Sivu 1/1

Vinssin hankintaa

Lähetetty: 25.11.2012. 18:34
Kirjoittaja mikkotapani
Terve! Alkaa olla ajankohtaista hankkia vinssi XJ 4.0 Cherokeehen vm. -93. Kertokaahan viisaammat ja kokeneemmat mikä pitäisi olla vinssin vetokyky k.o. autoon ettei vaan tule ali- tai ylimitoitettua hankintaa. Riitäisikö tuommoinen 8000lb? Tarvitseeko ruveta samantien miettimään tehokkaampaa laturia, näyttäisi vaan olevan aika huimia ampeerilukemia noissa vinsseissä kun tehoa otetaan ulos? Kyseessä tulee olemaan kevyttä harrastelua, ei suinkaan mitään jatkuvaa vinssaamista kuten esim. noissa suunnistuskisoissa. On muuten hienoja videoita mitä nuo "kolme rumaa" on laittaneet Youtubelle noista offikisoista. Niitä kun katseli aamiaisen jälkeen niin johan alkoi jalka väpättämään ja piti tilata "rapakon" takaa kaikenlaista sälää että pääsee Jeeppiä talven aikana rakentamaan omaa kevyttä safaritouhua silmällä pitäen!

Lähetetty: 27.11.2012. 9:33
Kirjoittaja Jansa
itsellä oli 9500lb vinssi grand cherokeen keulalla ja kyllä se ainakin sille riitti oli runwan malli eli ei mikään kalleinkaan, hidas se kyllä oli ja mukana tullut vaijeri helevatun jäykkää joten suosittelen joko hyvää notkeeta vaijeria tai dyneemanarua, sekin olisi itsellä varmaan nopeuttanut konetta.
Kyllä varmaan 8000 riittää ja jos tuntuu ettei tiku riitä ni pylpyrä väliin niin tuplaa vetovoiman...
wranglerissa on nytten keulalla 6000lbs come-up, pylpyrän kanssa kyllä vähänkin tiukemmasta vetänyt irti ja hyvin on lähtenyt.

Vinssi.

Lähetetty: 27.11.2012. 10:15
Kirjoittaja ImacInnes
Satunnaiseen harraste käytöön riittä tuollainen hyvin ja pylpyräällä saapi lisää vetokykykyä jos niin pahaan paikkaan itsesi saat.
Yksi akku riittänee hyvin jos et sadanmetrin suovinssauksia harrasta.
Jos asennat vinssin kiinteäksi Jeeppisi keulille niin vaijjeri on hyvä valinta, se kun ei haurastu uv-säteistä niin kuin naru ja aikaa myöten vaijjeri notkistuu kyllä, tosin siihen tulee pikkuhiljaa "tikkuja" kun säikeitä katkeaa.
Maatostunkkikin on ehdoton varuste jumi tilanteissa, sillä saa nostettua autoa ylöspäin ja nän helpotettua vinssin taakkaa tai jos kylki meinaa vinssatessa osua johonkin niin tunkilla pystyy samalla vetämään sivuuv päin.

Itselläni on irtopedissä 10.000 Runva jota siirtelen tarpeenmukaan JEgoNEERin, Libertyn ja Cherokeen keulille ja hyvin on normiakku riittänyt.

t. Ismo Ämmä

Lähetetty: 06.12.2012. 12:16
Kirjoittaja ookoo
Oletko ostanut vai tehnyt itse vinssipedin libertyyn vai peräti uusi puskuri? Pitäisi omaan laittaa ja ei oikein keksi miten sen toteuttaisi..

t: ookoo

Lähetetty: 06.12.2012. 13:29
Kirjoittaja timppas
Runva 9500 on myös nopeampi malli olikohan tuote merkki 9500 q kokemusta vuodenverra rj nokalla ja hitaampi ollut useamman vuoden hyvin ovat kestäneen hinta laatu mielestäni kohdallan.

Lähetetty: 06.12.2012. 13:37
Kirjoittaja filler
ookoo kirjoitti:Oletko ostanut vai tehnyt itse vinssipedin libertyyn vai peräti uusi puskuri? Pitäisi omaan laittaa ja ei oikein keksi miten sen toteuttaisi..

t: ookoo
Jos irroitettavaa vinssiä Libertyyn (KJ:hin) harkitsee, kannattaa vaikkapa tuolta katsoa mallia kiinnitykselle -> http://www.ifsjeepers.com/phpBB3/viewto ... ?f=24&t=36

Sitten vaan siihen petiin tuollainen samanlainen hitch kiinnitys...

Vinssiä Cherokeehen

Lähetetty: 06.12.2012. 14:34
Kirjoittaja mikkotapani
Terve! Itselle tulossa rapakon takaa mm. bolt on etuvetokoukku mallia "receiver hitch 2" x 2" " eli juuri tuota siirreltävää vinssiä varten. Kuvasta päätellen voi kyllä joutua hieman metallitöihin eli näyttää siltä että kovin alas jää tuo vinssipedin kiinnityspiste eli nostetaan / käännetään / hitsataan ja puskuriin vähän aukkoa. Taakse omaan irroitettavaan vetokoukkuun sitten vastaavalle 2" x 2" receiver hitchille kiinnitys ja piuhat liittimineen molempiin päihin, siitä se lähtee. En nyt muista firman nimeä vaan Suomesta saa muistaakseni hintaan 79e tuommoisen kantokahvoilla varustetun vinnsipedin että ihan kaikkea ei tarvitse ulkomailta tilata (Quadratecillä jotain yli 100 dollaria vastaavan näköinen ja siis tietenkin alvi nolla + rahdit + tullit). Lauhtuisi vaan nuo pakkaset että pääsisi tosi toimiin kun on käytössä ainoastaan tuo "Tiaisen korjaamo" eli tilaa kyllä piisaa varsinkin ylöspäin vaan korjaamon lämpötilat on kelien mukaan!

Irto vinssi Libertyyn!

Lähetetty: 31.12.2012. 21:18
Kirjoittaja ImacInnes
ookoo kirjoitti:Oletko ostanut vai tehnyt itse vinssipedin libertyyn vai peräti uusi puskuri? Pitäisi omaan laittaa ja ei oikein keksi miten sen toteuttaisi..

t: ookoo
Puskurin sisumuovien tilalle tuli hitsailtus sopiva palkki jossa kiinnitys irtovinsille ja sähköt trukkiliiittimellä.

Tuolla kuvia.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2919

t. Ismo Ämmä

Trukkiliitin

Lähetetty: 01.01.2013. 17:49
Kirjoittaja mikkotapani
Terve! Itse kun en ole mitään varsinaisia sähkömiehiä niin valaisetko vielä hieman tuota trukkiliitintä, mistä, minkälainen, valmistaja jne? Käyn kuukausittain Etelä-Suomessa työreissulla eli ei tarvitse edes löytyä täältä Savon suunnalta niin saisi laitettua eka johdotuksilla kunnolliset liittimet. Näissä keskustelupalstoissa kun on se hyvä puoli että kun joku kerran sen "ruudin keksii" niin kaikkien ei sitä tarvitse kantapään kautta tehdä!

Lähetetty: 04.01.2013. 9:44
Kirjoittaja keltsi
Trukkiliitin/trukkipistoke nimitys tulee siitä, että sähkötrukeissa käytetään ko. liittimiä trukin ja akun välissä sekä myös latauspistokkeena. Tuolta löytyy joitain eri kokoja kuvien kera: http://www.espare.fi/Asennustarvikkeet/Trukkiliittimet

Tukevia liittimiä jotka kestävät hyvin isompiakin virtoja. Lisäksi osan liittimistä saa kiinnitettyä esim. ruuveilla/pulteilla auton koriin, ettei molemmat liittimet ole pelkästään johtojen varassa.

Trukkiliitin

Lähetetty: 04.01.2013. 20:23
Kirjoittaja mikkotapani
Terve! Kiitos vastauksesta, alkoi asia valkenemaan. Tänään tuskailtu tuon eteen tulevan receiverhitchin kanssa kas kun ameriikan markkinoilla ei liene tuota vasemman puolen vetopistettä vakiona (on sen verran kotikutoisen näköinen hitsauksineen ja prikulleen samanlainen toinen varaosapuskurissa että veikkaan maahantuojan tai ameriikkalaisten euromalleihin tekemäksi) mikä tulppaa vasemman puoleisen runkoputken päädyn josta pitäisi uittaa asennusohjeen mukaisesti se viimeinen kiinnityspultti vetokoukulle, vaan kyllä se siitä, puskuri irti kaikkine romppeineen ja ylimääräiset pois! Receiverhitchistä löytyy kahdet vetopisteet ja tarvittaessa siihen vetokoukkuunkin saa D-ringin (vai mikä se oli..., on kuitenkin jo hyllyssä).