Seisonta jarru ei pidä

Tänne tarinaa ja kysymyksiä jarruihin liittyen...
comancheman88
Viestit: 53
Liittynyt: 18.01.2012. 22:29
Paikkakunta:

Seisonta jarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja comancheman88 » 23.05.2012. 10:03

Joo elikkäs ongelma olis seuraavan lainen seisonta jarru ei pidä riittävästi, eilen sain rummut auki ja kengät sekä rummut ok kunnossa, säädin seisonta jarrua mutta pitoa ei vaan tunnu löytyvän. Rumpuja ei tosin oltu hetkeen aukastu joten saattaiskohan vika olla kuoleentuneissa jousissa eli auttaiskohan uudet aseenus tarvikkeet?
Elä sahaa ku hehkuta....

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Seisonta jarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 23.05.2012. 11:00

comancheman88 kirjoitti:Joo elikkäs ongelma olis seuraavan lainen seisonta jarru ei pidä riittävästi, eilen sain rummut auki ja kengät sekä rummut ok kunnossa, säädin seisonta jarrua mutta pitoa ei vaan tunnu löytyvän. Rumpuja ei tosin oltu hetkeen aukastu joten saattaiskohan vika olla kuoleentuneissa jousissa eli auttaiskohan uudet aseenus tarvikkeet?
Saattapi auttaa tai saattapi olla auttamatta.

Mitenkäs noiden vaijjereiden kunto?
Liikkuuko herkästi vaijjerit ees taas?

Vaijjerit herkisi, voitelemalla tai uusimalla.
Jarrujen täys purku puhdistaminen, liukupintojen varovainen voitelu kupari tahnalla, oikein kasaaminen ja rummun sisäpinnan puhdistus ja hiomanauhalla hiominen.
Jarrukenkien pinnan hiominen tuoreeksi hiomanuhalla tai kenkien uusiminen.

Kun jarrut on kasattu säädä kengät lähelle niin lähelle rumpua kuin mahdollista jotta hankaavat vähän vaan eivät saa kuumeta ajaessa.
Laita rumpu paikalle ja polje välillä jarrua niin kengät keskittyvä.

Nyt säädä käsijrruvaijjerit niin tiukaksi kuin mahdollista, ei saisi kuitenkaan jarruttaa ennen kuin käsijarrua vedetään.

Pyörät kiinni ja koeajolle, jos vanteet kuumenee ajossa niin löysää hieman joko käsijarrua tai itse jarrua. Kumpaa mielestäsi hieman liikaa kiristit.

Nyt jarrut pitäisi toimia kuin tehtaalta tullessa.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.05.2012. 11:11

Joo, yleisin virhe on säätää vaijerista, kun käsijarru ei pidä!! Oikea tapa on löysätä vaijeri ja tarkistaa että liikkuu kunnolla ilman voimaa ja sitten säädetään kengät just noin kuin Ismo tossa edellisessä kertoi ja viimeisenä se vaijeri tiukalle!! Jos aina vaan säädetään vaijerista, ne käsijarrun linkut on kohta jo niin edessä kuin ne pääsee ja ne ei enää pakota kenkiä rumpua vasten!! Uusia vaijereita löytyy jopa Comancheen hyllystä :wink: :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

comancheman88
Viestit: 53
Liittynyt: 18.01.2012. 22:29
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja comancheman88 » 23.05.2012. 19:50

kiitos vastaksista ismo ja jamant, nyt vakuttaisi siltä että vaijeri jumittaa jossain, en oo säätänyt vaijerista vaan rumpujen sisälläolevasta pyörästä, pitää koittaa saako vanhan vaierin liikkumaan vai joutuuko tilaamaan uuden. Ainoa huono puoli uudesa vaijerissa on se että en ehdi sitä itse asentamaan ja auto menee katsastus remonttiin huomenna.
Elä sahaa ku hehkuta....

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Kässäri!

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 23.05.2012. 20:05

comancheman88 kirjoitti:kiitos vastaksista ismo ja jamant, nyt vakuttaisi siltä että vaijeri jumittaa jossain, en oo säätänyt vaijerista vaan rumpujen sisälläolevasta pyörästä, pitää koittaa saako vanhan vaierin liikkumaan vai joutuuko tilaamaan uuden. Ainoa huono puoli uudesa vaijerissa on se että en ehdi sitä itse asentamaan ja auto menee katsastus remonttiin huomenna.
Siellähän joutuvat sen sitten vaihtamaan, yleensä kun käsijarrun vaijjeri ei enään liiku kunnolla niin ompi sisältä ruostunut ja herkistäminen on vain väliaikaista jo onnistuu ollenkaan.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.05.2012. 20:10

Tai kuori on hapero ja painuu kasaan, silloin ei vaijeri liiku...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

comancheman88
Viestit: 53
Liittynyt: 18.01.2012. 22:29
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja comancheman88 » 23.05.2012. 22:01

Oikeen paljon kiitoksia avusta mutta nyt valitettavasti kävi niin että jää paikallisen korjaamon murheeksi saada seisontajarru pitämään, käyttö jarru kyllä tuntuis toimivan moittetta vaikka jarru putkikin vuotaa.
Elä sahaa ku hehkuta....

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.05.2012. 16:36

Ilmeisesti auto on Hämeenlinnan suunnalla korjattavana, tilasivat vaijerin!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Osia!

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 24.05.2012. 19:37

JAMANT kirjoitti:Ilmeisesti auto on Hämeenlinnan suunnalla korjattavana, tilasivat vaijerin!!
;) :D
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

comancheman88
Viestit: 53
Liittynyt: 18.01.2012. 22:29
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja comancheman88 » 25.05.2012. 10:59

Kyllä juu sielläpä hyvinkin paikassa nimeltä american power
Elä sahaa ku hehkuta....

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rane58 » 25.05.2012. 15:24

Nonii, laittavat nähtävästi kässärinkin kuntoon...Kuva
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

comancheman88
Viestit: 53
Liittynyt: 18.01.2012. 22:29
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja comancheman88 » 25.05.2012. 18:19

toivottavasti ja kaiken muunkin että saa leiman ja saa jatkaa hyvin alkanutta jeepistelyä :D
Elä sahaa ku hehkuta....

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 24.04.2014. 21:26

ristus wrangler nyt tämä aiheen onkelma takajarrun kans. käyttöjarrulle riittää siinä ja tässä tehot mutta seisontajarrulle ei. tänään hain uudet kengät ja huomenna taas mittaamaan katsurille.. ..tehot uupuu siis periaattees myös käyttöjarrulta.. nyt ei voi enään vaihtaa nkuin rummut... vai?
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 24.04.2014. 21:32

vielä niin: puhidstinrummut bräkleenillä jottei mitään rasvaakan pitääsi olla..
voiko olla että noi rummut lasittuu? rouva ajoi viime kesänä meinaan 30km seisontajarru päällä.. ihmetteli vain kun ei rullannu liikennevaloos :)
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 24.04.2014. 21:36

ja perä ilmassa säädin kengät niin kireelle että toiselta puolen pyörittäessä toinen puoli ei pyöri... .. ja sitten naksun kaks löysäsin. näillä siis mennään aamulla katsurille mutta mutulla mitä kokeilin niin ei kyllä ollu uusilla kengillä kauhiasti vaikutusta. ei periaatteea kai voi olla kun rummut sitten.. 1 kN tulee voimaa jarruilta viime mittauksessa :(
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Kirjoita vastaus