Sivu 1/4
Takaisin Jeepistiksi
Lähetetty: 04.03.2013. 15:08
Kirjoittaja Libby
Morjens,
Itselläni oli taannoin ZJ-98, jonka jälkeen harhauduin Audimieheksi kahdeksi vuodeksi. Nyt tuli hankittua KJ 3.7 ja onpa taas mukava ajella; ei sutimista, ei vaihdekepin veivaamista, ei auton kaivamista lumesta, eikä huolta että lompakkoon jää jotain kun käy tankkaamassa jne.
En ole mikään autonasentaja mutta öljyt, renkaat ja akun osaan vaihtaa, että näillä mennään! Olisi taas muutamia kysymyksiä, jos joku niihin viitsii vastata. Olen kyllä ahkerasti lukenut tätäkin foorumia + jenkkien vastaavia mutta en nyt oikein ole päässy perille, että onko takana CHRYSLER 8-1/4"?
Mutta mikä tuolla edessä on? Dana 30 vai mikä?
Ajatus olisi tulevaisuudessalaittaa lukot ja siitäkin tuntuu olevan kahta mieltä. että kumpaan päähän laitetaan, jos vaan yhdet on kysesssä. Toiset sanoo eteen ja toiset taakse.
Uskoisin, että lukkojen pitäisi olla kytkettävät, eli ARB:n lukot tulisivat kyseeseen mutta onko mitään edullisempaa kytkettävää vaihtoehtoa?
Autolla on 144 000 huolto edessä, ja peräöljyt + laatikon litkut pitäisi vaihtaa. Voiko raati suositella paikkaa Turussa tai lähistöllä? Osahankinta Nuppulantiellä ei tee vaihdelaatikon öljyjä jostain syystä.
Lähetetty: 04.03.2013. 15:54
Kirjoittaja JAMANT
2002 -mallissa voi olla Dana 35, mutta voi olla se yleisempi Chryslerin 8tuumaa vartti. Etuperä on D30 IFS.
Re: Takaisin Jeepistiksi
Lähetetty: 05.03.2013. 9:17
Kirjoittaja Renegade
Libby kirjoitti:
Ajatus olisi tulevaisuudessalaittaa lukot ja siitäkin tuntuu olevan kahta mieltä. että kumpaan päähän laitetaan, jos vaan yhdet on kysesssä. Toiset sanoo eteen ja toiset taakse.
Uskoisin, että lukkojen pitäisi olla kytkettävät, eli ARB:n lukot tulisivat kyseeseen mutta onko mitään edullisempaa kytkettävää vaihtoehtoa?
Autolla on 144 000 huolto edessä, ja peräöljyt + laatikon litkut pitäisi vaihtaa. Voiko raati suositella paikkaa Turussa tai lähistöllä? Osahankinta Nuppulantiellä ei tee vaihdelaatikon öljyjä jostain syystä.
Onkos tuossa kitkalukko takana? Jos on niin sitten mielestäni kannattaa laittaa eteen se kytkettävä.
Eipä taida monet huollot vaihtaa niitä peräöljyjäkään oikeaoppisesti, eli avaamalla banjonkannen. Imaisevat vain vanhat pois täyttöreijästä ja sitten uudet tilalle.
Onko Loimaa vielä Turun seutua. Itse en ole teettänyt mitään huoltoja ulkopuolisella, mutta jos olisi pakko, niin saattaisin suunnata tuonne:
http://www.uscenter.fi/kauppa/sivu.php?sivu=Huolto
Lähetetty: 05.03.2013. 18:36
Kirjoittaja filler
Jos perässä ei ole kitkalukkoa niin itse laittaisin lukon taakse... Saattaisin laittaa, vaikka perästä löytyisi jo vakio kitkalukko, niin tilalle kytkettävän tai palalukon. Libertyn alumiinikoppainen D30 etuperä ei ole muutenkaan se kestävimmän maineessa oleva. ARB varmasti kiva vaihtoehto ja löytyy tarjontaa Libertyyn eteen & taakse, sekä saa samalla onboard paineilmaa mukaan samaan kauppaan. Hintalappu on vaan melko suolainen.
Itse olen ollut ihan tyytyväinen tuohon powertrax automaattilukkoon tuossa 8.25 perässä. Ainakin on edullinen ja ei pahemmin kiusaa.
Re: Takaisin Jeepistiksi
Lähetetty: 05.03.2013. 20:15
Kirjoittaja Libby
Renegade kirjoitti:
Onkos tuossa kitkalukko takana? Jos on niin sitten mielestäni kannattaa laittaa eteen se kytkettävä.
Eipä taida monet huollot vaihtaa niitä peräöljyjäkään oikeaoppisesti, eli avaamalla banjonkannen. Imaisevat vain vanhat pois täyttöreijästä ja sitten uudet tilalle.
Onko Loimaa vielä Turun seutua. Itse en ole teettänyt mitään huoltoja ulkopuolisella, mutta jos olisi pakko, niin saattaisin suunnata tuonne:
http://www.uscenter.fi/kauppa/sivu.php?sivu=Huolto
Kitkalukko ymmärtääkseni on, sen toimivuudesta en nyt ihan ole ihan varma.
Ajoin Jeepin rehvakkaasti oikein pirunmoiseen kinokseen viikoloppuna, että jäi vähän pohjastaan kiinni. Poika katteli ikkunasta, että oikea etupyörä ei pyörinyt mutta vasen etupyörä suti tyhjää, vasen takapyörä ei tehnyt mitään. eikä tainnu takapyöristä kumpikaan? vai oisko oikean takapyörän pitäny pyöriä? Koitin fulltimella, part-timella ja 4Lo:lla mut ei auttanut. Siinä kokötettiin. Onneksi tuli Corolla-kuski joka sai köydellä vedettyä auton hangesta. Noloa!
Tuo Loimaalainen putiikki onkin hyvä idea kun tulee ajeltua siitä ohitse viikottain - kiitos vinkistä!
Lähetetty: 05.03.2013. 20:25
Kirjoittaja Libby
filler kirjoitti:Jos perässä ei ole kitkalukkoa niin itse laittaisin lukon taakse... Saattaisin laittaa, vaikka perästä löytyisi jo vakio kitkalukko, niin tilalle kytkettävän tai palalukon. Libertyn alumiinikoppainen D30 etuperä ei ole muutenkaan se kestävimmän maineessa oleva. ARB varmasti kiva vaihtoehto ja löytyy tarjontaa Libertyyn eteen & taakse, sekä saa samalla onboard paineilmaa mukaan samaan kauppaan. Hintalappu on vaan melko suolainen.
Itse olen ollut ihan tyytyväinen tuohon powertrax automaattilukkoon tuossa 8.25 perässä. Ainakin on edullinen ja ei pahemmin kiusaa.
Pähkäilen tässä sitä, että vaimokin ajelee Jeepillä niin tuo kytkettävä voisi olla "turvallisempi" vaihtoehto. Paljon on juttua että lukkoperällä joutuu ajamaaan aika varovasti liukkaalla, enkä tarvitse sitä muuten kun metästysaikana, jolloin joutuu autolla mitä erikoisempiin maastoihin..
Tosin lompakkoon kun katsoo, niin alkaa tuo Powertrax tms olemaan varteenotettava vaihtoehto. Kyllähän noita lukkoja näyttää kuitenkin löytyvän Libertyynkin, kun etsii. Trutrac, Aussie, Elocker.. koita nyt sitten näista valita se sopivin. Ja tärkeä pointti on myös asennuksen kustannukset. Eli mitä sekin lysti maksaa ja kuka laittaa. Jos nyt varaan Jamantille ajan niin ehkä ensi syksynä olis lukot Jeepissä

Lähetetty: 05.03.2013. 21:40
Kirjoittaja WinChester
Tota, tartteeks Jeepissä lukkoja? Mulla oli offirakennettu -99 Cherokee, jossa vain normaali kitkalukko. Renkaina joko 31" Saharat tai 33" Kaimanit ja alustakorotusta 4,5". Kun etupäässä oli vielä irrotettava kallistuksenvakaaja ja takana lehtijouset - jotka siis modattuinakin ZJ:n kierrejousia huonommat - niin aivan käsittämättömän pahaan paikkaan kivikossa ja mutalammikossa niillä pääsi ja myös pois ilman mitään lukkoja. Kerran jopa lukkoakselinen HJ vinssasi 35" renkailla
tasamaalla siitä, mistä ajoin itse pidolla...

Heikkojen vetareidenkaan takia en lähtisi laittamaan akselilukkoja, koska pahassa paikassa sitten katkeaa vetari. Mieluummin sutii ja vinssataan, kun cromovetaritkaan ei kestä mahdottomia.
Mitä tulee ZJ:hin, niin siinäkin oli kitkalukko ja viime joulun ja helmikuun alun välissä ajoin seitsemän viikkoa kaikki ajot sillä. Missä tahansa kelissä tuona aikana ei ollut mitään epäilystä etenemiskyvystä katuliikenteessä. Aina kun polki kaasua, niin joka kerta lähdettiin kuin etu/takavedolla kuivalla asfaltilla. Renkaina nastattomat Winter Slalomit.
Sikäli edes hitusen rankemmassa offroadissa saati katuliikenteessä millä tahansa kelillä ei pitäisi olla tarvetta akselilukoille. NP249-jakolaatikko (4HI - N - 4LO) voi sutia takapäällä enempi kuin NP242, jossa ei ole viskoa, mutta 4PT-asento vetää kaikilla neljällä. Täytyy tietysti tietää, mitä vetotapoja voi missäkin olosuhteissa käyttää. Pelkkää takavetoa en käyttäisi talviolosuhteissa edes motarilla.
Lukkoihin menevä raha kannattaa minusta käyttää ennemmin hyvään rengastukseen ja alustan toimivuuteen, kuten esim. korotetussa XJ:ssä takajousien riipukkeiden yläpään kiinnityksen modaukseen. Loput voikin sitten sijoittaa polttoaineeseen.

Lähetetty: 05.03.2013. 23:02
Kirjoittaja Timo L
WinChester kirjoitti:Tota, tartteeks Jeepissä lukkoja?
Kun kyseessä on risukeulainen KJ, niin edetäkseen yhtään pahemmassa paikassa tarttee ehdottomasti. Etupäässä kun ei mahdottomasti joustoja ole vaikka mitä tekisi (paitsi "SAS- swapin tehden"

)
Sikäli edes hitusen rankemmassa offroadissa saati katuliikenteessä millä tahansa kelillä ei pitäisi olla tarvetta akselilukoille. NP249-jakolaatikko (4HI - N - 4LO) voi sutia takapäällä enempi kuin NP242, jossa ei ole viskoa, mutta 4PT-asento vetää kaikilla neljällä.
NP249 vetää etu- ja takapäällä 50/50 silloin kun luikasta on (ts. takapää alkaa sutia), ja muuten takapää vetää lähes pelkästään. Toki tuo on vähän enemmän perän luistoa tarjoava kuin 242 on se sitten full timella tai part timella. Eli siis siinä tilanteessa kun rengas sutii niin 249 vetää paljon paremmin kuin 242 full timella; se kun vetää full- timella joko edestä tai takaa, mutta yleensä ei molemmista

Toki 242:n 4hi vetää sitten kunnolla, KJ:ssa kun se on varmaan se yleisin jakoaski Suomessa.
Lukkoihin menevä raha kannattaa minusta käyttää ennemmin hyvään rengastukseen ja alustan toimivuuteen, kuten esim. korotetussa XJ:ssä takajousien riipukkeiden yläpään kiinnityksen modaukseen. Loput voikin sitten sijoittaa polttoaineeseen.

Tää on vähän kaksipiippuinen juttu, kyllä itsellä esim. ZJ:ssä huomannut että etulukon kanssa pääsee helposti sellaisia paikkoja, mistä ei olisi ollut ennen etulukkoa toivoakaan mennä. Kun aiheen aloittajalla on KJ jossa joustovarat on vähintäänkin rajalliset, niin etulukko kyllä auttaisi monessa paikassa hyvinkin paljon.
Kuten tuolla ylemäpänä jo todettiin, niin kannattaa kyllä harkita tarkkaan laittaako kuitenkaan KJ:ssa etuperään lukkoa. Se alumiiniperä ei tosiaan ole maailman kestävimmän maineessa, kuorien halkeamisista ainakin saanut lukea. Toki ne on olleet vähän pahemmissa paikoissa ja jollain hieman isommilla kumeilla, tyyliin 265/75 R16 (~32").
Lähetetty: 05.03.2013. 23:30
Kirjoittaja filler
Tuo on kyllä niin totta, mitä Winchester tuossa mainitsi, että kannattaa miettiä tarkkaan miten Jeeppi rakentelu rahastoaan priorisoi. Talvikelillä kannattaa mielestäni ajella aina sillä fulltimella kun semmoinen autosta löytyy. Jos fulltimella ajaa ja takana on lukko, niin ei se kyllä mitään ylläreitä liukkailla aiheuta jos automaattilukkoa kuitenkin aikoo harkita.
Metsästyskäytössä kun talvella saatetaan ajella auraamattomia metsäteitä, niin kyllä se lukollinen siellä paremmin mönkii, vaan eduksi on myöskin mahdollisesti korotuksen mukanaan tuoma lisätila pohjan ja maaston välillä.
Jos sieltä perästä löytyy kitkalukko, niin kannattaisi varmaan katsoa sen toiminta kuntoon ihan ensimmäiseksi ja harkita korotuksia & korkeampaa kumea.
Tuollainen powertraxin lukko lienee semmoisen 450e eli ei niin hinnan kiroissa ole (asennuskulut toki päälle). Pitää vaan tietää 100-varmasti onko kitkalukollinen vai avoin carrieri siellä takana, kun menee molempaan carrieriin oman mallinensa lukko.
Lähetetty: 06.03.2013. 8:10
Kirjoittaja Libby
Viisasta asiaa ja hyviä kommentteja! Tuosta perän kitkalukosta en tosiaan ole varma, että onko vai ei. Tässä linkissä sitä juttua.
http://www.lostjeeps.com/forum/phpBB3/v ... .php?t=166
Jeeppi on Sport ja trac-lock ymmärtääkseni noissa pitäisi olla mutta jenkkien foorumi väittää että olis avoin? Se pitää mainita, että ZJ:n quatratrac meni kyllä mistä vaan ja tuli poiskin. KJ:lla on ollut vaikeuksia jo muutamissa paikoissa..
Tuo maavaran lisääminen korotussarjalla voisi olla ensialkuun järkevämpi kuin lukkojen lisääminen. Nyt alla on 245x70R16 nastakumit ja vähän kraapivat ääriasennossa lokaria. Kesäkumeina 235x70 jotka pyörii vaivatta.
Part-time ja 4LO käytöstä piti kysyä, että mitä eroa näillä oikeasti on? Kumpaa käytätte esim hangessa ajamiseen?
Lähetetty: 06.03.2013. 8:54
Kirjoittaja JiiPee
filler kirjoitti:
Metsästyskäytössä kun talvella saatetaan ajella auraamattomia metsäteitä, niin kyllä se lukollinen siellä paremmin mönkii, vaan eduksi on myöskin mahdollisesti korotuksen mukanaan tuoma lisätila pohjan ja maaston välillä.
Jos sieltä perästä löytyy kitkalukko, niin kannattaisi varmaan katsoa sen toiminta kuntoon ihan ensimmäiseksi ja harkita korotuksia & korkeampaa kumea.
.
Jep, mettämiehenä ennemmin laittaisin pientä korotusta ja isompaa renkasta omaan ZJ kuin lukkoja. Toki lukoistakin olisi apua.
Itellä ei ole autoa korotettu ja renkaatkin on 225/70/16
Lähetetty: 06.03.2013. 9:26
Kirjoittaja ZJussi
Lumiketjut taakse auttaa kyllä kummasti ja on aika edullinen ratkaisu.!
Eikä sinne hankeen kannata ajaa kovalla vauhdilla niin pääsee vielä poiskin

Lähetetty: 06.03.2013. 9:27
Kirjoittaja Renegade
Libby kirjoitti:
Part-time ja 4LO käytöstä piti kysyä, että mitä eroa näillä oikeasti on? Kumpaa käytätte esim hangessa ajamiseen?
4HI part-time ja 4LO ei ole muuta eroa kuin etenemisnopeus. Kummassakin asennossa jakolaatikon lukko on päällä, eli vähintäänkin toinen etupuörä pyörii samaa tahtia kuin takapyörät (tai toinen takapyörä jos ei ole kitka- tai muuta lukkoa takana). 4LO kertoo välityksen muistaakseni n 2.7:llä.
4HI Full-time asennossa jakolaatikon lukko on auki, eli sallii etuakselin pyöriä eri tahtia kuin taka-akseli. Tätä asentoa pitää käyttää esim asfaltilla ajettaessa (jos nelivetoa haluaa pitää päällä)
Lähetetty: 07.03.2013. 14:56
Kirjoittaja WinChester
Voihan sinne KJ:hin laittaa vaikka ARBit molempiin akseleihin, mutta se ei ole minusta oikea ratkaisu, jos ymmärrän alkuperäisen kirjoittajan käyttötarkoituksen "oikein". KJ:lla ei ole minusta mitään asiaa offihommiin sen kalleuden, risukeulaisuuden ja painavuuden takia. Voihan silläkin toki harrastaa offia, mutta miksi varustella kallis ja "ei-niin-hyvä-offiaihio" suurella vaivalla ja rahalla, kun XJ/ZJ-kalustolla pääsee halvemmalla ja lähtökohdaltaan paremmalla offitekniikalla. Pitää sen KJ:n sitten katumaasturina, johon kunnon renkaat asentamalla pääsee metsäautoteillä sun muulla kovalla alustalla paksummassakin hangessa. Jos välttämättä haluaa laittaa paljon rahaa autoon, niin hommaa sitten kerralla jo TJ:n.
Kaikkien ei tietenkään tarvitse ajatella samalla taloudellisuusajattelulla kuin mitä minä teen, mutta soisin kenelle tahansa harrastajalle mukavia hetkiä harrasteensa parissa, enkä jatkuvaa vitutusta rikkonaisten vehkeiden kanssa, jotka on ylivarusteltu ylikalliilla niille sopimattomaan käyttötarkoitukseen; saati että harrasteauto = käyttöauto.
Lähetetty: 07.03.2013. 20:28
Kirjoittaja Libby
Kyllähän se kitkalukko ihan mukavasti toimii tuolla takana, eli jumiin pääsee jos haluaa.
Vaihdelaatikosta kysyisin, että onko ominaisuus vai öljynpuute kun laatikosta kuluu semmosta pientä ininää? Laatikko vaihtaa kyllä ihan nätisti mutta tuo ääni askarruttaa, joka tosin on vaimesti kuultavissa.
En tiedä mistä tuo lukkokuume tuli ja olishan ne "ihan kivat" eikä tuo powertraxin no-slip ole pahan hintanen mutta ehkä korotussarja voisi olla järkevä jossain vaihessa toteuttaa. Totta on että autosta ei ole tulossa Offivehjettä vaan jokapäiväiseen ajoon. Leikki-offia voi joskus harrastaa vähän pahemmassa hirvenvedossa. Ei tarvitsisi hälyttää mönkijää 30 km päästä vetämään. Nimenomaan haluan pitää auton ehjänä joten korotus ja pohjan panssarointi voisi säästää monelta murheelta.
Jos nyt lähden kuitenkin siitä että vaihdatan ne öljyt periin ja laatikkoon.
ja jarrulevyt pitää vaihdattaa kun ovat kierot. Harmi kun itsellä ei ole paikkaa eikä osaamista tehdä tuota. Säästäisin siinäkin taas jonkun euron. Tuli mieleen, että maksaisin myös kädestä pitäen-opetuksesta mieluummin kun asentajalle, eli jos lähistöllä on paikka ja halukas jeep-mies joka vois näyttää. Yv:llä voi laittaa viestiä -mut ei oo pakko hei!
Siinä vois olla ideaa

Jeepin huolto- ja korjauskurssi!