Jeep Wrangler YJ 4.0, lievä tuunaus: Turhautumista/Pähkäi...

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

YJ ovet

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 21.12.2010. 18:03

Pitääpi katella jos tulee vastaan...

Suunnitelmissa tehdä "huvireissu" tammikuussa ruotsiin 609 kuormurilla mutta saas nähä mitä siitäkin tulee :D
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Huvireissu

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 06.01.2011. 15:40

Vaihtuipa huvireissu hyötyreissuksi. Samalla kuin hain itselle uuden käyttöauton niin ostin Comanchen etu- ja taka-akselin. Taka-akselin siis vain tarvitsen, ja oli siis mallia Dana 44. Hintaa paketilla 6500SEK... auts. Pääsisköhän sitä jo viikon päästä alottelemaan Jeepin kasausta.. ..akseli taitaa kyllä vaihtua alle vasta kevväämmällä mutta onpahan ainakin varastossa!

8)
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Cynomya, muokattu yhteensä 31 kertaa
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

"blogiointi" jatkuu

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 02.02.2011. 22:53

8)

Se siitä tammikuusta.. ..tänään pääsin jo Jeepin kimppuun :)
Kuvia latailen nettiin tuonnempana. Tänään siis keskityin tuon 2.5" jousikitin asennukseen.

Etupäässä on nyt uudet korotusjouset alla. Kaikki pultit aukes ihan nätisti. Onneksi joku on joskus massannut tuon koko auton kun se on ollut vielä suht tuore.

Jarruletkut on avattuna ja jatkan ne huomenna. Ei piisannu pituus tosiaan orggikseltaan mutta senhän takias sarjassa tuli mukana jatkot. Meni vaan jarruputkien mutterit aika pyöreiksi kun piti putkipihdeillä availla, eipä oo pitkät palat vaihtaa joskus kokonaan.

Trackbar (mikä tää on suomeksi? :) ) lisäpalaken asennettu.

Disconnect Swaybar on kuin myös asennettu.. ..tiedä sitten saako niitä oikeesti kuinka luonnossa irti jos sitten joskus tarviis.

Pikku takapakki tuli uusien iskareiden kanssa. Tilasin ja sain Rough Countryn kaasuiskarit mutta todennäköisesti ovat hieman vääränmoiset. Noh se selvinnee huomenna. Vanhat iskarit on muuten kuin myös kaasu-mallia ja vaikuttivat ihan hyväkuntosilta. Onkohan näissä uutena tullut kaasuiskarit?

Mahdollisille lukijoille pieni kyssäri:
Jousi kitin ohjeissa lukee auton takapään korotuksen osalta että "poista trackbar". Lopussa lukee vielä jotta "älä käytä trckbaria enään uudestaan".
Vähäänkään tekniikka tuntien niin tämä on kuitenkin se osa mikä pitää perän paikoillaan? voiko sen jättää pois? Kallistuksen vakaajan kyllä ymmärrän että voi jättää pois mutta että trackbar!?
mitäs tehdään? :D


Taidanpa jatkaa tarinaa huomenna kun oon taas saanut lisää pahaa aikaan.
:arrow:
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4770
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: "blogiointi" jatkuu

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.02.2011. 9:20

Cynomya kirjoitti:8)
Jousi kitin ohjeissa lukee auton takapään korotuksen osalta että "poista trackbar". Lopussa lukee vielä jotta "älä käytä trckbaria enään uudestaan".
Vähäänkään tekniikka tuntien niin tämä on kuitenkin se osa mikä pitää perän paikoillaan? voiko sen jättää pois? Kallistuksen vakaajan kyllä ymmärrän että voi jättää pois mutta että trackbar!?
mitäs tehdään? :D
Lehtijousitettu akseli ei kaipaa sitä Panhard (=track-bar) -tankoa, jousipakat toimii tukivarsina ja ne tukee myös sivusuuntaan!! Aika harvassa lehtijousitetussa autossa on koko tankoa uutena (tai koskaan) ollut!! YJ:ssä on, koska ilmeisesti tehtaan suunnittelijat on päätelleet, että löysät kumipuslat ja pitkät riiput ei tue riittävästi akselia sivusuunnassa!! Jopa FSJ:ssä (siis Cherokee 74-83, Wagoneer 62-83, Grand Wagoneer 84-91) ei ollut ko. tankoa ennenkuin se niihin tuli joskus 80-luvulla!!
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

kiitos

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 03.02.2011. 20:07

Joo yöllä kans lueskelin amerikan velien sivustoilta ettei sitä tankoa tarvita. Ja katsurikaan ei sitten ole sen perään? Se jäänee nähtäväksi.

Takajousien vaihtoa aloittelin siinä. Eipä saanut vielä vanhoja jousia pois mutta iskarit lähti ja tämä kuuluisa "Panhard"- tanko puoliksi irti. Piru että istuu rungon pää sitkeässä. Mutteri auki mutta pultti tarvii vielä lisää väkivaltaa..

Etupää on nyt kasassa tekniikan puolesta. Vaihdoin muuten tuon ohjausiskarinkin vaikka ei varmaan vanhassakaan mitään vikaa ollut. Siinä oli sitten yksi kahdeksan tunnin operaatio ennenkuin sain sen irti ohjaustangosta. -En olisi vaihtanut jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää.


Pakko kyllä alkaa fiilistelemään kun tällänen 184cm korkee kaveri tarviis pienen korokkeen että Jeepin kyytiin pääsee ilman housujen repeämistä kun niin pitää kurkotella.

Päivän hyvä uutinen koski eturenkaiden hinkkaamista jousiin. Ei hinkkaa kuin toisinpäin kääntäessä ja ihan ääriasennossa joten hoituu hienosti Jeepin omalla käännön rajoitus mekanismilla (=pultti mikä törröttää pitkällä).

Huono uutinen tosiaan että uudet iskarit oli TJ:n :( vaihtoon menee eli kolmisen viikkoa. Noh, eipä tämä muutenkaan olisi liikkunut ennen sitä.

Huomenna ehkä jousitus kuntoon. Sitten mietin että josko seuraavaksi kävis kiinni jakolaatikkoon ja SYEen. Pitäis se kardaani saada sulta Jamant tilattua mutta ei taharo pystyä keskittymään semmoiseen juuri nyt. Ehkä ensi viikolla :D

Kysymys: Mikä on oikea momentti(momentit) jousien kiristykseen?
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 03.02.2011. 23:34

Kuvii? ku ne on niin kivoi!

Paljonko tulee mitta lokarin kaaresta akselin keskelle?
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4770
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: kiitos

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.02.2011. 9:10

Cynomya kirjoitti:
Kysymys: Mikä on oikea momentti(momentit) jousien kiristykseen?
Vastaus: vedä niin kiinni kuin uskallat ja tarkkaile, löystyykö!! Mä vedän pulttikoneella kiinni...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

doddii

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 04.02.2011. 23:35

Doddii!

Taas päivä takana.

Uusia kuvia lisätty:
http://picasaweb.google.fi/aki.tainio/J ... directlink

Talli niin kovin pieni ja pimeä niin eipä siellä kummosia kuvia.. ..jokunen nyt kuitenkin.

Eli takapään jouset oli tänään ohjelmassa. Ongelmia ei nyt mitään isompia. Jarruputki meni rikki kun sitä yritin irroittaa takapäästä. Eli vedin uusiksi sen (joo tää oli se pitkä mikä tulee konehuoneesta asti). Vanhojen jousien irroituksessa piti rungon päässä kiinni olevat pultit leikata poikki. Niitä nyt ei sitten hyllyssä ollut uusia jotenka tällä hetkellä tilalla on väliaikaiset pultit.


28CRDKJ: Lokarin kaaresta akselin keskelle joku 63 senttiä edessä, takana vähän enemmän. Vähähän kaari tavallaan laskee kun laitan ne levikkeet.


Tämä tästä taas hetkeksi. Saas nähdä koska seuraavan kerran auton kimppuun. Nyt kuitenkin taas pikku breikki! Kyllä tällä sitten jo kyrönjoen tulviin pitää päästä kahlaamaan!
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 05.02.2011. 11:52

No niin, nythän se alkaa jo näyttämään Jeepiltä!

Omassa "hirvi tornissa" on otteeseen merkattu 650mm edessä ja takana 700mm keskiöstä lokarin kaareen...
Tietääkö joku paljonko tuo mitta on vakiossa ja paljonko vakio renkaat alla maasta kaareen mitta on?

kiinnostas tietää tuo oman Wrankun korotus..
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

kuvaa

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 05.02.2011. 12:28

onkos YJ:stäsi profiilikuvaa missään? Olis kiva kattoo miltä se liikkuva hirvitorni näyttää :D

Itellähän on tossa nyt tosiaan 2,5" jousikorotus + 1" korikorotus.
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 05.02.2011. 14:14

ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

rouhee

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 06.02.2011. 18:49

Onse rouheen näkönen
8)

Onko sulla jo kauan ollu toi?

Kyllä siinä näyttäis olevan kans tuo korinkorotus paikallaan.
Mitkäs renkaat tuossa kuvassa on?
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 06.02.2011. 21:28

36" Parnellit 16" mustilla valsseilla ja yhdessä kuvassa 33"-12,5x15 renkailla.

Wrankun ostin itselleni nyt joululahjaksi, joten aika uus on tämä meidän suhteemme. Saas nähdä kuinka kauan viihtyy pihassa...

Se on tullut amerikoista viime vuonna ja siellä rakennettu.
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Jeepin alla

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 11.02.2011. 21:49

Ja taas viikonloppu Jeepin "alla". Parasta terapiaa 8)

Nyt jäi kamera kotiin mutta eipä tuossa kerkeisi kuvaillakaan.

Aiheena tänään oli siis SlipeYoke Eliminaattorin asennus.

Jakolaatikon sain pois autosta. Purkasin sen ja nyt se on melkein kasassa. Taas meni vähän hermo näitten "bolt in" pakettien kanssa :D

Yhestä nelivedon rattaasta piti käydä prässäämäs neulalaakerit pois. Sitten tuli vielä eteen tämä että yhtä siirtolusikan ohjaustappia pitää lyhentää.. ..tämä paketti ilmeisesti suunniteltu Cherokeehen tai TJ:n joten ohjeissakin on mainittu nämä pienet "modaukset" tarvittaessa.. Merkkinä muuten Advanced Adapters.

Noh, ehkä sen huomenna saan takasin auton alle. Mielenkiinnolla katon toimiiko koko moska vai meneekö uudelleen purkuun ;)

Etukardaanin ristinivelet huomasin sököiksi. Ne menee huomenna vaihtoon mutta niissähän nyt ei kummosta tekemistä.


Huomenna pääsee ehkä jo aloittamaan moottorin takapään stefan vaihtoa. Sitten alkaisi olla tekniikka kunnossa (lukuunottamatta perää mikä pitäisi vaihtaa mutta se menee hamaan tulevaisuuteen).


Piremmittä löpinöittä lataamaan energiaa huomiselle terapiapäivälle.
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Blogiointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 14.02.2011. 9:32

Heps!

Eli meni tuo moottorin takapään päästefan vaihto sitten sunnuntaille kun jakolaatikko vei vielä koko lauantain.

Stefan vaihdosta hieman tarinaa:

Kori- ja jousikorotus auttoi tätä hommaa pirusti! Etupyörien alle laitoin 15cm puutukit niin oli jo mukavasti tilaa auton alla. puutukkien jälkeen ei muutakuin öljyt pihalle koneesta ja öljypohjaa irroittamaan. Ainut mikä piti puoliksi irroittaa ennen öljypohjaa oli etupään moottorin alla oleva "roiskeläppä".

Öljypohja lähti nätisti irti. Tämän jälkeen irroitin takapään runkolaakeri kiinnikkeen jonka sisällä siis tämä vaihdettava stefa sijaitsee. Auton moottori on niin vanha joten siinä ei ollut tätä alapääntukea mikä on runkolaakereiden kiinnikkeissä kiinni (mikä lienee viralliselta nimeltään tuo osa).

Sitten alkoi jännittävin vaihe kun kampiakselin yläpuolinen osa stefasta piti ottaa irti :)
Hieman aluksi jännitti ja mietinkin että kannattaako tuohon ryhtyä, entäpä jos se ei sieltä lähdekään irti. Tähän avuksi otin vanhan talttapää ruuvimeisselin (noin 25cm pitkä että pääsee lyömään vapaasti), päästä muotoilin hiomalaikalla sopivan muodon jotta se osuu stefan vaijerivahvikkeeseen. Ensin kokeilin tätä lyöntiapuvälinettä kampiakselin alapuoliseen stefan puolikkaaseen (joka siis kiinni irroitetussa runkolaakerin kiinnikkeessä) ja totesin meisselin hyväksi stefan puolikkaan liikahdettua.
Noh, siitä sitten auton alle, meisseli kohdilleen ja vasaralla naputtamaan (kevyt vasara ja monta iskua parempi kuin painava pajavasara ja vähemmän iskuja). Kuin ihmeen kaupalla stefa irtosi kohtuu nätisti! Melkein onnenkyyneleet pääsivät :D

Putsausten jälkeen sitten asentelin uuden stefan yläpuolisen puolikkaan paikalle. Sivelin ulkopinnan saippualla ja kampiakseliin vastaavan pinnan öljyllä jotta stefa menisi vähän luikkaammin paikoilleen. Tämäkin oli aika iisi juttu, stefa meni paikoilleen ilman väkivaltaa ja ilmeisesti onnistuin sen laittamaan myös oikeinpäin ;)
Runkolaakerin puoliska ja kiinnike takaisin paikalleen ja veto momenttiin.

Sen jälkeen alkoi puhdistusoperaatiot. Tiivistepinnat vanhalla puuhöylän terällä puhtaiksi ja perään vielä asetonia niin hyvä tuli. Öljypohja huuhdeltiin bensalla, vähän oli sakkaa kertynyt pohjalle. Jäljelä oli enään yksi kinkkinen vaihe. Öljypohjan kiinnitys ja siinä jännitys että tiiviste asettuu hyvin paikoilleen (käytin kokonaista kumista tiivistettä). Tämäkin vaihe meni oletettavasti kivuttomasti ohitse. Tähän välikommenttina että tiivistesilikonia pitää laittaa muutamaan nurkkaan. Viimmesimpänä öljypohjan ruuvien varovainen kiristely. Jossain neuvottiin että uudet pultit olisi pitänyt laittaa mutta eipä moisia ollut hyllyssä joten ensi kerralla.

Kaiken kaikkiaan aikaa meni 5h sisältäen yhden kahvipaussin ja yhden ruokatunnin. Apuri oli tietty kova juttu koko ajan, varsinkin öljypohjan takaisinlaitossa neljä kättä oli tarpeen. Öljyt kannattaa laittaa valuumaan vaikka päivää ennen jos mahdollista. Itsellä auto seissyt sen verran kauan ettei sieltä paljon öljytippoja silmiin tullut.



Loppukommenttina: Moottorin takapään stefan vaihto ei ole kova homma! Toki moni asia voi tässäkin alkaa vastustamaan (voin vain kuvitella kun yläpuolinen stefan puolikas istuu lujassa).


Taas yksi vaihe takana. Ensi kerralla ehkä vuorossa Bushwacker levikkeiden esiasennus (jonka jälkeen vähän kotimaalausta ja lopullinen asennus). Kesä jo häämöttää :)
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Kirjoita vastaus