mikkotapani kirjoitti:Tervehdys! Liekö kenelläkään kokemuksia tai edes kuullut sellaisesta että joku olisi itse nastoitellut maastorenkaitaan?
Kuultu on ja kokemuksiakin on parista rengassarjasta.
Nastoittaahan voi (lähes) minkä tahansa kumin, missä on pienikin yhtenäinen tila nastalle. Yleensä "kitkarengas" tyyppistä rengasta ei voi nastoittaa, kun kulutuspista koostuu lamelleista, mihin ei nastaa saa istutettua.
Itse en ole tosin koskaan tehnyt, koska näissä tapauksissa jotka tiedän, on rengasliike tarjonnut nastoituksen niin edullisesti, ettei ole ollut mitään järkeä tehdä itse. Tuntuu olevan nastapussilla ja nastoitus "koneella" sen verran suolainen hinta.
Moottoripyöräpuolella tämä ei ole aivan tavatonta.
Moottoripyöristä ei ole valitettavasti mitään kokemusta, mutta voisin kuvitellä olevan näin.
Maastoauton renkaiden nastoituksessa kannattaa miettiä, mitä varten sitten niitä nastoja kaipaa. Jos tarkoitus on saada lisää pitoa maastossa, niin uskaltaisin väittää, että ei kannata. Etenemiskykyyn ei tämä ratkaisu vaikuta mitenkään, ellei auto nyt sitten kulje vähän kovempaa tyhjemmän rahapussin takia.
Itse olen aina ajatellut nastoittamisen vaikuttavan vain maantieajoon, koska maastokuvioinen (nappula-) rengas on aivan älyttömän liukas rengas jääpintaisella tiellä. Käytännössä vielä liukkaampi kun sileäksi ajetut kesärenkaat.
Eihän tuo nasta vaikuta nelivetoisen ajoneuvon kiihtyvyyteen juurikaan, mutta vastaavasti vaikutus jarrutuskäytökseen voi olla huomattavakin. Vaikka auto ei yhtään se nopeammin pysähtyisikään, niin ohjattavuuden säilyminen voi usein olla se ratkaiseva tekijä. Lisäksi yllättävien luistojen ja liukastelun poistuminen on ollut yksi tavoitteista.
joskus mielestäni törmäsin ilmoitukseen nastoitetuista All-Terraineista (BF-Goodrich) vaan taisi olla jotain päiväunia se kun ei niitä enää löydy.
Ei mikään ihme huomioon ottaen ko. rengasvalmistajan kumin laatu Suomalaisissa olosuhteissa. Mielestäni liian kovaa kumia Suomen olosuhteisiin, eli pito on kylmällä täysin kateissa muutenkin.
Teknisesti tuo hommahan ei liene ylivoimainen, siis se nastoittaminen, ongelmana on mistä löytää nastat ja niiden sijoittelu renkaaseen. Nastat pitänee liimata tee-se-itse-poraukseen kuten moottoripyörissäkin ja tarvittaessa hapottaa sitä ennen mikäli auton nastoja ei saa valmiiksi hapotettuina.
Teknisesti ajateltuna ei mikään juttu jos renkaassa on vain luonteva paikka nastalle. Mielestäni ei tarvitse liimata nastoja, koska autossa harvemmin suditellaan jatkuvasti niin kuin moottoripyörällä maastossa.
Liimaamattakin on pysynyt tietämissäni renkaissa. Nämä ovat kaikki olleet nappula-renkaita, missä on reilusti tilaa nastalle keskellä nappulaa. Lisäksi hetken ajaminen nätisti asvaltilla saa nastan istumaan kovaa kiinni renkaaseen.
Mielessäni pyörii mielikuva Mud-Terrainista nastoitettuna, jukupätkä (saattaahan ne ajo-ominaisuudet olla kyllä varsin mielenkiintoiset). Vinkkejä otetaan vastaan!
Juu ainakin BF-Goodrich on erittäin mielenkiintoinen rengas ajaa jo ilman niitä nastojakin
