Jeep etupään lonkse

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
kooma69
Viestit: 8
Liittynyt: 12.09.2012. 13:43
Paikkakunta:

Jeep etupään lonkse

Viesti Kirjoittaja kooma69 » 20.03.2013. 11:16

Jeep Grand Cherokee vm 2008 n. 42 000 km ajettu. Kun ajaa vähän kovempaa esim. katutöyssyyn etupäästä kuuluu pieni lonkse. Käytin auton katsastuksessa ja auto meni leimalle ilman huomioita mm. iskarit kunnossa.

Mistä tälläinen ääni voisi johtua, ei välttämättä aiheuta isompia toimenpiteitä, voiko kolaus/lonkse johtua talvipakkasen tuomasta alustan jäykkyydestä.

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 21.03.2013. 9:39

Mulla klonksu tuli ZJ:n löysästä panhardin akselin puoleisesta kiinnikkeesstä (siis pultista), mutta lieneekö noin uudessa GC:ssä koko panhardia, kun eikös se ole jo "risukeula"...? :?:
Raha ja romut rauhottaa.

ZJussi
Viestit: 63
Liittynyt: 18.05.2010. 7:48
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja ZJussi » 21.03.2013. 11:03

Ekana tarkastaisin kallistuksenvakaajan "koiranluut", jos semmoiset on.
Varmaan yleisin vaiva pieniin ääniin.! Mutta voihan se olla mitä vaan..
Jeep Grand Cherokee 4,0 L6 -95
Opel Insignia Sports Tourer -15

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Jeep KJ Cherokee -02

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 21.03.2013. 13:01

Oma käyttöpeli pitää pientä kolinaa ajossa ja viime leimaal sanoin katsurille että jossain kolisee kerroppas mulle missä? Mitään ei löytynyt?

Tuntuu että nämä nyky Jeepi pitää jatkuvaa kolinaa alustastaan??

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep etupään lonkse

Viesti Kirjoittaja Timo L » 21.03.2013. 17:54

kooma69 kirjoitti:Jeep Grand Cherokee vm 2008 n. 42 000 km ajettu. Kun ajaa vähän kovempaa esim. katutöyssyyn etupäästä kuuluu pieni lonkse. Käytin auton katsastuksessa ja auto meni leimalle ilman huomioita mm. iskarit kunnossa.

Mistä tälläinen ääni voisi johtua, ei välttämättä aiheuta isompia toimenpiteitä, voiko kolaus/lonkse johtua talvipakkasen tuomasta alustan jäykkyydestä.
Risukeula- Jeepeissä on kait jonkin verran ollut edessä ongelmaa etuperän puslien kanssa millä se kiinnittyy autoon. En ole tarkemmin tutustunut kun ei ole tarvinnut, mutta tuon tyyppistä vikaa nähnyt ihmisten kyselevan mm. jeeppifoorumin grand cherokee osiossa.. Tuossa siitä jotain korjausohjetta jeepsunlimitediltä:
WK front end clunk

Mutta toi tosiaan voi olla ihan sellaisesta kuten koiranluissa alkavaa väljää, kallsituksenvakaajan kiinnityksen tukipuslissa väljää, iskari-jousipaketin yläpään puslassa väljää, pallonivelessä väljää..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

jeeplaplander
Viestit: 30
Liittynyt: 20.05.2011. 22:45
Paikkakunta: Rovaniemi

etupään lonkse

Viesti Kirjoittaja jeeplaplander » 21.03.2013. 20:09

kaksi vuotta kuuntelin kanssa samoja lonkseita,sitten vaihdoin molemmat alapallot. Äänet vähenivät huomattavasti.Kyseessä siis WH 3,0 crd.

kooma69
Viestit: 8
Liittynyt: 12.09.2012. 13:43
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja kooma69 » 23.03.2013. 18:32

Jeepillä ajettu vasta 42000 km joten kuluvia osia ei vielä pitäisi olla.

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 25.03.2013. 11:14

Ei pitäisi, mutta kaikki on mahdollista.

Toki kova pakkanen aina aiheuttaa omia hauskuuksiaan, kun kumipuslat jäykistyy yms. niin voi pitää ylimääräistä meteliä. Mulla tekee ZJ ihan samaa vaikka on kaikki alustan osat timmissä kunnossa ja käytännössä uusia.. kolisee kovalla pakkasella, lämpimämmässä ei mitään ongelmaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

prosentti
Viestit: 4
Liittynyt: 02.11.2013. 19:31
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja prosentti » 04.11.2013. 17:29

Täällä on myös ollut lonksetta etupäässä jo pidemmän aikaa (JGC 2006 CRD3.0 150tkm ajettu)

Itse aion vaihtaa nuo kallistuksen vakaajan puslat ihan ensimmäiseksi, kun tuntuu että monilla se on auttanut. Taitaapi olla jonkin sortin "tyyppivika" tämä ?!

Lisätietoa asiasta löytyy http://www.jeepforum.com/forum/f67/fron ... st10651477

mm. topparts.ee laitteli tarjousta puslat + holkit:
Puslat
CRW-52090155AH 17,50 € kpl, heti 2 kpl varastossa
holkit
CRW-52090474AB 14 € kpl, heti 2 kpl varastossa
Rahti 8 €

Paljonkohan lie Jamantilla ?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.11.2013. 17:39

No en pysty kilpailemaan noiden etelä-suomen heppujen kanssa.... Ensinmainittu 23,50/kpl ja toinen 14,50/kpl ja ei oo varastossa, kun ei ole kukaan ennen kysellyt noita!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 04.11.2013. 19:40

Minä olen alkanut uskoa että oman ZJ:n kolinat on enemmänkin ominaisuus kuin vika.. on sinne uutta osaa mennyt mutta aina siellä jotain pientä ääntä.. :roll:
ZJ 4.0 -96

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 04.11.2013. 23:51

Sikli kirjoitti:Minä olen alkanut uskoa että oman ZJ:n kolinat on enemmänkin ominaisuus kuin vika.. on sinne uutta osaa mennyt mutta aina siellä jotain pientä ääntä.. :roll:
Kyllä se on vika, ei nämä klonksu jos on puslat ja nivelet yms. kunnossa :) Se mikä voi toki ainakin jäykkäakselisissa aiheuttaa klonksumista on se, että ajettu liian pitkään jollain väljillä osilla, mitkä taasen on hakanneet akselintuennan kiinnikkeiden reikiä soikeiksi. Niissä ei auta vaikka millä harialukko- momentilla vetäisi pultit kiinni, kolisee ja natisee kunnes on reiät pyöristetty..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 06.11.2013. 19:09

Timo L kirjoitti:
Sikli kirjoitti:Minä olen alkanut uskoa että oman ZJ:n kolinat on enemmänkin ominaisuus kuin vika.. on sinne uutta osaa mennyt mutta aina siellä jotain pientä ääntä.. :roll:
Kyllä se on vika, ei nämä klonksu jos on puslat ja nivelet yms. kunnossa :) Se mikä voi toki ainakin jäykkäakselisissa aiheuttaa klonksumista on se, että ajettu liian pitkään jollain väljillä osilla, mitkä taasen on hakanneet akselintuennan kiinnikkeiden reikiä soikeiksi. Niissä ei auta vaikka millä harialukko- momentilla vetäisi pultit kiinni, kolisee ja natisee kunnes on reiät pyöristetty..
Niinhän se on. Mutta on se vaan kumma että tuo ZJ on vasta sisäänajettu, reilut 420 000km mittarissa ja alkaa jo paikat kulumaan... :D
ZJ 4.0 -96

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.11.2013. 19:13

Tän päivän kokemuksesta suosittelen: TARKISTAKAA PYÖRÄNMUTTEREIDEN TIUKKUUS!!! Tän päivän -95 ZJ:ssä asiakas halus, että etsin, mikä etupäässä kolisee, noh, mutterit löysällä, kait se nyt kolisee...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 06.11.2013. 22:01

Komppaan tuossa pyöränpulttien tarkistamisessa Jamantia, pari viikkoa sitten näin pitkällä suoralla vanhemman miehen joka kännykkä korvalla etsi ojan pohjalta mersunsa takarengasta..

Omassa Jeepissä tiedän kyllä mistä ne kolinat kuuluu, siellä on etuvakaajatangon helat väljinä. Uudetkin olisi mutta toisinaan on hankalaa löytää sitä korjausaikaa, etenkin kun joutuu tekemään ulkosalla nuita remppoja. Ja nyt alkaa tuo valon puute haittaamaan harrastusta.. Onneksi saan ensi talvena käyttää entisen korjaamon lämmintä hallia jos on tarvis. Se että tuossa omassa Jeepissä kolinat on enemmänkin ominaisuus, johtuu suht korkeasta kilometrilukemasta. Tuolla ajomäärällä alkaa olla sitä pientä laitettavaa kuluvissa osissa siellä sun täällä. Kakkosautossa sitten tulee vastaan se järkevyys/ turvallisuus/ rahanmeno kolminaisuus.

En tuota autoa muuten olisi ehkä ostanutkaan mutta puhuin ennen ostoa entisen omistajan kanssa joka oli pitänyt hyvää huolta ajokistaan. Helppo uskoa, nyt on edellisestä öljynvaihdosta kohta 8000km ja öljyt ovat melko kirkkaat ja olen lisännyt sinne vasta vajaan litran. Uudetkin öljyt on jo odottamassa. Jos sitä sitten samalla vaihtaisi ne helat kun kerran sinne auton alle ollaan taas menossa.. :)
ZJ 4.0 -96

Kirjoita vastaus