Sivu 1/2
Akku
Lähetetty: 22.09.2010. 20:24
Kirjoittaja Renegade
Oottekos joutunut vaihtamaan akkua missä vaiheessa? Mulla on -04 KJ ja vielä alkuperäinen akku. Viime talven kovissa pakkasissa pyöritti jo aika laiskasti. Ajattelin vaihtaa uuden akun ennen talvea, mutta minkä sinne tunkisi? Orggis mopar akkua ei taida saada mistään. Muutenkin on vaihtoehdot vähissä kun kaikki euro / kinkki akut on väärän kokoisia tai navat väärin päin.
Optima olis "made in usa" mutta melko suolaisen hintainen.
Akkua KJ:hin!
Lähetetty: 22.09.2010. 21:35
Kirjoittaja ImacInnes
Omaan löytyi Fixsukseta kolmanella yrityksellä sopiva.
Hankook 60Ah no.MF56069.
Hintaa en muista vaan kysymällähän tuo selvinnee.
vuosimalli -01 ja 3,7l V6.
t. Ismo Ämmä
Lähetetty: 22.09.2010. 22:27
Kirjoittaja kozel
Joutu laittamaan olikohan 85Ah Vartan akun viime talvena kun eberin asenteli.. Juuri ja juuri jaksoi viimeisillään pyöräyttää käyntiin kun eberi oli 15min lämmitelly
Kyseinen kulkine siis 2.5CRD -02. Muuten meni ihan vakio paikalle paitsi akun alustasta piti pieni siivu nyppästä pois. Kys. siivu ei vaikuta akun telineen kestoon tai tukevuuteen mitenkään..
Lähetetty: 22.09.2010. 23:28
Kirjoittaja MakeTT
Koetin kerran katsoa akun kokoa sen kyljestä, mutten saanut selkoa. Siis mikä on alkuperäisen akun Ah?
Akkua KJ:hin!
Lähetetty: 23.09.2010. 8:23
Kirjoittaja ImacInnes
Koivusen luettelo tarjoaa tuohon 2,4l moottorille.
Hankookkia 60,62 ja 70 ah ja hinnat 84-132,-
3,7l moottorille, Hankookkia
55, 60 ja 70 Ah ja hinnat 82-132,-, alkuperäinen lienee tuo 55Ah
Esim. Fixuksen kautta saapi.
t. Ismo Ämmä
Lähetetty: 23.09.2010. 9:16
Kirjoittaja KJark
Suosittelen kokeilemaan Optimaa, vaikka maksaakin enemmän kuin perusakku.
Muuttui ääni kellossa, kun vaihdoin pari vuotta sitten Optiman red top akun vanhan alkuperäisen tilalle. Pyörittää starttia iloisesti verrattuna vanhaan myös talven pakkasilla. Viime talvi oli hyvä testi.
Akkuja vertailtaessa kylmäkäynnistysvirta CCA on oleellinen arvo, kun etsit kylmäkäynnistysakkua. Alkuperäisessä akussa se oli muistaakseni luokkaa 420 amps, Optimassa 730 amps (EN -18 C).
kts. pari linkkiä
http://www.flinkenberg.fi/batteries/optima.html
http://www.optima-batterien.eu/uploads/ ... 3_7_en.pdf
Lähetetty: 23.09.2010. 10:59
Kirjoittaja kozel
http://www.totalbatteries.co.uk/i-Type- ... I7709.html
Kyseinen akku nyt dieselissä paikallaan.. Varmaan menee bensakoneellakin varustettuihin..
Type 110 Varta Silver Dynamic 12V 85Ah (F18) 585 200 080
F18 Varta Car Battery
Voltage - 12V
Capacity - 85Ah
CCA(EN) - 800A
Dimensions(mm)
317 x 175 x 175
Re: Akku
Lähetetty: 24.09.2010. 11:15
Kirjoittaja Toni S.
Renegade kirjoitti:Oottekos joutunut vaihtamaan akkua missä vaiheessa?
Viime talvena kun mokoma otti ja hyytyi... Ei ollut ihan kaikkein laadukkain akku päätynyt minulle tehtaan arvonnassa.
(Pitäisikin vissiinkin jossain vaiheessa harkita jotain laatuakkua nykyisen Motonetin erikoisen tilalle näin tulevaa talvea ajatellen...)
Lähetetty: 24.09.2010. 13:48
Kirjoittaja Renegade
kozel kirjoitti:http://www.totalbatteries.co.uk/i-Type- ... I7709.html
Kyseinen akku nyt dieselissä paikallaan.. Varmaan menee bensakoneellakin varustettuihin..
Type 110 Varta Silver Dynamic 12V 85Ah (F18) 585 200 080
F18 Varta Car Battery
Voltage - 12V
Capacity - 85Ah
CCA(EN) - 800A
Dimensions(mm)
317 x 175 x 175
Ei muuten mene tuo F18 ihan pienillä modauksilla mun autoon. Napaisuus on eri päin. Eli alustan (pituus 260mm) lisäksi pitäisi modata johtojakin.
Näyttäisi tuolta Vartan luettelosta löytyvän sopivakin eli D39, mutta se on enää vaan 63Ah ja CCA 610A. Riittäisi varmaan kyllä sekin.
http://www.varta-automotive.fi/fileadmi ... er_car.pdf
Optiman RT S4.2 sopisi myös heittämällä. Siinä cold cranking hurjat 815A vaikka amppeeritunteja vain 50Ah.
http://www.optima-batterien.eu/optima-products.html
Jenkit ei vissiin niinkään kiinnitä huomiota amppeeritunteihin vaan juurikin tuohon kylmäkäynnistysvirtaan.
Lähetetty: 24.09.2010. 15:45
Kirjoittaja sili
Renegade kirjoitti:
Jenkit ei vissiin niinkään kiinnitä huomiota amppeeritunteihin vaan juurikin tuohon kylmäkäynnistysvirtaan.
Ja siinä jenkit ovat oikeassa...
Ääni Optimalle. Muuttui GMC 6,2 diisula aivan eri autoksi...
Akku
Lähetetty: 02.10.2010. 22:56
Kirjoittaja Urkki
Sulla ei vissin ole vinssiä kun et ole sitä maininnut. Vinssillisiin autoihin ilman muuta Optima tms (vaihtoehtoja on aika vähän) jossa on putkimaiset kennot, jotka ei mene oikosulkuun kovassa kuormituksessa ja kestää syväpurkausta. Toinen asia on, että Optima lienee aika heikko ottamaan latausta kylmänä, eli jos on paljon pientä ajoa talvella, pitää välillä ladata tallissa.
Mulla on ollut Optiman Red top jo pitkään, ja sitä en vaihda. On kyllä vinssikin, ja sepä kestää vinssaustakin.
Urkki
Lähetetty: 06.10.2010. 15:23
Kirjoittaja Renegade
Keltakantinen Optima YT S4.2 tuli sitten ostettua.
CCA 765A (EN -18C)
Capacity 55Ah
Reserve Capacity 120 minutes
Punaisessa olisi ollut CCA hiukan enemmän mutta kapasiteetti vastaavasti vähemmän. Ja keltainen kestää paremmin syväpurkauksia. Vaikka ei minulla vinssiä olekaan (ainakaan vielä), niin päädyin silti keltaiseen.
Nyt vaan odotellaan niitä kovia pakkasia, että nähdään tuliko rahalle vastinetta.
Lähetetty: 13.02.2011. 10:14
Kirjoittaja Liberty'05 CRD
Ainakin toistaiseksi on CDR lähtenyt käyntiin kuin palmun alta ja akku on optima red top.
Lähetetty: 14.02.2011. 13:26
Kirjoittaja Renegade
Hyvin pyörittää toi keltakantinenkin. Oikein säälittää rykäistä käyntiin -25 pakkasessa jos ei ole ollut johdon päässä. Kone ulvahtaa siihen malliin, että varmaan lastua lentää sylinterin seinämästä.
Lähetetty: 26.10.2011. 22:44
Kirjoittaja kozel
Juu.. lähti vartan akulta suosittelut kun vuoden sisään toinen akku ja nyt sekin paskana. Eberi tulilla 30min niin hiljasta on. 50A kuormalla kestää jopa 4min.
Seuraavaksi 2cm korkeampi akku EuroGlobelta ja Speksit 90Ah/720A
Katsellaan miten alkaa toimimaan.