Lainarenkaita tarvittais...

Mitkä renkaat talveksi/kesäksi, maastoon/kadulle, vakioautoon/rakennettuun mettäpeliin.....
Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6294
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Lainarenkaita tarvittais...

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 07.04.2021. 10:16

muutoskatsastukseen YJ-Wrangleriin, 35x12.5R15 olis toive, lainaksi muutoskatsastuksen ajaksi, ei viitsis ostaa renkaita, jos ei ne kelpaakkaan, mielellään vanteilla, helpompi laittaa alle eli jako 5x4.5", korvausta vastaan toki, noudetaan sovittaessa, kunhan ei paljoa Kehä IV:ää kauempaa tarvii hakea, tai sekin on sovittavissa... Yhteyden otot mieluummin sähköpostilla postmaster ät jamant.com
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jpe61
Viestit: 221
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: Lainarenkaita tarvittais...

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 12.04.2021. 16:19

morrooo

Tähän liittyen, YJ:stä ei ole itsellä sen enempää tietoa kuin kalalla polkupyörästä, mutta pikagoogletuksella katselin että orkki rengas on suurimmillaan ollut 225/75R15. 12.5x35R15 on palttiarallaa 315/80R15, jolloin:

https://www.tacomaworld.com/tirecalc?ti ... -315-80r15

Halkaisija kasvaa n. 23%, leveys n. 40%. Leveys ookoo, mutta halkaisijaa kun ei saisi määräyksen mukaan kasvattaa kuin 15 pinnaa, niin jännäksi menee. Kerro toki miten kävi. Määräyksethän eivät ota kantaa siihen miten muutoskatsastuksella voisi halkaisijaa muuttaa...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6294
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Lainarenkaita tarvittais...

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 12.04.2021. 16:43

Jpe61 kirjoitti:
12.04.2021. 16:19
morrooo

Tähän liittyen, YJ:stä ei ole itsellä sen enempää tietoa kuin kalalla polkupyörästä, mutta pikagoogletuksella katselin että orkki rengas on suurimmillaan ollut 225/75R15. 12.5x35R15 on palttiarallaa 315/80R15, jolloin:

https://www.tacomaworld.com/tirecalc?ti ... -315-80r15

Halkaisija kasvaa n. 23%, leveys n. 40%. Leveys ookoo, mutta halkaisijaa kun ei saisi määräyksen mukaan kasvattaa kuin 15 pinnaa, niin jännäksi menee. Kerro toki miten kävi. Määräyksethän eivät ota kantaa siihen miten muutoskatsastuksella voisi halkaisijaa muuttaa...
En tiedä, mitä oot mittaillu, mutta suurin koko lausunnolla on 31" ja siihen kun lisää 15% niin 35" kelpaa, juuri katsastusmiehen kanssa asiaa tutkailtiin e-maililla. Nopeusmittarin kalibrointi pitää tehdä...

Eli mulla on nyt tuohon tarvittavat lainarenkaat olemassa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jpe61
Viestit: 221
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: Lainarenkaita tarvittais...

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 13.04.2021. 10:37

Kuten kirjoitin, en ole mittaillut mitään, vaan ihan tyhmänä pelkästään googlettanut. Jos tuosta on olemassa siis joku virallinen lausunto että valmistaja on laitteeseen hyväksynyt 31 tuumaiset rinkelit niin hommahan on sillä selvä. Isot alle vaan ja kovaa ajoa.

Internet ei tunnistanut noita laittamiani suurempaa rengaskokoa alkuperäisasennuksena, internet toki ei aina ole oikeassa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6294
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Lainarenkaita tarvittais...

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.04.2021. 11:54

Jpe61 kirjoitti:
13.04.2021. 10:37
Kuten kirjoitin, en ole mittaillut mitään, vaan ihan tyhmänä pelkästään googlettanut. Jos tuosta on olemassa siis joku virallinen lausunto että valmistaja on laitteeseen hyväksynyt 31 tuumaiset rinkelit niin hommahan on sillä selvä. Isot alle vaan ja kovaa ajoa.

Internet ei tunnistanut noita laittamiani suurempaa rengaskokoa alkuperäisasennuksena, internet toki ei aina ole oikeassa.
No mulla on maahantuojan lausunto, se kelpaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jpe61
Viestit: 221
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: Lainarenkaita tarvittais...

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 13.04.2021. 15:16

Sittenhän asia on kunnossa. Ajantasainen määräys mainitsee "... valmistajan ilmoittamaan suurimpaan...", aivan erinomaista että katsastuksessa riittää maahantuojan ilmoitus asiasta. Maahantuoja toki on valmistajan edustaja mutta katsastusmiesten virkaintoisuudesta kun on monenlaisia tarinoita :D

Jpe61
Viestit: 221
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: Lainarenkaita tarvittais...

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 30.04.2021. 20:58

Miten kävi, vai kävikö vielä mitenkään?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6294
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Lainarenkaita tarvittais...

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.04.2021. 21:26

Joo, renkaat leimattu, nou problem ja itseasiassa noi lainarenkaat jäi tuohon YJ:hin, tehtiin kaupat niistäkin.. Vielä siinä autossa on hommaa, kunhan kerkee...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jpe61
Viestit: 221
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: Lainarenkaita tarvittais...

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 01.05.2021. 0:18

Loisteliasta :D

Harrastus on hyvä, jos siihen menee kaikki rahat ja aika.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6294
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Lainarenkaita tarvittais...

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.05.2021. 8:16

Jpe61 kirjoitti:
01.05.2021. 0:18
Loisteliasta :D

Harrastus on hyvä, jos siihen menee kaikki rahat ja aika.
Toiset tekee itse, toiset teettää. Välillä ihmetyttää, kun kaikessa hommassa ei aina oo mitään taloudellista järkeä, nytkin yksi Patriot 2.2 CRD, joka pitää irroittaa autosta vaihteiston kanssa ja selvittää, mikä siellä koneessa kolisee (kauhee duuni että saa öljypohjan irti, on kiinni viidellä pultilla vauhtipyörän takaa, ei saa öljypohjaa irti, jos ei pura laatikkoa irti) ja just viikolla eka käynnistys XJ:n kuutoselle, jonka rakensin talven aikana asiakkaalle, rahaa palaa kolme kertaa auto arvon, mutta asiakkaat haluaa, vaikka korjaamoehtojen mukaan olen ilmoittanut, että ei kannata taloudellisesti... Jos on pakka kunnossa, niin ei siinä mitään, tällähän leipä tienataan... XJ:n omistaja itsekkin, aina kun nähdään, toteaa ettei tässä oo kyllä mitään järkeä, mutta ei sitä oikein voi keskenkään jättää...

Niin, siitä XJ:n koneesta, vakiolle tulee sen verran hintaa, että ei se mulla myytävänä oleva 4.0 stroukkeri (4.77) kalliilta enää kuulosta, kun pyynti siitä on nyt as is kunnossa 6k€, halpa se on kun tietää, mitä sille on tehty...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Tracker
Viestit: 127
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lainarenkaita tarvittais...

Viesti Kirjoittaja Tracker » 31.08.2021. 23:54

Kiitos rohkaisevasta asenteesta. XJ kuskina totean että alle tonnin tuunauksesta korotuksineen ja isoine pyörineen jne neljässä vuodessa saan olla siis kiitollinen. Aikoinaan naapurit tosin kuittailivat ”onko jeepissä taas jotain hajalla?”

Harrastehommia siis. Ehdottomasti ”huonoin” autoni oli vaihdossa saamani jeepinvihreä Opel Astra, jossa ei ollut vuoteen mitään laittoa kuin öljyt vaihdatin laiskuuksissani. Suhde kulkuneuvooni oli platoninen kuin jääkaappiin, jonka tehtävänä on ainoastaan säilyttää sisältönsä säädetyn lämpöisenä.

Onneksi on Jeep ja 4/4/2, sekä metsätiet kotikulmilta alkaen ilman puomeja!
Jeep on aito jeeppi.

Kirjoita vastaus