Tosin siinäkin mielessä nuo järeät tukivarret on käteviä missä on vielä toisessa päässä jonkin sortin flex jointit, että siellä ei ole kuin yksi kumipusla vs. orkkisten kaksi. Tukevoittaa kummasti menoa, ja toisaalta isommat maastorenkaat vaimentaa jo niin paljon värinöitä ja tärinöitä (ja toisaalta tärisee itsessään paljon
"Death wobble" eli ohjauksen ravistus, tyyppivika?
Tuo ylläolevakin on kyllä aivan totta. Siihen ei taasen auta juuri muu kuin akseliston tukevampi kiinnitys koriin = jäykemmät puslat. Se taas sitten tuo omia ongelmia 
Tosin siinäkin mielessä nuo järeät tukivarret on käteviä missä on vielä toisessa päässä jonkin sortin flex jointit, että siellä ei ole kuin yksi kumipusla vs. orkkisten kaksi. Tukevoittaa kummasti menoa, ja toisaalta isommat maastorenkaat vaimentaa jo niin paljon värinöitä ja tärinöitä (ja toisaalta tärisee itsessään paljon
), että sopivan jäykillä kumi- tai uretaanipuslilla ei niitä tien kautta tulevia värinäitä ihan älyttömästi edes erota.
Tosin siinäkin mielessä nuo järeät tukivarret on käteviä missä on vielä toisessa päässä jonkin sortin flex jointit, että siellä ei ole kuin yksi kumipusla vs. orkkisten kaksi. Tukevoittaa kummasti menoa, ja toisaalta isommat maastorenkaat vaimentaa jo niin paljon värinöitä ja tärinöitä (ja toisaalta tärisee itsessään paljon
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Ja siis yhä edelleen, mulla WG grandi ihmettelyn alla... Renkaat vaikuttavat yhä enemmän "syyltä" tämän hetkiseen wobblaukseen. Olen pähkinyt jo jonkin aikaa että uskaltaako laittaa alle isompaa maastogummia mutta alkaa näyttää siltä että kyllä uskaltaa ja jopa kannattaa. Lisäksi pitää kokeilla käytöstä ilman kallistuksenvakaajaa, jospa se aiheuttaa sivuttaisvääntöä?sili kirjoitti:Mitäpä tuossa WG:ssäkin säädät?? Vakiokamoilla siis...
Ja todellakin, nivelet kokeiltu kaverin väännellessä, käsin eriasennoissa, auton käydessä ja ilman, nosturilla renkaat ilmassa ja maassa kuormitettuna. Jopa stetoskoopilla niveltä kuunnellen!
Hopsista kakkaa, mitenhän mä nyt katsoin että oli XJ kyseessä
No mutta, sinänsä muuten täsmää kaikki ohjeet paitsi että ohjaus on jo suoraan oikeata mallia ja koriaisat on kestävämmät kuin XJ:ssä. Tosin ei sielläkään vahvikkeet mitään haittaa. Sinällään etupään rakenne on muuten melkoisen yhteneväinen. Ei se vain auta kuin testata ja kattoa mitä tapahtuu.
Se mitä olen WJ- puolta seurannut jenkkien palstoilla niin on siellä(kin) ollut DW:sta mainintaa, mutta toisaalta näkee paljon porukkaa jotka ajaa 33"-35" renkailla ja isoillakin korotuksilla ihan mallikkaasti WJ:llä. Samat sävelet siellä tosiaan pätee kulmiin, säätöihin yms. mitä oikeastaan mihin tahansa jäykkäakseliseen. Toki joka mallilla ja rakenteella on omat juttunsa. WJ kuitenkin nelilinkki keulassa ja geometrioiltaan melko lähellä XJ/TJ/ZJ/MJ keulaa. Säädettävillä palikoilla helpohko testata ja säätää siis. Aikaavievää ja #&%! puuhaa kieltämättä, mutta kyllä se siitä
En muista moneenko kertaan tuli aikanaan itsellä XJ:ssä otettua etuakseli irti ja säädettyä tukivarsia, mutta kyllä se kannatti. Ainakin sai harjoitella sitä hommaa
No mutta, sinänsä muuten täsmää kaikki ohjeet paitsi että ohjaus on jo suoraan oikeata mallia ja koriaisat on kestävämmät kuin XJ:ssä. Tosin ei sielläkään vahvikkeet mitään haittaa. Sinällään etupään rakenne on muuten melkoisen yhteneväinen. Ei se vain auta kuin testata ja kattoa mitä tapahtuu.
Se mitä olen WJ- puolta seurannut jenkkien palstoilla niin on siellä(kin) ollut DW:sta mainintaa, mutta toisaalta näkee paljon porukkaa jotka ajaa 33"-35" renkailla ja isoillakin korotuksilla ihan mallikkaasti WJ:llä. Samat sävelet siellä tosiaan pätee kulmiin, säätöihin yms. mitä oikeastaan mihin tahansa jäykkäakseliseen. Toki joka mallilla ja rakenteella on omat juttunsa. WJ kuitenkin nelilinkki keulassa ja geometrioiltaan melko lähellä XJ/TJ/ZJ/MJ keulaa. Säädettävillä palikoilla helpohko testata ja säätää siis. Aikaavievää ja #&%! puuhaa kieltämättä, mutta kyllä se siitä
En muista moneenko kertaan tuli aikanaan itsellä XJ:ssä otettua etuakseli irti ja säädettyä tukivarsia, mutta kyllä se kannatti. Ainakin sai harjoitella sitä hommaa
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
heh, no kiinnostaa kuitenkin sen etuapurungon vahvistaminen, se on jenkkifoorumeilla siksi isoimmaksi ja hankalimmaksi ongelmaksi kerrottu. en vaan keksinyt auton alla asiaa ihmetellessäni että miten sen toteuttaisi. Joku palkkisysteemi "etukautta" voisi ehkä toimia, vahvistaisi samalla vinssaus/nostopuuhissa rasittuvaa, varsin peltisen oloista keulaa!
Miten se vahvistus on mainitsemassasi autossa tehty??
Miten se vahvistus on mainitsemassasi autossa tehty??
Perushyvä vaihtoehto on järeä vinssipuskuri, parempi on eturunkoon kiinni hitsatut 3-5mm levystä tehdyt "täyskokoiset" vahvikkeet hitsaamalla kiinni. Vähintään ulkopuolelle, mielellään ympäri. Mutta tosiaan jos ei monsteria ole rakentamassa niin levyistä pultattavat vahvikkeet heikoimpiin paikkoihin. Tarvittaessa voin vaikka hitsailla kikkareita jos saa mittoja.. tosin tarttisi melkeen auton viereen että näkisi kunnolla 
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Vaikka aikaa on mennyt, niin jatketaanpa vielä. Vuosi sitten laitoin JK:n etupäähän ohjausvaihteen pitarmin alle tukilaakerin runkoon: http://www.rocksolidperformance.com/roc ... aft-brace/ ja samalla kertaa heidän paksumman säädettävän panhardtangon. Sen jälkeen ei ole woblannut! Suosittelen.
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla
Ei itsellä ole JK:sta kokemusta, mutta toisessa JK:n woblaustopikissa suosittelin JKS:n hieman vastaavan asentamista (se tosin tukeutuu myös toisen puolen runkopalkkiin).
Eipä tuollaisesta lisätuennasta ikinä ole mitään haittaa, ja panhardin kiinnikkeen- ja simpukan alueen sitominen toisen puolen runkopalkkiin auttaa vielä lisää.
Eipä tuollaisesta lisätuennasta ikinä ole mitään haittaa, ja panhardin kiinnikkeen- ja simpukan alueen sitominen toisen puolen runkopalkkiin auttaa vielä lisää.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
mikähän vois zj:ssä aiheuttaa moista wobblausta.. viime katsastuksessa mistään ei väljää löytyny jota insinöörille vähän ihmettelinkin. hidastetöyssyyn ajettaessa kuuluu pieni kolahdus ja suoraa ajettaessa ratti välillä osoittaa suoraan ja välillä vasempaan mutta väljää ei mukama löydy. ei huvittaisi summan mutikassakaan lähteä osia vaihtamaan, mutta kyllähän tuo kolahdus ja vaihteleva ratin asento sen kertoo että väljää on oltava vaikkei sitä katsuri huomannut liekkö kunnolla edes tutkinut ku olin päivän viimeinen asiakaskin.
Onhan siellä paikkoja:
* Panhard- tanko ja sen kiinnikkeet (korinpään pallo menee usein väljäksi, akselin pään reikä menee soikeaksi, korin puoleinen panhardin kiinnike murtuu)
* Ohjausnivelissä väljää (raidetangonpäät)
* Pallonivelet kuluneet
* Simpukassa klappia
* Navoissa väljää (tosin sen kyllä kuulisi jatkuvana laakerien rohinana)
* Tukivarsien puslat kuluneet/ rikki (ei mitenkään harvinaista)
Kun alat tutkia asiaa, niin irrota ekana ohjausiskari ja koeajolle. Sitten joku kuskinpukille veivaamaan rattia edes-takaisin, itse auton alle sorkkaraudan, fikkarin ja käsien kanssa aseistautuneena. Koitat käsin kaikki mahdolliset nivelet kun joku heiluttaa rattia että mistä sitä väljää alkaa löytyä.
* Panhard- tanko ja sen kiinnikkeet (korinpään pallo menee usein väljäksi, akselin pään reikä menee soikeaksi, korin puoleinen panhardin kiinnike murtuu)
* Ohjausnivelissä väljää (raidetangonpäät)
* Pallonivelet kuluneet
* Simpukassa klappia
* Navoissa väljää (tosin sen kyllä kuulisi jatkuvana laakerien rohinana)
* Tukivarsien puslat kuluneet/ rikki (ei mitenkään harvinaista)
Kun alat tutkia asiaa, niin irrota ekana ohjausiskari ja koeajolle. Sitten joku kuskinpukille veivaamaan rattia edes-takaisin, itse auton alle sorkkaraudan, fikkarin ja käsien kanssa aseistautuneena. Koitat käsin kaikki mahdolliset nivelet kun joku heiluttaa rattia että mistä sitä väljää alkaa löytyä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
oonko ymmärtäny aivan väärin mutta jos simpukassa olisi klappia niin autoa pitäisi ohjastaa kokoajan? ja eikös se simpukka oo tossa kiristettävissä siitä päällä olevasta ruuvista? varmaksi en sano mutta siinä pitarmin nivelessä saattoi näkyä välystä sekä siitä rattiakselistä kun otti kiinni ja pyöritteli niin kuului pientä kolinaa mutta ratista kun kääntää niin renkaat liikkuu kuitenkin heti. ja jos noita raidetangon päitä alkaa menemään uusiksi niin olisko viisainta vaihtaa esim jamantilla myynnissä olevaan hd sarjaan jossa se ohjaus muuttuisi.
Ei välttämättä, riippuu missä/ miten sitä klappia on. Mulla oli ZJ:n alkuperäisessä simpukassa väljää mutta auto meni kuin kiskoilla, nyt on XJ:stä täysremontin läpikäynyt täsmälleen samanlainen simpukka ilman mitään väljää mutta silti "perusjenkki" nyt eli seilaa pitkin tietäJoni. kirjoitti:oonko ymmärtäny aivan väärin mutta jos simpukassa olisi klappia niin autoa pitäisi ohjastaa kokoajan?
Kyllä siitä saa säädettyä hammaskosketuksen välystä ja "kireyttä", mutta liian piukaksi ei auta kiristää siitä. Alkaa muuten syödä laakereita ja on vähän tahmea palauttamaan jos liikaa innostuu.ja eikös se simpukka oo tossa kiristettävissä siitä päällä olevasta ruuvista?
Jos sektoriakselin päässä tuntuu välystä, niin sieltä on luultavasti alempi laakeri kulunut. Todennäköisesti silloin myös hieman tihkuu öljyä. Jos taas on akselinsuuntaista (ylös-alas) välystä niin sitten on säätö vähän viturallaan. Kolinaa voi tulla monesta paikkaa, mutta sen aiheuttaja ei selviä kuin olemalla rähmällään auton alla kun joku toinen pyörittää rattia. Itselle ei ainakaan ole tullut rattiakselin nivelen väljiä pahemmin vastaan, mutta voihan sekin kulahtaa.. Eli todennäköinen syy on alueella simpukka -> siitä akselillepäin.varmaksi en sano mutta siinä pitarmin nivelessä saattoi näkyä välystä sekä siitä rattiakselistä kun otti kiinni ja pyöritteli niin kuului pientä kolinaa mutta ratista kun kääntää niin renkaat liikkuu kuitenkin heti.
Miksipä ei, ainakin siinä on järeämpää tekoa olevat varret.ja jos noita raidetangon päitä alkaa menemään uusiksi niin olisko viisainta vaihtaa esim jamantilla myynnissä olevaan hd sarjaan jossa se ohjaus muuttuisi.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
tarkoitin sitä pitarmin alapäähän tulevaa palloniveltä että siinä saattoi näkyä sellainen pieni lonksahdus kun makoilin auton alla ja rattiä käänneltiin kädellä kun tunnusteli niin en osaa sanoa että lonksuiko vai ei kun epäluulo iskee aina kun mukamas jotain näkee..
sitten tuli mieleen se että kun ottaa siitä ohjaus akselin noin keskeltä kiinni mihin ohjausiskari kiinnittyy ja kädellä pyöritteli niin kuului kolahtelu mutta ei tuntunut heilutellessa väljää eikä nipoista rasvaa laittaessa kolahtelu vähentynyt että kuuluisko sitten siitä jo hajalla olevasta ohjausiskarista joka lähtee seuraavalla kerralla pois autosta kun vikaa alan etsimään varmaan loppu viikosta.
Suomeksi sanottuna raidetangonpäätä (tai välivarrenpäätä, sama asia sinänsä kun on samanlainen pallo). Melkein jos alat noita raidetangonpäitä vaihtaa, niin vaihda kaikki samalla koska ne on kuitenkin väljiä tai vähintään reilusti kuluneita.. Tai sitten tosiaan kokonaan uusi ohjaussatsi varsineen päivineen.Joni. kirjoitti:tarkoitin sitä pitarmin alapäähän tulevaa palloniveltä
No et sinä sitä väljää välttämättä näekään, vaan otat kädellä siitä nivelestä kiinni kun rattia veivataan edes-takaisin. Tuntee kyllä jos siellä väljää on. Sama pätee oikeastaan lähes kaikkiin alustan liikkuviin osiin, tosin esim. tukivarsien puslat voi tuntua ehjiltä kun niitä sorkkaraudalla vääntää ja samalla kädellä koittaa, mutta on kuitenkin oikeasti aivan loppu..että siinä saattoi näkyä sellainen pieni lonksahdus kun makoilin auton alla ja rattiä käänneltiin kädellä kun tunnusteli niin en osaa sanoa että lonksuiko vai ei kun epäluulo iskee aina kun mukamas jotain näkee..
Siis välivarresta (se mikä menee pitman armilta oikeaan kääntöpäähän) pyöritit? Kyllä se klonksahtaa jonkin verran ihan uutenakin jos sitä kieputtelet, kun ei raidetangonpäissä ole mitään pehmusteita kun niiden kiertymisvara loppuu. Metalli metallia vasten sanoo klonkssitten tuli mieleen se että kun ottaa siitä ohjaus akselin noin keskeltä kiinni mihin ohjausiskari kiinnittyy ja kädellä pyöritteli niin kuului kolahtelu
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Käsin heiluttamalla on ihan eri asia kun kaksi tonnia rautaa heiluttaa... Eli käsin et välttämättä mitään huomaa, mutta ajaessa, sen auton massa ja väljä reagoivat niin että ongelmat alkaa...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1