4.0 XJ:n tyhmäkäynti +2000rpm!

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

4.0 XJ:n tyhmäkäynti +2000rpm!

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 30.08.2010. 18:13

Otsakkeen mukainen häiriö iski yllättäen KOVAN jarrutuksen jälkeen, arvelin jotta oisko tehostimen kalvo poksahtunu. Vaan eipä laske kierrokset vaikka tehostimen letkun lyttyyn puristaa... Kaasu palautuu täysin stoppariin asti. Sama oli kone kylmä tahi lämmin.

Mistäpä lähteä vikaa tutkailemaan??? Mikä petti?

"Hyvät" jarrut muuten Jeepis, +90kg nousi seisomaan polkimelle eikä renkaat (M/T) lukkiutuneet... Pysähty sentin päähän Skodan kontista.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.08.2010. 20:37

Jostain imee ilmaa kyllä!! Joku letku lentänyt paikoiltaan??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 31.08.2010. 10:08

No näin sen minäkin tuumailin :) . Vaan kun tuossa työmaan parkkiksella tutkailin mistään ei kuulu suhinaa.

Tosin muistin että nyt ilmojen kylmettyä ON pari kertaa käynnistyksen jälkeen jäänyt "huutamaan" toviksi ja sitten laskenut normiksi. Tyhjäkäyntisäädin?? TPS? Joku lämpöanturi? Ja entisen omistajan mukaan "välillä hakee tyhmäkäyntiä".

Eli saattas olla että sattuma tuo vian tulo JARRUTUKSEN jälkeen 8) . No kokeillaan: Säädin irti ja putsataan, tarkastetaan letkuja/liitoksia älyn? :lol: kanssa...

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 31.08.2010. 11:57

No EI sieltä mitään pompannutta/rikkoutunutta letkua löytynyt :cry: . Ja tyhjäkäynti säädinkin oli puhdas ja uudehkon näköinen... Pitäiskö sen tapin olla lepotilassa ulkona vai sisällä?

Vaan mitenkähän lie tuo TPS, Pitäisköhän sitä koittaa käännellä? Myötä- vai vastapäivään noin "karkee säätö"?? Viikonloppuna ois aikaa yleismittarin avulla koittaa tarkempaa säätöä ja tutkailua.

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 01.09.2010. 16:04

Eipä ollut TPS, arvo OK ja nousee tasasesti ko läppää aukasee...
Liittimissä oli kyllä hapettumaa ja jotenkin "löysän" olosia. EI vaan kerinny kokeilee ko piti kiiruhtaa ansiotyöhön.

Ja kaasuläppäkin kovin paskanen huohotushöyryistä, pitänee puhdistaa.

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 02.09.2010. 23:01

Minkä ikäinen XJ on? Mulla on kokemusta vain omasta (eka jeeppi), tekniikka on samanlaista vuosina 87-90 joten ohjeet sillä varauksella:
Tyhjäkäyntiventtiilillä on kaasuläpän vieressä oma ilmanotto. Voit tarkistaa venttiilin toiminnan tukkimalla sen. Jos kierrokset laskee järkevälle tasolle, tietokone on ohjannut tyhjäkäynnin pieleen tai itse säädin jumittaa.
Jos kierrokset ei laske, todennäköisesti ilma vuotaa jostain muualta.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 02.09.2010. 23:06

..niin ja lepotilassa venttiilin pitäisi olla auki. Boxi on ohjelmoitu niin että se avaa venttiilin täysille seuraavaa käynnistystä varten kun auto sammutetaan. Sille säätimelle on olemassa testerikin jolla sitä voi itse ajaa kiinni ja auki mutta en kyllä tiedä mistä semmosen voi löytää.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 03.09.2010. 10:31

Chero on -89. Ja näin ajattelinkin; tuossa tuumittuani testata venttiiliä :D .

Koskapa pari kertaa on startin jälkeen huutanut tarpeettomasti kunnes keirrokset laskenu normaaliksi ja tuo että venttiili lepoasennossa auki tukee epäilystä että joko venttiili risa tai ohjauksessa/piuhoissa häiriötä. Jenkkien foorumien mukaan Renixissä yleistä että maapiuhat pettää. Tai imusarjan maadotus pielessä.

Se vaan hämää että ko säädin varsin uuden näköinen verrattuna muihin komponentteihin. Mutta toisaalta, Ciinalainenlaatu??? :lol:

Nyt vaan odotellaan että sade lakkaa jotta pääsee ISOONtalliin Cheron kimppuun 8)

PS. On muuten tuo Jeeppi, LFE-199, pyörinyt siellä Oulun nurkilla... Utajärveltä hain :D .

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 03.09.2010. 15:36

koska edellisellä omisajalla on ollut samoja ongelmia voi olla niinkin että säädin on uusittu vaikka vika ei alunperinkään ollut siinä. Eikä välttämättä ole vieläkään.
Tyhjäkäyntiongelma kuulostaa olevan yleinen näissä koneissa ja syy voi olla hyvinkin monessa paikassa joten älä heti lannistu. Heti ei voi edes sanoa onko se alipainevuoto vai sähkövika. Tietysti tuurilla voi löytyä piankin oikea paikka.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 03.09.2010. 15:40

Minusta imusarjaa ei tarvi erikseen maadoittaa koska Renixissä on melkein kaikilla antureilla oma maajohto ohjausboxille asti. Itse boxi kyllä muistaakseni maadoittuu lohkoon mittatikun juuressa mutta sinne lähellehän akunkin miinus tulee.
Niitä antureiden signaali- ja maajohtoja voi mittailla sieltä boxin liittimen takapuolelta sopivalla piikillä ihan yleismittarilla. Pitäisi näyttää samaa kuin anturin päästäkin mitattuna, jos ei niin liittimissä tai johdoissa on häiriöitä jossain välillä.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 03.09.2010. 16:19

Jorma kirjoitti:koska edellisellä omisajalla on ollut samoja ongelmia voi olla niinkin että säädin on uusittu vaikka vika ei alunperinkään ollut siinä. Eikä välttämättä ole vieläkään.
Tyhjäkäyntiongelma kuulostaa olevan yleinen näissä koneissa ja syy voi olla hyvinkin monessa paikassa joten älä heti lannistu. Heti ei voi edes sanoa onko se alipainevuoto vai sähkövika. Tietysti tuurilla voi löytyä piankin oikea paikka.
Juu, no eihän tässä ainakaan lannistuta :lol: , sisua ja harrastetta...

Tuon kun vaan sais selville kumpi se on sähkö vai alipainevika...

Ja sellainen aavistus on jopa että ilmanlämpötila vaikutti asiaan, helteillä toimi OK, ilmojen viilettyä rupesi pomppimaan tuo tyhjäkäynti. Voisi olla joku liitos/liitin missä kriittinen välys nastojen välillä ja pieni kutistuminen katkaisi signaalin kulun... Hapettumaahan nuissa oli mitä olen jo aukonut.

Mutta, mutta paranis tuo ilma niin pääsis ihmettelemään Renixin sielunelämää 8)

Kyl se tästä :twisted: vielä ihmisten iloksi Jeeppi liikenteeseen tulee.

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 04.09.2010. 8:56

Jos tyhjäkäyntipiirin tukkiminen ei saa kierroksia asettumaan, lähtisin tutkimaan niitä alipainevuotoja samalla tavalla yksi kerrallaan. Ensin voi vaikka ottaa kaikki alipaineletkut irti imusarjasta ja tulpata reiät jollakin että näkee onko niillä vaikutusta asiaan. Jos kaikki alkuperäiset asennukset on vielä paikoillaan niin konehuoneessa on metrikaupalla alipainelinjoja jotka on suoraan yhteydessä imusarjaan.
Kone toimii aivan hyvin ilmankin niitä, kahta lukuunottamatta: PA-paineensäädin ja alipainesensori (MAP) kannattaa jättää paikalleen koekäytön ajaksi. Alipaineanturin letku lähtee läppäkotelon rungosta, anturi on tuliseinässä ja pa-paineensäädin on suuttimia yhdistävän putken päässä. Joskus kuulee että jopa itse imusarja on ollut löysällä ja vuotanut, se ei kuitenkaan voi olla kovin yhtäkkinen vika.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 04.09.2010. 19:07

NO NIIN!!! Tyhmäkäyntipiiri tukkoon ja kierrokset tippu!! :lol: :lol:

Eli taitaapi olla tyhjäkäyntisäädin vainaa...

Ompahan vaan aika hintava osa 8)

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 04.09.2010. 22:42

Voi ollakin resu, tai sitten menit samaan lankaan kuin edellinen omistaja. Säädinhän ei voi mitään sille jos ohjausboxilta lähtevät käskyt ei tule perille asti. Minä ainakin tarkistaisin yhteyden säätimeltä boxille (pinnit B3-B6). Ihan vaikka vain sen takia ettei tarvi turhaan ostaa uutta säädintä kun ei tosiaankaan ole kovin halpa osa.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 05.09.2010. 11:06

Juu, ei voikkaan mitään jos signaali katkeaa. Vaan missäs se tuo boxi sijaitsee? :oops:

Kirjoita vastaus