WJ vanteet ja renkaat
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 05.07.2013. 23:09
- Paikkakunta:
WJ vanteet ja renkaat
Ansiokkaasta aiemmasta rengaskeskustelusta huolimatta olen edelleen pihalla. Auttaakaa jeeppigurut!
Työkohde: wj overland, korotettu 2" paloilla.
Tavoite: max suuret AT renkaat muutoskatsastuksella.
Alla orkkis 235/65/17. Otteessa olevista suurin halkaisja 750mm on 245/70/16 renkailla. Lisäämällä tähän sallittu 51mm saadaan 801mm.
Lähimmäksi tätä halkaisijaa päästään 'kapeilla' 245/75/17 renkailla, jotka ymmärtääkseni mahtuvat hyvin.
Mutta miten olisi 285/65/17
- mahtuuko koteloon pienillä sisälokkari muutoksilla, ja tarvittaessa ehkä kääntöä hiukan stopparilla tilapäisesti rajoittaen?
- meneekö vielä samalle 17" orkkis vanteelle?
- vaatiiko offset muutosta?
- muuttuuko raideleveys yli sallitun 30mm?
- heikkeneekö/paraneeko ajettavuus (maantiellä)?
- renkaan halkaisija on harmillisen millin (802) yli sallitun laskettuna otteen sallimasta max. Tämän keskustelupalstan mukaan WH:hon saisi maahnatuojalta lausunnon 245/60/18 renkaille jonka halkaisija 751mm mahdollistaisi max 802mm. Onko tämä saatavilla myös WJ:lle?
- onko WJ:hin saatavana kenties vielä suurempi lausuntorengas?
- ellei lausunnolla saa edes sitä yhtä milliä niin mikä rengasratkaisuksi?
Onko tavoitteeni järkevä? Mikä olisi fiksumpi valinta? Ajan enimmäkseen maantiellä, mutta metsästäessä myös paljon sora/mutateitä sekä joskus vähän offia vaikka kulmakorvessa.
T. Ekan jeepin uuno
Työkohde: wj overland, korotettu 2" paloilla.
Tavoite: max suuret AT renkaat muutoskatsastuksella.
Alla orkkis 235/65/17. Otteessa olevista suurin halkaisja 750mm on 245/70/16 renkailla. Lisäämällä tähän sallittu 51mm saadaan 801mm.
Lähimmäksi tätä halkaisijaa päästään 'kapeilla' 245/75/17 renkailla, jotka ymmärtääkseni mahtuvat hyvin.
Mutta miten olisi 285/65/17
- mahtuuko koteloon pienillä sisälokkari muutoksilla, ja tarvittaessa ehkä kääntöä hiukan stopparilla tilapäisesti rajoittaen?
- meneekö vielä samalle 17" orkkis vanteelle?
- vaatiiko offset muutosta?
- muuttuuko raideleveys yli sallitun 30mm?
- heikkeneekö/paraneeko ajettavuus (maantiellä)?
- renkaan halkaisija on harmillisen millin (802) yli sallitun laskettuna otteen sallimasta max. Tämän keskustelupalstan mukaan WH:hon saisi maahnatuojalta lausunnon 245/60/18 renkaille jonka halkaisija 751mm mahdollistaisi max 802mm. Onko tämä saatavilla myös WJ:lle?
- onko WJ:hin saatavana kenties vielä suurempi lausuntorengas?
- ellei lausunnolla saa edes sitä yhtä milliä niin mikä rengasratkaisuksi?
Onko tavoitteeni järkevä? Mikä olisi fiksumpi valinta? Ajan enimmäkseen maantiellä, mutta metsästäessä myös paljon sora/mutateitä sekä joskus vähän offia vaikka kulmakorvessa.
T. Ekan jeepin uuno
Itsellä 265/65/17 orggisvanteilla, 2" korotuksella piti hivenen työstää sisälokareita ja sumarin liittimiä jotta mahtuivat hyvin pyörimään.
Renkaiksi valitsin General Grabber AT2, joihin olen ollut tyytyväinen. Maantiellä sekä maastossa tulee ajettua, eikä ole mitään ongelmia ollut. Pieni vetely johtuu väljistä ohjausosista, tähänkin on tulossa korjaus.
Renkaiksi valitsin General Grabber AT2, joihin olen ollut tyytyväinen. Maantiellä sekä maastossa tulee ajettua, eikä ole mitään ongelmia ollut. Pieni vetely johtuu väljistä ohjausosista, tähänkin on tulossa korjaus.
Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2
General Grabber AT2, Trail Master stage 2
Harvemmin, jonkun valmistajan kuulema mahtuu, mutta mä en ole yhdessäkään WJ:ssä edes peltivanteita (minkään kokoisia) koskaan nähnyt!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Itsellä tällä hetkellä 7x16" Dotz Dakarit. 2,5" korotuksella ja 245/65-16 rengastuksella.JAMANT kirjoitti:Harvemmin, jonkun valmistajan kuulema mahtuu, mutta mä en ole yhdessäkään WJ:ssä edes peltivanteita (minkään kokoisia) koskaan nähnyt!!
Ajattelin vain tuota 15" kokoa, kun tarjontaa vanteille olisi vähän enempi, kun pitäisi saada hiukan leveämmät ja pienemmällä ET:llä olevat. Luultavasti tuota korotustakin tulossa lisää ensi talveksi...
Tämän hetkinen setuppi siis:

15" x 8" peltivanne -12ET:llä (4" backspacing), tai 15" x 7" 0ET:llä (4" backspacing) useimmat mahtuu pyörimään, mutta ongelmaksi WJ:ssä tulee se että ne levittää aika lailla alkuperäisestä -> autosta voi tulla liian leveä.Camo kirjoitti:Huudellaanpas taas tänne toisiin ketjuihin.
Eli mahtuuko 15" peltivanne WJ:hin?
Tarkennuksena vielä, että ihan normaali 4.7 Limited kyseessä.
Mulla on ZJ:ssä WJ:n olkavarret, jarrut, ohjausosat (käännetty vielä ohjausvarret yläpuolelle), eli käytännössä sama etuperä kuin WJ:ssä ja hyvin siellä 15" peltivanne pyörii. Otin itseltä varmuuden vuoksi lamellilaikalla pari milliä satuloiden ylä- ja alareunoista pois, oli sen verran lähellä vannetta.
15" alumiinivanteita ei sitten ole toivoakaan saada mahtumaan..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Joo, tarkoitus on laittaa ET miinuksen puolelle ja leveydellähän ei sinänsä merkitystä ole, kun katsastus tehdään kuitenkin toisilla vanteilla.Timo L kirjoitti:15" x 8" peltivanne -12ET:llä (4" backspacing), tai 15" x 7" 0ET:llä (4" backspacing) useimmat mahtuu pyörimään, mutta ongelmaksi WJ:ssä tulee se että ne levittää aika lailla alkuperäisestä -> autosta voi tulla liian leveä.
Mulla on ZJ:ssä WJ:n olkavarret, jarrut, ohjausosat (käännetty vielä ohjausvarret yläpuolelle), eli käytännössä sama etuperä kuin WJ:ssä ja hyvin siellä 15" peltivanne pyörii. Otin itseltä varmuuden vuoksi lamellilaikalla pari milliä satuloiden ylä- ja alareunoista pois, oli sen verran lähellä vannetta.
15" alumiinivanteita ei sitten ole toivoakaan saada mahtumaan..
Re: WJ vanteet ja renkaat
Onko kellään WJ:ssä 15" vanteita? Amerikan matereella monet käyttävät...
http://www.vannetukku.fi/rocky-at-p-48216.html
Tämän tyyliset vanteet kiinnostais kovasti, renkaitakin ois helpommin [Lue halvemmalla] saatavilla
http://www.vannetukku.fi/rocky-at-p-48216.html
Tämän tyyliset vanteet kiinnostais kovasti, renkaitakin ois helpommin [Lue halvemmalla] saatavilla

Re: WJ vanteet ja renkaat
Sellaiset 15" peltivanteet mitkä mahtuu pyörimään WJ:n jarrujen ympärillä, vaatii aika paljon levitystä.Hege_ kirjoitti:Onko kellään WJ:ssä 15" vanteita? Amerikan matereella monet käyttävät...
http://www.vannetukku.fi/rocky-at-p-48216.html
Tämän tyyliset vanteet kiinnostais kovasti, renkaitakin ois helpommin [Lue halvemmalla] saatavilla
Minulla on WJ:n jarru- ja ohjausosat ZJ:ssä (XJ:n akseliin asennetuna), ja jouduin hiomaan muutaman millin pois WJ:n satuloista jotta American Racingin D- window- vanne (15 x 8 -12ET:llä) mahtui pyörimään. Nyt on n. 2-3mm pelivaraa satulan ja vanteen sisäreunan välissä

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: WJ vanteet ja renkaat
Sehän näytää hyvältä kun vähän levittää
Toisilla vanteilla käy kuitenkin leimalla 


Re: WJ vanteet ja renkaat
WJ:n maksimirengaskoosta eri viestiketjuissa kysytään ja vastataan, mutta vanteen leveyden ja ET:n vaikutus on jotenkin niissä jäänyt sivualalle. Miten ET vaikuttaa renkaan maksimikokoon? Vanne ulompana, suurempi rengas mahtuu pyörimään?
Orkkisvanteissa 16" koossa leveyttä on 7" ja ET niissä taitaa olla 50,8mm eli 2". Itseltäni löytyy varastosta Dotzin vanteet koossa 16x7" ja niissä merkintä ET13. Eikös tällöin vanne tule enemmän ulospäin kuin orkkis?
Nuo Dotzit eivät ole olleet autossani alla kertaakaan, joten ei mitään kuvaa miten rengas niissä istuu. Niihin olisi nyt kuitenkin tarkoitus lykätä kaupasta uudet Goodyearin Wrangler DuraTracit nastoilla ja isoimmat tietysti mitkä hyvin mahtuu pyörimään. Koosta ei vielä ole hajuakaan.
Orkkisvanteissa 16" koossa leveyttä on 7" ja ET niissä taitaa olla 50,8mm eli 2". Itseltäni löytyy varastosta Dotzin vanteet koossa 16x7" ja niissä merkintä ET13. Eikös tällöin vanne tule enemmän ulospäin kuin orkkis?
Nuo Dotzit eivät ole olleet autossani alla kertaakaan, joten ei mitään kuvaa miten rengas niissä istuu. Niihin olisi nyt kuitenkin tarkoitus lykätä kaupasta uudet Goodyearin Wrangler DuraTracit nastoilla ja isoimmat tietysti mitkä hyvin mahtuu pyörimään. Koosta ei vielä ole hajuakaan.
Re: WJ vanteet ja renkaat
Kiitos tähän kysymykseen tulleesta vastaustulvasta, mutta kysyin tätä ihan tosissani. Anyone?GeneralJ kirjoitti:Orkkisvanteissa 16" koossa leveyttä on 7" ja ET niissä taitaa olla 50,8mm eli 2". Itseltäni löytyy varastosta Dotzin vanteet koossa 16x7" ja niissä merkintä ET13. Eikös tällöin vanne tule enemmän ulospäin kuin orkkis?
Re: WJ vanteet ja renkaat
Kyllä, se tulee 37,8mm ulommas.GeneralJ kirjoitti:Kiitos tähän kysymykseen tulleesta vastaustulvasta, mutta kysyin tätä ihan tosissani. Anyone?GeneralJ kirjoitti:Orkkisvanteissa 16" koossa leveyttä on 7" ja ET niissä taitaa olla 50,8mm eli 2". Itseltäni löytyy varastosta Dotzin vanteet koossa 16x7" ja niissä merkintä ET13. Eikös tällöin vanne tule enemmän ulospäin kuin orkkis?
Re: WJ vanteet ja renkaat
Yllä kuvattu tilannehan meni päin mäntyä kun varastossa olevat vanteet olivatkin väärällä jaolla.
No, nyt on uusi haaste edessä, joten mitenköhän tämä nyt menee? Nykyiset 17" Yokohaman kesärenkaat olisi tarkoitus siirtää sivummalle ja laittaa alle uudet 245/75R16 Goodyear Wrangler Duratracit eli samanlaiset kuin mitä nyt nastoitetut talvinakit on. Haluaisin renkaan tulevan kaaren linjalle eli alkuperäistä ulommaksi ja vanteen ET:n olevan lähempänä nollaa kuin mitä tuo orkkis 51mm.
Mikä on järkevin tapa laskea minkälainen vanne tuohon nyt pitää lykätä? Leveys, ET ja backspacing ...vai onko suoraan heittää hyviä ehdokkaita vanteiksi?
No, nyt on uusi haaste edessä, joten mitenköhän tämä nyt menee? Nykyiset 17" Yokohaman kesärenkaat olisi tarkoitus siirtää sivummalle ja laittaa alle uudet 245/75R16 Goodyear Wrangler Duratracit eli samanlaiset kuin mitä nyt nastoitetut talvinakit on. Haluaisin renkaan tulevan kaaren linjalle eli alkuperäistä ulommaksi ja vanteen ET:n olevan lähempänä nollaa kuin mitä tuo orkkis 51mm.
Mikä on järkevin tapa laskea minkälainen vanne tuohon nyt pitää lykätä? Leveys, ET ja backspacing ...vai onko suoraan heittää hyviä ehdokkaita vanteiksi?