Jeep Wrangler YJ 4.0, lievä tuunaus: Turhautumista/Pähkäi...

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Uusi kardaani

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 27.02.2011. 18:07

Kiitos Jamant, paketti saapui perjantaina postiin ja noudin sen :) .

Eli nyt on sitten uusi kartaani taakse ja paperi katsurille notta renkaat saa alle. Taas ollaan askel lähempänä leimalle menemistä.

Josko pääsiäiseksi tielle :?
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4847
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Uusi kardaani

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.02.2011. 13:29

Cynomya kirjoitti:Kiitos Jamant, paketti saapui perjantaina postiin
Ole hyvä!!
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

plööpötiplöö

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 28.03.2011. 14:05

Nonniin, päivitänpäs vähän tekstiosuutta kun jotakin on tullut taas tehtyä autolle. Kuvia ei valitettavasti ole laittaa ja nehän on tosiaan ne mielenkiintoisimmat. Viikon päästä tiistaina voisin luvata ottaa kuvia autosta. Olen nimittäin päättänyt varata katsastukseen ajan tuolle päivälle!
Ehtona on tietysti että saan auton ulos tallista kun routa on nostanut oven seutua niin ettei ovia saa kun vähän raotettua :(

Tarinaa:
Takakardaani on nyt siis asennettu (kesti ainakin 10minuuttia) ja se on mallia tuplaristikollinen ( http://www.jamant.fi/takakardaani-oa1659201-p-1992.html ). Jostain lueskellut että taka-akselin pinionin pitäisi osoittaa jakolaatikko kohden mutta sitä se ei aivan tässä tapauksessa tee. Asensin kyllä kiilapalat jotka tuli korotusjousien mukana mutta ei ne hirveästi auttanut. Pitää kuunnella ja katsoa mitä tapahtuu kunhan saan jeepin ajoon. Tämä ongelma korjataan viimmeistään Dana 44 asennuksen yhteydessä kun hitsataan jousien vastineet uusiksi kiinni akseliin.

Etuakselin otin auki due aloin tarkastelemaan mistä se paukahdus kuului viime talvena kun neliveto päällä kuivalla betonilla ajelin. En löytänyt mitään kunnolla rikki olevaa. Apukuskin ristinivel oli kylläkin täysin entinen! Noh, kyllähän minä nelivedon tähän autoon haluan ja en sitä siis tallista pois aja ennenkuin auto on niin kunnossa että sitä ei heti tarvitse ajaa korjauspukeille uudestaan. Tässäpä apuun tuli aikaisemmin ostamani TJ:n apukuskin puolen vetari. Etuakselin tarkastuksessa huomattiin välyyttä myös kuskin puolen ristinivelessä joten etuakseli meni aika lailla purkuun. Hieman selvennettäköön että tuo kokonaisen vetarin vaihtaminen disconnect mallin tilalle ei vaatine kun stefan lisäyksen perämurikkaan apparin puolelle. Mainittakoon että aksilan purkuun meni aikaa noin nelisen tuntia aika miettiväisellä tahdilla (vetarit ja differentiaali poistettuina). tähän päälle sitten 2 tuntia taistelua kun vaihdettiin ristinivel tuohon kuskin puoleiseen vetariin. Kasaus jäi kesken kun sain väärän stefan mukaani alan liikkeestä ja suunnitelmissa on saada akseli kasaan viimeistään ensi maanantaina. Tässä pitää taas tehdä viikko töitä :D

Taakse laitoin uudet jarrukengätkin. Ei ollut kovin tuskaista sekään. Jotenki tuntuu että tätä on helpompi ruuvata kun vanhaa ranskalaistani. Monin kerroin mukavampaa se ainakin on ja aina välillä tästä jopa nauttii :)
On tietysti niitäkin hetkiä kun pitää ilta lopettaa lyhyeen kun hermot menee syystä tai toisesta ja on parempi jatkaa "huomenna". 8)

Bushwackerin levikkeet laitettiin kiinni autoon. Toki tällä hetkellä ovat edestä pois kun on vielä pientä maalin "siistimistä" edessä. Pidemmät kiinnitysruuvit yritän metsästää jostain kun oli niin kovin "piikaiset" nuo setin mukana tulleet. Muuten olivat aika asennusystävälliset.

Auton sivuille tulee turkkilevystä pystyyn koristelistat eli siis levikkeestä levikkeeseen. Nämä tein jo valmiiksi mittoihinsa ja olen ajatellut ne liimata vain sialla kiinni. Eteen on kans pieni pala vahvempaa turkkilevyä koristeeksi. Sen muovisen Jeep-tekstillä varustetun läpän tilalle.

Hain mustaa 3":n putkea seittämän metriä. Taisi olla 2,9mm seinämällä. Siitä tulee sitten puskurit eteen ja taakse sekä astin-"laudat". Puskurit alkaa olla aika selvää kuinka ne teen ja kiinnitän mutta astinlaudat on vielä vähän kysymysmerkki. Laitanko ne kiinni vain koriin vai teenkö runkoon kiinnikkeet.. ..Jos laittais kunnolla runkoon kiinni niin suojais varmaan koria vähän paremmin jos tämän nyt joskus uskallan kivikkoon ajaa.

Tein pienet paikkamaalauksetkin siinä. Niistä tuli aika paljon tummemmat kuin muusta autosta mutta ne ei minulle merkkaa niin paljoa. Harjoittelen sitten joskus maalausta koko autolla :)

Tulisi pian tulvat kyrönjokeen niin sais käydä kastamassa Jeeppiä noilla tulvateillä :D vedessähän on aina niin mukava ajaa ;)
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Vanteet?

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 29.03.2011. 11:54

Mitkäs noi 33" renkaiden vanteet on?
Onko millaisella backspace / ET- luvulla?
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

on

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 29.03.2011. 13:44

Ne on jotku Gragar merkkiset muistaakseni. Eeteestä/Backspacesta ei sitten pienintäkään aavistusta mutta voin mitata kun meen tallille ens sunnuntaina. Ne oli ollut vanhalla omistajalla Wranglerissa alla niin siitä ajattelin että sopisivat myös omaani jotenka en oo sen koommin perehtynyt näihin lukuihin.
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

ttu

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 05.04.2011. 20:36

Unohdin mitata Backspacen! :( ja nyt ei enään talliaikaa jäljellä.. :)


Jeeppi siis nyt leimassa. Pari huomautusta jäi eli: Taakse roiskeläpät ja sitten etujarruputket pitää vielä kiinnittää läheltä runkoa mutta noi nyt on tommosia pikkujuttuja ja hoitunee nopeesti alta pois :)

Leimassa on nyt siis 33x12.5x15 renkaat =) 8) (tuulettaa rankasti)
Lisäksi merkattiin että korotusta on tuo 150mm, ei siis merkattu mitään mittoja navasta lokasuojan kaareen eli antaa tulevaisuudessa lähinnä rajoittamattomat mahdollisuudet korotella. Toisaalta en näe kyllä enään mitään järkeä korottaa autoa enään tuon enempää.

http://picasaweb.google.fi/aki.tainio/J ... directlink
tuolta siis pari kuvaa, otin ne katsastuksen jälkeen joten ravassa on!


Pientä kommenttia nyt kun sain neitsyt kilometrit ajettua "uudella" tekniikalla:

-Takakardaani täryyttää! kuten arvata saattoi, luultavasti ongelma korjataan nyt ensin isommilla kiilapaloilla ja siten korjataan kardaanin kulma oikeaksi.

- Neliveto(2/3 veto kun häjysti lukkoja) toimii nyt takuu varmasti eli hyvästi disconnect vetarin ongelmat. Ehkä omat tärinänsä tuo toi jatkuvasti pyörivä etukardaani mutta sanoisin että aika pientä.

- Aivan mahtava istua korkealla! Auto on siis korkeampi kuin hiace kattotelineiden kanssa. Joku min.75 vuotias puuma jo kerkes kehumaankin autoa. Täytyy hommata luudanvarsi takapenkille että saa "rumimmat" hätystellä sillä pois :D

- Alusta.. Hmm.. Ehkä tällä hetkellä jäykin ikinään ajamani auto. Tietää mitä varten kori on monella pultilla kiinni rungossa. Katsurikin kehui että yllättyi pienellä koelenkillään kuinka auto ei olekaan kiikku vaikka onkin korotettu. Lyhyellä koeajalla sanoisin että auto todellakin pysyy tiessä kiinni. Turhan tarkasti haistelee pienimmätkin montut mutta vauhdilla nämäkin tärinät korjataan ;)
Mainittakoon tässä yhteydessä että katsuri kovasti ihmetteli uusia jousia ja U-pultteja(joo kehui että onpa hyvän kokoiset ja pituiset, näkee kuulemma kaikenlaisia) ja ohjausiskaria ym. Sitten tajusin että minkälaisia virityksiä kansa oikeasti katsastelee. Onhan tuohon rahaakin palanut mutta piru että on ne sen arvoisia! Takapään Panhard tankoa ihmetteli että miksi puuttuu mutta löin kouraan jousien asennusohjeet missä se käskettiin poistamaan niin tyytyi sitten siihen, hyvä niin.

- Kylkipalat onnistui mielestäni kohtalaisesti. Vedettiin ne rosteri ruuveilla kiinni ja tietty sika massa pystyraitoina takapuolella.

- Kävin lumihangessakin. Kovasti vaan huonoa tuo lumi tällä hetkellä kun kantaa ja sitten ei kannakaan eli murtaa kovasti jos ei vauhtia tarpeeksi. Muuten ei kyllä ollut sellasta pelkoa että kiinni jäisi.


Vielä jäljellä:
- Syyläri pitää vaihtaa
- Puskurit ja astinlaudat pitää ottaa työn alle jossain vaiheessa
- Sisusta pitää asentaa ja toki nuo poppikoneet mutta ne taidan asentaa sitten kotona kotona Pirkkalassa "omassa" autohallissa.
- Juu ja taka-akselin päivitys
- Välitysten päivitys! Ehkä edessä ennemmin kuin luulinkaan, aika näyttää..



Yleistä:
Piru että tykkään tuosta kutosen surinasta ;)
Piru että tykkään Wranglerista!
Piru että odotan kesää pystyy ajamaan ilman kattoa 8)

PS. Kun puhun monikossa että "tehtiin" niin minulla on apurina kaiken nähnyt eläköitynyt isä-Ukko :D Aina kun toiselta loppuu usko niin toinen tsemppaa :D :D :D Ugh.. Huomenna Rukalle.
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Jeep Wrangler

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 12.05.2011. 17:19

Novelli jatkuu. Näitä omia päivityksiä on niin mukava lukea jälkeenpäin :)

Syyläri vaihtui pari viikkoa sitten. Samalla laskin sitä hieman alaspäin kun se jäi laskematta sillon korikorotuksen yhteydessä.

Takana on nyt roiskeläpät ja jarruputketkin on tuettu katsurin vaatimuksen mukaisesti.


Kävipä tuossa vappuna kun piti alkaa vappuajeluita suorittamaan että kuskin puolen etujarru alkoi laahaamaan. Pian se alkoi hirttämään kiinni kun lämpes ja rasvat paloi. Annoin sille sitten tekohengitystä ja pullautin jarrumännän melkein ulos ja rasvasin ->painoin takaisin. Taas lähdin vappuajeluille niin apukuskin puoli teki saman jäätymisen!
Auto talliin ja odottamaan uutta energiaa. Viikon päästä apukuskin etujarrun hirttämisestä aloin tekemään sillekin tekohengitystä mutta perskules, mäntä ei mennyt enään takaisin sisään!
Kokeiltiin sitten ottaa putkipihdeillä kiinni ja pyöritellä hieman josko se auttais. Nopeasti kävi ilmi että männät ovat jotakin pakeliittia eli keraamiset!? Toisinsanoen apparin puolen mäntä meni pillun päreiksi.
Tänään hain sitten uudet teräsmännät + suojakumi&tiivisterengas oisko ollu hintaa yhteensä 82€. Ne meni sit hyvin paikoilleen ja nyt ei tartte jarruista murehtia pariin vuoteen.
Paikallinen jenkkiosien myyjä tiesi kertoa että nämä pakeliitti männät voivat paisua ajan saatossa. Mittaus mauserilla osoitti uudet teräsmännät puoli milliä halkaisijaltaan pienemmäksi kuin vanhat pakeliittiset. Tiedä sitten oliko se siinä.

Sisusta tuli asennettua autoon ja tietty teinixpopit :D
Hain subbarille vielä 1kW vahvistimen. Ja nyt on konkkakin asennettu :D
Ei voi sanoa kun että oli mukavaa fiilistelyä asennella poppeja, back in time :)

Mainittakoon vielä että kardaanin kulma on nyt korjattu. Eli pinioni on nyt suunnattu jakolaatikon lähtöön. Voinen sanoa valehtelematta että tärinät katos aika tehokkaasti. Täristää mielestäni vähemmän kuin ennen korotuksia. Akselia siis pyöräytettiin isojen kiilapaljoen avulla. Mainittakoon tässä että kiilat oli noin 100mm pitkät ja toisesta päästä nolla ja korkeammasta päästä 20mm. Esabilla kiinni ja hyvä tuli :)

Josko nyt saisi ajella loppukesän ilman tekniikkaan kajoamista!


Ps. Vene maalattu kahteen kertaan, vielä kolme maalauskertaa jäljellä niin pääsee vesille :D
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 12.05.2011. 22:52

Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Hellurei

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 28.03.2013. 19:26

Kiva taas muistella että mitä kaikkee sitä olikaan tekemässä autolleen. :)
Noh, en laittanutkaan Wrangleria viime syksynä käyttöautokseni kun tuo XJ:n laturi ei siihen sopinutkaan.. ..käyttiksenä sen sijaan 4 vaihteinen puoli miljoonaa ajettu 240 kartanovolvo ;)

Tänään sain kuitenkin tilattua uuden laturin! 136AMP Grand Cherokeen laturi. Uuden hinta on 300€ mutta eipä tuntunut löytyvän käytettyä suomen maalta.

Alkaa tuo kevät puskemaan ja autokuume kasvaa niin mukava todeta että mullahan on jo se unelmien auto odottamassa ajamista :D

Saas nähä miten uudet reissuhommat alkaa sujumaan sitte kesemmällä. Voi olla että saa ajella pienempiä teitä eikä yrittää motarille ängetä noilla mt renkailla.. mielenkiinnolla oon seurannut tota wranglerin kulutuksen pienentämistä mutta tuskin siihen tosiaan on mitään kikka kolmosta. Ittee alkanu taas kiusata toi strokerin teko pitkällä aikajänteellä. Josko alkais vihdoin ja viimein keräämään osia tohon köyhän miehen stroukkiin.

Vanhoja tilastoja muistelin että oma YJ kulutus, 80km/h matka-ajossa, ihan vakiona tuon 11ltr/100km. Eipä pääse tän hetkisellä kokoonpanolla lähellekään sitä. Jos joskus saan tuon DANA44 alle minkä ostin jo vissiin pari vuotta sitten niin ehkä sitten ois paikallaan tuo välitysten tarkistaminen.

Positiivistä asiaa on se että tää mun 80 neliön hallitila on pian valmis ja on siis oikeesti tilaa missä ruuvata (ja lattialämmitys) :)

Huomenna -> Amerikan autoja kattelemahan!
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

janiojan
Viestit: 30
Liittynyt: 21.03.2012. 13:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja janiojan » 28.03.2013. 22:00

Ilmeisesti tarkoitat mun aloittamaa viestiketjua? Mä sain kulutusta hiukan pienennettyä 15 --> 13,9 kun otin varapyörän pois ja ajoin varpaillaan. Mietiskelin, et pakosarja vaihtamalla ja rengas kuviota vaihtamalla se putois 12 l/100, mut silti se on melko paljon kun autolla tulee ajettua 12 000 km / vuosi. Pohdinta jatkukoon.

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 29.05.2013. 21:58

Kysymyksen alustus:
Vaihdoin aikanaan tohon koneeseen moottorin takapään kampiakselin stefan joka on kaks osanen.

Kysymys:
Voiko se taas vuotaa? Voiko olla kun auto seiso tossa reippaasti yli vuoden eikä paljon käynnistelty niin onko voinu ottaa itteensä?


Toinen kysymys: tuntuu sellasta kiertävää jurinaa kun ajelee tyyliin yli 60km/h, lähteeköhän toi renkaista vai voiko joku moottori/voimansiirto pitää tollasta kiertävää jurinaa surinaa tiiättekö niinkuin että "sur sur sur sur" välissä tyhjää aina joku puol sekunttia.. :)

kiitos taas jo etukäteen
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 29.05.2013. 22:12

Cynomya kirjoitti:Kysymyksen alustus:


Toinen kysymys: tuntuu sellasta kiertävää jurinaa kun ajelee tyyliin yli 60km/h, lähteeköhän toi renkaista vai voiko joku moottori/voimansiirto pitää tollasta kiertävää jurinaa surinaa tiiättekö niinkuin että "sur sur sur sur" välissä tyhjää aina joku puol sekunttia.. :)

kiitos taas jo etukäteen
Minullakin wrangler on pitänyt tuollaista sur sur sur ääntä jo useamman vuotta.. ei ole ainakaan ääni tai meno muuttunut.
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 30.05.2013. 8:32

Pisti vain mieleen että voiko joku runkolaakeri aiheuttaa tuollaista jurinaa? :D

Voikos bensakonees suuttimet aiheuttaa samaa kierrosten heittelyä yhtä voimakkaasti kuin dieseleissä?


Voi kun menis kone niin olis aihetta panostaa Stroukkiin :lol:

Jos joku lukee tätä ja omistaa ehjän suoran H.O. kannen (mallia budjetti) niin saa kaupitella, sit oltais taas pieni askel lähempänä. Tuo Renixin lohko löytyy jo. Sitte vielä että ostaako uus nokka vai käyttää vanhaa vai muokata vanhaa? vai ostaako stroukki kitti vai katellako 258:sta osia.. :)

sitte pitäis kyllä jo saada alle toi dana 44:kin.. ..jos sais ton 35:n sutattua rikki niin sitten olis enemmän painetta vaihtaa uus aksula alle :D

Jos sitten talveksi koittais kerryttää tekemistä.
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4847
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.05.2013. 9:13

Mulla on kansi irti ja vapaana, -97:sta!!
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 30.05.2013. 11:52

Mitäs se kustantaa? epäilen että mahtuukohan mun budjettiin (poor mans stroker) :)
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Kirjoita vastaus