Grand Cherokee käyttäjäkokemuksia
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 29.06.2009. 20:51
- Paikkakunta:
Grand Cherokee käyttäjäkokemuksia
Tervehdys Jeepistit!
Muutama vuosi sitten kakkosauton/kauppakassin virkaa hoiti vuosimallia 1991 ollut Mitsu Pajero 2,5 TDIC-tekniikalla. Pienet tekniikkamurheet ja erityisesti ruosteongelmat johtivat siihen, että napero hävitettiin. Mitsu oli kuitenkin erityisen mukava peli niin monenlaisessa ajossa, että ajatus ja haave paremmasta maasturista syöpyi takaraivoon.
Tällä hetkellä kakkosauton virkaa hoitaa BMW 525iA vuodelta 1992, mutta vaikka bemuja on tullut yli 10 vuotta harrastettua ja se on "SE" merkki, niin bensakoneiseen Grandiin tuo tekisi mieli vaihtaa. Jeeppi on kuitenkin itselle sen verran outo kapistus, että moni asia mietityttää.
Kokeneemmille Jeepisteille seuraavat kysymykset ovat varmasti jo liiankin tuttuja, mutta vaikka hakua sekä tällä foorumilla, offipalstalla ja googlella on käytetty pitkään ja hartaasti, niin vastauksia en ole löytänyt. Eli kuinka luotettavia nuo ZJ:t ovat? Mahdolliset tyyppiviat? Osien saatavuus ja ylläpitokulut? Todelliset kulutuslukemat vakiokuntoiselle ja tietysti kunnossa olevalle ZJ:lle? Jos tuoreiden bemujen korjaus ja huolto onnistuu, ja työkalut pysyvät muutenkin käsissä, niin ilmeisesti Jeepinkin saa pysymään omin avuin liikenteessä?
Ilmeisesti 4-litran R6 on luotettavampi ja hieman pieniruokaisempi kuin 5,2 V8? Tuota pienempää olen alustavasti katsellut, joten erityisesti semmoisen omistavien kommentteja olisi mukava kuulla. Tietysti tuo V8 kiinnostaa myös.
Toivottavasti joku jaksaisi näihin mieltä askarruttaviin kysymyksiin jotain vastata!
Muutama vuosi sitten kakkosauton/kauppakassin virkaa hoiti vuosimallia 1991 ollut Mitsu Pajero 2,5 TDIC-tekniikalla. Pienet tekniikkamurheet ja erityisesti ruosteongelmat johtivat siihen, että napero hävitettiin. Mitsu oli kuitenkin erityisen mukava peli niin monenlaisessa ajossa, että ajatus ja haave paremmasta maasturista syöpyi takaraivoon.
Tällä hetkellä kakkosauton virkaa hoitaa BMW 525iA vuodelta 1992, mutta vaikka bemuja on tullut yli 10 vuotta harrastettua ja se on "SE" merkki, niin bensakoneiseen Grandiin tuo tekisi mieli vaihtaa. Jeeppi on kuitenkin itselle sen verran outo kapistus, että moni asia mietityttää.
Kokeneemmille Jeepisteille seuraavat kysymykset ovat varmasti jo liiankin tuttuja, mutta vaikka hakua sekä tällä foorumilla, offipalstalla ja googlella on käytetty pitkään ja hartaasti, niin vastauksia en ole löytänyt. Eli kuinka luotettavia nuo ZJ:t ovat? Mahdolliset tyyppiviat? Osien saatavuus ja ylläpitokulut? Todelliset kulutuslukemat vakiokuntoiselle ja tietysti kunnossa olevalle ZJ:lle? Jos tuoreiden bemujen korjaus ja huolto onnistuu, ja työkalut pysyvät muutenkin käsissä, niin ilmeisesti Jeepinkin saa pysymään omin avuin liikenteessä?
Ilmeisesti 4-litran R6 on luotettavampi ja hieman pieniruokaisempi kuin 5,2 V8? Tuota pienempää olen alustavasti katsellut, joten erityisesti semmoisen omistavien kommentteja olisi mukava kuulla. Tietysti tuo V8 kiinnostaa myös.
Toivottavasti joku jaksaisi näihin mieltä askarruttaviin kysymyksiin jotain vastata!
- MrWhiskers
- Viestit: 56
- Liittynyt: 11.06.2009. 21:36
- Paikkakunta: Jämsänkoski
Tervehdys Grand Rover ! En tiedä mitä vuosimallia olevaa Jeeppiä olet ajatellut , mutta itselläni on ollut vm-93 , ZJ 6-koneella n. 3 kuukautta
vm.-93 siksi , että tahdoin nimenomaan sellaisen ZJ:n jossa taka-akseli on rumpujarruilla .. käsittääkseni yksi levyjarrullisen taka-akselin "murheenkryyni" on sen käsijarrun hihnojen jumittelu ?! eos. Itselläni tuo ei kuitenkaan ollut syy rumpujarruihin ..
Etuovien alareunat ovat omassani kadonneet .. johtuen ilmeisesti ovien läpi , sivulaseille ohjatun puhallusilman aiheuttaman kondensioveden kertymisestä ovien sisälle ?? Käsittääkseni muutamaa vuotta uudemmissa ei tuota ilmanohjausta ovien läpi enää olekaan ?!
Takaluukuthan tämän mallisissa , tasaperäisissä autoissa ovat myös arkoja ruostumiselle . Muuten yksilöni on pelleiltään erittäin hyväsä kunnossa ...
Jarruvalojen katkaisija oireilee , kuulemma myös aika-ajoin ... onneksi on avattavaaa mallia
Ostovaiheessa kannattaa katsoa myös etuvetarien kunto .. väljät helppo todeta (avoristikolla) , toisaalta myös ristikon osalta helppo poistaa !
Kulutuksen osalta mutu , että 14-15 litraa satasella lienee aika lähellä todellista keskikulutusta ... Tuo saattaa tuntua hurjalta , mutta saman vie joku Toyota HJ , 4-veto päällä , eikä Jeepissä tarvitse murehtia Diesel-veroista
Moottoripuolella ostamassani autossa hydrauliset nostajat pitivät melkoisen rallatuksen ,, tuo kuitenkin poistui öljynvaihdon yhteydessä suorittamallani Forte-huuhtelulla , sekä kunnon öljyillä moottorissa !!!!
Olen nostajia kuunnellut muutamassa muussakin vastaavassa ja uskoisin , että noiden rallatukseen on yksi syy vaihteiston ominaisuus , normaaliajossa kierrättää moottoria todella alhaisilla (n. 1500 / min) kierroksilla ?! Länkeä siis aika-ajoin kunnolla , niin viat katoavat
ajakoon naisväki Hondallaan taloudellisuusajoa ....
Kaikkinensa kuvittelen , että koneella ... kunhan öljynvaihdoista huolehtii ... ajaa suht huolettomasti , ainakin tuonne 500 tkm. asti .. sitten ehkä nostajaremppa / alakerran laakerointi edessä ?? mutua jälleen !
Vaihteistoon palatakseni yksi ärsyttävä piirre omasta mielestäni on juurikin tuo , pintakaasulla ajettaessa tapahtuva , liian suurelle vaihteelle liian alhaisilla kierroksilla vaihtaminen ... varsinkin Keski-suomen mäkisissä maastoissa tuntuu välillä ,että melkoista ylivaihteelle / pois sahaamista ajosta helposti tulee :/ Joku kehui , että kabiinista löytyisi nappi jolla ylivaihteelle vaihdon voisi estää ... jos näin on , niin kertokaahan toki minullekin , että mistä se löytyy !!! Joku ratin useasta ??
Mitäs sitä vielä .. hmmm.. No , emännän veli kävi takapenkin koeistumassa ja kehui , että aika matalan mallinen ... tuohon totesin , että en istu takapenkillä kun ajan
Kaikkinensa olen ollut Jeepiin erittäin tyytyväinen ja päättänytklin jo , että jossain vaiheessa hankin emännälle samanlaisen uudemmalla korimallilla , sekä itselleni vanhemman ... 8-koneella
.Tämän uhraan sitten Off-Roadin alttarille , kun aika on siihen kypsä ...
Tällaisia asioita tuli mieleen yövuoron jälkeisellä "aamukahvilla" istuessani ... Kertokaahan toki ,alan miehet , pitääkö yksikään em. asioista oikeasti paikkaansa
Edit: Jäi harmittamaan kun puhuin tuosta laatikosta "negatiiviseen sävyyn" .. Edellinen autoni oli , jälkiahdetulla 7.3l:n turbodieselillä ja C6+np205 vaihteistolla varustettu ... eli aika kaukana ovat vertailukohdat toisistaan !!!!!!

vm.-93 siksi , että tahdoin nimenomaan sellaisen ZJ:n jossa taka-akseli on rumpujarruilla .. käsittääkseni yksi levyjarrullisen taka-akselin "murheenkryyni" on sen käsijarrun hihnojen jumittelu ?! eos. Itselläni tuo ei kuitenkaan ollut syy rumpujarruihin ..
Etuovien alareunat ovat omassani kadonneet .. johtuen ilmeisesti ovien läpi , sivulaseille ohjatun puhallusilman aiheuttaman kondensioveden kertymisestä ovien sisälle ?? Käsittääkseni muutamaa vuotta uudemmissa ei tuota ilmanohjausta ovien läpi enää olekaan ?!
Takaluukuthan tämän mallisissa , tasaperäisissä autoissa ovat myös arkoja ruostumiselle . Muuten yksilöni on pelleiltään erittäin hyväsä kunnossa ...
Jarruvalojen katkaisija oireilee , kuulemma myös aika-ajoin ... onneksi on avattavaaa mallia

Ostovaiheessa kannattaa katsoa myös etuvetarien kunto .. väljät helppo todeta (avoristikolla) , toisaalta myös ristikon osalta helppo poistaa !
Kulutuksen osalta mutu , että 14-15 litraa satasella lienee aika lähellä todellista keskikulutusta ... Tuo saattaa tuntua hurjalta , mutta saman vie joku Toyota HJ , 4-veto päällä , eikä Jeepissä tarvitse murehtia Diesel-veroista

Moottoripuolella ostamassani autossa hydrauliset nostajat pitivät melkoisen rallatuksen ,, tuo kuitenkin poistui öljynvaihdon yhteydessä suorittamallani Forte-huuhtelulla , sekä kunnon öljyillä moottorissa !!!!
Olen nostajia kuunnellut muutamassa muussakin vastaavassa ja uskoisin , että noiden rallatukseen on yksi syy vaihteiston ominaisuus , normaaliajossa kierrättää moottoria todella alhaisilla (n. 1500 / min) kierroksilla ?! Länkeä siis aika-ajoin kunnolla , niin viat katoavat

Kaikkinensa kuvittelen , että koneella ... kunhan öljynvaihdoista huolehtii ... ajaa suht huolettomasti , ainakin tuonne 500 tkm. asti .. sitten ehkä nostajaremppa / alakerran laakerointi edessä ?? mutua jälleen !
Vaihteistoon palatakseni yksi ärsyttävä piirre omasta mielestäni on juurikin tuo , pintakaasulla ajettaessa tapahtuva , liian suurelle vaihteelle liian alhaisilla kierroksilla vaihtaminen ... varsinkin Keski-suomen mäkisissä maastoissa tuntuu välillä ,että melkoista ylivaihteelle / pois sahaamista ajosta helposti tulee :/ Joku kehui , että kabiinista löytyisi nappi jolla ylivaihteelle vaihdon voisi estää ... jos näin on , niin kertokaahan toki minullekin , että mistä se löytyy !!! Joku ratin useasta ??
Mitäs sitä vielä .. hmmm.. No , emännän veli kävi takapenkin koeistumassa ja kehui , että aika matalan mallinen ... tuohon totesin , että en istu takapenkillä kun ajan

Kaikkinensa olen ollut Jeepiin erittäin tyytyväinen ja päättänytklin jo , että jossain vaiheessa hankin emännälle samanlaisen uudemmalla korimallilla , sekä itselleni vanhemman ... 8-koneella

Tällaisia asioita tuli mieleen yövuoron jälkeisellä "aamukahvilla" istuessani ... Kertokaahan toki ,alan miehet , pitääkö yksikään em. asioista oikeasti paikkaansa

Edit: Jäi harmittamaan kun puhuin tuosta laatikosta "negatiiviseen sävyyn" .. Edellinen autoni oli , jälkiahdetulla 7.3l:n turbodieselillä ja C6+np205 vaihteistolla varustettu ... eli aika kaukana ovat vertailukohdat toisistaan !!!!!!
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 29.06.2009. 20:51
- Paikkakunta:
Kiitokset MrWhiskers pelinavauksesta! Toivottavasti muutkin jakavat kokemuksiaan yhtä auliisti.
Kakkosautobudjetti on sen verran tiukka, että alkupään (93-95) Grandeja olen katsellut. Tosin useamman auton olen tuottanut Saksasta, ja siellä, kuten myös Ruotsissa, tarjonta on runsaampaa ja hinnat varsin kilpailukykyiset.
Kakkosautoon ei tule vuodessa kuin n. 5tkm, joten bensamalli on selkeästi järkevämpi vaihtoehto kaikinpuolin. Nykyisessä kauppakassissa on varusteita ihan mukavasti (nahat sähkösäädöin, vakkari, ilmastointi jne.), joten niidenkin valossa ZJ kiinnostaa enemmän kuin esim. japsi-maasturit.
Tilantarve ei omassa käytössä kovin kummoinen ole, joten takapenkkien pienet puutteet ei haittaa. Naperon katsastin huoltoautoksi, mutta siinä tuo 2-paikkaisuus oli välillä kuitenkin aikamoinen rasite, joten laillinen takapenkki autossa täytyy olla.
Mites noiden osien saatavuus ja hinta, sekä auton huollettavuus? Käsittääkseni nuo ovat varsin perustekniikkaa, mutta onko odotettavissa paljonkin outoja ja hankalasti paikannettavia vikoja? Tietysti käytettyjen ja vanhojen autojen kohdalla huonolla arpaonnella saa merkistä kuin merkistä itselleen sen "maanantaiversion", mutta noin yleisesti.
Kakkosautobudjetti on sen verran tiukka, että alkupään (93-95) Grandeja olen katsellut. Tosin useamman auton olen tuottanut Saksasta, ja siellä, kuten myös Ruotsissa, tarjonta on runsaampaa ja hinnat varsin kilpailukykyiset.
Kakkosautoon ei tule vuodessa kuin n. 5tkm, joten bensamalli on selkeästi järkevämpi vaihtoehto kaikinpuolin. Nykyisessä kauppakassissa on varusteita ihan mukavasti (nahat sähkösäädöin, vakkari, ilmastointi jne.), joten niidenkin valossa ZJ kiinnostaa enemmän kuin esim. japsi-maasturit.
Tilantarve ei omassa käytössä kovin kummoinen ole, joten takapenkkien pienet puutteet ei haittaa. Naperon katsastin huoltoautoksi, mutta siinä tuo 2-paikkaisuus oli välillä kuitenkin aikamoinen rasite, joten laillinen takapenkki autossa täytyy olla.
Mites noiden osien saatavuus ja hinta, sekä auton huollettavuus? Käsittääkseni nuo ovat varsin perustekniikkaa, mutta onko odotettavissa paljonkin outoja ja hankalasti paikannettavia vikoja? Tietysti käytettyjen ja vanhojen autojen kohdalla huonolla arpaonnella saa merkistä kuin merkistä itselleen sen "maanantaiversion", mutta noin yleisesti.
No osien saannissa ei ole ongelmia, yli 2000 nimikettä Jeeppeihin suoraan hyllyssä ihan Suomesta!!! Eli tuollahan voi sitten hintojakin tutkia: www.jamant.fi
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 29.06.2009. 20:51
- Paikkakunta:
Tuolla saitilla on tullutkin jo usein vierailtua. Samoin hakua käyttäessä JAMANTin rautainen Jeep-tietämys on huomattu. Mikäli JAMANT jossain välissä ehtisi kirjoitella muutaman vinkin aloittelijalle, niin olisin kiitollinen! Sillä välin muidenkin kommentteja kaipaillaan.JAMANT kirjoitti:No osien saannissa ei ole ongelmia, yli 2000 nimikettä Jeeppeihin suoraan hyllyssä ihan Suomesta!!! Eli tuollahan voi sitten hintojakin tutkia: www.jamant.fi
Kun vaan ehtis kirjoittaa, niin kirjoittaisin kirjan (on muuten jo aloitettuGrand Rover kirjoitti: Mikäli JAMANT jossain välissä ehtisi kirjoitella muutaman vinkin aloittelijalle, niin olisin kiitollinen!


Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Niin, niistä kulutuksista: Kun ostin kuutoskoneellisen 96 zj:n aikanaan, kohta 10 vuotta sitten, kulutus oli noin 13-15l riippuen kaasujalan raskaudesta. Nyt kulutus heiluu 17 ja 20 välillä, riippuen samasta syystä, ja ero on rengastuksessa, uskoisin niin, sillä niin hyvää huolta autosta pidetään.
Ruostetta ei ole vielä juuri lainkaan. Johtuneeko siitä, että ajellaan aika vähän ja auto on aina joko vakituiseen ulkona, tai vuorokausikaupalla sisällä kuivumassa. Hapantavaa sahaamista sisään-ulos-sisään en harrasta. Mekaanisia vikoja on kyllä esiintynyt, osa hyvinkin sitkeitä, mutta ylisummaan olen edelleen erittäin tyytyväinen ajoneuvoon. Iso ongelma oli epätasainen tyhjäkäynti. Se parani kuin ihmeen kautta kun vaihdettiin happitunnistin.
Tiheät öljynvaihdot ovat poikaa; moottoriöljy ja suodatin vaihtuvat joka 5000 km, ja vaihteiston sekä perien öljyt varmaan kerran vuodessa, mutta joka tapauksessa aina jos ajoneuvo on joutunut kahlaamaan.
Kahlausta en sitten suosittele lainkaan, viime kerta maksoi aika paljon...
2" korotus teki hyvää ulkonäölle ja ominaisuuksille. Teräspuskurit eteen ja taakse tuovat ryhtiä ja katu-uskottavuutta, mutta lisäävät painoakin.
Urkki
Ruostetta ei ole vielä juuri lainkaan. Johtuneeko siitä, että ajellaan aika vähän ja auto on aina joko vakituiseen ulkona, tai vuorokausikaupalla sisällä kuivumassa. Hapantavaa sahaamista sisään-ulos-sisään en harrasta. Mekaanisia vikoja on kyllä esiintynyt, osa hyvinkin sitkeitä, mutta ylisummaan olen edelleen erittäin tyytyväinen ajoneuvoon. Iso ongelma oli epätasainen tyhjäkäynti. Se parani kuin ihmeen kautta kun vaihdettiin happitunnistin.
Tiheät öljynvaihdot ovat poikaa; moottoriöljy ja suodatin vaihtuvat joka 5000 km, ja vaihteiston sekä perien öljyt varmaan kerran vuodessa, mutta joka tapauksessa aina jos ajoneuvo on joutunut kahlaamaan.
Kahlausta en sitten suosittele lainkaan, viime kerta maksoi aika paljon...
2" korotus teki hyvää ulkonäölle ja ominaisuuksille. Teräspuskurit eteen ja taakse tuovat ryhtiä ja katu-uskottavuutta, mutta lisäävät painoakin.
Urkki
Kokemuksia Grandista
Omassa käytössä ja osan aikaa ainoana autona on ollut ja on edelleen Grandi vm -97 5,2 ltr V8 koneella.
Autolla oli ajettu hankittaessa noin 112 tkm ja nyt mittarissa on vajaan kolmen vuoden kokemuksella noin 160 tkm.
Auto on toiminut käsittämättömän hyvin ja huolettomasti. Vesipumppu vaihdettiin noin 150 tkm kohdalla (on kuulemma kyseisen Moparkoneen ominaisuus eikä vika), samalla vaihdettiin koneen moniurahihna.
Ruoste autossa ei vaivaa paitsi pakoputkessa. Katin jälkeisen loppuosan vaihdoin puolitoista vuotta sitten. Ajovaloumpioiden lasien liimaus näyttää kestävän noin 11 vuotta ja sen jälkeen laseja saa keräillä ympäri pihaa...
Keskikulutus sekalaisessa ajossa tällä yksilöllä (ja kohtuu raskaalla jalalla) näyttää ajotietokoneen noin 8000 km jälkeen olevan 15.1. Tiellä menee jopa 12 ltr lukemilla mutta heti kun siirryt kaupunkiin ja liikennevaloihin (varsinkin Hämeenlinnassa, jonka liikennejärjestelyt on suunniteltu aikoina jolloin hevoset vetivät vankkureita) niin johan kulutus nousee.
Auto ei ole koneen koosta huolimatta mikään raketti mutta eipä tuolla jalkoihinkaan jää. Isommatkin vedettävät kärryt tulevat mukavasti perässä kun muistaa vetäessä ottaa loikkarin pois päältä.
Katsastusmiehet tykkäävät kun autossa on jatkuva neliveto (ei asiaa normaalille dynamolle)... Ei tosin ole aiheuttanut ongelmia.
Etuvetareiden suojakumit tuntuvat olevan myös kulutustavaraa mutta nivelongelmia allekirjoittaneella ei ole ollut.
Mukava, tehokas ja vaimonkin käteen kivasti sopiva maasturi, jolla voi vakionakin testailla maastoja sekä lumihankia. Kasikoneisia saa Saksasta tosi sopivasti... Mielestäni 6-kone on kyseiseen autoon hieman alimittainen mutta mielipiteitähän riittää.
Autolla oli ajettu hankittaessa noin 112 tkm ja nyt mittarissa on vajaan kolmen vuoden kokemuksella noin 160 tkm.
Auto on toiminut käsittämättömän hyvin ja huolettomasti. Vesipumppu vaihdettiin noin 150 tkm kohdalla (on kuulemma kyseisen Moparkoneen ominaisuus eikä vika), samalla vaihdettiin koneen moniurahihna.
Ruoste autossa ei vaivaa paitsi pakoputkessa. Katin jälkeisen loppuosan vaihdoin puolitoista vuotta sitten. Ajovaloumpioiden lasien liimaus näyttää kestävän noin 11 vuotta ja sen jälkeen laseja saa keräillä ympäri pihaa...
Keskikulutus sekalaisessa ajossa tällä yksilöllä (ja kohtuu raskaalla jalalla) näyttää ajotietokoneen noin 8000 km jälkeen olevan 15.1. Tiellä menee jopa 12 ltr lukemilla mutta heti kun siirryt kaupunkiin ja liikennevaloihin (varsinkin Hämeenlinnassa, jonka liikennejärjestelyt on suunniteltu aikoina jolloin hevoset vetivät vankkureita) niin johan kulutus nousee.
Auto ei ole koneen koosta huolimatta mikään raketti mutta eipä tuolla jalkoihinkaan jää. Isommatkin vedettävät kärryt tulevat mukavasti perässä kun muistaa vetäessä ottaa loikkarin pois päältä.
Katsastusmiehet tykkäävät kun autossa on jatkuva neliveto (ei asiaa normaalille dynamolle)... Ei tosin ole aiheuttanut ongelmia.
Etuvetareiden suojakumit tuntuvat olevan myös kulutustavaraa mutta nivelongelmia allekirjoittaneella ei ole ollut.
Mukava, tehokas ja vaimonkin käteen kivasti sopiva maasturi, jolla voi vakionakin testailla maastoja sekä lumihankia. Kasikoneisia saa Saksasta tosi sopivasti... Mielestäni 6-kone on kyseiseen autoon hieman alimittainen mutta mielipiteitähän riittää.
Harri
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 29.06.2009. 20:51
- Paikkakunta:
Arvelinkin, että JAMANTilla tekemistä riittää, joten siksi pyyntö oli vain vienoJAMANT kirjoitti:Kun vaan ehtis kirjoittaa, niin kirjoittaisin kirjan (on muuten jo aloitettuGrand Rover kirjoitti: Mikäli JAMANT jossain välissä ehtisi kirjoitella muutaman vinkin aloittelijalle, niin olisin kiitollinen!![]()
), mutta ei näillä töillä (melkein kahden kuukauden jono) ehdi oikein muuta tehdä kuin hoitaa tätä keskustelufoorumin siivousta!!! Jotain kokemuksia voisin puhelimitse kyllä antaa ja ainakin kertoilla noista eri mallien tyyppivioista!!!

-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 29.06.2009. 20:51
- Paikkakunta:
Mukavasti on kokemuksia jaettu ja lisääkin luetaan mielellään. Minä ehdin ketjua aloittaessa jo pelätä, että saan tukun "käytä hakua!" -kehotuksia, mutta vastaanotto on ollut mukava ja reilu. Kiitokset siitä!
Ilmeisen varmoja tuntuvat olevan nämä Grandit. Jostain syystä olin saanut päähäni, että tuo pienempi kutoskone olisi selvästi luotettavampi kuin tuo kasi, mutta ero ei taida olla merkittävä, ja näin vanhoissa se arpaonnikin vaikuttaa jo aika paljon.
Kulutuksissakaan ero noiden koneiden välillä ei taida olla suuren suuri. Jostain vanhasta autolehdestä lueskelin jotain testiä/koeajoa 5,9 litraisesta V8:sta ja siinä tuli esille, että kone vaatii korkeaoktaanista menovettä. Kelpaako näille pienemmille "peruskoneille" ihan 95E?
Sinällään tuo Harrin mainitsema 15,1 litran keskikulutus kuulostaa jopa pieneltä, kun vertaa sitä vaikka perhepiirissä olleen 3,5 V6 Pajeron kulutukseen, joka oli aikalailla sama. Näyttääkö ajotietokone keskinopeutta tuolle 8 tkm suoritteelle?
Ilmeisen varmoja tuntuvat olevan nämä Grandit. Jostain syystä olin saanut päähäni, että tuo pienempi kutoskone olisi selvästi luotettavampi kuin tuo kasi, mutta ero ei taida olla merkittävä, ja näin vanhoissa se arpaonnikin vaikuttaa jo aika paljon.
Kulutuksissakaan ero noiden koneiden välillä ei taida olla suuren suuri. Jostain vanhasta autolehdestä lueskelin jotain testiä/koeajoa 5,9 litraisesta V8:sta ja siinä tuli esille, että kone vaatii korkeaoktaanista menovettä. Kelpaako näille pienemmille "peruskoneille" ihan 95E?
Sinällään tuo Harrin mainitsema 15,1 litran keskikulutus kuulostaa jopa pieneltä, kun vertaa sitä vaikka perhepiirissä olleen 3,5 V6 Pajeron kulutukseen, joka oli aikalailla sama. Näyttääkö ajotietokone keskinopeutta tuolle 8 tkm suoritteelle?
Edelleen kokemuksia Grandista
Ajotietokone ei kerro keskinopeutta mutta voin taata, että meidän auto ei ole SE ENSIMMÄINEN JONOSSA. Auto tulee käskettyä kohtuu raskaalla jalalla.
5,9 koneista ZJ:tä tehtiin käsittääkseni vain yhtenä vuotena, muistaakseni 1998, korjatkoon joku jos olen väärässä. Kyseessä on kuitenkin jenkkiauto, jolle perinteisesti on aina kelvannut lyijytön ja kohtuullisen matalaoktaaninen polttoaine eli hieman hämmästelen vaatimusta 99E aineesta.
318 cid (5,2 ltr) MOPAR-kone on perusvanha jenkkien maamoottori, jota kyseisen konsernin autoissa käytettiin (siis perusmoottoria) jo 60-luvun puolivälissä mm DODGEn "muskelivehkeissä", jotka olivat pikkulohkokasilla varustettuja.
Ottaen huomioon auton massan ja tuulitunneliominaisuudet (suunnilleen samat kuin höyrysilitysraudalla) uskoisin ja toivon, että kasikone saattaa olla kuutosta kestävämpi. Eipä ainakaan tarvitse repiä koneesta aina kaikkea irti.
Grand Roverille tsemppiä Grandin etsintään. Kaikkine varusteineen auto on osoittautunut oivalliseksi laitteeksi. Allekirjoittaneella on erimerkkisiä ja erityyppisiä autoja ollut käytössä liki neljäkymmentä enkä kehu Grandia siksi, että kotona on sellainen.
Ainoa ISO ongelma Grandissa on se, että auton vaihdon aikaan aikanaan operaatiosta tulee kallis. Vanhasta ei saa vaihdossa juuri mitään (eli ei kannata siis hukata vaan muuntaa OFFI-käyttöön), uuden tai uudemman tulee olla ominaisuuksiltaan ja kooltaan vähintään vastaava ja mieluusti HEMI-koneinen kasi... (ei lopu teho eikä vääntö)
5,9 koneista ZJ:tä tehtiin käsittääkseni vain yhtenä vuotena, muistaakseni 1998, korjatkoon joku jos olen väärässä. Kyseessä on kuitenkin jenkkiauto, jolle perinteisesti on aina kelvannut lyijytön ja kohtuullisen matalaoktaaninen polttoaine eli hieman hämmästelen vaatimusta 99E aineesta.
318 cid (5,2 ltr) MOPAR-kone on perusvanha jenkkien maamoottori, jota kyseisen konsernin autoissa käytettiin (siis perusmoottoria) jo 60-luvun puolivälissä mm DODGEn "muskelivehkeissä", jotka olivat pikkulohkokasilla varustettuja.
Ottaen huomioon auton massan ja tuulitunneliominaisuudet (suunnilleen samat kuin höyrysilitysraudalla) uskoisin ja toivon, että kasikone saattaa olla kuutosta kestävämpi. Eipä ainakaan tarvitse repiä koneesta aina kaikkea irti.
Grand Roverille tsemppiä Grandin etsintään. Kaikkine varusteineen auto on osoittautunut oivalliseksi laitteeksi. Allekirjoittaneella on erimerkkisiä ja erityyppisiä autoja ollut käytössä liki neljäkymmentä enkä kehu Grandia siksi, että kotona on sellainen.
Ainoa ISO ongelma Grandissa on se, että auton vaihdon aikaan aikanaan operaatiosta tulee kallis. Vanhasta ei saa vaihdossa juuri mitään (eli ei kannata siis hukata vaan muuntaa OFFI-käyttöön), uuden tai uudemman tulee olla ominaisuuksiltaan ja kooltaan vähintään vastaava ja mieluusti HEMI-koneinen kasi... (ei lopu teho eikä vääntö)
Harri
- MrWhiskers
- Viestit: 56
- Liittynyt: 11.06.2009. 21:36
- Paikkakunta: Jämsänkoski
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 29.06.2009. 20:51
- Paikkakunta:
Tuo Harrin mainitsema ISO ongelma, eli auton arvo ihmetyttää. Vaikuttaa kuitenkin, että nämä Jeepit on ihan luotettavia ja hyviä autoja, eikä maasto-ominaisuuksissakaan ole moittimista, mutta kuitenkin kaiken maailman "pingpongit" ja wannabe-maasturit maksaa enemmän kuin Jeepit. Mikä tässä mahtaa olla taustalla? Pelkääkö kaikki polttoaineenkulutusta, vai mikä mättää?
Kuinkas nämä Grandit toimii talvella? Eli käyntiinlähtö ilman esilämmitystä kunnon pakkasessa, lämmittimen teho ja muut talven/pakkasen aiheuttamat ongelmat?
Kuinkas nämä Grandit toimii talvella? Eli käyntiinlähtö ilman esilämmitystä kunnon pakkasessa, lämmittimen teho ja muut talven/pakkasen aiheuttamat ongelmat?
Jatkanpa vielä...
Veikkaisin polttoaineen kulutusta suurimmaksi syyksi arvonalennukseen. Ihmiset haluavat ajaa isoilla ja hyvillä autoilla mutta kulutus saa olla vain 5 ltr/1ookm. Pelon isosta polttoaineen kulutuksesta ymmärtää Lapin alueella mutta eipä meillä etelässä ole hädän päivää. Jakeluasemien verkko on niin tiheä, että aina pääsee seuraavalle...
Toinen syy on varmasti tuleva päästöihin perustuva "käyttömaksu". Oma autoni on se ikäinen, että päästömaksu tulee muodostumaan painon mukaan eikä päästöjen mukaan. Lopputulemana tulee hieman nousemaan nykyisestä kustannuksesta.
Kolmas syy saattaa olla tietämättömyys autojen laadusta/varaosien hinnoittelusta. Osa osista todella edullisia, osa taas hinnoiteltu miten sattuu.
Talvikokemukset yllättivät ensimmäisenä talvena myönteisyydellään. Autossamme ei ollut eikä ole vieläkään edes lohkolämppäriä. Ekana talvena tälläkin korkeudella pakkanen paukkui jopa -38 asteessa. Epäluuloisena lähdin kokeilemaan Grandia käyntiin. Parin hieman laiskan pyöräytyksen jälkeen lähti kivuttomasti käyntiin (kasikone, yksi pytty lähteen ja repii muut mukaan...). Hieman vaikutti kivirekimäiseltä muutaman ekan kilometrin aikana mutta vertyi kyllä.
Jos auto ja sen akku ovat kunnossa, ei meillä ainakaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia kylmäkäynnistyksissä. Lämmityslaitteen teho riittää talvella loistavasti ja kovillakin pakkasilla auto on lämmin ja lasit kirkkaat. Negatiivisena puolena tosin lämppärin puhaltimen kohtuullisen kova ääni, ollee samanlainen läpi linjan malleissa 93 -98. Uudemmassa Grandissa puhallin onkin jo sivistyneempi.
Veikkaisin polttoaineen kulutusta suurimmaksi syyksi arvonalennukseen. Ihmiset haluavat ajaa isoilla ja hyvillä autoilla mutta kulutus saa olla vain 5 ltr/1ookm. Pelon isosta polttoaineen kulutuksesta ymmärtää Lapin alueella mutta eipä meillä etelässä ole hädän päivää. Jakeluasemien verkko on niin tiheä, että aina pääsee seuraavalle...
Toinen syy on varmasti tuleva päästöihin perustuva "käyttömaksu". Oma autoni on se ikäinen, että päästömaksu tulee muodostumaan painon mukaan eikä päästöjen mukaan. Lopputulemana tulee hieman nousemaan nykyisestä kustannuksesta.
Kolmas syy saattaa olla tietämättömyys autojen laadusta/varaosien hinnoittelusta. Osa osista todella edullisia, osa taas hinnoiteltu miten sattuu.
Talvikokemukset yllättivät ensimmäisenä talvena myönteisyydellään. Autossamme ei ollut eikä ole vieläkään edes lohkolämppäriä. Ekana talvena tälläkin korkeudella pakkanen paukkui jopa -38 asteessa. Epäluuloisena lähdin kokeilemaan Grandia käyntiin. Parin hieman laiskan pyöräytyksen jälkeen lähti kivuttomasti käyntiin (kasikone, yksi pytty lähteen ja repii muut mukaan...). Hieman vaikutti kivirekimäiseltä muutaman ekan kilometrin aikana mutta vertyi kyllä.
Jos auto ja sen akku ovat kunnossa, ei meillä ainakaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia kylmäkäynnistyksissä. Lämmityslaitteen teho riittää talvella loistavasti ja kovillakin pakkasilla auto on lämmin ja lasit kirkkaat. Negatiivisena puolena tosin lämppärin puhaltimen kohtuullisen kova ääni, ollee samanlainen läpi linjan malleissa 93 -98. Uudemmassa Grandissa puhallin onkin jo sivistyneempi.
Harri
Hep, täällä on myös BMW-harrastaja, jota maastoilukin kiinnostaa!
Ostin tuossa keväällä kolmosautoksi '95 Grandin 5.2L V8:lla, enkä kadu. Loistopeli, menee maantiellä, menee metsässä, menee mudassa, vetää traileria jne. Offipeliltähän tuo alkaa vähitellen näyttää, mutta vakionakin olisi ollut tosi hyvä laite.
V8:ssa on paremmat äänet, ja se on siksi parempi. On. Myös voimansiirto on parempi, sillä ainakin yhdellä kaverilla on kuutos-Grandissa avoristikot edessä. Nuo avot nyt vaan eivät kestä nelivedolla ajamista, joskaan eivät ole mikään ameriikantemppu vaihtaakaan. Bensaa nuo suht' samantehoiset koneet haukkaavat ihan samassa määrin (10 - 20L/100km), mutta mitäpä siitä. Bensa-asemalla palaa ehkä joku kymppi ekstraa, mutta se nyt on ihan pähkinöitä, jos aletaan vertaamaan vaikka uusien autojen vuotuisiin tuhansien - kymmenientuhansien arvonalenemiin. Naapurillekin pystyin perustelemaan Grandin olevan taloudellinen ja järkevä peli - se kun kuluttaa satasella 7 litraa vähemmän kuin mun edellinen maasturi Range Rover. Ja RR oli vielä sillä taloudellisella EFI-moottorilla.
Nyt kun on Bemaritallilla työstetty tuosta retkijeeppiä, on huomattu mm. peltien olevan kunnon ameriikanplootua. Oisko 1.2mm paksua? No seuraavaksi tulee nelimillistä palkkia helmaan, niin kestää vähän kolhiakin.
Ostin tuossa keväällä kolmosautoksi '95 Grandin 5.2L V8:lla, enkä kadu. Loistopeli, menee maantiellä, menee metsässä, menee mudassa, vetää traileria jne. Offipeliltähän tuo alkaa vähitellen näyttää, mutta vakionakin olisi ollut tosi hyvä laite.
V8:ssa on paremmat äänet, ja se on siksi parempi. On. Myös voimansiirto on parempi, sillä ainakin yhdellä kaverilla on kuutos-Grandissa avoristikot edessä. Nuo avot nyt vaan eivät kestä nelivedolla ajamista, joskaan eivät ole mikään ameriikantemppu vaihtaakaan. Bensaa nuo suht' samantehoiset koneet haukkaavat ihan samassa määrin (10 - 20L/100km), mutta mitäpä siitä. Bensa-asemalla palaa ehkä joku kymppi ekstraa, mutta se nyt on ihan pähkinöitä, jos aletaan vertaamaan vaikka uusien autojen vuotuisiin tuhansien - kymmenientuhansien arvonalenemiin. Naapurillekin pystyin perustelemaan Grandin olevan taloudellinen ja järkevä peli - se kun kuluttaa satasella 7 litraa vähemmän kuin mun edellinen maasturi Range Rover. Ja RR oli vielä sillä taloudellisella EFI-moottorilla.
Nyt kun on Bemaritallilla työstetty tuosta retkijeeppiä, on huomattu mm. peltien olevan kunnon ameriikanplootua. Oisko 1.2mm paksua? No seuraavaksi tulee nelimillistä palkkia helmaan, niin kestää vähän kolhiakin.
BMW