Sivu 1/2
Grandi 2,7 D 2002, mistä lämpöä lisää?
Lähetetty: 30.01.2010. 10:20
Kirjoittaja sili
onko normaalia että näillä pakkasilla, 15-20 raatia, ei tunnu grandi lämpeevän millään? Kas kun kone lämpiää nopeasti käyntilämpötilaan (60, onko oikein?? Mikä koneen oikea käyntilämpötila?) ja lämpöäkin on sisääntulevassa ilmassa mukavahkosti mutta kabiini ei ota lämmetäkseen? Käyttövirhe??
Mahtaisko lisäpolttoainelämmittimestäkään (jatkossa Eber!

) olla apuja? Asiaan varmaan jonkun verran vaikuttaa tavaratilan "kangaspeiton" puute (sellaista saa tarjota!)
Re: Grandi 2,7 D 2002, mistä lämpöä lisää?
Lähetetty: 30.01.2010. 13:10
Kirjoittaja anton_nokelainen
sili kirjoitti: Kas kun kone lämpiää nopeasti käyntilämpötilaan (60, onko oikein?? Mikä koneen oikea käyntilämpötila?)
En o varma, mutta normaali käyntilämpötila on noin 85-95, kun termari aukee vast 80 asteessa.
http://www.jamant.fi/termostaatti-xjzjw ... p-857.html
Jos sulla termari jumissa auki asennossa niin kone ei lämpee tarpeeksi.
Lähetetty: 02.02.2010. 7:55
Kirjoittaja KJ
lisälämmitin vain päälle aina talvi pakkasilla ei toi mersun kone muuten lämpiä. Ja se termari on kohtalaisen helppo vaihtaa.
Onkos tuossa sähköistä kiertovesipumppua ? öö ja tuo edellinen termari näyttää väärältä
Lähetetty: 02.02.2010. 9:40
Kirjoittaja JAMANT
Toi termari ei sovi Mersun 2.7CRD -koneeseen!!!
KJ kirjoitti: öö ja tuo edellinen termari näyttää väärältä
Koska se on väärä

!! Mulla ei ole oikeaa siihen vielä tiedossa, kun ei ole kukaan sellaista vielä kaivannut!!
Lähetetty: 02.02.2010. 21:09
Kirjoittaja anton_nokelainen
Joo tiedän että väärä

pistin vaan esimerkiinä että toimi vasta 80 asteessa.
Niin siitä voi päätellä että konen nor lämpötila pitäsi olla noin 85...
Lähetetty: 02.02.2010. 21:24
Kirjoittaja sili
Voiko anturi näyttää väärin? vai liekkö termari joku Belgia-malli? Sekä mittari että loggeri (CarChip) kertovat lämpötilan olevan n. 60, minkä tiesin olevan diisselille liian alhaisen mutta kun lämpötila nousee ihan suht äkkiä tuohon lämpötilaan ja siinä pysyy, ei seilaa mitenkään jonka luulisi olevan oireena jos termari olisi sökö.
No VEHOlta uutta hakemaan? Vielä vieno kysymys, missäs se sijaitsee, joku mainitsi ettei olisi paha vaihdettava...
Lähetetty: 02.02.2010. 21:37
Kirjoittaja KJ
en tiedä varmasti mitä tuossa on muuta edessä mutta vasen puoli koneen edessä
-varaat jäähy nestettäjonkinverran tai otat kaiken talteen
-letkut irti
-öljynsuodatin pois (rätti sinne reikään ettei mene vettä)
-rail putken ´paine anturin johto pois
-10 torx termarista pois joka pitää korkeapainepumpun putkea
-tarttet magneetin ettei ruuvit tipu (helpottaa)
-30 torx 3 ruuvia termarista pois
-käännät termaria vähän niin saat anturin johdon pois
-sitten taiteilet termarin pois letkujen välistä
-puhdistat tiiviste pinnan
-ja uus samassa järjestyksessä
20 minuuttia
niin uuden termarin mukana tulee lämpötila anturi
Lähetetty: 03.02.2010. 21:11
Kirjoittaja sili
vielä lisäkysymys arvon raadille, koneen korkeimmat pintalämpötilat lämpökameralla (!?!) katsottuna piiiitkän ajon jälkeen, jonkin aikaa tyhjäkäynnillä konepelti kiinni ollen ja ulkolämpötila -7. Korkeimmat lämpötilat +65?? Eli ilmeisesti lämpömittari pitää paikkansa ja termari vaihtoon? Kysymys siksi että termaria ei ollut maahantuojallakaan mutta tulossa... 89e...
Lähetetty: 07.02.2010. 13:17
Kirjoittaja Jeeppi1234
Kuulostaa, että sulla paikallaan "välimeren" termostaatti. Kävin aikanaan ajamassa -04 2,7 crd GC:tä, joka oli tuotu ranskasta ja siinä ei lämmöt noussut yli 65 asteen vaikka pakkasta oli vain -5 astetta.
Omassa -02 2,7 crd:ssa lämmöt on n. 92 astetta. Jaksaa pitää lämmöt tuossa myös 30 asteen pakkasessa kun ajaa maantietä. Liikennevaloissa voi sitten tipahtaa jjopa 10 astetta kovilla pakkasilla jos joutuu pitkään seisomaan. Eberi löytyy mutta ei sitä ole tarvinnut ajonaikana pitää päällä.
Lähetetty: 07.02.2010. 15:16
Kirjoittaja sili
No niin, tämä kuullostaa uskottavalta! Jotain tämänsuuntaista olen uumoillut, uusi termeri nyrkeissä tiistaina, kun sitten vaan löytyisi sopiva aikaikkuna vaihtoon.
KJ:lle kiitokset hyvistä ohjeista! Katsotaan miten onnistuu käytännössä...
Lähetetty: 13.02.2010. 21:38
Kirjoittaja sili
Nyt on termari vaihdettu ja kyllä tuntui tepsivän! mittari näyttää normilämpöjä ja puhallusilma mielestäni kuumempaa. Pakkasia odotellessa.
Lisävinkkinä KJ:n sinänsä kattavaan listaan voisi mainita että jos termarin "ulostaiteilu" näyttää vaativan polttoaineletkujen vähäistä suurempaa vääntelyä, ne kannattaa irroittaa varovasti. Ko. letkujen liittimet ovat TODELLA haurasta muovia...

lämmöistä myös
Lähetetty: 14.02.2010. 10:26
Kirjoittaja Hunter
Elikkä cherokee -02 2,5 crd kyseessä ja saksasta tuotu 3 vuotta sitten,
ei liioin liika kuumaa kabiiniin pukkaa jos pakkasta on vaikka -15. Voiko saksan-mallissa olla kylmempi termari? Lämmöt jää viivan verran alle puolenvälin. Eberiä pidän myös ajossa päällä koko ajan ja lämmittäjän pyynti tietysti täysillä. Olen tästä ennemminkin täällä nupissut

Lähetetty: 22.02.2011. 13:56
Kirjoittaja Messier
Morjenttes
Tein tänään termarin vaihdon KL-varaosan tarviketermariin 92c. Vanha oli jumissa ja muuten ei ollu ihan niin simppeli homma "ottaa ja vaihtaa" näin amatöörille

. 3 tuntia
Rupesin epäileen termarin vikaa, kun ei lämmöt oikein nousseet ja OBD:n kautta tuli tulokseksi ajon jälkeen 68c lämpö ja yleisesti oli löpön kulutus lisääntynyt maantieajossa 1l ja kirkolla enempi (kaupunkiajossa saattaa vaikuttaa talvella Elvistelevä ajotapa nelikon takia...)
Kävin vetämässä tunnin koeajon -15-20 c ja padan lämmöt nousi hienosti ja sisällekin puhalsi mukavasti kuumaa.
KL:stä sopiva oli Viton termari ja 87c ja W203,211 92c, jonka ostin ja hintaa tuli 43 €.
Kuningas oli WG 2.7 2003 limited
Lähetetty: 28.02.2011. 21:48
Kirjoittaja docjones
Moi,
Tuliko paikalleen nyt sitten tuo kuumempi 92C termari vai? Tuo kun on eri autoista/moottoreista ja Vehon marmorilta saadun tiedon mukaan ei ole tuon Viton 87C osan kanssa samanlainen. Tuo Viton osa on siis virallisesti tuohon 2.7CRD:hen se oikea.
-
DJ
Lähetetty: 28.02.2011. 22:15
Kirjoittaja Messier
Moi
Paikalleen tuli siis 92C termari.
Ekana tarjottiin om612 moottorin termaria, jonka luulin olevan oikea ja onkin varaoskirjan kanssa samanlainen.
Tarjotussa termarissa oli oma linjansa ensiöpuolelta suodatimen jalan lämmittämiseksi tai jäähdyttämiseksi.
Minun kärryn moottori oli ilmeisesti optimoitu lämpöiseen maahan, kun mulla ei vastaavaa reikää termarin kotelossa ollut.
Viton termari tuli, kun omasta irroitettu termari oli mukana ja siitä otettu MB:n numerolla haettiin vastaavaa. Se oli 87C, josta pyysin hakemaan kuoriltaan vastaavan 92C termarin.
Toivottavasti tämä kaikessa sekavuudessaan vastasi kyssäriin jotain
