Jeep Grand Cherokee -05 3.0crd vannepohdintaa

Mitkä renkaat talveksi/kesäksi, maastoon/kadulle, vakioautoon/rakennettuun mettäpeliin.....
Masto
Viestit: 3
Liittynyt: 18.04.2018. 14:08
Paikkakunta: Ylivieska

Jeep Grand Cherokee -05 3.0crd vannepohdintaa

Viesti Kirjoittaja Masto » 18.04.2018. 14:17

Osaisko, joku kertoa mahtuuko/passaako linkin vanteet kyseiseen pirssiin? https://www.vannetukku.fi/rocky-8-p-70293.html
ainakin sopivuustaulukossa alla näytti auto löytyvän, mutta mites et luku, tuolla näyttäis et ois liian pieni http://www.vannehaku.fi/soveltuvuus/Jeep/

Saa myös ehdottaa, jos muualla ois samantyylisiä vanteita, kiitoksia!

Gils_75
Viestit: 26
Liittynyt: 25.04.2023. 0:06
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jeep Grand Cherokee -05 3.0crd vannepohdintaa

Viesti Kirjoittaja Gils_75 » 30.01.2024. 7:40

Suht on vähänlaisesti tullu vastauksia🤔 Se kun vois olla itselläkin tämä pohdinta edessä ennen kesää! Mut se selviää nyt tämän viikon aikana..

Keimo
Viestit: 213
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Jeep Grand Cherokee -05 3.0crd vannepohdintaa

Viesti Kirjoittaja Keimo » 31.01.2024. 11:28

Vaustaus nyt lähinnä teoreettinen, kun ei ole tuon mallin Grandia koskaan ollut eikä toisaalta tuollaisia vanteitakaan. Kerran vaihdettiin päikseen WJ:n ja WK:n pyöräsarja, WK:n aluperäinen 17" setti meni hienosti WJ:n alle, mutta WJ:n 16" tarvikevanteilla oleva setti ei mahtunutkaan WK:n alle. Tässä siis ainoat henkilökohtaiset kosketukset tämän korimallin Grandiin ja sopiviin vanteisiin näin käytännössä koettuna. :)

Mutta lähdetään nyt siitä, että kysytty vanne speksien perusteella varmasti mahtuu.
Traficom puolestaan linjaa määräyksessä, että offset saa vanteita vaihtaessa muuttua maksimissaan 15mm alkuperäiseen ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita. Eli "ei tieliikennekäyttöön", kun auton alkuperäisen vanteen offset lienee 2" eli 50,8mm.

Nyt se oikea kysymys oikeastaan onkin, että mikä rengas tuohon vanteelle pyöräytetään ja mahtuuko pyörä liikkumaan kaikissa mahdollisissa asennoissa ilman, että ottaa ympäröiviin rakenteisiin kiinni. 40mm offset-muutos on jo ihan merkittävä eli alkuperäisenkokoisella renkaallakin ulkoreuna liikkuu aika erilaista linjaa. Esimerkiksi aikaisemmin omistuksessani olleessa WJ:ssä tuo varmasti renkaat linkussa peruuttaessa kivasti päristäisi puskurista irtaallaan roikkuvaa muovista sisälokasuojaa (ihan jo vakiokorkeudessa tasamaalla).

Itse lähtisin sopivuusarvioinnissa liikkeelle halutusta/tavoitellusta rengaskoosta (jostain syystä aina halutaan alkuperäistä isommat ja leveämmät) 8) ja sitten tarkastelisin alkuperäisellä/autossa allaolevalla setillä renkaiden sisäreunan liikkeitä ja miten se eri jousituksen asennoissa käyttäytyy. Vanteet mahdollisimman vähän levittävät niin että tulevan renkaan sisäreuna vielä varmasti mahtuisi osumatta tukivarsiin sun muihin. Kas kun niitä tukivarsia ja jousia on hankalampi takoa pois renkaan tieltä kuin kaaria ja lokasuojia. Ja toisaalta mitä vähemmän vanne levittää, sitä vähemmän niitä muokkauksia ylipäätään joutuu tekemään. Määräysten lisäksi kannattaa huomioida, että mitä enemmän offset muuttuu, niin sitä enemmän muuttuu myös kuormitus esimerkiksi pyöränlaakereihin/napoihin ja niveliin (tämähän siinä määräyksessäkin kaiketi on taustalla..).

Ehdotuksia ei valitettavasti ole tarjota. Asiantuntijuutta näissä asioissa puolestaan voisi löytyä esimerkiksi Jarnolta 4x4partsilta, näyttävät sielläkin kauppaavan vastaavaa vannetta WJ/WK maininnalla niin ehkäpä ovat näitä allekin myyneet ja asentaneet.

Kirjoita vastaus