ESP ja luistonesto
ESP ja luistonesto
Minulla on USA:sta tuotu vm 2006 Cherokee CRD 2.8. Auto kytkee ajon aikana ESP:n ja luistoneston päältä pois jonkin häiriön seurauksena; merkkivalot jäävät palamaan. Merkkiliike haki vikaa päivän verran ja vaihtoi kokeeksi ESP-ohjainyksikön; ei auttanut. Asentaja sanoi, että CAN-väylään tulee jostain niin paljon dataa, ettei sitä pystytä käsittelemään ja korinohjausyksikkö kytkee ESP:n ja luistoneston pois. Vikakoodeilla ei ollut syytä löytynyt, eikä häiriö jätä lokiin jälkeä. Joskus häiriö tulee heti auton käynnistymisen jälkeen ja joskus saa ajaa pitkäänkin. Seuraavaksi olisivat päästäneet ohjainyksiköt (15) yksitellen irti ja katsoneet, miltä yksiköltä dataa tulee. Sen jälkeen olisivat käyneet johtosarjat läpi. Aikaavievä homma ja ei viitsisi lähteä lähes satasen tuntihinnalla tuohon. Tuota päivän vianhakua ja esp-yksikköä ei artistin tarvinnut maksaa, kun vika ei korjaantunut. Onko kukaan törmännyt vastaavaan ja millä korjaantui? Jos tiedätte näiden hommien virtuooseja Keski-Suomesta tai muualta, niin yhteystiedot otetaan ilolla vastaan.
On näköjään kohtalotovereita tuon vaivan kanssa mm. tuolla --> http://jeephorizons.com/phpbb/viewtopic ... sc&start=0
Joku vioittunut johtonippu voisi ilmeisesti olla ongelman ydin.
Edit: Quite often a problem with the ABS (anti lock brake system) causes the traction control to shut down. When one of the wheel speed sensors fail, the computer can no longer make adjustments to each wheel properly and will shut the system down. The ABS system and the traction control system share the same control systems, so a fault in one causes a fault in the other.
In the winter, snow and ice often build up on the wires that connect to the ABS sensors and pull them out of the sensor.
Short Answer: It is probably a problem with one of the 4 wheel speed sensors.
Kannattaa myös tarkastaa nuo ABS sensorit, onko lumi/jää päässyt puraisemaan
Joku vioittunut johtonippu voisi ilmeisesti olla ongelman ydin.
Edit: Quite often a problem with the ABS (anti lock brake system) causes the traction control to shut down. When one of the wheel speed sensors fail, the computer can no longer make adjustments to each wheel properly and will shut the system down. The ABS system and the traction control system share the same control systems, so a fault in one causes a fault in the other.
In the winter, snow and ice often build up on the wires that connect to the ABS sensors and pull them out of the sensor.
Short Answer: It is probably a problem with one of the 4 wheel speed sensors.
Kannattaa myös tarkastaa nuo ABS sensorit, onko lumi/jää päässyt puraisemaan
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
Nyt syttyi myös ABS:n valo noiden kahden lisäksi. Huomasin itse, että takarenkaan anturin yksi nippuside oli todella tiukassa ja se oli painanut toisen piuhan melkein poikki. Kuoressa oli vaalea venymä. Korjasin ko piuhan, mutta häiriövalot eivät lähteneet päältä pois. Pitää korjaamolla käydä vielä nollaamassa häiriöt, mutta vika tuskin vielä löytyi.
C121 on "pyydetty vääntömomentti ei ole mahdollinen"
Kaverilla tuli vastaava vikakoodi kerran kun moottori kakosteli liikkeelle lähtiessä. Nollattiin pois ja ei ole tullut reilun vuoden ajelun jälkeen takaisin.
U0429 on "vääriä tietoja vastaanotettu ohjauspylvään ohjausmoduulilta"
Tässä veikkaisin ratin asentoanturia. Voi olla että vaatii kalibroinnin tai sitten on vikaa tai väärässä asennossa rattiin nähden. Yhdessä passatissa oli tuo asentoanturi menny kierroksen pieleen kun oli joskus käytetty rattia irti.
Kaverilla tuli vastaava vikakoodi kerran kun moottori kakosteli liikkeelle lähtiessä. Nollattiin pois ja ei ole tullut reilun vuoden ajelun jälkeen takaisin.
U0429 on "vääriä tietoja vastaanotettu ohjauspylvään ohjausmoduulilta"
Tässä veikkaisin ratin asentoanturia. Voi olla että vaatii kalibroinnin tai sitten on vikaa tai väärässä asennossa rattiin nähden. Yhdessä passatissa oli tuo asentoanturi menny kierroksen pieleen kun oli joskus käytetty rattia irti.
Re: C2204
Dynamic sensor interior (C2204) , noin tuolla netin ihmeellisessä maailmassa joku vastailee samaiseen kysymykseen:markohaap kirjoitti:Tähän ongelmaan liittyen mukaan tuli nyt kolmas vikakoodi C2204 noiden kahden aiemman lisäksi. Viittasi anturiin. Olisko tietoa mistä on kyse?
i am a chrysler dealership technition and with out diagnoisis i can tell you that 99 percent of these are a bad sensor it is located in the center of the vehicle under the center console and it affects abs and stability system. to change it you remove console take 2 10mm nuts off unplug sensor remove and reinstall.
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane
www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com
if you break it, upgrade!
Kuitattiin tuo vikakoodi C2204 pois, mutta se ei tullut uudelleen päälle, vaikka auto oli ajossa useita päiviä. Saattaapa olla, että vika ei tuosta anturista johdukkaan.
Tietääkö kukaan hyvää sähkömiestä, joka on perehtynyt Jeeppeihin? Ei millään viitsisi maksaa merkkiliikkeelle 100 eur/h, kun vianhakuun voi mennä tunteja aika muhkea määrä. Aikahan tuossa ratkaisee, mutta jos vianhakijalla ei ole osaamista tai tuntemusta, niin aikaa voi mennä kymmeniä tunteja.
Tietääkö kukaan hyvää sähkömiestä, joka on perehtynyt Jeeppeihin? Ei millään viitsisi maksaa merkkiliikkeelle 100 eur/h, kun vianhakuun voi mennä tunteja aika muhkea määrä. Aikahan tuossa ratkaisee, mutta jos vianhakijalla ei ole osaamista tai tuntemusta, niin aikaa voi mennä kymmeniä tunteja.
Jos noihin hankalampiin sähköhommiin alkaa niin hyvä testeri ja kannattaa kaivella jostain hyvät kytkikset autosta niin pääsee jo pitkälle tai jos jollain teettää niin säästää töissä. Itse kun tuon oman KJ:n hommasin niin kaivelin heti korjaamokäsikirjan ja täydellisen kytkentäkaavion läpi auton. On ollu vianhaku ja korjaaminen melko helppoa. Nuo Autodata yms tietopankit tuntevat aika heikosti Jeepin salaisuuksia.
Tämä ESP ja luistonesto-ongelma ratkesi. Kyseessä oli loppujen lopuksi ratin asentoanturi, joka löytyi nopeasti kun osaava kaveri saatiin hommiin. Sen opin, että Jyväskylän merkkihuoltoon autoa ei kannata viedä.
Sitten toinen homma. OBD-valo syttyy välillä käynnistäessä ja sammuu joidenkin ajokertojen jälkeen. Vikakoodia ei nyt ole, mutta kuvaus sanoi, että kyseessä "Valmistajalle tyypillinen häiriö". Osaisiko joku sanoa suoralta kädeltä, että mistä tuo tulee.
Sitten toinen homma. OBD-valo syttyy välillä käynnistäessä ja sammuu joidenkin ajokertojen jälkeen. Vikakoodia ei nyt ole, mutta kuvaus sanoi, että kyseessä "Valmistajalle tyypillinen häiriö". Osaisiko joku sanoa suoralta kädeltä, että mistä tuo tulee.