Sivu 1/1
akseleissa eroa?
Lähetetty: 15.05.2013. 19:19
Kirjoittaja Jansa
kun on dana30 hipinion niin mitenkäs se eroaa tollasesta vm.89 dana 30sestä jossa on toi disconnecti? sama myös taka-akselin kanssa, mitä tuo hi-pinion maininta merkkaa?
tyhmäkysymys ehkä mut selvitettävä enne ku alkaa ostelee mitää
Lähetetty: 15.05.2013. 19:43
Kirjoittaja latex
kartaanin lähtö on vaa ylempänä. > high pinion.
helpottaa metsikön puolella ku ei nii helposti kolise jortaanit kiville.

Lähetetty: 15.05.2013. 19:45
Kirjoittaja JAMANT
Hi-pinionissa on pinioni ylempänä kuin tavallisessa ja tais olla itse pinioni pidempi myös, se kun sen ylösnoston takia tulee edemmäs (siis lähemmäs lautaspyörän keskiötä pituussuunnassa, jos ymmärrät mitä tarkoitan)... Jos on kaksi autoa veirekkäin joissa toisessa on hi-pinion ja toisessa normaali, eron näkee heti!!
Lähetetty: 15.05.2013. 20:27
Kirjoittaja Jansa
eli välityksien laitto hi-pinion akselista normaaliin ei onnistu kun on eri roinaa?
Lähetetty: 15.05.2013. 21:46
Kirjoittaja JAMANT
Jansa kirjoitti:eli välityksien laitto hi-pinion akselista normaaliin ei onnistu kun on eri roinaa?
Just niin.
Lähetetty: 18.05.2013. 13:42
Kirjoittaja Timo L
Jansa kirjoitti:eli välityksien laitto hi-pinion akselista normaaliin ei onnistu kun on eri roinaa?
Ei onnistu ei, ja vaikka olisi pinioni saman pituinen niin ei se homma siltikään toimisi koska etuakselilla olevassa hi-pinion akselissa on reverse- cut välitys. Tuosta samaisesta syystä etuakselilla hi- pinion on aika lailla vahvempi kuin low-pinion - eli siis eteenpäin ajettaessa hi pinion akselissa hammaskosketus on "drive-side" puolella mikä on vahvempi kuin tuo "coast side" puolen hammaskosketus. Takana taas tilanne päinvastoin, eli low pinion standard cut välityksellä on vahvempi kuin hi pinion.
Joskus jeepforumilla Jeepin insinöörien "nettihaastattelussa" totesivat hi pinion välityksen olevan n.30% low pinionia vahvempi kun puhutaan D30 akselista.
Lähetetty: 18.05.2013. 23:24
Kirjoittaja Jorma
No miksi niitä low pinion etuakseleita sitten yleensä on tehty jos ne on heikompia ja kardaanikin on arempi osumille?
Joo asiaan, olen ihmetellytkin miksi maastureihin aina tehdään perinteisiä hypoidi-taka-akseleita, eikö olisi ollut järkevämpää tehdä kardaani keskitasoon tai peräti korkeammalle sen sijaan että tehdään se henkilöautotyyliin vetoakseleiden alapuolelle. Henkilöautoissa sen ymmärtää tilansäästösyistä mutta että maastureissa. Eli perä olisi siis kestävyyden takia sellainen henkilöautotyylinen.
Lähetetty: 19.05.2013. 13:35
Kirjoittaja Timo L
Jorma kirjoitti:No miksi niitä low pinion etuakseleita sitten yleensä on tehty jos ne on heikompia ja kardaanikin on arempi osumille?
Joo asiaan, olen ihmetellytkin miksi maastureihin aina tehdään perinteisiä hypoidi-taka-akseleita, eikö olisi ollut järkevämpää tehdä kardaani keskitasoon tai peräti korkeammalle sen sijaan että tehdään se henkilöautotyyliin vetoakseleiden alapuolelle. Henkilöautoissa sen ymmärtää tilansäästösyistä mutta että maastureissa. Eli perä olisi siis kestävyyden takia sellainen henkilöautotyylinen.
High pinion akseleissa on ainakin öljynkierron kanssa pientä ongelman mahdollisuutta, ja toisaalta monissa maastureissa hyvin yksinkertainen syy on tilanpuute. High pinionissa kun on tuo pinionin murikka reilusti ylempänä kuin low pinionissa niin edessä on monta kertaa todella ahdasta saada mahtumaan high pinionia runkopalkkien, moottorin, pakosarjan yms. väliin niin että auto olisi saatu pidettyä kohtuullisen korkuisena.
Esmes. vakiokorkuisessa ZJ- mallin V8 grand cherokeessa jos tunkee XJ:n high pinion akselin alkuperäisen low pinionin tilalle niin ahdasta on.. korotetussakin joutuu vähän ihmettelemään asioita. Itsellä piti mm. muuttaa kuskin puolen pakosarjalta alas tulevaa putkea ja rajoittaa vähän sisäänjoustoa, nyt jää lähimmillään sentin verran rakoa tietyissä etuakselin asennoissa pelivaraa

Lähetetty: 19.05.2013. 21:29
Kirjoittaja Jorma
OK, niinhän se tietysti on. Ja vois takanakin kyllä tulla pohja kardaania vastaan joustojen ääriasennossa jos olis high pinion takaperä. Olis se silti kiva että taaksekin olis olemassa semmonen vaihtoehto.
Lähetetty: 21.05.2013. 10:53
Kirjoittaja Timo L
Eihän mikään estä laittamasta taakse hi pinion akselia, tosin valmiit sellaiset on aika harvassa. Se vaan sitten että on tietysti vastaavaa low pinionia heikompi taka- akselilla.
Ainakin Fordin 9" perään saa sekä low- että high pinion murikoita, ja onhan noita sitten muitakin missä on akselista irrotettava murikka (useimmat japsiakselit esimerkiksi) ja löytyy molempia murikoita niihin.