Lainaan vähän topiccia kun omassa -03 KJ 2.8 crd:ssä on ilmennyt myös käynnistysongelmaa. Jos tästä olisi apua alkuperäiselle kysyjällekin vikaa kartoitettaessa
Muutaman kerran sammunut kesken ajon ja ei suostunut käynnistymään ilman pilottia. Vaihdoin suodattimen ja yritin etsiä samalla märkää suodattimen ympäristöstä + liitoksista. Polttoaineen tuleva letku oli hieman märkä juurestaan joten lyhensin molemmat terveelle pinnalle. Jatkaa edelleen samaa temppuilua. Voisiko olettaa että tuo surullisen kuuluisa valkealla, ruuvattavalla käsipumpulla oleva suodattimen jalka on pahoittanut jostakin mielensä koska olen nyt kokeillut joka kerta liikenteeseen lähtiessä pumpata paineita. Jos pumppu on valmiiksi raskas pumpata, auto lähtee normaalisti käyntiin. Jos taas saa veivata 5-10 pumppausta ennenkuin alkaa vastustaa, saa kaivaa starttipilottipurkin esille että saa käyntiin. Muuten ei edes yritä. Ei vaikka pumppaa paineet suodattimelle. Eli onko tuolla joku takaiskuventtiili joka laskee joskus paineet alas ja löpöt takas tankkiin. Tankin täyttöasteella en ole huomannut vaikutusta. Mitään johdonmukaista syytä tuohon vauhdista sammumiseenkaan en ole keksinyt. Sama ajaako ahdin punaisena pelto/sorapätkää tai tolppakamerapätkää kahden rikesakon pohjilla.. Auto on joka tapauksessa päivittäisessä käytössä. Kun pitää pilottipurkin mukitelineessä, ei edes aiheuta sen suurempaa stressiä
-> Jos kyse on tuosta jalan vikaantumisesta, saako jalan purettua niin pieniksi palasiksi että pääsee putsaamaan / korjaamaan jalan takaiskuventtiiliä? Vai onko pumpulle nousevaan linjaan laitettava ylimääräinen takaiskuventtiili? Jamantilta en löytänyt ainakaan nopealla vilkaisulla noita suodattimen jalkoja hyllystä. Auto on itse Saksasta tänne ajettu joten takuuvaihdon kanssa voi mennä molemminpuoliseksi vi**uiluksi jos marmoritiskiltä erehtyy edes kysymään.
-> Voiko ongelma olla luultavamiin isomman paineen puolella? Tuollakaan en huomannut mitään vuotoja eikä löpö haise. Kun paineet on hyvät, moottori käynnistyy tasaisesti ja moottorin käynti on muutenkin siisti. Ei savuta ja voimakin tuntuisi olevan tallella. Ajoin vielä varmuuden vuoksi n litran kerosiinia suoraan purkista koneen läpi suodattimen vaihdon yhteydessä mutta ei tuntunut vaikuttavan tuokaan mihinkään. Mittarikikalla koodeja ei tästä ysilöstä näytä saavan ulos :/
-> Voiko ongelma olla siirtopumpussa? Tähän ilmeisesti auttaisi tuo ylimääräinen polttoainepumppu? Muistatko Kozel, minkä merkkisen pumpun laitoit omaasi ja mistä hommasit sen? Onko alkuperäisen siirtopumpun esille kaivaminen, putsaus ja testaus järkevää?
Mitä veikkaisitte todennäköisimmäksi ongelmakohdaksi?
Tossa on katsastus ennen juhannusta ja varasin parin viikon päähän kaverilta paja-aikaa niin tarkoitus olisi pistää härveli kerralla kuntoon. Siksi kyselen näin pikkutarkkoja
