Sivu 1/1
APUA, laturi lakkas lataamasta! Pitääs päästä töistä kotii..
Lähetetty: 08.05.2013. 8:07
Kirjoittaja Cynomya
Huomenta arvon palstalaiset.
Ongelma, n. 6km ennen konttoria huomasin että Wrangleri lakkas lataamasta! Mikähän tähän voisi olla syynä? Itse epäilin aluksi että upouusi remmi olisi mennyt poikki mutta ei ollut se. Laturi siis pyörii. Ja laturikin on upouusi 136AMP. onkos näissä pääsulake missä päin?
Lähetetty: 08.05.2013. 8:35
Kirjoittaja JAMANT
Oliskohan se sulake siellä konehuoneen rasiassa?? Katso sen kantta sisäpuolelta, siellä pitäis olla kartta!! Muuten sen laturin säädin on PCM:ssä...
Ohjeita laturin johdotukselle
Lähetetty: 08.05.2013. 20:33
Kirjoittaja Cynomya
Doddii, onneksi töis on mukava kalusto varastomestari niin sai ladata hallis akun täyteen. Otin siinä sitten verkkovirtalaturin pois ja koitin vielä laturin johdot että olisko niis jotakin miksi lakkas lataamasta.. ..jäi sitte virtajohto laturista käteen..
Olin ajatellu kyllä päivittää johdot laturille mutta ajatellut ajankohdaksi sitten kun vinssin hommaan. Eli töihin menomatkalla luukutin musiikkia liian lujalla ilmeisesti liian kauan aikaa ja auto päätti säästää mun kuuloa ja poltti virtajohdon laturilta...
Nyt sitten uusi kysymys:
Laturille nyt sitten lisä johtoa, maajohdin saa nyt varmasti laittaa toisenkin sen enempiä miettimättä mutta mites sitten virtapuoli? saanko vetää suoraan laturilta akulle ja sulake väliin?, orggis johto jäisi kyllä kans vielä kaveriksi jottei systeemit sekoa.
Re: Ohjeita laturin johdotukselle
Lähetetty: 09.05.2013. 11:52
Kirjoittaja rane
Cynomya kirjoitti:saanko vetää suoraan laturilta akulle ja sulake väliin?, orggis johto jäisi kyllä kans vielä kaveriksi jottei systeemit sekoa.
Näin tekisin. Maakaapeleita ei koskaan ole liikaa, myös kori-moottori välille yksi hyvä varalta.
Re: Ohjeita laturin johdotukselle
Lähetetty: 09.05.2013. 19:56
Kirjoittaja 4x4_76
Cynomya kirjoitti:Nyt sitten uusi kysymys:
Laturille nyt sitten lisä johtoa, maajohdin saa nyt varmasti laittaa toisenkin sen enempiä miettimättä mutta mites sitten virtapuoli? saanko vetää suoraan laturilta akulle ja sulake väliin?, orggis johto jäisi kyllä kans vielä kaveriksi jottei systeemit sekoa.
Laturilta akulle uusi kaapeli ilman sulaketta. Kaapeli saa olla paksu, vaikka 25 neliömillinen. Rengasliitin sitten laturiin sopivalla reiällä, 25 kaapelille löytyy sekä 6 että 8 millin reikääkin, mut 8 taitaa olla siinä laturin persiissä.
Sen orkkisjohdon ottaisin pois, parempi mitä vähemmän ylimääräisiä kaapeleita niin eivät häiritse jos taas joskus on ongelmaa sähköjen kanssa, pahimmillaan aiheuttaa sen sekoamisen

Maajohdoksi moottorin saman kokoinen kuin akulta menee startille, laturihan on kiinni moottorissa eli periaatteessa se saa maadoituksen mutta ei ole huono idea maadoittaa samaan pisteeseen moottoria johon akku on maadoitettu, ja samankokoisella kaapelilla millä syöttö akulle.
Lähetetty: 09.05.2013. 21:21
Kirjoittaja Cynomya
Itseasiassa laturi on YJ:ssä maadoitettu omalla johdolla vielä erikseen alkuperinkin. 4gaugen johtoa on jäänyt jostain niin sitä sitten.
Lähetetty: 10.05.2013. 0:40
Kirjoittaja kozel
Mulla KJ:ssa menee + piuha alunperin akku-startti-laturi.
Laitoin sitten lisäksi moottorilta akulle uuden 35mm2 maadotuksen ni samalla päivitin + kaapeliakin.
Ei jaksanu startille askarrella paksumpaa kaapelia niin tein niin että nyt menee tuo + kaapeli saman paksuisena mutta välillä akku-startti-laturi-akku
eli laitoin vaan saman paksuista kaapelia laturilta akulle. Starttaakin vähän iloisemmin.
Lähetetty: 10.05.2013. 10:13
Kirjoittaja JAMANT
Kaikissa Jeepin latureissa, mitä mä suoraan muistan, on se paksu johto kiinni 6mm ruuvissa, ei 8mm!!
Lähetetty: 10.05.2013. 20:00
Kirjoittaja 4x4_76
JAMANT kirjoitti:Kaikissa Jeepin latureissa, mitä mä suoraan muistan, on se paksu johto kiinni 6mm ruuvissa, ei 8mm!!
Totta, myös Dodgessa on 6mm. Mä sekoitin Scanian laturiin ton liitännän
