4x4Parts

Jamant Oy

WK:n vetokoukku

Mätänikö helmat, menikö sarana ovesta väljäksi, hajosiko lasi/peili/valaisin, koriin liittyvät kyselyt tänne.....
OlliVihermaa
Viestit: 10
Liittynyt: 17.04.2017. 12:32
Paikkakunta: PORI

WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja OlliVihermaa » 18.04.2017. 23:25

En nopeasti löytänyt aihetta johon päänvaivani liittyy, mutta Grand Cherokee WK:n vetokoukusta voisi asiaa veistellä.

Suurin osa Suomessakin nähtävistä versioista taitaa olla niitä "euromalleja", kun ei ainakaan ole sillä 2 tuuman kanttiputkella varustettuja jenkkikoukkuja tullut näköpiiriin. Mietiskelen tässä, että jos autoa korottaa alustanosilla sekä isommilla renkailla esim 5-10 tuumaa, niin miten ihmeessä saa kärryn roikkumaan perässä niin, ettei venetrailerin päällä olevan veneen potkuri kynnä perunavakoa pihatielle? Jenkkikoukkuja saisi ilmeisesti matalia versioita, jotka on lennosta vaihdettavia siihen kätevään putkeen.

Mites on porukka tällaista asiaa ratkonut?

Edit: Tarkalleen ottaen itsellä tulisi korottumaan 5 tuumaa eli noin 13 senttiä. Se taitaa olla jo häiritsevällä korkeudella.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4676
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja JAMANT » 19.04.2017. 7:55

Kaksi ongelmaa, et saa korottaa noin paljon ja jenkki-koukut ei oo e-hyväksyttyjä, ei saa asentaa...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

OlliVihermaa
Viestit: 10
Liittynyt: 17.04.2017. 12:32
Paikkakunta: PORI

Re: WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja OlliVihermaa » 19.04.2017. 8:28

JAMANT kirjoitti:Kaksi ongelmaa, et saa korottaa noin paljon ja jenkki-koukut ei oo e-hyväksyttyjä, ei saa asentaa...



Aivan piruvie... Olikos se 51 milliä se sallittu muutos renkaat mukaan lukien? Tässähän vaihtuu ongelmat ihan lennosta...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4676
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja JAMANT » 19.04.2017. 9:07

OlliVihermaa kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Kaksi ongelmaa, et saa korottaa noin paljon ja jenkki-koukut ei oo e-hyväksyttyjä, ei saa asentaa...



Aivan piruvie... Olikos se 51 milliä se sallittu muutos renkaat mukaan lukien? Tässähän vaihtuu ongelmat ihan lennosta...
Maastohenkilöautoa saa korottaa 3" eli 76.2mm...
Killing time is not murder



Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti

FJDC #1

OlliVihermaa
Viestit: 10
Liittynyt: 17.04.2017. 12:32
Paikkakunta: PORI

Re: WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja OlliVihermaa » 19.04.2017. 14:17

JAMANT kirjoitti:
OlliVihermaa kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Kaksi ongelmaa, et saa korottaa noin paljon ja jenkki-koukut ei oo e-hyväksyttyjä, ei saa asentaa...



Aivan piruvie... Olikos se 51 milliä se sallittu muutos renkaat mukaan lukien? Tässähän vaihtuu ongelmat ihan lennosta...
Maastohenkilöautoa saa korottaa 3" eli 76.2mm...


Toisinsanoen 2 tuuman korotus alustaan ja pienemmillä talvinakeilla katsastukselle... :twisted: :D

Eli palataans takaisin koukkuongelmaan :mrgreen:

Avatar
Jorma
Viestit: 320
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja Jorma » 19.04.2017. 17:38

Minä ratkaisin niin että vetopään saa kiinni aisan alapuolelle tai yläpuolelle tarpeen mukaan. Sitten voi hinata samaa kärryä Jeepillä ja henkilöautolla. En halunnut vetokoukkua niin alas kyntämään kuin se oikeasti pitäisi olla. Lisäksi tuon XJ 'n koukun saa vielä pikalukolla irti jos vieläkin on liian alhaalla. Lienee niitä irrotettavia koukkuja muihinkin malleihin olemassa?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

OlliVihermaa
Viestit: 10
Liittynyt: 17.04.2017. 12:32
Paikkakunta: PORI

Re: WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja OlliVihermaa » 19.04.2017. 18:14

JAMANT kirjoitti:
OlliVihermaa kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Kaksi ongelmaa, et saa korottaa noin paljon ja jenkki-koukut ei oo e-hyväksyttyjä, ei saa asentaa...



Aivan piruvie... Olikos se 51 milliä se sallittu muutos renkaat mukaan lukien? Tässähän vaihtuu ongelmat ihan lennosta...
Maastohenkilöautoa saa korottaa 3" eli 76.2mm...


Jamant, selvennätkö vielä hieman... Olen tässä laki- ja säännöspuolessa hieman ummikko, mutta pykälä 15 auton rakenteen muuttamisesta sanoo näin:

15 §

Auton korkeuden muuttaminen

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä «auton» alustan «korkeuden» «muuttaminen» jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa."


Tämän mukaan 51/77 milliä olisi pyörännavasta, eli koskisi vaan alustaa. Renkaat mukaan lukien maasta koriin korotuksen mitat olisivat 100/150 millimetriä. Missaanko tässä nyt jonkun pointin?


Jorma kirjoitti:Minä ratkaisin niin että vetopään saa kiinni aisan alapuolelle tai yläpuolelle tarpeen mukaan. Sitten voi hinata samaa kärryä Jeepillä ja henkilöautolla. En halunnut vetokoukkua niin alas kyntämään kuin se oikeasti pitäisi olla. Lisäksi tuon XJ 'n koukun saa vielä pikalukolla irti jos vieläkin on liian alhaalla. Lienee niitä irrotettavia koukkuja muihinkin malleihin olemassa?


Aivan... Tuota en tullut edes ajatelleeksi. Olisiko sinulla kuvia näyttää miten oot toteuttanut tuon? Kuulostaa mielenkiintoiselta.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4676
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja JAMANT » 19.04.2017. 18:46

Niin, jousituksella 3" ja jos olis rungollinen auto koria sais nostaa myös 3", renkaat sitten erikseen (ennen oli niin että ei saanut ylittää sitä max 3"+3" eli kokonaiskorkauteen laskettiin renkaat mukaan, nykyään sitä ei lasketa kokonaiskorotukseen, muuten en olisi saanut Comancheen noita 31" renkaita ja katsastusmiehen mukaan olis saanu isommatkin renkaat alle)!!
Killing time is not murder



Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti

FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1094
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja Timo L » 19.04.2017. 20:49

Kyllähän WK melkein sen 5" nousee alkuperäisestä, jos laittaa sen maksimin 77mm alustankorotusta, ja suurimmat mahdolliset renkaat eli orkkiksesta + 77mm/ 10% suurinta kokoa isommat renkaat. Renkaiden halkaisijan suurenemisesta puolet menee auton korkeuden lisäykseen, eli käytännössä siis nousee ~77mm + ~37mm = 114mm. 114mm = 4.5" :)

Mitä tulee vetokoukkuun, niin joko tiputtava koukku tai sitten vähän muokkaa koukun runkoa sopivasti. E-hyväksyttyä tosin ei saisi virallisesti itse muokata..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

OlliVihermaa
Viestit: 10
Liittynyt: 17.04.2017. 12:32
Paikkakunta: PORI

Re: WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja OlliVihermaa » 20.04.2017. 9:16

JAMANT kirjoitti:Niin, jousituksella 3" ja jos olis rungollinen auto koria sais nostaa myös 3", renkaat sitten erikseen (ennen oli niin että ei saanut ylittää sitä max 3"+3" eli kokonaiskorkauteen laskettiin renkaat mukaan, nykyään sitä ei lasketa kokonaiskorotukseen, muuten en olisi saanut Comancheen noita 31" renkaita ja katsastusmiehen mukaan olis saanu isommatkin renkaat alle)!!


Eli käytännössä 2 tuuman korotus koriin ja maksimikokoiset renkaat jotka on WK:hon 802 milliä, niin tekee yhteensä 4 tuumaa korotusta. Tekee yhteensä 104 milliä, joten melkein sopii jopa M1-henkilöautojen rajoihin. Alotuspostauksessa mainitsemani 5-10 tuumaa oli hieman yläkanttiin, kun olemattomalla päässälaskutaidolla sen siihen huitasin.

Timo L, myydäänkö näitä tiputtavia koukkuja ihan yleisesti, vai onko ite apinoitava?

Avatar
Timo L
Viestit: 1094
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja Timo L » 20.04.2017. 10:44

OlliVihermaa kirjoitti:Eli käytännössä 2 tuuman korotus koriin ja maksimikokoiset renkaat jotka on WK:hon 802 milliä, niin tekee yhteensä 4 tuumaa korotusta. Tekee yhteensä 104 milliä


Itsekantavaa koria on vaikea korottaa, laita mielummin alustakorotusta. 77mm on maksimi, toki niin paljoa ei tarvitse välttämättä korottaa. Muutenkin tuon risukeulan kanssa joku 40-50mm on fiksumpi, muuten melkein joutuu tiputtamaan etukelkkaa/ etuperää alemmas (siihen kyllä löytyy sarjoja jos niin haluaa tehdä).

Mistä sait renkaan maksimikooksi 802mm?
Suurin WK:n rengas on STRO:n mukaan 750mm halkaisijaltaan, siihen 10% tai 77mm (suurempi arvo määräävämpi) lisää, niin saadaan joko 75mm tai 77mm lisää = maksmissaan 827mm. 33" rengas on halkaisijaltaan 826mm, ja niitä saa esim. 17" vanteelle jos haluaa. 285/75 R16 menee valitettavasti hieman yli (836mm), samoin 285/70 R17 (834mm).
Joka tapauksessa se järkevä maksimikoko WK:hon on vähän pienempi, muuten joutuu tekemään kaikensorttista, ja alkaa autokin puutua ilman välitysten vaihtoa jos kasvattaa rengaskokoa merkittävästi..


Tokihan esim. tämä olisi aika asiallisen näköinen :D

Kuva
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

OlliVihermaa
Viestit: 10
Liittynyt: 17.04.2017. 12:32
Paikkakunta: PORI

Re: WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja OlliVihermaa » 20.04.2017. 15:01

Timo L kirjoitti:
OlliVihermaa kirjoitti:Eli käytännössä 2 tuuman korotus koriin ja maksimikokoiset renkaat jotka on WK:hon 802 milliä, niin tekee yhteensä 4 tuumaa korotusta. Tekee yhteensä 104 milliä


Itsekantavaa koria on vaikea korottaa, laita mielummin alustakorotusta. 77mm on maksimi, toki niin paljoa ei tarvitse välttämättä korottaa. Muutenkin tuon risukeulan kanssa joku 40-50mm on fiksumpi, muuten melkein joutuu tiputtamaan etukelkkaa/ etuperää alemmas (siihen kyllä löytyy sarjoja jos niin haluaa tehdä).

Mistä sait renkaan maksimikooksi 802mm?
Suurin WK:n rengas on STRO:n mukaan 750mm halkaisijaltaan, siihen 10% tai 77mm (suurempi arvo määräävämpi) lisää, niin saadaan joko 75mm tai 77mm lisää = maksmissaan 827mm. 33" rengas on halkaisijaltaan 826mm, ja niitä saa esim. 17" vanteelle jos haluaa. 285/75 R16 menee valitettavasti hieman yli (836mm), samoin 285/70 R17 (834mm).
Joka tapauksessa se järkevä maksimikoko WK:hon on vähän pienempi, muuten joutuu tekemään kaikensorttista, ja alkaa autokin puutua ilman välitysten vaihtoa jos kasvattaa rengaskokoa merkittävästi..


Kiitos vinkeistä ja vaivannäöstä! Pahoittelen etteivät termini ole aina ihan ammattimaisen oikeita, mutta korin korottamisella tarkoitin nimenomaan WKn tapauksessa jousen yläpäähän asennettavia budjettiluokan korotuspaloja. :)

Ja 802 milliä "maksimikokona" sain laskemalla WKn suurimman sallitun renkaan 751 mm halkaisijan päälle suurin mahdollinen lain sallima renkaan ulkohalkaisijan suurennos eli 51 mm. Myös mainitsemasi vaihtoehtoinen 10% sääntö taitaa olla poistunut? Näin ainakin lakitekstistä päättelin, korjaa ihmeessä jos olen väärässä.

10 §

Vanteiden ja renkaiden muutokset

1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina «auton» alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena «auton» kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei «auton» valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla «auton» akselimassoille ja teholle sopivat.

2. Auto on muutoskatsastettava, jos:

a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai

b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.

3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.


Ja korotuksessa pyörännavan ja korin suhde ei saa suurentua henkilöautossa 51 milliä enempää, ja maastoautossa 77 milliä enempää. Katsoin Fonectasta tänään erään vastaantulleen WKn tiedot, niin ainakin se yksilö oli M1 luokan henkilöauto, eli täten pätee 51 millin maksimikorotus pyörän keskiöstä ja 100 milliä maasta.

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä «auton» alustan «korkeuden» «muuttaminen» jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm.

Avatar
Timo L
Viestit: 1094
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja Timo L » 20.04.2017. 17:09

OlliVihermaa kirjoitti:Kiitos vinkeistä ja vaivannäöstä! Pahoittelen etteivät termini ole aina ihan ammattimaisen oikeita, mutta korin korottamisella tarkoitin nimenomaan WKn tapauksessa jousen yläpäähän asennettavia budjettiluokan korotuspaloja. :)


Ei hämminkiä, mutta tarkensin lähinnä siksi että helpottaa esim. osien etsintää ja avun saamista :)

Ja 802 milliä "maksimikokona" sain laskemalla WKn suurimman sallitun renkaan 751 mm halkaisijan päälle suurin mahdollinen lain sallima renkaan ulkohalkaisijan suurennos eli 51 mm. Myös mainitsemasi vaihtoehtoinen 10% sääntö taitaa olla poistunut? Näin ainakin lakitekstistä päättelin, korjaa ihmeessä jos olen väärässä.


Trafin sivuilta löytyy ajantasaiset pykälät, ja se ööh.. olikohan nyt alunperin 1.10.2015 voimaantullut ja sen jälkeen hieman päivitetty asetus ajoneuvon rakenteen muuttamisesta on uusin ja voimassaoleva. Löytyy Trafin sivuilta/ googlesta hakemalla.
Juuri siinä kyseisessä lirpakkeessa todetaan M1g ja N1g- ajonveuvoluokan rengaskoon muuttamisesta, että halkaisijaa saa kasvattaa 10% tai 77mm, näistä suuremman arvon ollessa määräävä. Eli "pikkurenkaisessa" autossa saa kasvattaa tuon millimääräisen 77mm, isorenkaisessa (vaikkapa Volvon 303/306) 10% renkaan halkaisijasta, mikä voi hyvinkin olla esim. 100mm luokkaa.

WK:n suurin alkuperäinen rengaskoko on tosiaan 750 tai 751mm (en tähän hätään löytänyt STRO:n kirjaa mistä näkisi tarkasti). Joten 77mm on se määräävä arvo halkaisijan kasvatuksessa -> 750mm + 77mm = 827mm.


Mitä tulee tuohon ajoneuvoluokkaan, niin katsastusmies saa vaihettua sen konttorilla M1:stä M1g:ksi. Jostain syystä monia maastoautoja on Suomessa rekisteröity M1- luokkaan, vaikka ne täyttääkin M1g- luokan vaatimukset. Muutenhan sillä ei ole väliä, mutta autoa korottaessa ja isompia renkaita laittaessa se vaikuttaa.
Siitä ei kuitenkaan kannata tosiaan huolestua, koska se on enemmänkin kirjaustekninen juttu kuin mitään muuta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

OlliVihermaa
Viestit: 10
Liittynyt: 17.04.2017. 12:32
Paikkakunta: PORI

Re: WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja OlliVihermaa » 22.04.2017. 12:23

Timo L kirjoitti:
Trafin sivuilta löytyy ajantasaiset pykälät, ja se ööh.. olikohan nyt alunperin 1.10.2015 voimaantullut ja sen jälkeen hieman päivitetty asetus ajoneuvon rakenteen muuttamisesta on uusin ja voimassaoleva. Löytyy Trafin sivuilta/ googlesta hakemalla.
Juuri siinä kyseisessä lirpakkeessa todetaan M1g ja N1g- ajonveuvoluokan rengaskoon muuttamisesta, että halkaisijaa saa kasvattaa 10% tai 77mm, näistä suuremman arvon ollessa määräävä. Eli "pikkurenkaisessa" autossa saa kasvattaa tuon millimääräisen 77mm, isorenkaisessa (vaikkapa Volvon 303/306) 10% renkaan halkaisijasta, mikä voi hyvinkin olla esim. 100mm luokkaa.

WK:n suurin alkuperäinen rengaskoko on tosiaan 750 tai 751mm (en tähän hätään löytänyt STRO:n kirjaa mistä näkisi tarkasti). Joten 77mm on se määräävä arvo halkaisijan kasvatuksessa -> 750mm + 77mm = 827mm.


Mitä tulee tuohon ajoneuvoluokkaan, niin katsastusmies saa vaihettua sen konttorilla M1:stä M1g:ksi. Jostain syystä monia maastoautoja on Suomessa rekisteröity M1- luokkaan, vaikka ne täyttääkin M1g- luokan vaatimukset. Muutenhan sillä ei ole väliä, mutta autoa korottaessa ja isompia renkaita laittaessa se vaikuttaa.
Siitä ei kuitenkaan kannata tosiaan huolestua, koska se on enemmänkin kirjaustekninen juttu kuin mitään muuta.



Ai että, kullanarvoista tietopakettia... Löysin myös nyt tuon Trafin ohjeen joka kumoaa liikenneministeriön asetuksen, ja näinhän se juuri oli kuinka sen sanoit. Kiitos!

Jos nyt oletetaan että WK on korotettu renkain ja alustan korotuksin tuon maksimimäärän, ja palataan takaisin keskusteluketjun aiheeseen; Mistä kummasta taion tuollaisen tiputtavan koukun? Vetokoukkua en tohdi näillä koneistajan taidoilla lähteä muokkaamaan, tietysti yksi tapa olisi teettää 8-10 millin teräksestä alentava sovite johon koukku kiinnitetään. Menee monimutkaiseksi ja voi tulla myös arvokkaaksi - riippuen arkkitehtuurin suorittavasta pajasta :mrgreen:

Valmis madaltava koukku olisi unelma, mutta mahtaako olla saatavilla juuri sopivaa...?

Avatar
Timo L
Viestit: 1094
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WK:n vetokoukku

ViestiKirjoittaja Timo L » 22.04.2017. 15:11

Täytyisi nähdä melkwinpä kuva vetokoukusta niin sitten olisi viisaampi. Mulla on ZJ:ssä vielä tuollainen perinteisen mallinen koukun runko, ja siinä oli itse kuulapää kiinni neljällä pultilla, mihin löytyi suoraan 60mm tiputtava uusi kuulapää.

Uudemmat piiloonkäännettävät koukut voi olla vähän hankalampia..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 1 ja 0 vierailijaa