Sivu 1/3
Uskaaltaako ostaa Jeepin?
Lähetetty: 11.12.2012. 10:33
Kirjoittaja Case4240
Hei,
Range Roveriin pettyneenä olen katsellut Grand Cherokee 3,0 CRD:tä. Tarkoitus on löytää auto, jolla ajettu n. 100 000km ja joka on vuosimallia 2005-2006. Niitä saa jo aika edullisesti mm. Saksasta. Onko tuo Mersun kone hihna- vai ketjuvetoinen? Minkälaisiin ongelmiin pitäisi varautua? Sähkö- ja turboon liittyviä ongelmia näkyisi ainakin näiden palstojen mukaan esiintyvän. Kuinkahan yleisiä ne ovat eli ovatko tyyppivikoja? Korjauskustannukset näyttävät ainakin olevan kalliita. V-kone tietenkin lisää korjauskustannuksia lähes kaikissa tapauksissa.
En haluaisi vaihtaa yhdestä huonosta toiseen, joten toivoisin asiallisia vastauksia. Auto tulee vetokäyttöön (vene- ja autotraileri n. 2000kg molemmat). Bensakoneinen on tietenkin myös vaihtoehto, mutta ei vielä ainakaan tässä vaiheessa varteenotettava. Diesel on vetokäytössä mielestäni mukavampi.
Lähetetty: 11.12.2012. 17:00
Kirjoittaja Care
Aihe taitaa olla aikalailla läpikäytynä toisessa viestiketjussa
viewtopic.php?t=2422
Tieto lisää tuskaa internetin aikakautena, ja olen huomannut olevani hieman neuroottinenkin Jeepin suhteen. Toistaiseksi mitään kallista ei ole kuitenkaan mennyt seitsemän vuoden aikana - lähinnä tiivisteitä - mutta uskonkin ongelmien ennaltaehkäisyyn. Autossa ei tosin ole vielä kuin 66tkm:iä mittarissa.
Lähetetty: 12.12.2012. 8:48
Kirjoittaja JiiPee
Auto ku auto niin rahaa menee. Joku voi kestää paremmin ja toinen hajoaa, toiselle sattuu maanantai kappale.
Lähetetty: 12.12.2012. 8:48
Kirjoittaja Case4240
Kiitos Care vastauksestasi. Siis tyyppivikoja on ainakin turbon imuputki (halpa) ja sen vuotamisesta (tai sitten ei) johtuva swirl-moottorin (kallis??) hajoaminen. Perä lienee myös heikko, jos sellainen pitää vaihtaa jo 135 000 km:n kohdalla. Ei vaikuta kovin hyvältä vaikka onko kenties ollut yksilövika. Missään viestissä ei ole kerrottu missä vaiheessa swirl-vika todennäköisimmin iskee eli onko kyseessä matka- vai aikavaikutteinen tekijä. Vai vaikuttaako Suomen talvi mahdollisesti imuputken kestävyyteen? Eihän näitä Jeeppejä ole tehty -30C lämpötiloihin.
Lähetetty: 12.12.2012. 9:37
Kirjoittaja Jansa
povona vois sanoa et ostaa tarpeeks vanhan jeepin niin on vähemmän sähkövikoi, ja jos/kun jotain hajoo ni osat ei maksa paljoa(iha joka kerta) ja voi ottaa asian harrastuksen kannalta, toki itteesäkki vitutti kun lumet tuli ja samantien meni jeepistä jakoaski, ja autolla piteis töissäkin käydä.
mut "halvalla" pääsee kun hakee tehdastakuisen uuden kaupasta niin ei tarvi tuskailla noitten takuuajan jälkeisten tyyppivikojen kanssa.
taitaa se olla auto mikä tahansa niin jossai vaiheessa se hajoo joko käyttöön tai tyyppivikaan.
Lähetetty: 12.12.2012. 18:56
Kirjoittaja 28CRDKJ
Jansa kirjoitti:
taitaa se olla auto mikä tahansa niin jossai vaiheessa se hajoo joko käyttöön tai tyyppivikaan.
heikkouttaan nuo kaikki kotterot on hajonnut
Vanhemmilla tollainen 3.0 mersu limiteetti jeeppi, niin siinä on kettuillut joku vaihelootan poksi ja radio. Nyt taitaa toimia... ainakin vaiheloota.
Aina on perille päässyt, jos ei oo kiinni jäänyt kun ei lukkoja ole...
Lähetetty: 13.12.2012. 10:19
Kirjoittaja Renegade
Osta bensakoneella, niin on vähemmän murheita.
Sen minkä bensakuluissa häviää, niin korjauskuluissa säästää.

Lähetetty: 13.12.2012. 15:36
Kirjoittaja Care
Case4240 kirjoitti: Missään viestissä ei ole kerrottu missä vaiheessa swirl-vika todennäköisimmin iskee eli onko kyseessä matka- vai aikavaikutteinen tekijä.
Swirlistä on itseasiassa olemassa ihan service bulletin, jonka mukaan vika ilmenee todennäköisimmin jo vähillä kilometreillä. Tämä ei tosin ole sama asia kuin tuo öljyvuoto, mutta swirlejä tuntuisi menevän hajalle aivan heikkoa tekoaan. Öljyvuoto liittyy imuputken silikonitiivisteen rikkoutumiseen eli rikkoutuminen on todennäköisempää suurilla kilometreillä. Oman teoriani mukaan tätä edesauttaa, jos laitteessa on DPF - ilmeisesti se luo jonkinlaista vastapainetta putkistoon.
En usko aikavaikutteisuuteen, koska kun omani vaihdoin 6 vuoden kohdalla, tiiviste oli aivan virheetön. Näitä on kuitenkin mennyt urakalla paljon nuoremmistakin.
Lähetetty: 16.12.2012. 21:22
Kirjoittaja Case4240
Moottori lienee apulaitteiltaan jonkin verran Mersun koneesta poikkeava, koska mersumiehet eivät swirl-vikaa tunnista tai sitten eivät tunnusta. Konehan on käsittääkseni mersun OM642.
Lähetetty: 17.12.2012. 13:41
Kirjoittaja Timo L
Case4240 kirjoitti:Perä lienee myös heikko, jos sellainen pitää vaihtaa jo 135 000 km:n kohdalla. Ei vaikuta kovin hyvältä vaikka onko kenties ollut yksilövika..
WK:ssa ei kyllä perä heikkouttaan pitäisi hajota, siellä on kestoltaan Chryco 8.25":ttä vastaava akseli (tosin ei sama mitä löytyy XJ:stä ja KJ:stä). Vahvuudeltaan samaa luokkaa kuin rautakuorinen D44, hieman pienemmällä lautaspyörällä. SRT8:ssa on sitten D44.
Kaiken saa rikki jos on väärin huollettu tjsp., tuollainen 8.25 kestää vielä 35" renkaitakin aika hyvin esim. XJ:n, TJ:n tai ZJ:n alla. Ei pitäisi toisin sanoen vakiorengaskoolla WK:n alla normiajossa hajota ihan noin vaan..
Lähetetty: 17.12.2012. 15:56
Kirjoittaja JAMANT
WK:ssa on tosiaan joo Chryslerin 8-1/4", mutta kestävyys on huono, tai laatuhan noissa on heikko, välitykset ei kestä ja laakereita menee ja olipa yksi asiakas saanut vetoakselinkin spoorit suoraksi, noissa kun vetoakseli ei kanna massaa, vetoakseli on spooriakseli, eli siinä/niissä on molemmissa päissä spoorit, joista toinen pää menee tasauspyörästöön ja toinen pyöränlaakerin eli navan sisään!!
Lähetetty: 17.12.2012. 16:11
Kirjoittaja Timo L
Niin siis full floatterinhan pitäisi olla paljon kestävämpi kuin näitten kevyempien akselien tyypilliset semi- floatit kuten vaikka XJ:n tai ZJ:n tai WJ:n taka- akselit on. Tietysti jos chrysler on onnistunut ryssimään laakereitten ja välitysten kanssa full float 8.25:ssä niin se on sitten luku erikseen, mutta ainakin tuo perinteisempi 8.25 on pirun hyvä akseli ollut.
Lähetetty: 17.12.2012. 16:37
Kirjoittaja Care
Case4240 kirjoitti:Moottori lienee apulaitteiltaan jonkin verran Mersun koneesta poikkeava, koska mersumiehet eivät swirl-vikaa tunnista tai sitten eivät tunnusta. Konehan on käsittääkseni mersun OM642.
Kyllä se hyvin pitkälle on sama 320:n kone eli tuo OM642, ja useimmat koneeseen liittyvät tarvikkeet saakin halvemmalla Veholta (jos Suomesta haluaa ostaa). Myös swirlin osalta paikallinen Veho pystyi suoraan heittämään tiskillä aikaveloituksen määrän kahdellakin eri tavalla tehtynä, joten samalla tavoin se Mersustakin menee.
Myös Mersulle on olemassa öljyvuodon korjaava imuputken korjaussarja vaikka ilmanotossa onkin eroa. Tosin olen käsittänyt, että Mersun versio on enemmän ongelman lopullisesti korjaava verrattuna Jeepin vastaavaan, jonka korjaussarjankin on todettu joissain tapauksissa falskaavan.
Lähetetty: 17.12.2012. 20:10
Kirjoittaja Case4240
Siis kyllä edelleenkin mietityttää tuo perän kestävyys. Auto siis lähinnä vetokäyttöön ja talvisin mökkimatkoille. Hieman yli 2000 kg autonkuljetustrailerin vetoa vuodessa n. 2000 - 3000 km ja samanpainoisen venetrailerin vetoa n. 1000km. Ei todellakaan olisi kovin mukavaa, jos viikonloppuna jossain perä poksahtaisi ja matka tyssäisi siihen ja perässä sitten traileri täynnä tavaraa, joko vene tai auto+varaosia ja renkaita. Siinä voisi yllättää itsensä kiroilemasta. Pitäneekö kuitenkin päätyä takaisin Pajeroon. Niitä on kolme ollut, eikä yhdenkään kanssa ole murheita ollut. Varsinkin viimeiset kaksi 3,2 DID:tä olivat todella hyviä vetureita. Ehkä sisältä hieman muovisia mutta idioottivarmoja.
Lähetetty: 18.12.2012. 9:53
Kirjoittaja KJ-02
Omasta Jeepistäni vaihdettiin perään ring+pinion+ laakerit 135000 km kohdalla. Niistä ei kuitenkaan löytynyt juurikaan kulumaa, perä ainoastaan piti ulisevaa ääntä vedätettäessä 60-100 km/h nopeusalueella. Osien vaihdon jälkeen äänet perästä loppuivat.
Vikalistaa tähän asti (ajettu 166000km) WH 3.0crd -05 Limited.
-Perä
-turbon imuputki vaihdettu
-Swirl temppuilee välillä, ei kuitenkaan vielä vaihdettu, menee vikasietotilaan silloin tällöin, kuitenkin harvakseltaan.
-Parkkitutkasta anturi sökö.
- Toisen avaimen kauko-ohjain ei toimi.
-Virtalukon pohja vaihdettu.
-Keskikonsolista lamppuja palanut.
-Hehkutulppien ohjausboksi vaihdettu
-Steinbauer tehoboksi lakkasi toimasta, nyt joutuu toistaiseksi tyytymään vakiotehoihin.
-Konepellin kaasujousi vaihdettu.
-Takaluukun kaasujouset vetelevät viimeisiä (ei jaksa pitää luuukkua enää auki, jos lunta kerääntynyt luukun päälle).