XJ korotus edestä spacereillä,

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Tracker
Viestit: 127
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

XJ korotus edestä spacereillä,

Viesti Kirjoittaja Tracker » 22.03.2018. 9:41

Katselin YouTubesta videosta kumisen 2" coil spring spacer-parin asennuksesta. Homma vaikuttaisi helpolta toteuttaa, varsinkin kun Cherokeessa on jo valmiiksi jäykemmät takajouset ja vain keulaa haluaisin hieman ylemmäksi, etenkin jos vieressä istuu kookkaampi kaveri, niin keula ui syvemmällä kuin perä.

Onko jollain kokemusta asiasta? Toimiiko kumit edessä? Jeepin käyttö maastossa on enemmänkin overland- kuin off road tyyppistä ajelua metsäteillä kesät talvet, sikäli ettei motouraan eksy mielijohteesta, tai kelirikko ole vienyt maata siltarummun päältä.
Jeep on aito jeeppi.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6292
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: XJ korotus edestä spacereillä,

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.03.2018. 10:16

Toimii, mutta maksimi "kumisilla" on se 1-3/4" ja korkeampia ei taida "kumisena" (tai jotain kumimaista ne on) saadakkaan, metallisena saa korkeampiakin, mutta sitten kannattaa jo sijoittaa jousiin. "Kumisia" on hyllyssä: http://jamant.fi/fi/tuote/2470982-korot ... j-4x4-7594
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Tracker
Viestit: 127
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ korotus edestä spacereillä,

Viesti Kirjoittaja Tracker » 22.03.2018. 15:30

Miten ne katsastuksessa sitten huomaavat 1 1/2" korotuksen, kun parikymppisessä dieselautossa on todennäköisimmin "gravitaatiomadallussarja" vakiona, eli nokka nuupottaa, jos perä ei ole ehtinyt edelle?

Onhan se hyvä, että myyjä ilmoittaa tyyppikatsastusvaatimuksen, mutta tuskin se kovin todennäköinen puuttumisen riski on katsastuksen yhteydessä?

Miten muuten ne alumiiniset spacerit muuten toimivat, kun että kiiltävänä kiinnittävät juuri katsastuksessa huomiota? Ovatko yhtä hyvät kuin kumiset tai polyuretaaniset?
Jeep on aito jeeppi.

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: XJ korotus edestä spacereillä,

Viesti Kirjoittaja keltsi » 23.03.2018. 10:57

Tuskin kiinnittävät noihin mitään huomiota, jos auto on vaakatasossa. Omassakin tuollaiset on olleet useamman katsastuksen paikoillaan.

Nykyisin niiden tilalla JKS:n korkeus-säädettävät jousilautaset, eikä niihinkään ole mitään erityishuomiota leimalla kiinnitetty. Nuo tuli vaihdettua, että saa auton paremmin "leveliin" vinssin+puskurin keulalle tuomien painonlisäysten takia.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ korotus edestä spacereillä,

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.03.2018. 12:24

Tracker kirjoitti:Miten ne katsastuksessa sitten huomaavat 1 1/2" korotuksen, kun parikymppisessä dieselautossa on todennäköisimmin "gravitaatiomadallussarja" vakiona, eli nokka nuupottaa, jos perä ei ole ehtinyt edelle?

Onhan se hyvä, että myyjä ilmoittaa tyyppikatsastusvaatimuksen, mutta tuskin se kovin todennäköinen puuttumisen riski on katsastuksen yhteydessä?
Ei ole mitään tyyppikatsastusvaatimus tjsp. hyväksyntävaatimuksia spesereille, kunhan on automalliin takroitetut. Olikohan se vielä niin, että speiserit voi olla vaikka itse tehdyt. Ja ne on uretaania, ei kumia ;) Tosin ei ne jousetkaan mitään TÜV- lappuja tarvitse, vaan valmistajan ilmoitus sovelutuvuudesta ko. ajoneuvoon riittää.
Kannattaa merkkauttaa otteeseen, vaikka niistä ei välttämättä sanomista tulisi niin se on kuitenkin muutoskatsastuksen alainen homma. Jos ne ei ole otteessa ja käy jotain, niin voi alkaa vakuutusyhtiö ilkeäksi. Samoin tarkkasilmäinen katsastusinssi voi pompauttaa vuosileimalla. Luultavasti mitään ongelmaa ei tule, mutta eipä se ole suuri vaiva myöskään otteelle merkkauttaa.


Maksimi korotus noilla korotuspaloilla edessä on suositeltavaa olla näissä max. 2", jos enemmmän tarvii nostaa niin sitten viimeistään jousilla. Toki jos keula on jo ihan läjässä niin että jouset kuoleentuneet niin suosittelen vahvasti kokonaan uusien vietereiden ostoa. Jos tarttet speiserit + kohta vieterit, niin jokseenkin samaan hintaan saat jo valmiiksi korottavat jouset.

Korotus mitataan yleensä etäisyytenä pyörän navan keskeltä lokarin
levikkeen alareunaan, ja etenkin jos on vielä muokkaamattomat pyöränaukot ja levikkeet, niin helppo mitata. Toinen tapa sitten kattokorkeudesta (jos on alkuperäinen tiedossa), ja sen jälkeen mitataan etäisyys navan keskeltä levikkeen alareunaan mikä merkitään otteeseen.

Miten muuten ne alumiiniset spacerit muuten toimivat, kun että kiiltävänä kiinnittävät juuri katsastuksessa huomiota? Ovatko yhtä hyvät kuin kumiset tai polyuretaaniset?
Ihan sama se on onko terästä, uretaania vai alumiinia, saman asian ne tekee. Alumiininen tai teräksinen vaan vaatii sekä ylä- että alapuolelle vaimenninkumin, uretaanimallissa riittää kun (tarvittaessa) laittaa alapuolelle. Jos jättää alkuperäisen vaimenninkumin pois, niin keulan korkeus tippuu n.10mm.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus