A/T tai M/T renkaat talvella

Mitkä renkaat talveksi/kesäksi, maastoon/kadulle, vakioautoon/rakennettuun mettäpeliin.....
henu
Viestit: 176
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja henu » 11.12.2021. 11:24

Onko täällä kokemusia nastoitetusta MT renkaasta, oletan etta AT renkaassa ei oo tarpeeks jämäkkää ja yhtenäistä palaa mihin nastan sais tarpeeks hyvin kiinni.

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja Macke » 11.12.2021. 13:21

Kai noihin mun renkaisiin ainakin saisi jotku nastat ruuvailtua, itse kyllä ottaisin mieluummin ne altsikat joissa 3PMSF vuori+lumihiutalekuva kyljessä jotta kelpaa virallisestikin talvirenkaaksi siirtymäajan loputtua. Niin vai mitenköhän sen jälkeen suhtaudutaan nastoitettuun M+S kumiin kun se M+S ei ittessään enää kelpaa? POR-merkintäinenkin kumi tulee ilmeisesti jatkossa kelpaamaan jos oikein muistan?

Tossa uuden kuvio:

Kuva

Ja tolta ne näyttää pari kesää rullattuna:

Kuva

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja Timo L » 12.12.2021. 0:49

Cooper Discoverer ATT on lähinnä minimaalisesti katurengasta karkeampi kumi, ei sillä ole mielestäni oikein mitään tekemistä AT- eikä varsinkaan MT- renkaan kanssa. Noin umpinaisella ja matalauraisella kuviolla olevat renkaat ei voi pitää sohjossa hyvin, ja kun lamellejakaan ei ole kuin yksi- kaksi per nappula niin kokonaisuutena tuo vaikuttaa lähinnä huonolta kompromissilta joka osa- alueella :D

Karkeampi ja avoimempi rengas pitää sohjossa ja syvässä vesilammikossa itse asiassa hämmästyttävän hyvin, vaikka rengas olisi kohtuullisen leveäkin (esim. 12.50") - avoin kuvio poistaa mäskin renkaan ja tien välistä tehokkaasti, jolloin rengas ei nouse yhtä herkästi loska- tai vesiliirtoon. Omat kokemukset henkilöauton renkailla ja maastoautossa all- terrain- ja mutakumeilla on sen suuntainen, että oikea talvirengas toimii talviolosuhteissa muuten varsin selvästi AT- tai MT- kumeja paremmin, mutta sohjoliirtoon kitka- tai nastarengas nousee todella helposti, siinä missä etenkin karkeammat MT- kumit "kestää" paksua sohjopatjaa paljon paremmin ennen pidon menetystä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Jpe61
Viestit: 221
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 12.12.2021. 1:06

On täysin totta että nastarengas on kaikki mahdolliset kelit huomioiden turvallisin vaihtoehto. Kaikkiin tilanteisiin kun ei edes rauhallisella ajolla voi varautua.

General Grabberilla ainakin on nastoitettava 3PSF - AT rengas, olisko ollut tyyppinimeltää AT2?

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja Macke » 12.12.2021. 15:55

Jepa ja Cooperillakin on oikea altsikka olemassa jossa 3PMSF merkinnät ja pitäisi olla parempi pidoltaan kuin kaikkien suitsuttamat "näillä ajaa tosi hyvin talvenkin BFG AT T/A KO2" rinkelit.

Joo, tiedän ettei mulla ole oikeat altsikat (kuten olen kirjoittanutkin) eikä mulla ole oikein varusteltua maastoautoakaan. ATT:t on alla siksi että ne kuopisi mökkitiellä edes vähän paremmin kuin mikkelin matalaprofiilirengas plus että matalemman vierintävastuksen johdosta ajattelin ettei kaikinpuolin isompi kumi kuluttaisi sikana enempää bensaa. Elämä on kompromisseja, ja tänään taas tuli ilmiselväksi ettei noilla kannata talvea ajella läpeensä. En kyllä ajelis niillä oikeilla altsikoilla enkä varsinkaan MT renkailla. Jokaiselle jotakin sanos...

Avatar
rane58
Viestit: 1254
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja rane58 » 12.12.2021. 17:02

Vaihdoin mutarenkaat nastarenkaisiin, riitti muutama säikähdys jäisellä asfaltilla.... :shock:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jpe61
Viestit: 221
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 13.12.2021. 0:53

Macke kirjoitti:
12.12.2021. 15:55
Jepa ja Cooperillakin on oikea altsikka olemassa jossa 3PMSF merkinnät ja pitäisi olla parempi pidoltaan kuin kaikkien suitsuttamat "näillä ajaa tosi hyvin talvenkin BFG AT T/A KO2" rinkelit.
Perustuen mihin kokemukseen?

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja Macke » 13.12.2021. 16:13

Jpe61 kirjoitti:
13.12.2021. 0:53
Perustuen mihin kokemukseen?
Täysin subjektiivisiin testaajien kokemuksiin internetsissä joita olen lueskellut, itse en ole siis testannut. Silläpä konditionaali edellisessä kirjoituksessani, kukin uskokoot tai olkoot uskomatta omalla tahollaan.

Jpe61
Viestit: 221
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 13.12.2021. 19:17

Arvostaisin kovasti jos pystyisit linkkaamaan noita tänne, tän rengasasian kanssa painiminen on nimittäin ainakin itseni kaltaiselle monomaanikolle yhtä &%¤%&(.

Uskon että muutkin talveilua A/T -renkailla harkitsevat tykkäisivät.

Maailma on nimittäin täynnä lausuntoja jotka perustuvat lähteeseen "luin netistä", niillä ei olen juurikaan arvoa jos verrataan aitoihin käyttäjäkokemuksiin. #&%! tilanteen tekee se, että jenkeissä ei ole samanlaista testauskulttuuria kuin täällä juuroopassa, ei täälläkään kukaan näitä erikoisrenkaita testaile, ei sen puoleen. Toki voidaan olla montaa mieltä siitä, kuinka uskottavia lehtien testit on, kun ainakin männävuosina Nokia voitti aina. Mutta kyllä niistä jotain johtopäätöksiä voi vetää. Tai voisi, jos niitä A/T tai M/T -renkaista olisi...

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja Macke » 14.12.2021. 17:05

Ihan kuukkelin hakukoneella niitä löytyy Cooper Discoverer AT3 4s hakusanoilla, mun mielestä youtubessakin oli kun Romaniassa vai missä rallaavat Dacioillaan ja testailevat noita eri kumeja. Sieltä löytyi jotain muitakin vitejoita kun mitä nyt 2-vuotta sitten asiaa ihmettelin.

Ainoan oikean kokemuksenhan siitä saa kun hommaa rinkelit omaan katiskaan. Itseäni hieman harmittaa etten noita ottanut, ATT-mallin bensansäästö noihin nyt varmaan on täysin olematon juttu vaikka monta luokkaa nihkeämmin rullaakin. Josko lakkais köyhtymästä ja hommais uudet vanteet ja renkaat jossain kohdin, niin silloin tulee omakohtaista kokemusta noista. Alkaa vaan bensan hinta olemaan sellanen, että ei pali innosta Porvoon ja Helsingin väliä tolla bensakrematoriolla edestakas jyystää vaikka olis millaset sirkkelinterät alla.

Tässä Dacia sankareitten oma chartti AT kumeista, tossa kyllä taasen näyttäisi BFG:n kumi olevan kärkipaikoilla Winter osiossa: https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 5354254536 Ei sitten mitään käryä mikä Cooperin AT3 rengas tossa on, niitä kun on useaa eri iteraatiota ja uusin vuorilumihiutaleenkin sisältävä malli lienee sport 2 malli. Ei muuta ku syvemmälle kaninkoloon vaan :wink:

Jpe61
Viestit: 221
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 14.12.2021. 23:41

Hyvä löytö tuo taulukko!!!

Noita GG:n A/TX renkaita itselleni hamusin, mutta olisi ollut semmoinen proggis että annoin periksi ja otin BFG:t kun niitä sai helposti.

Josko sitten joskus tuollaiset talvirenkaiksi, kun ne saisi nastoitettua. Tällä vauhdilla olisi budjetti kasassa n. 2028, silloin on jo kylläkin autoilu kielletty.

-kk-
Viestit: 41
Liittynyt: 11.02.2020. 19:18
Paikkakunta: Polvijärvi

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja -kk- » 12.02.2022. 19:01

https://www.matador.tires/car/tyres/mp72-izzarda-a-t-2

Nää olleet positiivinen yllätys Patriotin alla tänä talvena😃
2x XJ + 2x Patriot

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja Macke » 13.02.2022. 9:25

Kävin mökillä noilla perinteisillä Nokian talvirenkailla ja kiinnihän niillä tuli jäätyä. Johtunee siitä että olin viikkoa vai kahta aiemmin käynyt siellä syncro portterillani ja silloin keli oli lähellä nollaa -> tuli tampattua jonkinmoiset spoorit sinne tienpohjalle. Nyt oli sitten tullut uutta lunta jonkun 25-30 senttiä lisää niin homma meni ihan jees niin kauan kunnes alkoi se tampattu latu sieltä alta sortamaan, ja tämähän oli ihan odotettua. Jäässä oleva tienpinta löytyi alta riittävän pitkän jauhamisen jälkeen ja pääsin kyllä uudestaan liikenteeseen, mutta tossa tilanteessa olis nyt sitten karkeampikuvioinen rengas ollut varmasti parempi eli olisi varmaan rouhinut ja tyhjentynyt paremmin kuin hakkapeliitta suv 7 rinkeli.

Kun nyt muistaakseni vuonna 2023 tarttee jo "oikeat" talvirenkaat, eli M+S merkintä ei enää piisaa niin ehkä sitä tarttis kattoa joku tollanen 3PMSF altsikka kehiin. Sitten vaan pähkimään että olisko 265/70R16 kokoa niin kuin nyttenkin vai heittäytyiskö hurjaksi ja ostaisi jotkut uudet vanteet 17" kokoisina ja siirtyisi 265/65R17 kokoon. Mallcrawlerissa menis matalampikin kumi mutta ottaneeko sitten jäykempirunkoisilla renkailla enemmän uriin...

Tracker
Viestit: 127
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja Tracker » 06.12.2023. 16:56

Timo L kirjoitti:
12.12.2021. 0:49
Cooper Discoverer ATT on lähinnä minimaalisesti katurengasta karkeampi kumi, ei sillä ole mielestäni oikein mitään tekemistä AT- eikä varsinkaan MT- renkaan kanssa. Noin umpinaisella ja matalauraisella kuviolla olevat renkaat ei voi pitää sohjossa hyvin, ja kun lamellejakaan ei ole kuin yksi- kaksi per nappula niin kokonaisuutena tuo vaikuttaa lähinnä huonolta kompromissilta joka osa- alueella :D

Karkeampi ja avoimempi rengas pitää sohjossa ja syvässä vesilammikossa itse asiassa hämmästyttävän hyvin, vaikka rengas olisi kohtuullisen leveäkin (esim. 12.50") - avoin kuvio poistaa mäskin renkaan ja tien välistä tehokkaasti, jolloin rengas ei nouse yhtä herkästi loska- tai vesiliirtoon. Omat kokemukset henkilöauton renkailla ja maastoautossa all- terrain- ja mutakumeilla on sen suuntainen, että oikea talvirengas toimii talviolosuhteissa muuten varsin selvästi AT- tai MT- kumeja paremmin, mutta sohjoliirtoon kitka- tai nastarengas nousee todella helposti, siinä missä etenkin karkeammat MT- kumit "kestää" paksua sohjopatjaa paljon paremmin ennen pidon menetystä.
Cooper AT renkaista, jotka olleet Jeepin alla aiemmin, käytettynä ostetuista on kokemusta Voyager Grani dieselin alla. Kerrassaan mainiot renkaat talviliukkaillakin etuvetoisessa. Nykyisin Jeepin alla olevat BFG All terrainit ovat kerrassaan kammottavat vaikka laitoin uudemmat n 12 mm pinnalla taakse. Jäisillä asfalttiurilla rekat takapuskurissa ja lumisateen kiillottamaan asfaltin pintaan niillä ei ole mitään otetta edes nelivedolla kun ylämäissä lähtee perä sivulle varoittamatta. Liekö tullut ikä vastaan kun se ei enää ole kovin mukavaa? Eli nastat alle ja mahdollisten metsätiereissujen kannalta nastoitetut maltillisen levyiset All Terrain renkaat parhaat ja muussa ajossa parhaat ovat perusnastarenkaat.
Jeep on aito jeeppi.

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: A/T tai M/T renkaat talvella

Viesti Kirjoittaja Macke » 06.12.2023. 21:26

Mulla Cooperin AT3 Sport 2 rinkelit nelivetoisen Transporterin alla nyt toista talvea, ei sitten mitään valitettavaa ja oikeasti hyvä pito. Ostin syksyllä 2022 ja rullaillut siitä lähtien, vähän epäilytti että eihän vaan hävinnyt pito kesän aika ja ei onneks hävinnyt.

Tollaset runttaan WJ:n alle kanssa jahka sinne asti päästään että se on taas liikenteessä.

Kirjoita vastaus