4x4Parts

Jamant Oy

Lastenistuimen kiinnikkeet

Mätänikö helmat, menikö sarana ovesta väljäksi, hajosiko lasi/peili/valaisin, koriin liittyvät kyselyt tänne.....
Urkki

Lastenistuimen kiinnikkeet

ViestiKirjoittaja Urkki » 06.04.2017. 14:00

Hei
Nykyään haluavat käyttää lastenistuinta, joka kiinnittyy Isofix-systeemiin. Kun itse en osaa laittaa, kyselen, kuka tai missä laitettaisiin tämä? Homma ei kuulemma ole kovinkaan vaikeaa: Vakio-osia mm Audilta, ja sitten vain hitsaamaan tai pulttaamaan kiinni.

Kuka ottaa pallon?

Urkki

Timo L

Re: Lastenistuimen kiinnikkeet

ViestiKirjoittaja Timo L » 06.04.2017. 20:01

Minä ainakin tein omaan ZJ:hin ihan penkin runkoon hitsaamalla suoraan, vahvikelappujen kanssa joten pitäisi kestää. Se mitä olen nähnyt autojen valmiista isofix- kiinnikkeistä kuvia, niin ne on melkein olleet kevyemmin valmistettuja :shock:

Varmaan valmiista soveltamallakin onnistuu ainakin johonkin, mutta esim. ZJ:ssä penkin malli on sellainen että ei voi oikeastaan mitenkään laittaa sinne istuinosan ja selkänojan saumaan. Istuin jäisi todella huonoon asentoon.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Machist

ViestiKirjoittaja Machist » 18.04.2017. 14:21

Timo L kirjoitti:Minä ainakin tein omaan ZJ:hin ihan penkin runkoon hitsaamalla suoraan, vahvikelappujen kanssa joten pitäisi kestää. Se mitä olen nähnyt autojen valmiista isofix- kiinnikkeistä kuvia, niin ne on melkein olleet kevyemmin valmistettuja :shock:

Varmaan valmiista soveltamallakin onnistuu ainakin johonkin, mutta esim. ZJ:ssä penkin malli on sellainen että ei voi oikeastaan mitenkään laittaa sinne istuinosan ja selkänojan saumaan. Istuin jäisi todella huonoon asentoon.

Mihkä kohtaan hitsasit?
Olis paljon miellyttävämpi tollanen isofix kuin turvavyöllä kiinni tuleva. Epäilenpä että on turvallisemmin kiinnikkin.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

D_Bar

ViestiKirjoittaja D_Bar » 18.04.2017. 22:31

https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=1206060&postcount=537
Tuossa linkki offipalstalle Timon rakenteluketjuun, missä kuvien kanssa tuo kiinnikkeiden teko
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Timo L

ViestiKirjoittaja Timo L » 18.04.2017. 23:29

Aah, joo kiitos! Ehdit vastata aiemmin ja laittaa linkinkin asiaan :D

ZJ:ssä ongelmaa aiheuttaa takapenkin muoto, ja ainakin nykyisellä istuimella kiinnike olisi saanut olla ihan hitusen ylempänä.
Toisaalta sitten kiinnikkeen etäisyys penkin kiinnikkeistä ja selkänojan nivelpisteestä jasvaa, joka taas lisää rasituksia istuimissa ja ainakin teoriassa tekee rakenteesta heikomman.

Kun kyseessä kuitenkin on oman muksun turvallisuus, niin koittaa katsoa että tuo oikeasti myös kestää. Edellinen pienempi istuin ("kuuppa") oli kiinni isofixin lisäksi auton omalla vyöllä, mutta muksun nykyistä turvaistuinta ei edes saa/ pysty kiinnittämään auton omalla.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Paluu