois, jotka pitää navan olkavarressa, niillä ruuveilla työnnetään se napa pois ja vetari ulos ja ristikosta lukkorenkaat pois ja prässätään vanha ristikko pois, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä!! Siinä se on pääpiirteittäin...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Eli olka-akselia ei tarvitse irroittaa - eiköhän näillä ohjeilla selvitä!JAMANT kirjoitti:Rengas ilmaan, rengas pois, napamutterin sokka pois, kruunu pois, mutteri pois, prikka pois, r.t.pää irti olkavarresta, satula pois, jarrulevy pois, olkavarren sisäpuolelta kolme ruuvia pois, jotka pitää navan olkavarressa, niillä ruuveilla työnnetään se napa pois ja vetari ulos ja ristikosta lukkorenkaat pois ja prässätään vanha ristikko pois, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä!! Siinä se on pääpiirteittäin...
-94 ZJ Grand Cherokee, -92 Multivan
Olka-akselia ei pysty irroittamaan, jos ei ole napa ja vetari poissa...amaz kirjoitti:Eli olka-akselia ei tarvitse irroittaa - eiköhän näillä ohjeilla selvitä!JAMANT kirjoitti:Rengas ilmaan, rengas pois, napamutterin sokka pois, kruunu pois, mutteri pois, prikka pois, r.t.pää irti olkavarresta, satula pois, jarrulevy pois, olkavarren sisäpuolelta kolme ruuvia pois, jotka pitää navan olkavarressa, niillä ruuveilla työnnetään se napa pois ja vetari ulos ja ristikosta lukkorenkaat pois ja prässätään vanha ristikko pois, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä!! Siinä se on pääpiirteittäin...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Homma rooker!JAMANT kirjoitti:Olka-akselia ei pysty irroittamaan, jos ei ole napa ja vetari poissa...amaz kirjoitti:Eli olka-akselia ei tarvitse irroittaa - eiköhän näillä ohjeilla selvitä!JAMANT kirjoitti:Rengas ilmaan, rengas pois, napamutterin sokka pois, kruunu pois, mutteri pois, prikka pois, r.t.pää irti olkavarresta, satula pois, jarrulevy pois, olkavarren sisäpuolelta kolme ruuvia pois, jotka pitää navan olkavarressa, niillä ruuveilla työnnetään se napa pois ja vetari ulos ja ristikosta lukkorenkaat pois ja prässätään vanha ristikko pois, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä!! Siinä se on pääpiirteittäin...
-94 ZJ Grand Cherokee, -92 Multivan
Minä en ole koskaan irrottanut raidetangon päätä pois olkavarresta.. eikös se ole vähän turhaa tuota hommaa tehdessä kun ei se ole varsinaisesti tiellä? Ainakin 3/8" räikkä ja 13-millin 12-kulmainen hylsy mahtuu nätisti väliin, tosin vähän pikkuhiljaa nitkutellen joutuu ottamaan yhden pulteista auki.
Kasatessa suosittelen laittamaan sopivissa määrin kuparitahnaa vastinpinnoille navan ja olkavarren väliin niin lähtee seuraavalla kerralla helpommin irti. Hienolla hiekkapaperilla tai teräsharjalla vielä ennen sitä varovasti raaputtelee irtoruosteet pois. Itse olen laittanut hyvin kevyesti rasvaa myös vetarin pään spooreihin (älä laita kuitenkaan vetarin pään kierteisiin!) ja navan kolmeen kiinnityspulttiin, ei ne ole tähän päivään mennessä vahingossa irronneet kun on momenttiin vetänyt. Jotkut on tätä vastaan, päätä itse kumpi parempi..
Kasatessa suosittelen laittamaan sopivissa määrin kuparitahnaa vastinpinnoille navan ja olkavarren väliin niin lähtee seuraavalla kerralla helpommin irti. Hienolla hiekkapaperilla tai teräsharjalla vielä ennen sitä varovasti raaputtelee irtoruosteet pois. Itse olen laittanut hyvin kevyesti rasvaa myös vetarin pään spooreihin (älä laita kuitenkaan vetarin pään kierteisiin!) ja navan kolmeen kiinnityspulttiin, ei ne ole tähän päivään mennessä vahingossa irronneet kun on momenttiin vetänyt. Jotkut on tätä vastaan, päätä itse kumpi parempi..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Eihän sitä napamutteriakaan ole pakko irroittaa, itse irroitan ja teen noilla ohjeilla, mutta kukin tekee tavallaan....Timo L kirjoitti:Minä en ole koskaan irrottanut raidetangon päätä pois olkavarresta.. eikös se ole vähän turhaa tuota hommaa tehdessä kun ei se ole varsinaisesti tiellä? Ainakin 3/8" räikkä ja 13-millin 12-kulmainen hylsy mahtuu nätisti väliin, tosin vähän pikkuhiljaa nitkutellen joutuu ottamaan yhden pulteista auki.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
No juu, lähinnä ajattelin sitä että ainakin jos irrotushaarukalla naputtelee irti niin helposti menee raidetangonpään suojakumi rikki.. Eihän siitä irrotuksesta muuten mitään haittaa ole, ja kunnon vermeillä lähtee toki helposti irti ja on enemmän tilaa touhuta 
Napamutterin otan itsekin aina irti, on paljon helpompi vaihtaa ristikko kun ei tartte napaa roikuttaa tumppiakselissa kiinni.

Napamutterin otan itsekin aina irti, on paljon helpompi vaihtaa ristikko kun ei tartte napaa roikuttaa tumppiakselissa kiinni.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Ei siihen kartion irroitukseen tarvita kuin isoa lekaa ja tarkkuutta, kolme lyöntiä silmukan kylkeen, eka tähtäyslyönti, sitten varmistuslyönti ja kolmannella KOVAA ja kartio on yleensä irti... Ei riko kumia.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Vähän tätä aihetta sivuten, kun tuli noilla JAMANTin ohjeilla suoriuduttua ristinivelen vaihdosta kunnialla... Huomasinpa samalla että alapallonivelessä tuntuu ihan pienen pieni pystyvälys. Onkos pieni välys sallittu/hyväksyttävää XJ:ssä?
Noissa isommissa GM:n autoissa kun on ylä- ja alapallonivelissä sallittu max. 1,25mm pystyvälys niin mietin että pitääkö nyt vielä pallo vaihtaa ennen leimaa Jeeppiin...
Noissa isommissa GM:n autoissa kun on ylä- ja alapallonivelissä sallittu max. 1,25mm pystyvälys niin mietin että pitääkö nyt vielä pallo vaihtaa ennen leimaa Jeeppiin...
-94 ZJ Grand Cherokee, -92 Multivan
Ei ole tuohon valmistajalla määritettyjä raja-arvoja, uudempiin kyllä, esim JK-Wranglerissa arvo on 1.25mm (on yksi suurimmista arvoista)...amaz kirjoitti:
Noissa isommissa GM:n autoissa kun on ylä- ja alapallonivelissä sallittu max. 1,25mm pystyvälys niin mietin että pitääkö nyt vielä pallo vaihtaa ennen leimaa Jeeppiin...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Kyllähän tuo millin verran ja vähän yli on jokseenkin normaalia, tosin tuossa vaiheessa se voi jo hyvinkin vähän kolkattaa. Minulla muuten hajosi uudet, alkuperäiset Spicerin pallonivelet alle 10tkm ajossa yhdessä vuodessa, vaikka ne voi kestää jopa korotetuissa isompirenkaisissa vekottimissa helposti kymmenen vuotta/ yli 100tkm.
Aina ei ne alkuperäisosatkaan oikein vakuuta laadullaan..
Aina ei ne alkuperäisosatkaan oikein vakuuta laadullaan..

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
2000 / 3,1 Cherokeen vetonivelien kumien vaihto
JAMANT kirjoitti:Rengas ilmaan, rengas pois, napamutterin sokka pois, kruunu pois, mutteri pois, prikka pois, r.t.pää irti olkavarresta, satula pois, jarrulevy pois, olkavarren sisäpuolelta kolme ruuvia pois, jotka pitää navan olkavarressa, niillä ruuveilla työnnetään se napa pois ja vetari ulos ja ristikosta lukkorenkaat pois ja prässätään vanha ristikko pois, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä!! Siinä se on pääpiirteittäin...
Onnistuuko näillä ohjeilla myös 2000 mallisessa 3,1 Grand Cherokeessa etupään vetonivelen kumien vaihto

Ilman ristikon prässäämistä tietty

Jeep Grand Cherogee 3.1 WJ 2000