Sivu 1/1

ZJ -94 4.0 Vettä tankissa vai pumppu lopussa?

Lähetetty: 27.10.2014. 21:40
Kirjoittaja HTG
Tuo nykyinen ZJ sammuilee ajosta, varsinkin kun bensamittari näyttää alle neljännestä. En ole löytänyt mitään kaavaa että mikä sammumisen aiheuttaa, eli voi sammua satasen vauhdissa tai ihan madellessa ilman mitään varoitusta.
Tuohan on seisonut aika paljon viime vuosina ja nyt vasta sillä on ajettu enemmän niin tuli mieleen että onko tankkiin voinut kertyä vettä vai onko siellä joku roska tms. joka aiheuttaa sammumisen. Se lähtee kuitenkin ainakin toistaiseksi ihan kitisti käyntiin uudestaan ja tosiaan kun tankissa on enemmän bensaa niin ei pätki lainkaan.
Vaiko sittenkin bensapumppu lopussa?


Se vaan vähän aiheuttaa ylimääräistä jännitystä tuolla korpimailla kun satasen vauhdista auto sammuu ja tehostajat ohjauksesta ja jarruista myös.... :shock:

Lähetetty: 30.10.2014. 17:51
Kirjoittaja Timo L
Minulla ainakin ZJ sammuu hieman alle 1/4 tankin kohdalla aina - tosin ilman bensaahan auto ei kulje :D oletko varma ettei vaan ala olla bensa vähissä tuolla kohdin, vai käykö auto sitten kiltisti uudelleen aina siihen asti että mittari on ihan nollilla?

Lähetetty: 30.10.2014. 18:01
Kirjoittaja HTG
Kyllä se pätkii vaikka on tankki täynnä, tosin huomattavasti harvemmin. Nyt viimeisin sammuminen oli ihan täydellä tankilla eikä lähtenyt käyntiin kuin ehkä kuudennella strattauksella.

Lähetetty: 31.10.2014. 21:01
Kirjoittaja Sikli
Timo L kirjoitti:Minulla ainakin ZJ sammuu hieman alle 1/4 tankin kohdalla aina
Tämä on kyllä erikoinen juttu, itsekin olen huomannut että tuo viimeinen neljännes tankista aiheuttaa erikoista pätkimistä ajossa. Täydellä tankilla ei moista tapahdu. Tosin ei sitäkään kovin usein tapahdu että olisi tankki täynnä.. :roll:

Omalla vastuulla.

Lähetetty: 31.10.2014. 21:33
Kirjoittaja rane58
Mitäs jos laittas Masinol-i Kat ainetta sinne vesipensan sekaan..? :wink:
-En sitten ota syytä niskoille toimi tai ei... :oops:

Lähetetty: 31.10.2014. 23:52
Kirjoittaja JAMANT
No tuskin on vettä tankissa ja nykybensa sisältää jo niin paljon alkomaholia, että ei tartte enää lisäillä mitään Masinolia....

Lähetetty: 02.11.2014. 14:25
Kirjoittaja rane
http://www.tienaa.info/artikkelit/2-yle ... haittoihin:

Bensiini ja etanoli eivät liukene toisiinsa, mutta sekoittuvat hyvin. Bensiini ja vesi eivät liukene toisiinsa, mutta pieni määrä vettä pysyy kohtuullisesti bensiiniin sekoittuneena, suurempi määrä taas erottuu bensiinistä ja painuu tankin pohjalle. Etanoli ja vesi liukenevat toisiinsa täydellisesti.

Jos etanolia sisältävän bensiinin joukkoon joutuu vettä, liukenee tämä vesi bensiinin sisältämään etanoliin. Kun veden osuus on tarpeeksi suuri, erottuu tämä etanoli-vesi -liuos bensiinistä samalla tavoin kuin pelkkä vesikin. Tähän vaadittavan veden osuus on yllättävän pieni, 95E10 bensiinin alkoholimäärästä n. 5% kesäisillä +20 asteen lämpötiloilla. Kylmässä tämä määrä laskee siten, että 20 asteen pakkasella voi vettä ollakin enää puolet kesäisestä määrästä. Näin ollen 95E10 bensiinissä voi olla talvella vettä enintään n. 2,5 ml / litra! Jos vettä on enemmän, voi moottoriin joutua ajoittain pelkästään alkoholi-vesi -liuosta.

(lähde):
http://www.epa.gov/OMS/regs/fuels/rfg/waterphs.pdf