Sivu 1/1

ZJ:n vetokoukun irroitus

Lähetetty: 22.01.2017. 23:57
Kirjoittaja ZJ-Uivelo
Elikkäs olen asentamassa bensatankille tehtaan alkuperäistä metallipanssaria, se asentuu rungon ja koukun kiinnekepalkin väliin. Ongelma on seuraavanlainen: kuvassa näkyvän lärpäkkeen keskimmäinen mutteri ei lähde auki vaan koko studi pyörii mutterin mukana.

Mitenkäs tuon mutterin saa kotikonsteilla irti vai tarvitaanko tässä hitsivehkeitä? Takapuskurin takana akselinsuuntaisesti olevat 4 lähtivät nätisti auki mutta tuohon pitkittäisen rivin keskinmäiseen se sitten tyssäsi :evil: .

Vinkkejä? Lähteeköhän nuo loputkin sitten pyörimään vai onko tuossa yhdessä ainoassa pirulaisessa studi rungon sisään hitsattuna?

Kuva

Kuva

Re: ZJ:n vetokoukun irroitus

Lähetetty: 23.01.2017. 8:37
Kirjoittaja hitsaa
Siellä on sisällä peltilirpakkeet, joissa mutterit joihin studit on ruuvattu kiinni. Varmaan siellä on mutterin kiinnitys ko lirpakkeeseen antautunut.

Kuva

Mielenkiintoinen projekti varmasti irroittaa tuo. Lähestyisin tätä niin että lämpöä mutterille ja sitten lenkkiavaimella pitää mutteria paikallaan ja vääntää studin ulkonevasta päästä putkipihdeillä tms auki. Ongelma vaan on bensatankin läheisyys ja ahdas paikka :shock:

Re: ZJ:n vetokoukun irroitus

Lähetetty: 23.01.2017. 15:51
Kirjoittaja rane58
Sori OT: mutta mikä tuo ECOTECH merkki on, onko ite liimattu vai uusi (minulle) tuntematon moottori....? :oops:

Re: ZJ:n vetokoukun irroitus

Lähetetty: 23.01.2017. 16:34
Kirjoittaja Timo L
^- itse liimattu, ei Jeepeissä ole tuollaisia koneita koskaan ollut :D


Muistaakseni noihin peltilirpakkeiden hitsattuihin muttereihin pääsee käsiksi kun ottaa puskurin pois, mutta puskuria irrottaessa nuo peltilirpakkeet todennäköisesti vääntyy tai pettää muuten vain :D Mutta tässä vaiheessa kun vahinko on jo tapahtunut niin eipä siinä oikein auta muu kuin jatkaa pienimmän haitan periaatteella.

Varaudu siihe, että sulla menee nuo peltilirpakkeet uusiksi. Teet uudet joko itse palkista/ levystä hitsaamalla, tai sitten pistät tilauksen haluamaasi Jeep- varaosaputiikkiin mistä löytyy uudet.

Re: ZJ:n vetokoukun irroitus

Lähetetty: 23.01.2017. 19:02
Kirjoittaja JAMANT
Ja mullahan noita on varastossa!!

Re: ZJ:n vetokoukun irroitus

Lähetetty: 24.01.2017. 17:29
Kirjoittaja ImacInnes
Terve.
Yleensä nuo aukeaa hieman ja sitten hirtää kiinni.

Joten koita putsata näkyvä kierteenosa mahdollisimman hyvin ja sitten tohottimella lämpöä mutteriin niin voipi aueta helpommin loput.

Tuo joka pyörii nyt tyhjää nin joko katkaisulaikalla mutterin sivut pois jos rälläkkä mahtuu tai puukkosahalla juurta myöten mutteri ja pultti poikki.

Omasta XJ:stä irtosi takajousen etu pultin rungon sisällä oleva mutteri hitsauksistaan ja piti sitten katkaista pultti ja leikata runkoon aukko jotta pystyi uuden mutterin sinne hitsaamaan.

Käytä terävää terää muuten syntyy vain lämpöä.

t. Ismo Ämmä

Re: ZJ:n vetokoukun irroitus

Lähetetty: 26.01.2017. 22:41
Kirjoittaja ZJ-Uivelo
Noniin mutterit lähtivät mutterinmurskaimella. Studit on molemmilta puolilta hajonneet rungon sisältä hitsauksistaan eli korjattava on.
Mitenkäs tuo kannattaa hoitaa? Ostamalla uudet peltilärpäkkeet vai onko muuta vaihtoehtoa? Lähinnä jos joskus pitää bensapumppu vaihtaa niin ei tarvitsisi tuota samaa teurastusta tehdä uudelleen.

Kuva

Kuva

Re: ZJ:n vetokoukun irroitus

Lähetetty: 26.01.2017. 23:55
Kirjoittaja ImacInnes
Onko nuo pultit ollut kiinni irto raudassa joka on runkopalkin sisällä?
Mahtuuko rauta pultteineen ulos ruonkopalkin päästä?
Jos on ja mahtuu niin hitsaat vaan uudet sopivat pultit rautaan.

Jos pultit on ollut kiinteästi runkopalkissa kiinni niin eikun hitsaat pultin juuresta ne runkopalkkiin kiinni. Soujaa kierre hitsaus roiskeilta ennne hitsasuta.

t. Ismo Ämmä.

Re: ZJ:n vetokoukun irroitus

Lähetetty: 27.01.2017. 20:13
Kirjoittaja D_Bar
Tuonhan voisi myös toteuttaa niin päin kun minulla Ex XJ:ssä oli, että runkopalkin sisällä oli latta, jossa mutterit hitsattuna kiinni ja pultit ruuvattiin ulkoa päin.
Se latta meni ainakin muttereineen ulkoapäin paikoilleen runkopalkin päästä ja ei tarvi tankin vieressä hitsailla

Re: ZJ:n vetokoukun irroitus

Lähetetty: 27.01.2017. 22:27
Kirjoittaja Timo L
D_Bar kirjoitti:Tuonhan voisi myös toteuttaa niin päin kun minulla Ex XJ:ssä oli, että runkopalkin sisällä oli latta, jossa mutterit hitsattuna kiinni ja pultit ruuvattiin ulkoa päin.
Se latta meni ainakin muttereineen ulkoapäin paikoilleen runkopalkin päästä ja ei tarvi tankin vieressä hitsailla
Ja jos vielä ollaan tarkkoja, niin kannattaa laittaa u-profiilia niin on hieman vahvempi. Toki vetokoukun rungon + auton rungon pitäisi riittää, mutta ei se u-palkki tuo painoa lisää edes kiloa :)


Todellakin kannattaa tehdä niinpäin että koripalkin sisällä on mutterit ja pultti tulee alhaaltapäin läpi. Vähän anti-seize:ä tai merivaseliinia niin ei varmasti ruostu jumiin ihan äkkiä. Tuo ZJ:n rakenne on oikeasti ihan idioottimainen, takafillareiden takana kokoajan kosteassa ja suolavesisuihkussa olevat pultin päät. Olkoonkin että vakiossa ne on kohtalaisesti piilossa, niin silti kosteutta ja suolaa pääsee -> ruostuminen.
Mutterit taas on siinä paperinohuessa lipareessa parilla pisteellä kiinni :lol: :roll:

Re: ZJ:n vetokoukun irroitus

Lähetetty: 28.01.2017. 14:52
Kirjoittaja piippu
Hatarasti aihetta liipaten....mutta mielenkiinnon herättyä, mitä on merivaseliini? :shock: ikänsä piskuisessa lapuanjoessa soudelleena kuullutkaan tuollaisesta, mutta sitähän pitää nyt jostain saada! 8)

Re: ZJ:n vetokoukun irroitus

Lähetetty: 28.01.2017. 22:17
Kirjoittaja Timo L
piippu kirjoitti:Hatarasti aihetta liipaten....mutta mielenkiinnon herättyä, mitä on merivaseliini? :shock: ikänsä piskuisessa lapuanjoessa soudelleena kuullutkaan tuollaisesta, mutta sitähän pitää nyt jostain saada! 8)
Varmaan silläkin armaalla lapsella on monta nimeä - ja ehkä joku virallinenkin - mutta siis sellaista vaseliinia joka kestää ainakin jossain määrin suolavettä ja vettä yleensäkin. Päteviä rasvoja auton alustaan, kun suolavesi ei pääse niin herkästi puraisemaan. Noita saa useiltakin valmistajilta.

Re: ZJ:n vetokoukun irroitus

Lähetetty: 04.02.2017. 16:59
Kirjoittaja ImacInnes
ZJ-Uovelolle vaihdettu uudet pulti ja mutterit, samalla hitsattiin muttereiden väliin lisärauta estämään irtoamista.
Tehtaan jäljitä mutterit oli joka kulmastaan hitsaantunut puskurinrautaan kiinni.

t. Ismo Ämmä