Mig vai Tig auton korjaushommissa?
Mig vai Tig auton korjaushommissa?
Tulipa tuossa tehtyä havaintoja että toiseen autoon pitänee ruveta jossain vaiheessa helmoja hitsaileen.
Elikkä WJ kaipaisi ehkä palkkia helmakotelon tilalle. Mitä mieltä/kokemuksia ko. hommasta?
Entäpä olisiko Tig parempi kuin Mig? Kokemuksia?
Itsellä vain migistä kokemusta.
Elikkä WJ kaipaisi ehkä palkkia helmakotelon tilalle. Mitä mieltä/kokemuksia ko. hommasta?
Entäpä olisiko Tig parempi kuin Mig? Kokemuksia?
Itsellä vain migistä kokemusta.
Jeep Grand Cherokee WG 2.7CRD 2004 Automatic Silver Label
Re: Mig vai Tig auton korjaushommissa?
Oma hyvin vähäiseen kokemukseen mutta melko suureen selvittelyyn perustuva näkemys on, että migillä saa pienellä harjoittelulla helpolla riittävän hyvää ja melko helpolla tosi hyvää jälkeä, ja tigillä sitten paljon harjoiteltuaan melko helpolla oikein hyvää ja vaivalloisesti sikahyvää jälkeä.
Tiggi on ehkä enemmänkin vaativien paikkojen ja materiaalien hitsauksessa omimmillaan, miggi on semmoinen yleishitsailun ja korjailun työkalu.
Tiggi on ehkä enemmänkin vaativien paikkojen ja materiaalien hitsauksessa omimmillaan, miggi on semmoinen yleishitsailun ja korjailun työkalu.
Re: Mig vai Tig auton korjaushommissa?
Noin karkeasti voisi sanoa, oman kokemuksen perusteella, että puhtaille uusille materiaaleille Tig ja sitten ruosteisten romujen kasaanparsimiseen Mig hiilidioksidilla.
Re: Mig vai Tig auton korjaushommissa?
TIG:illä tallissa tarkempaa ja siistiä jälkeä tarvitsevat hommat, miksei tietysti autoakin hitsaa jos pääsee tekemään sisällä ja täysin puhtaisiin materiaaleihin. MIG:illä suojakaasuna joko normi mison tai hiilari - sillä tekee kaikki ns. perushitsaukset. Jos tarttee sitkeää saumaa ja/ hitsata erilaisia materiaaleja toisiinsa niin puikkokone olisi silloin melkeinpä paras, helpoin saada puikot materiaalien mukaisesti.
Työpaikan konekorjaamolla - siellä korjataan firman konttilukkeja, kurottajia, vetomestareita, trukkeja, hiacet, hiluxit yms. - käytetään lähinnä miggiä ja puikkokonetta. Migillä perushommat kun hitsataan mustaa mustaan, valuosat levyyn ja muut "erikoishitsaukset" hitsarit vetää aina puikolla. Alku- ja jälkilämmöt sekä pallopäävasaralla naputtelut hitsauksen jälkeen tarpeen mukaan. Luokkahitsareita ovat, joten luotan siihen että tietävät mitä tekevät ja että heidän ohjeet pätee myös autotallitekijöille
Minulla on pelkkä mig + co2, puikkokone (invertteri) on ollut tarkoitus hommata jo pidemmän aikaa mutta jostain syystä aina jäänyt hankkimatta. Tarvetta olisi ollut moneen kertaan. Monitoimi- tig olisi tietysti mukava, mutta tahtovat olla pirun kalliita koneita. Hyvä kone tosin kestää autotallikäytössä jokseenkin koko loppuelämän.
Työpaikan konekorjaamolla - siellä korjataan firman konttilukkeja, kurottajia, vetomestareita, trukkeja, hiacet, hiluxit yms. - käytetään lähinnä miggiä ja puikkokonetta. Migillä perushommat kun hitsataan mustaa mustaan, valuosat levyyn ja muut "erikoishitsaukset" hitsarit vetää aina puikolla. Alku- ja jälkilämmöt sekä pallopäävasaralla naputtelut hitsauksen jälkeen tarpeen mukaan. Luokkahitsareita ovat, joten luotan siihen että tietävät mitä tekevät ja että heidän ohjeet pätee myös autotallitekijöille
Minulla on pelkkä mig + co2, puikkokone (invertteri) on ollut tarkoitus hommata jo pidemmän aikaa mutta jostain syystä aina jäänyt hankkimatta. Tarvetta olisi ollut moneen kertaan. Monitoimi- tig olisi tietysti mukava, mutta tahtovat olla pirun kalliita koneita. Hyvä kone tosin kestää autotallikäytössä jokseenkin koko loppuelämän.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Mig vai Tig auton korjaushommissa?
Tuo puikkokone tai sitten tosiaan yhdistelmäkone(tig ja puikko) pitäisi kyllä hankkia kun on välillä muutakin hitsattavaa kuin autohommat.
Huomannut saman että yhdistelmä koneet melko arvokkaita( tai sit se tuntuu vaan kun on köyhä:)
Meikäläiselle ehkä paras vaihtoehto jo olemassa olevan migin lisäksi olisi ehkä normi puikkokone,joku vanhanliiton kemppi.
Huomannut saman että yhdistelmä koneet melko arvokkaita( tai sit se tuntuu vaan kun on köyhä:)
Meikäläiselle ehkä paras vaihtoehto jo olemassa olevan migin lisäksi olisi ehkä normi puikkokone,joku vanhanliiton kemppi.
Jeep Grand Cherokee WG 2.7CRD 2004 Automatic Silver Label
Re: Mig vai Tig auton korjaushommissa?
Kunhan sattuu sopiva väli ajattelin tilata Stahwerkin AC/DC tigin, osaa myös puikottaa niinkun nuo yleensäkin. Suomeen tuo A10 kauppa Porissa. Kerron sitten oliko ihan paska
Stahlwerkillä olis muuten tig/puikko/plasmaleikkuri -konekin, mutta sitten pitäis ostaa uus kompurakin...
Stahlwerkillä olis muuten tig/puikko/plasmaleikkuri -konekin, mutta sitten pitäis ostaa uus kompurakin...
Re: Mig vai Tig auton korjaushommissa?
Jos alkuperäistä kysymystä mukailee yhtään, niin ruosteisia paikkoja hitsataan vain ja ainoastaan mag-hitsauksella
Siinä kyllä heittää rahansa ja hermonsa roskiin, jos yrittää ruostepaikkoja tig:illä korjailla. Joo kunnolla putsattuna tigillä jne. mutta oikeassa elämässä jos pääasiana ruostepaikkojen parsiminen, niin unohda tig.
Siinä kyllä heittää rahansa ja hermonsa roskiin, jos yrittää ruostepaikkoja tig:illä korjailla. Joo kunnolla putsattuna tigillä jne. mutta oikeassa elämässä jos pääasiana ruostepaikkojen parsiminen, niin unohda tig.