Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Kirjoita vastaus
Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.04.2021. 10:34

Miksi koko tukivarsi? Sitten joutuu ohjauskulmat säädättää, helpommalla pääsee kun prässää alapallot tukivarsi paikoillaan, mulla se on tunnin homma per puoli...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

estate
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2020. 21:41
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja estate » 26.04.2021. 11:16

Ei ole vehkeitä prässätä paikoillaan niin joutuu kumminkin irrottamaan tukivarret...ja mun tuurilla on kuitenkin joku tukivarren hela rikki tai menee rikki kun pultti on juurtunut helaan kiinni.
Grand Cherokee 3.0 CRD Quadra-drive II
Citroen C5

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja Timo L » 26.04.2021. 12:24

estate kirjoitti:
26.04.2021. 10:07
Kardaanin pulteista yksi pyöri sormin, kaksi lähti lenkillä auki ja yhtä sai ihan kunnolla lyödä moskalla auki. En tiedä menikö oikein kun laitoin sinistä lukitetta pultteihin ja 90 Nm momentiksi.
En tiedä mistä Jeepistä on kyse ja millä akseleilla yms., mutta olkoon sitten ristikoilla tai vakionopeusnivelellä niin kardaanin pultit yleensä on aika pienellä momentilla, ~20-25Nm koska ei ne pultitkaan ole järin paksuja. Esim. M10 10.9 vahvuisena on n.70Nm kiristys, M12 8.8 suunnilleen sama, M12 10.9 on reilu satku newtoneissa.
Jos taas laitoit pinionin mutteria kiinni, niin 90Nm on aika vähän. Sekin riippuu akselista ja onko krympillä vai shimmattu, mutta reilusti enemmän joka tapauksessa.. ja pitäisi mitata pinionin pyörintävastus ettei ole liian kireällä ja polta laakeria.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.04.2021. 12:40

estate kirjoitti:
26.04.2021. 11:16
Ei ole vehkeitä prässätä paikoillaan niin joutuu kumminkin irrottamaan tukivarret...ja mun tuurilla on kuitenkin joku tukivarren hela rikki tai menee rikki kun pultti on juurtunut helaan kiinni.
Eli tunnin työn takia teetät enemmän töitä.. No kukin tavallaan...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

estate
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2020. 21:41
Paikkakunta: Kyyjärvi

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja estate » 26.04.2021. 15:44

Timo L kirjoitti:
26.04.2021. 12:24
En tiedä mistä Jeepistä on kyse ja millä akseleilla yms., mutta olkoon sitten ristikoilla tai vakionopeusnivelellä niin kardaanin pultit yleensä on aika pienellä momentilla, ~20-25Nm koska ei ne pultitkaan ole järin paksuja. Esim. M10 10.9 vahvuisena on n.70Nm kiristys, M12 8.8 suunnilleen sama, M12 10.9 on reilu satku newtoneissa.
Jos taas laitoit pinionin mutteria kiinni, niin 90Nm on aika vähän. Sekin riippuu akselista ja onko krympillä vai shimmattu, mutta reilusti enemmän joka tapauksessa.. ja pitäisi mitata pinionin pyörintävastus ettei ole liian kireällä ja polta laakeria.
WK/WH + Chrysler 8 1/4. Taisi mennä kardaanin pultit riittävään momenttiin :oops:
Pinionin mutterin laitoin yhtä monta kierrosta kiinni kuin olikin + muutama aste päälle.

JAMANT kirjoitti:
26.04.2021. 12:40
Eli tunnin työn takia teetät enemmän töitä.. No kukin tavallaan...
Kun ei kaikkia työkaluja kannata itselle ostaa jos kerran kymmeneen vuoteen tarvitsee. Toisaalta tuohan on kuin volsvaaggenin T4:n yläpallo, siihen vaihtui nivelet kaasutohon ja lekan avulla paikoillaan. Jeepin alla ei vaan taida mahtua lyömään niveltä irti tukivarresta. Samalla vaivalla irrottaa sitten koko tukivarren ja vaihtaa uuteen.
Grand Cherokee 3.0 CRD Quadra-drive II
Citroen C5

Hartsa69
Viestit: 57
Liittynyt: 22.12.2017. 9:45
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja Hartsa69 » 27.04.2021. 21:27

Huomenna öljyt+suodatin, ilmanputsari, takaluukun pumput, parit oventiivisteet.. Kesärenkaatkin pitäisi vaihtaa, ei oo vaan viittinyt..

Jpe61
Viestit: 220
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 30.04.2021. 20:54

Vastaanotin vanteet jenkkilästä.
Vöxx Wheels G-FX TR16, 17X9 ET0.
Rahteineen päivineen hintaa tuli n. 260€ ketale.

Matka kesti kolme päivää kotiovelle, UPS:n kaveri pelkäsi että on käynyt joku virhe kun tuli viisi kappaletta :D

Hartsa69
Viestit: 57
Liittynyt: 22.12.2017. 9:45
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja Hartsa69 » 04.05.2021. 20:29

Rengas oli parissa päivässä vajentunut 1,5 baria, ruuvihan siellä oli, ja oli ollut jonkun aikaa päätellen siitä kuinka kulunut kanta jo oli.. paikkaus Kantolassa ja taas mennään.

henu
Viestit: 176
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja henu » 05.05.2021. 8:44

Yritin vaihtaa suuttimia mese dieseliin, kaks lähti kolmesta cyl4 ja cyl5, nyt pitää lepuuttaa kättä loppu viikko ku on niin turpeessa takomisesta :lol:
Kummasti ne vaan kiinni puree aina, pari vuotta sit oli viimeks irti ja keraamiset pastat sinne viimeks hieroin mut ei tunnu olevan paljon merkitystä.

Liekköhän tuommosella lähtis ilman takomista https://www.ebay.de/itm/313405635455?ha ... Sw~llgGtUw
Muutama video löytyy vastaavasta vetimestä ja vaikuttaa ihan pätevälle, mun tuurilla tosin tuo varmaan painaa ittesä venakopasta läpi ja pääsee sit kaikki ottamaan irti.

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja keltsi » 05.05.2021. 9:24

Pitkästä aikaa tuli tehtyä Jeeppinkin jotain: Liikennekäyttöön otto, nesteiden sekä rengaspaineiden tarkistus tallilla, kaverilta kärry lainaan ja risukuorman tekoon... Mukavahan tuolla on taas ajella 8)
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Maastis
Viestit: 141
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja Maastis » 05.05.2021. 19:28

henu kirjoitti:
05.05.2021. 8:44
Yritin vaihtaa suuttimia mese dieseliin, kaks lähti kolmesta cyl4 ja cyl5, nyt pitää lepuuttaa kättä loppu viikko ku on niin turpeessa takomisesta :lol:
Kummasti ne vaan kiinni puree aina, pari vuotta sit oli viimeks irti ja keraamiset pastat sinne viimeks hieroin mut ei tunnu olevan paljon merkitystä.

Liekköhän tuommosella lähtis ilman takomista https://www.ebay.de/itm/313405635455?ha ... Sw~llgGtUw
Muutama video löytyy vastaavasta vetimestä ja vaikuttaa ihan pätevälle, mun tuurilla tosin tuo varmaan painaa ittesä venakopasta läpi ja pääsee sit kaikki ottamaan irti.
Onko ne sitten vuotaneet juuresta jos on noin kiinni purreet? Tai ilmeisesti on kun kerran irti otetaan... Kaiketi Jeep omistajienkin keskuudessa on käytössä se päivitetty kiristysohje? Eli esimomentin jälkeen 2x90 astetta... ei ole ainakaan itse tuon jälkeen mersuissa tarvinnut enää suuttimiin koskea. Toki huolellisen puhdistuksen jälkeen pitää varmistaa että kannessa on tiivistepinta kunnossa. Ja M6 pultin kierrereijässä ei sitten saa olla likaa pohjalla!

TJ
Pelkkiä Mersuja nyt...

Ex. KJ Cherokee 3,7

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.05.2021. 20:28

Maastis kirjoitti:
05.05.2021. 19:28
henu kirjoitti:
05.05.2021. 8:44
Yritin vaihtaa suuttimia mese dieseliin, kaks lähti kolmesta cyl4 ja cyl5, nyt pitää lepuuttaa kättä loppu viikko ku on niin turpeessa takomisesta :lol:
Kummasti ne vaan kiinni puree aina, pari vuotta sit oli viimeks irti ja keraamiset pastat sinne viimeks hieroin mut ei tunnu olevan paljon merkitystä.

Liekköhän tuommosella lähtis ilman takomista https://www.ebay.de/itm/313405635455?ha ... Sw~llgGtUw
Muutama video löytyy vastaavasta vetimestä ja vaikuttaa ihan pätevälle, mun tuurilla tosin tuo varmaan painaa ittesä venakopasta läpi ja pääsee sit kaikki ottamaan irti.
Onko ne sitten vuotaneet juuresta jos on noin kiinni purreet? Tai ilmeisesti on kun kerran irti otetaan... Kaiketi Jeep omistajienkin keskuudessa on käytössä se päivitetty kiristysohje? Eli esimomentin jälkeen 2x90 astetta... ei ole ainakaan itse tuon jälkeen mersuissa tarvinnut enää suuttimiin koskea. Toki huolellisen puhdistuksen jälkeen pitää varmistaa että kannessa on tiivistepinta kunnossa. Ja M6 pultin kierrereijässä ei sitten saa olla likaa pohjalla!

TJ
Ja aina uudet pohjatiivisteet ja ehdottomasti aina uudet ruuvit ja oikea kiristysmomentti ja jos on yhtään huono, niin pohjien kairaus...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

henu
Viestit: 176
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja henu » 06.05.2021. 6:36

Ei ne oo vuotanu pohjatiivisteestä, sehän se ihmetyttääkin et miten ne noin tiukkaan puree vaikka palokaasuja ei suutin röörissä oo.
Pinnat on hyvät eikä ole tarvinnut vielä pohjaa kairata kun mitään muodon muutosta tai syöpymistä ei ole näkynyt ja juu on uusien ohjeiden mukaan kirrailtu ja pultin reijät putsailtu :)

Näissä kolmessa suuttimessa hemmetin raju paluupuolen vuoto ja yhdessa myös korjaus arvot ihan toisella planeetalla, huonoo käyntiin lähtö oiretta varsinkii kylmänä ja noin 3l/100km enemmän syö kun pitäs, siks näitä vaihdellaan, vissiin kilometrit vaan täynä.
Pelkästään noiden kahden suuttimen vaihto muutti käyntiinlähtöö ihan erilaiseks, enää ei ryi vaan "räjähtää" kerralla tulille.

Noh, toivottavasti ei tuo viiminen oo yhtä tiukassa kun tässä :lol: https://www.youtube.com/watch?v=XwZOTf8vYhE

Jpe61
Viestit: 220
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 14.05.2021. 1:01

Otin katon irti. Nostosysteemin kasaukseen menikin sitten koko päivä, ja huomenna vielä säädetään lisää, mutta hyvä siitä tulee...

Jpe61
Viestit: 220
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: Mitä ostit/teit Jeeppiisi (ei tankkauksia)

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 14.05.2021. 20:34

Jatkoin tänään kattohissiprojektia, tuli jo paljon parempi mutta menee kyllä vielä kerran uusiksi.

Em. syystä en voisi koskaan ruveta tekemään youtube -videoita projekteistani, ihan hirveetä säätöö...

Tilasin takaluukun saranoihin nostolenkit Topsy Productsilta: https://topsyproducts.com/collections/j ... ckets-kits

Tulee vähän viksumpi noilla.

Kirjoita vastaus