Uudet puskurit / katsastus
Uudet puskurit / katsastus
Moron,
ajattelin kysellä arvon Jeepisteiltä kokemusperäistä tietoa ennen kuin laitan uusia puskureita kiinni että tuleeko esim. tällaisista Flatlandin puskureista jotain sanomista katsastuskonttorilla?
http://www.flatland4x4.com/index.html#gallery ( sieltä oikeasta laidasta Products ja Cad Plans Jeep ZJ )
Että tarvitseeko muutoskatsastaa vai onko ylipäätään lailliset?
Toinen kysymys olisi vetokoukun kiinnityksestä, onko nämä amerikkalaistyyppiset " weld in receiver tube "-tyyppiset ratkaisut Suomessa hyväksyttyjä, tai onko joku semmoisia asentanut? Eli se neliöputki hitsataan puskuriin kiinni jonka sisään tulee sitten koukun putki ja sokkatapilla kiinni.
ajattelin kysellä arvon Jeepisteiltä kokemusperäistä tietoa ennen kuin laitan uusia puskureita kiinni että tuleeko esim. tällaisista Flatlandin puskureista jotain sanomista katsastuskonttorilla?
http://www.flatland4x4.com/index.html#gallery ( sieltä oikeasta laidasta Products ja Cad Plans Jeep ZJ )
Että tarvitseeko muutoskatsastaa vai onko ylipäätään lailliset?
Toinen kysymys olisi vetokoukun kiinnityksestä, onko nämä amerikkalaistyyppiset " weld in receiver tube "-tyyppiset ratkaisut Suomessa hyväksyttyjä, tai onko joku semmoisia asentanut? Eli se neliöputki hitsataan puskuriin kiinni jonka sisään tulee sitten koukun putki ja sokkatapilla kiinni.
ZJ-95 5.2 V8
Ei taida olla jenkkimalliset koukut hyväksyttyjä, ei ainakaan jos sen uutena laitat.
Etupuskurin kanssa sama juttu, olikohan se nyt jo viitisen vuotta sitten vai ylikin tullut säännös, että edes vanhaan autoon ei saisi järeää puskuria vaihtaa. Toisaalta, ajat sen autosi ja puskurisi vähän käyetyn näköiseksi (muutaman syvemmän lätäkön läpi, ja konttorille), tuskin tulee sanomista. Ja ainahan vanhan laillisesti kiinnitetyn järeän puskurin saa irrottaa, hiekkapuhaltaa, ja maalata uudenveroiseen kuntoon..
Etupuskurin kanssa sama juttu, olikohan se nyt jo viitisen vuotta sitten vai ylikin tullut säännös, että edes vanhaan autoon ei saisi järeää puskuria vaihtaa. Toisaalta, ajat sen autosi ja puskurisi vähän käyetyn näköiseksi (muutaman syvemmän lätäkön läpi, ja konttorille), tuskin tulee sanomista. Ja ainahan vanhan laillisesti kiinnitetyn järeän puskurin saa irrottaa, hiekkapuhaltaa, ja maalata uudenveroiseen kuntoon..

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Etupuskuri
"tyyppihyväksymättömiä etusuojajärjestelmiä saa asentaa N1G- ja alle 3500 kg:n M1G- luokan ajoneuvoihin 24.5.2007 asti. Tämän jälkeen kaikkiin, myös vanhoihin, N1-, N1G- sekä alle 3500 kg:n M1- ja M1G-luokan ajoneuvoihin asennettavien karjapuskurien ja lisävalotelineiden tulee olla direktiivin 2005/66/EY mukaan tyyppihyväksyttyjä."
tuommonen tuli vastaan, kun etupuskuria suunnittelin. Eli tuon päivämäärän jälkeen ei oo saanu hyväksymättömiä laittaa, mutta kuten edellä mainittiin niin aika vaikiaa todentaa, että millon puskuri on asennettu.. sen jälkeenhän sitä vaan on korjattu
takapuskureihin en oo perehtyny..
tuommonen tuli vastaan, kun etupuskuria suunnittelin. Eli tuon päivämäärän jälkeen ei oo saanu hyväksymättömiä laittaa, mutta kuten edellä mainittiin niin aika vaikiaa todentaa, että millon puskuri on asennettu.. sen jälkeenhän sitä vaan on korjattu

takapuskureihin en oo perehtyny..
Grand Cherokee 5.9 Ltd
Re: Etupuskuri
Taakse saa laittaa mitä vaan tai vaikka ei mitään, jos "korirakenteen takaosan korkeus kuormittamattomana tien pinnasta on enintään 0,55 metriä enintään 0,20 metriä auton leveyttä pienemmältä leveydeltä ja enintään 0,45 metrin etäisyydellä ajoneuvon takapäästä".D_Bar kirjoitti:takapuskureihin en oo perehtyny..
Paikallisen Amerikanauto-korjaamon mukaan ennen vuotta 1995 valmistetun auton ei tarvitse täyttää EU-direktiivin vaatimuksia, joten kunhan ei ole teräviä kulmia niin pitäisi kelvata konttorilla. Sama juttu sen koukun kanssa, kun auto ei muutenkaan täytä (mitälie) direktiiviä niin pitäisi kelvata tuo Amerikan mallinen.
-93 on siis ZJ:ni vuosimalli.
-93 on siis ZJ:ni vuosimalli.
ZJ-95 5.2 V8
Paikallinen autokorjaamo ei määrittele sitä, mitä Suomen laki/ trafin pykälät kertoo. Eli kuten jo todettua, virallisesti mihinkään M1G tai N1G- luokan ajoneuvoon ei saa asentaa tyyppihyväkymätöntä etusuojalaitetta (= joku muu puskuri kuin alkuperäinen, tai e-hyväksytty) 24.5.2007 jälkeen. Ei siis edes vanhoihin, e-hyväksynnän ulkopuolelle jääneisiin ajoneuvoihin.
Epävirallisesti sitten laitat sellaisen mikä täyttää vanhan lain pykälät, ja jos leimalla ihmetellään niin kerrot että puskuri on hiekkapuhallettu ja maalattu juuri vähän aikaa sitten. Kun ei sitä voi kukaan todistaa milloin vanhaan autoon on puskuri alunperin asennettu. Vain yltiövittumainen katsastusinssi siihen alkaa puuttua.
Epävirallisesti sitten laitat sellaisen mikä täyttää vanhan lain pykälät, ja jos leimalla ihmetellään niin kerrot että puskuri on hiekkapuhallettu ja maalattu juuri vähän aikaa sitten. Kun ei sitä voi kukaan todistaa milloin vanhaan autoon on puskuri alunperin asennettu. Vain yltiövittumainen katsastusinssi siihen alkaa puuttua.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Juuri näin, siellähän se konttorilla sitten selviää jos sattuvat kysymään tai kehumaan komeita puskureita!
Noita tulee muuten samalla vaivalla tehtyä kahdet parit, eli jos jotakuta kiinnostaa hankkia moiset niin pistäköön viestiä. Tämä projekti alkoi elokuussa 2013, nyt on ensimmäiset osat leikattu eli vielä jonkin aikaa kestää ennen kuin kilkkeet on paikallaan.....

Noita tulee muuten samalla vaivalla tehtyä kahdet parit, eli jos jotakuta kiinnostaa hankkia moiset niin pistäköön viestiä. Tämä projekti alkoi elokuussa 2013, nyt on ensimmäiset osat leikattu eli vielä jonkin aikaa kestää ennen kuin kilkkeet on paikallaan.....

ZJ-95 5.2 V8