Sivu 1/2
Mitä öljyä uskaltaa lisätä WJ:n ohjaustehostimeen?!?
Lähetetty: 16.09.2012. 19:44
Kirjoittaja sili
Juu, pitäisi vaihtaa öljyt kokonaan, tehostin nimittäin vuotaa päältä, putkiliitoksesta.
Mutta kun ei ehdi ja lappiin pitäisi lähteä ensi viikonloppuna!
Eli uskaltaako "hieman" lorauttaa ATF-4:sta? Tai Moparin omaa MS-5931:stä? (mistäs sitäkin tähän hätään sais..)
Ei siis tietoa mitä lie öljynä tällä hetkellä...

Re: Mitä öljyä uskaltaa lisätä WJ:n ohjaustehostimeen?!?
Lähetetty: 16.09.2012. 19:47
Kirjoittaja ImacInnes
sili kirjoitti:Juu, pitäisi vaihtaa öljyt kokonaan, tehostin nimittäin vuotaa päältä, putkiliitoksesta.
Mutta kun ei ehdi ja lappiin pitäisi lähteä ensi viikonloppuna!
Eli uskaltaako "hieman" lorauttaa ATF-4:sta? Tai Moparin omaa MS-5931:stä? (mistäs sitäkin tähän hätään sais..)
Ei siis tietoa mitä lie öljynä tällä hetkellä...

Jos on punasta niin lisäät aateeäffää jos on ketasen ruskeeta niin nätä muita power steerin öljyjä. Eli väri väriin.
t. Ismo Ämmä
Lähetetty: 16.09.2012. 19:56
Kirjoittaja sili
no niinpä tietenki! Ja kyllä se tuollaiseen ruskeahkoon taittaa ennenkuin punaiseen...
Lähetetty: 17.09.2012. 9:36
Kirjoittaja JAMANT
Ei missään tapauksessa ATF:ää enää mihinkään ohjaustehostimeen, montako kertaa se pitää sanoa!!!! Se sitten vuotaa joka reiästä sen jälkeen!!!
Faktaa.
Lähetetty: 17.09.2012. 20:35
Kirjoittaja ImacInnes
Jep, sieltähän se Jarilta tuli tietoa.
Eli jos on punaista niin imutellen ne pois ja oikeeta ohjaustehistin öljyä tilalle, letkunkin olisi tässä tapauksessa hyvä tyhjentää.
t. Ismo Ämmä
Lähetetty: 17.09.2012. 21:22
Kirjoittaja kozel
Itse tein jamantin ohjeen mukaan KJ:ssa. Eka ruiskulla pois mitä sai ja sitten paluuletku astiaan ja tulppa säiliön lähtöön. Säiliö täyteen uutta nestettä ja sitten kone käyntiin ja kaverin pyöritellessä rattia laidasta laitaan kippasin lisää nestettä säiliöön että tuli puhdasta nestettä ulos. Paluuletku kiinni ja nestettä merkkiin ja kovaa ajoa.
Suosittelen kippaamaan noi uudet nesteet isoon kannuun josta kaataa säiliöön koska se hupenee vauhdilla ja saa vaihtaa purkkia nopeesti.
Lähetetty: 17.09.2012. 22:39
Kirjoittaja rane58
JAMANT kirjoitti:Ei missään tapauksessa ATF:ää enää mihinkään ohjaustehostimeen, montako kertaa se pitää sanoa!!!! Se sitten vuotaa joka reiästä sen jälkeen!!!
-Tota olen itsekkin jankuttanut monille mutta ei mene jakeluun.....

-"Mutku se tehostinöljy on niin kallista"...

-Kallista ja vaivalloista on se korjailukin...
Lähetetty: 18.09.2012. 12:18
Kirjoittaja Renegade
Tämäpä onkin ihan uutta tietoa minulle. KJ:n ohjekirja sanoo nimeenomaan ATF+4:sta. Ja sitä siellä varmaan on kun punaiselta näyttää väriltään. Pitäisikö se nyt varmuuden vuoksi vaihtaa ohjaustehostinöljyyn vaikka mitään ongelmia tai vuotoja ei ole ollut?
Lähetetty: 18.09.2012. 12:50
Kirjoittaja JAMANT
Renegade kirjoitti:Tämäpä onkin ihan uutta tietoa minulle. KJ:n ohjekirja sanoo nimeenomaan ATF+4:sta. Ja sitä siellä varmaan on kun punaiselta näyttää väriltään. Pitäisikö se nyt varmuuden vuoksi vaihtaa ohjaustehostinöljyyn vaikka mitään ongelmia tai vuotoja ei ole ollut?
Sanoo se ohjekirja että kaikissa bensakoneisissa on sama suodatin (2006 Grand Cherokeen kirjasta luettu, orkkis Amerikan-mallin auto ja sen orkkis Amerikkalainen kirja), mutta 3.7V6:een ei sovi 4.7V8:n suodatin (kirjassa lukee 5281090 sopii kaikkiin), sama kierre niissä on, mutta V6:een ei sovi niin isohalkasijainen suodatin (ja tässä kyseisessä autossa oli juuri tuo V6)...
Kaikkea mitä kirjoissa lukee, ei pidä ottaa kirjaimellisesti, kyllä merkkiorganisaatiokin tekee virheitä... Kokemus kertoo myös paljon, ATF ei vaan pysy järjestelmässä sisällä, niinkuin PSF pysyy... Mutta sama se mulle on, itse laitan aina vain PSF:ää ohjaustehostimiin, muut laittaa mun puolesta ihan mitä ohjekirjassa lukee tai itse haluaa, pääseepähän sitten taas korjaamaan tai myymään osia...
Lähetetty: 18.09.2012. 13:22
Kirjoittaja Renegade
Jaahas. Täytyy varmaan sitten vaihtaa nuokin litkut. Onkin ainoa neste mitä ei ole vielä kertaakaan vaihdettu. Mittarissa reilut 100tkm. Ohjekirja ei anna mitään vaihtovälisuositusta.
Montakos litraa sitä sinne menee?
Lähetetty: 18.09.2012. 13:36
Kirjoittaja JAMANT
Renegade kirjoitti:Jaahas. Täytyy varmaan sitten vaihtaa nuokin litkut. Onkin ainoa neste mitä ei ole vielä kertaakaan vaihdettu. Mittarissa reilut 100tkm. Ohjekirja ei anna mitään vaihtovälisuositusta.
Montakos litraa sitä sinne menee?
Jos järjestelmän huuhtelee kahdella litralla ja kolmas litra täyttöön, niin kolmella pitäis pärjätä!! Jos ei huuhtele, niin montako kertaa säiliön imaiset tyhjäks ja täytät uudestaan??
Ja nyt otin valikoimiin myös about litran (1 quartti) pullon, eli tuossa:
http://www.jamant.fi/ohjaustehostinnest ... -3726.html
Lähetetty: 21.09.2012. 23:51
Kirjoittaja Joukka
Mistähän sais jotain ohjaustehostimen öljyä 10L tai 20L pöniköissä, kun nuo n. 1L pullot tuppaa olemaan suhteessa paljon hintavampia, ainakin muissa öljyissä.
DextronII
Lähetetty: 07.11.2012. 22:21
Kirjoittaja PekkaSt
ON soiva öljy noihin hydrauliikka vehkeisiin niin, kuin ohjaustehostin jos vuotaa jostain niin vuodot korjaukseen. Ainakin ajoneuvonosturien mäntäpumpumput kestää niitä hyvin ja kyseessä on aivan eriluokan paineet.
Jos voisin kuvitella, että jokin öljy ei sovi ohjaustehostimeen syy voisi olla öljyn ja tiivisteiden välinen yhteen sopimattomuus. Tätä en kuitenkaan ole havainnut, kuin jarru/kytkin järjestelmissä joissa tiivisteet turpoavat jos laitetaan muuta kuin jarru/kytkin nestettä, siis eivät siedä öljyä.
Lähetetty: 08.11.2012. 22:30
Kirjoittaja Timo L
edit: Jos laitan oman mielipiteeni lyhyessä muodossa, niin se mukailee varsin vahvasti Jamantin linjaa. PSF:ää jos ei ole varma mitä siellä pitäisi olla.
Riippuen ohjaustehostimesta ja sen letkuista/ putkista, niin sinne joko käy ATF tai sitten vain PSF. Vaikka öljy olisi perustaltaan jotakuinkin samaa niin lisäaineistukset voi olla jotain ihan muuta, ja sitä myöden sitten tiivisteet tai letkut ei kestä väärää öljyä - esim. kovettuu ja sitä myöden halkeaa ja alkaa vuotaa.
Tavallinen PSF ja esim. Dexron- tyypin muistaakseni ainakin I-IV ATF:t on kaikki mineraalipohjaisia, erona on lähinnä lisäaineistus. ATF- liemessä on enemmän kitkalisäaineistusta auttamaan laatikon kytkinpakkojen toiminnassa yms., ja toisaalta niiden pesuominaisuudet on erilaiset kuin tehostinöljyissä.
Uudemmat synteettiset öljyt taas ihan muuta, ja ne joko toimii ohajustehostimessa ristiin tai sitten ei. Kannattaa laittaa PSF:ää jos ei ole varma, tosin muutamalla valmistajalla sitten ihan omat aineensa. Kaikista paras keino on lie se, että katsoo mitä lukee tehostimen täyttökorkin kannessa.
Jos kauheasti kiinnostaa lukea pikaista perustetta englanniksi, niin vaikka tässä jotain pientä

Lisää löytyy esim.
www.bobistheoilguy.com sivulta..
(joskus on näitäkin juttuja tullut lueskeltua tylsinä hetkinä internetin ihmeellisestä maailmasta

)
First, power steering fluids (PSF) and ATF's are both hydraulic fluids because they are used in specialized hydraulic systems.
The early PSF fluids were simply mineral-based oils with a low-level phosphorous-based, or a low level of ZDDP addtives with a calcium detergent additive and anti-rust, and metal deacctivators. Specialized fricton modifiers were not needed in PS systems as they had are no friction clutches, just valves, racks, gears, seals, and hoses. Anti-oxidants of course are needed to stabilze the oil against high temperature fluid degradation.
Notice that both PS and AT sstems are essentially closed systems that do not see any combuston gases, so the addtive package and viscosity (thickness) are very different as compared to IC motor oils.
Modern ATF's have wet clutches, which required specialized friction additives to allow smooth shifting during clutch engagement/disengagement. Early ATF's were also mineral oils with low-levels of anti-wear additves mainly for the benefit of the sun/planetary gearing. In addition, low levels of detergents and dispersants are needed only to keep the internals clean. Anti-rust, and metal deactivators (especially the copper deactivators) are needed to keep the heat exchanger (cooler) metals from corroding. Anti-oxidants are needed here as well to stabilze the oil against high temperature fluid degradation.
Later, it was found that ATF's could funtion well as PSF's and it also reduced dealer inventory. Any Dexron/Merc or Type-F ATF seemed to function well as a PSF.
All was well until Honda and GM started requiring PSF formulations because of specific PS designs.
The mineral oil based Honda PSF's required high AW additive levels because of their design or design flaws inherent in the PS design.
The new GM PS fluid is essentially a very low detergent PSF, mineral-oil based fluid with a low level Boron/phos AW additive package.
The Dexron VI fluid was the first low viscosity ATF fluid (6.0 cSt), but this is only the beginning. Vehicle manufacturers are now using or developing transmissons that use fluid viscosities down to 4.0 cSt or lower.
But PSF fluids are still being specified at 7.5 cSt viscosities.
Lähetetty: 11.11.2012. 22:35
Kirjoittaja rane58
-Nostetaas totuus taas esiin...
JAMANT kirjoitti:Kaikkea mitä kirjoissa lukee, ei pidä ottaa kirjaimellisesti, kyllä merkkiorganisaatiokin tekee virheitä... Kokemus kertoo myös paljon, ATF ei vaan pysy järjestelmässä sisällä, niinkuin PSF pysyy... Mutta sama se mulle on, itse laitan aina vain PSF:ää ohjaustehostimiin, muut laittaa mun puolesta ihan mitä ohjekirjassa lukee tai itse haluaa, pääseepähän sitten taas korjaamaan tai myymään osia...
rane58 kirjoitti:JAMANT kirjoitti:Ei missään tapauksessa ATF:ää enää mihinkään ohjaustehostimeen, montako kertaa se pitää sanoa!!!! Se sitten vuotaa joka reiästä sen jälkeen!!!
-Tota olen itsekkin jankuttanut monille mutta ei mene jakeluun.....

-"Mutku se tehostinöljy on niin kallista"...

-Kallista ja vaivalloista on se korjailukin...
-Niii...
