Vanteiden elvytys

Mitkä renkaat talveksi/kesäksi, maastoon/kadulle, vakioautoon/rakennettuun mettäpeliin.....
Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vanteiden elvytys

Viesti Kirjoittaja Machist » 02.05.2017. 22:10

Tracker kirjoitti:Puhalsin omat vanteet, eli XJ.n peltivanteet, jotka olivat kesakoilla ruosteen vaikutuksesta, Motonetin painepesurilla. Ennen kiveniskumassausta pyyhin vanteet tinnerillä, lopuksi matttalakka päälle.

Pesuineen ja spraypurkkeineen; 2xmassa ja yksi mattalakka Motonetista, sekä pesupoletteineen, jolla pesin samalla korinkin, kustannukset olivat alta 20€.

Pyöriä ei tarvitse irrottaa autosta, saati renkailta, sillä värihän on musta ja kokemukseni mukaan renkaat sietävät hyvin maalia ja lakkaa mm. Valkosivujen entisäinti sekä vanteiden maalaus, esim pinnakapseleiden alle.

Maalauksess riitti hyvin, kun siirti Jeeppiä metrin, ettei jäänyt varjoja maalaukseen, eikä lakkaukseen.

Grand Cherokeen aluille teen saman käsittelyn, paitsi kokeilen koneellisesti kiillottaa kehien ulkopinnat ennen lakkausta. Laitan kuvan, jos onnistuu ja saan nämä viestit joskus läpi,nyt herjaa vain jotain?

Massamaalauksen lopputulos on efektipulverimaalauksen näköinen, kokemusta on, mutta kiveniskumassa on kova pysymään kiinni, ilman suurempia pohjiakin. Huom, ilman valitsemaasi lakkakerrosta, kiveniskumassa ei kestä mm. Liuotinpesuja ja se on muutenkin hankala pitää puhtaana maasturissa.
Siis ihan normaalia helmoihin tulevaa kiveniskumassaa? Sellaista mikä on ylimaalattavaa varmaan?
Tätä täytyykin miettiä.. kuvia jos sais :mrgreen:
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanteiden elvytys

Viesti Kirjoittaja Timo L » 03.05.2017. 15:19

Jos tuolle linjalle lähtee, niin laittaisin ennemin sitten jotain pick-uppien lavalle tarkoitettua litkua, kuten vaikkapa Line-x:in beadlineria, Rhinolineria tjsp.. niitä vaan tuntuu olevan täältä aika huonosti saatavilla. Perhanan vahvaa kamaa ja toimii hyvin.

Toisaalta jos haluaa vanteista hyvät, niin eikun laskukuulapuhallukseen ja pinnoitukseen. Suosiolla unohtaa kaikki turaamiset ja kötöstelyt :shock: :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vanteiden elvytys

Viesti Kirjoittaja Machist » 04.05.2017. 8:06

Timo L kirjoitti:Jos tuolle linjalle lähtee, niin laittaisin ennemin sitten jotain pick-uppien lavalle tarkoitettua litkua, kuten vaikkapa Line-x:in beadlineria, Rhinolineria tjsp.. niitä vaan tuntuu olevan täältä aika huonosti saatavilla. Perhanan vahvaa kamaa ja toimii hyvin.

Toisaalta jos haluaa vanteista hyvät, niin eikun laskukuulapuhallukseen ja pinnoitukseen. Suosiolla unohtaa kaikki turaamiset ja kötöstelyt :shock: :D
Ensin pitää kötöstellä kun muka tulee halvemmaksi, mutta loppupelissä maksaa sitten extraa kun tekee homman kunnolla :mrgreen:
Melkein kyllä vois sijottaa uusiin yksinkertaisiin peltivanteisiin, kun ne ei mahdottomia maksa.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Tracker
Viestit: 127
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vanteiden elvytys

Viesti Kirjoittaja Tracker » 04.05.2017. 13:03

Machist kirjoitti:
Tracker kirjoitti:Puhalsin omat vanteet, eli XJ.n peltivanteet, jotka olivat kesakoilla ruosteen vaikutuksesta, Motonetin painepesurilla. Ennen kiveniskumassausta pyyhin vanteet tinnerillä, lopuksi matttalakka päälle.

Pesuineen ja spraypurkkeineen; 2xmassa ja yksi mattalakka Motonetista, sekä pesupoletteineen, jolla pesin samalla korinkin, kustannukset olivat alta 20€.

Pyöriä ei tarvitse irrottaa autosta, saati renkailta, sillä värihän on musta ja kokemukseni mukaan renkaat sietävät hyvin maalia ja lakkaa mm. Valkosivujen entisäinti sekä vanteiden maalaus, esim pinnakapseleiden alle.

Maalauksess riitti hyvin, kun siirti Jeeppiä metrin, ettei jäänyt varjoja maalaukseen, eikä lakkaukseen.

Grand Cherokeen aluille teen saman käsittelyn, paitsi kokeilen koneellisesti kiillottaa kehien ulkopinnat ennen lakkausta. Laitan kuvan, jos onnistuu ja saan nämä viestit joskus läpi,nyt herjaa vain jotain?

Massamaalauksen lopputulos on efektipulverimaalauksen näköinen, kokemusta on, mutta kiveniskumassa on kova pysymään kiinni, ilman suurempia pohjiakin. Huom, ilman valitsemaasi lakkakerrosta, kiveniskumassa ei kestä mm. Liuotinpesuja ja se on muutenkin hankala pitää puhtaana maasturissa.
Siis ihan normaalia helmoihin tulevaa kiveniskumassaa? Sellaista mikä on ylimaalattavaa varmaan?
Tätä täytyykin miettiä.. kuvia jos sais :mrgreen:
Kuvanlähetys on turhan haastavaa toistaiseksi, mutta näkyy nuo vanteet katseita keräävän liikenteessä jonkin verran, vai olisiko syynä kokonaisuus? Metsänvihreä Jeeppi mustilla 235/75/15 pyörillä on melko Nato-henkinen maastoauto. Okei, aikoinaan teetin alihankkijoilla audiopuolelle melkoisen määrän teräsprofiilia pulveripinnoitteella ja onnistuessaan se pääsi lähelle massa\mattalakka-pinnoitetta. Toki puhallus ja lavakaukalomaali on kestävämpi, mutta sillä budjetilla saa jo siistit aluvanteet käytettynä, kun joutuu kuitenkin renkaat käyttämään pois päältä.

Itselläni on budjetti-projekti, josta en kummoisia odota myydessäkään, eli ajelupainotteinen auto on kyseessä. Jokainen tehköön valintansa, mutta kustannusten lisäksi tässä on painotus helpossa korjauksessa, jos vaikka vanne osuu johonkin "kanttikiveen" metsätien varrella.
Jeep on aito jeeppi.

Kirjoita vastaus