Sivu 1/2

ZJ Grandin ilmastointikysymyksiä

Lähetetty: 05.04.2013. 14:14
Kirjoittaja Cortti
Ongelma: Puhallinlaite työntää jotain ihme rasvaista/öljyistä moskaa tuulilasille, siten että kun viikon on satunnaisesti ajellut, niin tuulilasin sisäpinta on ihan rasvassa.

Luulen, ettei vika ole lämppärin kennossa, koska ainakaan omaan nenääni ei jäähdytysneste haise.

Voisiko ongelma johtua Evaporator coresta (mikä tämä on suomeksi). Ilmastointilaitteesta on aineet vuotaneet pihalle joskus ajat sitten (edellisten omistajien aikana). Käsittääkseni ilmastointijärjestelmässä on jonkun verran voiteluöljyä, ja ajattelin että jos tämä vuotaa pikkuhiljaa tosta Evaporator coresta tuonne lämppärin putkistoihin, niin voisiko se aiheuttaa ilmiön? Voiko tuon Evaporator coren ottaa tuolta vain pois
ja laittaa takaisin kasaan ilman sitä vai kuinka?

Lämppärin kenno menee kyllä samalla vaivalla vaihtoon, kun joutuu kuitenkin purkamaan koko lämppärihässäkän irti.

Lähetetty: 05.04.2013. 14:59
Kirjoittaja Sikli
Jaa.. omassa ZJ:ssä puhallin työnti tuulilasiin vuotavasta lämppärin kennosta aineet, ikkunoissa oli sellainen rasvainen kalvo joka vähätellen sanoen ärsytti. Pienestä se alkoi mutta lopulta piti puhdistaa vähän väliä ikkunoita. En kuitenkaan osaa sanoa tuosta evaporator coresta mitään, voisiko se aiheuttaa tuollaista ongelmaa.

Sitä en kyllä vähättele yhtään että lämppärin kennon vaihtaminen on aikaa vievä operaatio. Meillä meni kaverin kanssa kaiken kaikkiaan kuusi tuntia kun rivakasti purettiin ja kasattiin ZJ:n kojelauta. Tunnin verran tuosta meni siihen että haettiin ruuvimutteriprikka sälää ja evästettiin samalla. Että aikaa saa varata. Ja ajoittaa purkaminen siten että tarvittaessa voi noutaa tarviketta jos/ kun jotain hajoaa tai hukkaantuu. Ruuvia kyllä riittää purkuvaiheessa, tuon oman kulkineen purku/ kasaus jäi voiton puolelle kun kaksi ruuvia jäi yli. :wink:

Lähetetty: 05.04.2013. 15:53
Kirjoittaja JAMANT
Kyllä sen ilmastoinninkennon voi jättää pois, miksei vois... Mutta kyllä se on lämppärinkenno kun vuotaa, jos ilmastointi on tyhjä, miksi se puskis mitään lämppärin koteloon...

Lähetetty: 07.04.2013. 13:13
Kirjoittaja Cortti
Homma aloitettu, oheisessa linkissä aika hyvät purkuohjeet:

http://mallcrawlin.com/forum/showthread ... ng-Removal

Lähetetty: 07.04.2013. 16:05
Kirjoittaja rane58
JAMANT kirjoitti:Kyllä sen ilmastoinninkennon voi jättää pois, miksei vois... Mutta kyllä se on lämppärinkenno kun vuotaa, jos ilmastointi on tyhjä, miksi se puskis mitään lämppärin koteloon...
Lämppärin kenno siinä varmaan vuotaa, mulla Oldsissa puhku glykoolihuuruja kun laittoi lämmityksen päälle. :?
Täälläkin kirjoitteleva Kozel sai aikoinaan nopeasti Oldsini työn alle ja kuntoon...Kuva

Lähetetty: 08.04.2013. 8:44
Kirjoittaja JiiPee
Cortti kirjoitti:Homma aloitettu, oheisessa linkissä aika hyvät purkuohjeet:

http://mallcrawlin.com/forum/showthread ... ng-Removal
Pitäs tässä ku ilmat lämpenee vaihtaa relepakka puhaltimeen kun se ei toimi kuin täysillä. Tai en tiiä meneekö se relepakka nimellä mutta Jamant on kertonut oikean osan. Selviiköhän tuosta linkin kuvista missä se on?

Lähetetty: 08.04.2013. 9:41
Kirjoittaja JAMANT
Kotelon alla, puhaltimen vasemmalla puolella!! Ihan on näkyvillä, kun kumartuu kojetaulun alle pelkääjän jalkatilaan ja kunnon valolla katsoo...

Lähetetty: 08.04.2013. 12:17
Kirjoittaja Sikli
Kas kun ei omaan silmään sattunut tuota saittia kun etsin purkuohjeita. Perisuomalaiseen tapaan tulostin yhden pdf liuskan missä oli räjäytyskuva ja sillä mentiin.. ja huomaan linkistä että oma purku ja kasaus meni hieman eri tavalla. Lopputulos kuitenkin ratkaisee ja se oli onnistunut kun kerran lämmitys toimii kuten pitääkin. Vanha auto joten hifistely sikseen.

Lähetetty: 08.04.2013. 14:42
Kirjoittaja Cortti
Itsekin teen hieman poiketen noista ohjeista. Itse purin johtoliittimet myös kuskin puolelta jalkatilasta. Tällöin sain koko kojetaulun irti. Homma siis noin puolivälissä, aikaa tähän mennessä mennyt noin 8 tuntia. Olen tehnyt tuon hyvin rauhallisesti, merkiten kaikki ruuvit ja osat. Helpottaa kasatessa, kun ei tarvii ihmetellä mikä ruuvi menee mihinkin.

Lähetetty: 14.04.2013. 19:09
Kirjoittaja Cortti
Miten irrotetaan ne ilmastoinnin putket ilmastoinnin kennosta? Siinähän on sellaiset metalliklipsut, jotka sain irti, mutta miten itse liitoksen saa auki? Tarvitaanko siihen erikoistyökalu kuten korjausoppaassa on kuvattu?

Nämä siis ne putket, jotka menevät tulipellin läpi.

Lähetetty: 14.04.2013. 19:53
Kirjoittaja JAMANT
Vaatii erikoistyökalun, kai sulla on järjestelmä jo tyhjennetty?? Ei saa tyhjentää itse...

Lähetetty: 15.04.2013. 9:17
Kirjoittaja Cortti
Ilmastointi on ollut tyhjä jo silloin kun ostin auton, joten se ei ole ongelma.

Joo, huomasinkin Jamantin sivuilta, että siellähän tuollainen työkalu on. Täytyypi semmoinen hommata.

Lähetetty: 29.04.2013. 15:03
Kirjoittaja Cortti
Nyt projekti loppusuoralla, ainoastaan muutama sähköliitin ei löydä paikkaansa.

Oikeanpuoleinen liitin tulee tulipellistä läpi kaasupolkimen yläpuolelta. Vasenpuoleinen on joku kytkin, vaan en muista mistä tuon nyppäsin irti.
https://picasaweb.google.com/1072158253 ... 1106714930

Tässä kaksinapainen liitin lämppärin moottorin vieressä. 3- napainen musta liitin etualalla (keltaisen johdon "päällä".
https://picasaweb.google.com/1072158253 ... 9098237074

Näille kun löytyisi paikka, niin hyvä olisi.

Lähetetty: 01.05.2013. 19:18
Kirjoittaja Cortti
Ilmeisesti tuo yksi liitin on data link connector. Toinen on jarruvalonkytkin.

Toisen kuvan 3- napaliitin on ilmeisesti power antenna.
Toisesta ei ole vielä tietoa, liittimeen tulee 2 johtoa, (vaaleanvihreä/valkoinen ja tummanvihreä/punainen).

Lisäksi löytyi kuskinpuolelta kojelaudasta roikkuva 1- napainen liitin, johto väriltään valkoinen/oranssi.

Lähetetty: 09.05.2013. 20:01
Kirjoittaja 4x4_76
JAMANT kirjoitti:Vaatii erikoistyökalun, kai sulla on järjestelmä jo tyhjennetty?? Ei saa tyhjentää itse...
Aikoinaan ilman parempaa tietoa avasin ilmastoinnin liitokset kahdella pienellä ruuvimeisselillä, eikä ollut edes vaikeaa kun hoksasi tekniikan :D