Cherokee kj ja harrastuksen alku

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Cherokee kj ja harrastuksen alku

Viesti Kirjoittaja filler » 28.12.2009. 14:57

Tervehdys,
Viikko sitten hankin ensimmäisen Jeppini (Cherokee (KJ) CRD 2.8 automaatti 2004) ja jotenkin syvemmin puraisi ihastus autoon tällä kertaa...siispä asiasta innostuneena löysin tämänkin sivuston, jota ahkerasti kahlannut nyt läpi. Tämä on ensimmäinen autoni, jonka parissa alkoi kiinnostus heräämään jonkin asteiseen rakenteluun ja pienimuotoiseen harrastamiseen. Auto on kuitenkin ihan normaalissa arkikäytössä, joten mitään jokien ylitys laitetta ei jeepistäni tässä vaiheessa ole aikomusta edes haaveilla snorkkeleineen.
Olen ajatellut, että rakentelu/parantelu voisi lähteä auton korottamisesta.
Onko noista spacer -kiteistä mihinkään, vai kannattaako vaihdattaa saman tien jousi&iskari setti? Kannattaako samalla vaihtaa "A-Arm":it?
Vaikuttaako tuo auton korotus negatiivisesti esim pallonivelien tms kulumiseen? Mikä on hyvä kompromissi arkikäyttöön ja kevyeen maastoajoon korotuskorkeuden suhteen...2", 2.5", 3", yli 3"?
Autossa nyt renkaina (kesä&talvi) 235/70/16, kuinka isot renkaat tuohon KJ:hin mahtuisi esim. 2.5" korotettuna? Millaisella ET:llä vanteet olisi hyvä olla? Selviääkö ylläolevasta projektista 2000-3000€ jos asennetaan muualla kuin omassa pihassa?
Sitten noista panssareista...mikä olisi ensisijaisesti hyvä suojata auton pohjasta heti ja mitä sen jälkeen missäkin järjestyksessä harrastuksen ja varantojen edetessä?
Kannattaako Ameriikoista tilata nuo kaikki osaset, vai saako Suomesta ihan OK hintaan hyviä osia?
Mahtaisiko joku tietää/omistaa dwg -kuvia esim panssareista & kylkiraudoista, jotta voisi palikoita teettää tutulla pajallakin?
Nämä on tämmöisiä "noobi" kysymyksiä tässä harrastuksen alussa, koittakaa kestää;)
-M-
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 28.12.2009. 17:46

En tiedä vielä ainakaan noista korotuksista.. mutta itse katsellu että varaosia aina saa hyvin ihan briteistä ja saksasta. Toki jenkeistäkin saapi osaa edukkaasti. Esim. omaan KJ:n oli edellinen omistaja tilannu eteen pyöränlaakerit ja oli rahteineen tehny 130e/kpl. Suomessa on sitten jamant äärimmäisen hyvä varaosapaikka myöskin. Pyörii myös foorumilla samalla nimimerkillä. Tarvikeosaa on löytynyt myös yllättävän helposti ihan suomesta.

Sitten Alkuun kantsii katsoa alapallojen kunto ja jos sanomista niin merkkihuoltoon tarkistamaan onko siihen jo takuuseen vaihdettu. Itse sain maksutta uudet alapallot&työt kun kumitkin oli jo lopussa. Tuossa 2.8 CRD koneessa o vielä sellanen tyyppivika "kuulemma" että siirtävät öljynsuodattimen takuuseen kun joissain vuosimalleissa on suodattimen letkuissa/putkissa heikko paikka ja jos se paikka pettää ajossa niin kuulemma n.3sek aikaa sammuttaa ennen ku vauriot alkaa kertymään.

Niin ja omien kokemusten perusteella kantsii varmistaa että alustassa o oikeat öljyt :D Omassa oli lukkoperässä ja vaihteistossa väärät öljyt. Onneks oli sen verran vähän aikaa ehtiny olla öljyt ettei päässy remonttia suunnittelemaan. Myyjä tosin hommasi -03 40tkm ajetun vaihteiston varalle jos tuo ehti jotain tuhoa siellä aiheuttaa.. Sitä kun ei lootaa jaksanu ruveta aukomaan sen takia.

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 28.12.2009. 23:14

kozel kirjoitti:
Sitten Alkuun kantsii katsoa alapallojen kunto ja jos sanomista niin merkkihuoltoon tarkistamaan onko siihen jo takuuseen vaihdettu. Itse sain maksutta uudet alapallot&työt kun kumitkin oli jo lopussa. Tuossa 2.8 CRD koneessa o vielä sellanen tyyppivika "kuulemma" että siirtävät öljynsuodattimen takuuseen kun joissain vuosimalleissa on suodattimen letkuissa/putkissa heikko paikka ja jos se paikka pettää ajossa niin kuulemma n.3sek aikaa sammuttaa ennen ku vauriot alkaa kertymään.

Niin ja omien kokemusten perusteella kantsii varmistaa että alustassa o oikeat öljyt :D Omassa oli lukkoperässä ja vaihteistossa väärät öljyt. Onneks oli sen verran vähän aikaa ehtiny olla öljyt ettei päässy remonttia suunnittelemaan. Myyjä tosin hommasi -03 40tkm ajetun vaihteiston varalle jos tuo ehti jotain tuhoa siellä aiheuttaa.. Sitä kun ei lootaa jaksanu ruveta aukomaan sen takia.

Njoo, soittelinkin Autokeskus Raisioon ja sieltä kyselin tuota alapallonivel juttua, jonka tarkistivat koneelta, että on vaihdettu v.2006. Öljynsuodattimesta eivät sanoneet mitään, joten pitää vissiin selvittää sitäkin uudella soittamisella.
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cherokee kj ja harrastuksen alku

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 29.12.2009. 10:01

filler kirjoitti:Auto on kuitenkin ihan normaalissa arkikäytössä, joten mitään jokien ylitys laitetta ei jeepistäni tässä vaiheessa ole aikomusta edes haaveilla snorkkeleineen.
Eihän siitä snorkkelista mitään haittaakaan ole...? ;) Minusta varsin söpöjä tapauksia. :)
filler kirjoitti:Mikä on hyvä kompromissi arkikäyttöön ja kevyeen maastoajoon korotuskorkeuden suhteen...2", 2.5", 3", yli 3"?
KJ:ssähän on erillisjousitus edessä. Tämä käsittääkseni tässäkin automallissa muodostanut rajoittavan tekijän korotusten suhteen. Eli sellainen 2" vielä menee, mutta jos paljoa tuon yli korottaa alkavat käsittääkseni kulmat nivelissä olla jo vähän turhan jyrkkiä, etenkin jos tosiaan puhutaan päivittäisestä käyttöautosta minkä niveliä ei halua olla kovin usein vaihtamassa. KJ-tietäjät varmaankin huomauttavat mikäli minä olen ymmärtänyt jotain ihan väärin... :)

(Jenkeissähän toki nähty hurjiakin KJ-korotuksia, mutta ne saatu aikaan vaihtamalla kiinteä akseli alle. Moinen toimenpide on tässä kommarimaassa tietenkin kielletty.)
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Re: Cherokee kj ja harrastuksen alku

Viesti Kirjoittaja filler » 29.12.2009. 10:40

Toni S. kirjoitti:KJ:ssähän on erillisjousitus edessä. Tämä käsittääkseni tässäkin automallissa muodostanut rajoittavan tekijän korotusten suhteen. Eli sellainen 2" vielä menee, mutta jos paljoa tuon yli korottaa alkavat käsittääkseni kulmat nivelissä olla jo vähän turhan jyrkkiä, etenkin jos tosiaan puhutaan päivittäisestä käyttöautosta minkä niveliä ei halua olla kovin usein vaihtamassa. KJ-tietäjät varmaankin huomauttavat mikäli minä olen ymmärtänyt jotain ihan väärin... :)
OK, kiitoksia tiedoista...eli 2" korotusta lähden sitten miettimään. Kuinkas isot pyörät tuohon mahtuu tuon korotuksen jälkeen pyörimään ja tarvitseeko vielä "avartaa" jostakin, ettei rengas krahnaa? Mites noiden panssareiden suhteen...saako suomesta KJ malliin ja paljonkos tuollaiset suunnilleen maksaa?
-M-
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
KJark
Viestit: 77
Liittynyt: 30.03.2008. 20:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KJark » 29.12.2009. 21:46

Kovin paljoa isompaa pyörää ei voi pelkästään korottamalla laittaa alle. Ottaa kiinni sisäänjoustoissa takana lokasuojan kaareen. Kun asentaa taakse sisäänjouston rajoittimet, niin sen jälkeen 245/75 -16 mahtuu pyörimään kaikissa tilanteissa. Edessä sisälokaria voi joutua hieman painamaan, mutta ei mitään sen isompaa. Jos tuota isompaa haluaa, niin sitten mitää modifioida vähän enemmän.

Panssareista sen verran, että voivat olla äkkiä ajateltuna yllättävän kalliita, mutta toisaalta jos ajatellaan pidemmälle sitä vaihtoehtoa, että halkaisee jakovaihteiston tai puhkaisee vaihdelaatikon (ovat ilmeisesti alumiinia) siihen nähden ovat kuitenkin aika halpoja. Polttoainetankki on muovia. Eli kannattanee suojata alustan arimmat paikat, jos enemmän maastossa ajelee.
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cherokee kj ja harrastuksen alku

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 30.12.2009. 10:06

filler kirjoitti:eli 2" korotusta lähden sitten miettimään.
Huomauttaisin vielä että tuo sanomani 2" ei ole mikään absoluuttisen tarkka totuus vaan sinnepäin-lukema. Tuolla http://www.jeepforum.com/forum/f28/kj-faq-120259/ näyttäisi olevan lueteltu joitain korotussarjoja, näyttäisi 2.5" olevan maksimi mainittu. Kannattanee katsella jenkkifoorumeita muutenkin...

(Ja panssareista ei mitään havaintoa, sorry. Omat Patriotin pikkupanssarit eivät minusta älyttömiä maksaneet, mutta ne peittävätkin vain välttämättömimmät paikat. KJ:lle löytynee valikoimaakin huomattavasti enemmän.)
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 30.12.2009. 14:03

KJark kirjoitti:Kovin paljoa isompaa pyörää ei voi pelkästään korottamalla laittaa alle. Ottaa kiinni sisäänjoustoissa takana lokasuojan kaareen. Kun asentaa taakse sisäänjouston rajoittimet, niin sen jälkeen 245/75 -16 mahtuu pyörimään kaikissa tilanteissa. Edessä sisälokaria voi joutua hieman painamaan, mutta ei mitään sen isompaa. Jos tuota isompaa haluaa, niin sitten mitää modifioida vähän enemmän.
Kiitoksia kaikille vastauksista/neuvoista! Taitaa olla mulle juuri hyvä vaihtoehto tuo 2" korotus-setti ja 245/75/16 AT renkulat...mitään´sen hurjempaa maastoajoa en tällä vehkeellä tule harrastamaan ja jos oikein innostun, tulee eteen tilanne, jossa pitää hankkia ihan oikea harrastusväline.
Tuo 2" korotus lienee vielä ihan turvallinen noiden vetonivelien suhteen?
-M-
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 08.01.2010. 17:50

Onkos tietoa, saako CRD Frankenlift II Premium -settiä Euroopasta, vai onko tilattava rapakon takaa?
Entäs tietoa/mielipidettä kuinka paljon heikommin arkikäytössä (maantie ajossa) BFGoodrich Mud-Terrain toimii verraten samaisen merkin All-terrain renkaisiin? Ja onko nuo All-terrainitkin jo huomattavasti meluisammat/huonommin pitävät sadekelilla, kuin normaalikuvioiset kesäkumit?
-M-
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 17.02.2010. 22:46

Moi!

Yli 2" korotuksissa joutuu kuulemma vaihtamaan pitemmät jarruletkut.

Mulle tulee "ehkä" 35 mm korottava jousitus, se ei vielä aiheuta kovin voimakasta rasitusta etu vetareille.

Kesällä jos kerkee, niin aattelin väsätä panssarointeja :roll:

On muuten perk#leen kalliit rahdit jenkeistä suomeen!!!
Kahtelin panssarointi osia jenkeistä ja kokeilin paljonko tekee rahti, niin rahti makso enempi kuin osat!!!

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 17.02.2010. 23:06

28CRDKJ kirjoitti:Moi!

Yli 2" korotuksissa joutuu kuulemma vaihtamaan pitemmät jarruletkut.

Mulle tulee "ehkä" 35 mm korottava jousitus, se ei vielä aiheuta kovin voimakasta rasitusta etu vetareille.

Kesällä jos kerkee, niin aattelin väsätä panssarointeja :roll:

On muuten perk#leen kalliit rahdit jenkeistä suomeen!!!
Kahtelin panssarointi osia jenkeistä ja kokeilin paljonko tekee rahti, niin rahti makso enempi kuin osat!!!

Mutiaisista ei tietoa, mutta ostin alkuperäisten katukuvioisten "hyvien vuosien" tilalle tälläiset Kuva
http://eu.goodyear.com/uk_en/tires/repo ... e=benefits

Hiljaset ja ihan mukavat kumit, eikä jää pihanurmelle pesun jälkeen kiinni :lol:

Hunter
Viestit: 237
Liittynyt: 17.04.2008. 21:32
Paikkakunta:

niin

Viesti Kirjoittaja Hunter » 18.02.2010. 17:08

Mud-terrain renkaat ovat äänekkäät, joten jos rengasmelu häiritsee niin ei voi suositella. Muutenhan ovat ihan ok paitsi talvella, jolloin ovat liukkaat

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 18.02.2010. 23:29

taitaa olla -06 vuodesta eteenpäin olevat mallit kun joutuu takajarruletkuihin kiinnittämään huomiota korottaessa. onkos joku täällä laittanut ome +40mm korotuksen kj:hin? jos on, niin mitkä on subjektiiviset mielipiteet korotuksesta?
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 19.02.2010. 10:09

filler kirjoitti: Entäs tietoa/mielipidettä kuinka paljon heikommin arkikäytössä (maantie ajossa) BFGoodrich Mud-Terrain toimii verraten samaisen merkin All-terrain renkaisiin? Ja onko nuo All-terrainitkin jo huomattavasti meluisammat/huonommin pitävät sadekelilla, kuin normaalikuvioiset kesäkumit?
-M-
Onko jotain erityistä syytä miksi renkaan merkin pitäisi olla nimenomaan BFGoodrich? Muitakin hyviä rengasvalmistajia kun on. Osalla on hyvinkin "katukelpoisia" maastorenkaita.
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Hunter
Viestit: 237
Liittynyt: 17.04.2008. 21:32
Paikkakunta:

bf

Viesti Kirjoittaja Hunter » 19.02.2010. 20:15

Onhan muitakin hyviä. Ajoin juuri itse loppuun pirellin scorpion A/T ja olivat varsin hyvät 245/70 16 ja nyt tulee alle General grabber A/T eivätkä lukemani perusteella ole liioin huonot.

Kirjoita vastaus