Pitäis hankkia uudet vanteet kesäksi. Ihan perus setti vaan, ei mitään sen kummempaa. Hiukkasen on hukassa tiedot? Pulttijako? ET:t? mitä muuta, kerro?
Yhteensopivuutta tiedustelen myös, mihin muihin automalleihin käy Jeep Wranglerin vanteet?
Toivottavasti joku tietää.
Jeep Wrangler TJ: Vanteiden yhteensopivuus ja muuta tietoa
No kerro nyt edes vähän tarkemmin, haetko alkuperäiskokoiselle renkaalle vai kenties isommille kumeille (jos, niin minkä kokoisille) vannetta? Haluatko että raideleveys pysyy samana, vai vähän levittävämpää vannetta?
Mutta noin niinkuin pääpiirteittäin jälkiasennusvanteista, niin pulttijako on 5 x 4.5", kotoisammin 5 x 114,3mm. Alkuperäiset vanteet on sisäänpäin levittävät, mutta suurin osa perus peltivanteista näihin on joko 0 ET:llä tai sitten hieman levittäviä (-12ET), vanteen leveydestä riippuen. Vanteita löytyy monenväristä ja mallista niin Cragarilta, American Racingiltä, ja kaikenmaailman mangels- kopioita on yhtä jos toista. Normi vannekoot hieman renkaasta riippuen joko 15 x 7 tai 15 x 8; jälkimmäisellä pärjäät vaikka 37 x 12.50 (13.50) kokoiseen renkaaseen asti.. 15 x 7 on aika sopiva 31 x 10.50 renkaaseen asti, samoin jos on jotain pienempiä millikokoja.
15 x 8 -12ET:llä oleva vanne levittää autoa hieman liikaa jos leimasetä on tiukalla päällä, mutta aika harvoin on kuullut että kellään olisi leima jäänyt noilla vanteilla saamatta. TJ- Wranglerissa ei käsitääkseni pitäisi ainakaan 10.50 leveiden renkaiden vielä tulla kaarista ulos ko. vanteilla.
Tuo 5 x 4.5 pulttijako on ainakin YJ/ MJ/ XJ/ ZJ/ TJ/ KJ, uudemmat Jeepit (mm. WJ, WK, JK) on sitten 5 x 5" pulttijaolla.
Mutta noin niinkuin pääpiirteittäin jälkiasennusvanteista, niin pulttijako on 5 x 4.5", kotoisammin 5 x 114,3mm. Alkuperäiset vanteet on sisäänpäin levittävät, mutta suurin osa perus peltivanteista näihin on joko 0 ET:llä tai sitten hieman levittäviä (-12ET), vanteen leveydestä riippuen. Vanteita löytyy monenväristä ja mallista niin Cragarilta, American Racingiltä, ja kaikenmaailman mangels- kopioita on yhtä jos toista. Normi vannekoot hieman renkaasta riippuen joko 15 x 7 tai 15 x 8; jälkimmäisellä pärjäät vaikka 37 x 12.50 (13.50) kokoiseen renkaaseen asti.. 15 x 7 on aika sopiva 31 x 10.50 renkaaseen asti, samoin jos on jotain pienempiä millikokoja.
15 x 8 -12ET:llä oleva vanne levittää autoa hieman liikaa jos leimasetä on tiukalla päällä, mutta aika harvoin on kuullut että kellään olisi leima jäänyt noilla vanteilla saamatta. TJ- Wranglerissa ei käsitääkseni pitäisi ainakaan 10.50 leveiden renkaiden vielä tulla kaarista ulos ko. vanteilla.
Tuo 5 x 4.5 pulttijako on ainakin YJ/ MJ/ XJ/ ZJ/ TJ/ KJ, uudemmat Jeepit (mm. WJ, WK, JK) on sitten 5 x 5" pulttijaolla.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Perussettiä ajattelin
Alkuperäinen on 16"/70/225 talvirenkaat.
Ajettelin 16" ja 7" leveitä ihan normi kesärenkailla, ehkä hiukan karkealla kulutuspinnalla.
BFGoodrich:lla oli jokin perusmallikin.
Mites on onko 15" vai 16", Kumpi parempi.
Raideleveys voisi pysyä alkuperäisenä niin ei tarvitse rakennella mitään virityksiä levikkeiden suhteen.
Gragars:lla on 7" leveitä mustia vanteita, sellaiset hiukan kiinnostaisi.
Mitä tarkoittaa pulttijaossa tuo 4,5" = 114,3 mm?
Kiitos tiedoista.
Ajettelin 16" ja 7" leveitä ihan normi kesärenkailla, ehkä hiukan karkealla kulutuspinnalla.
BFGoodrich:lla oli jokin perusmallikin.
Mites on onko 15" vai 16", Kumpi parempi.
Raideleveys voisi pysyä alkuperäisenä niin ei tarvitse rakennella mitään virityksiä levikkeiden suhteen.
Gragars:lla on 7" leveitä mustia vanteita, sellaiset hiukan kiinnostaisi.
Mitä tarkoittaa pulttijaossa tuo 4,5" = 114,3 mm?
Kiitos tiedoista.
Re: Perussettiä ajattelin
Ei kumpikaan. Molemmat sinne alle menee ja molempiin saa monenmoista rengasta. Nykyisin myös 16" vanteille saa maastureihin oikeastaan ihan mitä vain vastaavia (millisiä) kokoja mitä aikanaan 15" vanteelle tuumakokoisia kumeja, ja oikeastaan 16" renkaissa leveys- ja halkaisijavalikoima on osin jopa kattavampi näissä kotomaahan leimakelpoisissa renkaissa. Renkaiden tai vanteiden hinnoissakaan ei enää juuri eroa, kun 15" vanteet ensiasennusvanteina käyneet aika harvaksi kasvaneiden jarrujen koon yms. takia..Tena_67 kirjoitti:Mites on onko 15" vai 16", Kumpi parempi.
Aika lailla se raideleveys saa TJ:ssä kasvaa ennenkuin lähelle alkuperäisen levyinen rengas tulee edes kapeammista orkkislevikkeistä ulos. Alunperinhän se rengas on jotakuinkin 5cm (liekö enemmänkin?) levikkeen reunan sisäpuolella Toki lakikirja sanoo että max. 30mm (=15mm/ puoli) saa kasvaa raideleveys, mutta harva katsuri siitä mömmöttää kunhan renkaat pysyy levikkeiden sisällä. Varsinkin 7" leveät vanteet 0ET:llä on sen verta kapoiset ja vähän levittävät että se ei oikeastikaan vaikuta raideleveyteen juuri mitään.Raideleveys voisi pysyä alkuperäisenä niin ei tarvitse rakennella mitään virityksiä levikkeiden suhteen.
Sen pystynee aika helposti päätellä kun tutkii monellako pultilla ja minkä kokoisella ympyrän kehällä vanteen kiinnityspultit on jakaantuneenaMitä tarkoittaa pulttijaossa tuo 5 x 4,5" = 5 x 114,3 mm?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
TJ ja mahdollisimman ulostulevat vanteet
Moi
Minulla on -97 TJ Sahara, johon on muutoskatsastettu 33" x 12,5" renkaat ja tietysti niille sopivat lokasuojat. Nyt se näyttää siltä, miltä sen olisi pitänyt näyttää tehtaalta ulos tullessaan.
Mutta kun tulee liukkaat talvikelit, niin pitää asentaa nastarenkaat (asuinpaikka on aika eksoottisen tien päässä). Ne vaan jäävät todella syvälle lokasuojien sisään. Spacereilla sain vanteita tuuman verran ulospäin, mutta edelleen tilaa olisi ainakin 5 cm.
Kysymys: mistä löytyisi mahdollisimman paljon ulos työntävät vanteet? Jotta niille vielä löytyisi nastarenkaat, niin leveyttä ei varmaan saisi olla yli 8". Halkaisija lienee luokkaa 15 tai 16".
Minulla on -97 TJ Sahara, johon on muutoskatsastettu 33" x 12,5" renkaat ja tietysti niille sopivat lokasuojat. Nyt se näyttää siltä, miltä sen olisi pitänyt näyttää tehtaalta ulos tullessaan.
Mutta kun tulee liukkaat talvikelit, niin pitää asentaa nastarenkaat (asuinpaikka on aika eksoottisen tien päässä). Ne vaan jäävät todella syvälle lokasuojien sisään. Spacereilla sain vanteita tuuman verran ulospäin, mutta edelleen tilaa olisi ainakin 5 cm.
Kysymys: mistä löytyisi mahdollisimman paljon ulos työntävät vanteet? Jotta niille vielä löytyisi nastarenkaat, niin leveyttä ei varmaan saisi olla yli 8". Halkaisija lienee luokkaa 15 tai 16".