Patriot/Compass lisävalokytkentä

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Patriot/Compass lisävalokytkentä

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 20.09.2010. 10:09

Onkohan kukaan kytkenyt itse MK:hon lisäkaukovaloja? Jos on, niin mistä otit herätesignaalin valoille?
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Jeepp
Viestit: 126
Liittynyt: 13.04.2010. 18:51
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Jeepp » 20.09.2010. 22:20

Yleensähän ne otetaan auton omista pitkistä rosvolla :P
Jeep Grand Cherokee -01 QD

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 21.09.2010. 10:04

Jep. Tuon ratkaisun huono puoli on vain se että MK:ssahan tietokone valvoo auton omien polttimoiden syömää virtaa, ja jos se näyttää liian suurelta katkaisee virransyötön sekä laittaa vikakoodin pystyyn. Eli jos auton oman pitkän polttimo kärähtää oikosulkuun (näinhän minulle kävi jo kerran ajovalojen kanssa), sammuu autosta tuolla kytkennällä käsittääkseni kaksi valaisinta kerralla - toinen auton omista pitkistä ja toinen lisäpitkä. Ja nuo myös pysyvät mykkinä polttimon vaihdon jälkeenkin kunnes vikakoodin pääsee jollain vähän edistyneemmällä testerillä nollaamaan.
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Jeepp
Viestit: 126
Liittynyt: 13.04.2010. 18:51
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Jeepp » 21.09.2010. 12:08

Toni S. kirjoitti:Jep. Tuon ratkaisun huono puoli on vain se että MK:ssahan tietokone valvoo auton omien polttimoiden syömää virtaa, ja jos se näyttää liian suurelta katkaisee virransyötön sekä laittaa vikakoodin pystyyn. Eli jos auton oman pitkän polttimo kärähtää oikosulkuun (näinhän minulle kävi jo kerran ajovalojen kanssa), sammuu autosta tuolla kytkennällä käsittääkseni kaksi valaisinta kerralla - toinen auton omista pitkistä ja toinen lisäpitkä. Ja nuo myös pysyvät mykkinä polttimon vaihdon jälkeenkin kunnes vikakoodin pääsee jollain vähän edistyneemmällä testerillä nollaamaan.
Mutta ootko varma että se heräte virta kuormittaa sitä niin paljon? Koska pää virtahan tulee akulta releelle ja releestä lisäpitkille. Luulisin ainaki niin että ei kuormita.
Jeep Grand Cherokee -01 QD

QPappa
Viestit: 15
Liittynyt: 27.02.2010. 12:47
Paikkakunta: Keuruu
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja QPappa » 21.09.2010. 22:05

Mulla on ryöstettynä ja on toiminut 2008 talvesta asti. Ainakaan vielä ei ole tapahtunut mitään vikakoodiongelmia. Yhdesti huollossa mainitsi että voi käydä noin, mutta jatko samaan hengen vetoon et jos on kerta toiminut niin toimii todennäköisesti kokoajan.

Viime talvena oli ongelma motonetin valonvahvistajan kanssa. Se kun kärähti kokonaan. Pitäs ruveta laittamaan takaisin (uusi), niin pääsis kokeilemaan kestääkö tämä sarja.
www.pottupellossa.fi - Konemies ei kävele

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 22.09.2010. 8:53

Jeepp kirjoitti:
Toni S. kirjoitti:Eli jos auton oman pitkän polttimo kärähtää oikosulkuun (näinhän minulle kävi jo kerran ajovalojen kanssa), sammuu autosta tuolla kytkennällä käsittääkseni kaksi valaisinta kerralla - toinen auton omista pitkistä ja toinen lisäpitkä. Ja nuo myös pysyvät mykkinä polttimon vaihdon jälkeenkin kunnes vikakoodin pääsee jollain vähän edistyneemmällä testerillä nollaamaan.
Mutta ootko varma että se heräte virta kuormittaa sitä niin paljon? Koska pää virtahan tulee akulta releelle ja releestä lisäpitkille. Luulisin ainaki niin että ei kuormita.
Lisäsin lihavoinnin relevanttiin kohtaan tuota minulta lainattua tekstiä.

Ongelmana ei siis ole se että releen herätteen ryöstäminen laukaisisi vikakoodin. Ongelmana on se että mikäli poltin kärähtää juuri tietyllä, ikävällä tavalla, tämä laukaisee vikakoodin. Ja siihen asti että auton saa kohtalaisen edistyneelle skannerille, puolet pitkistä valoista on sitten mykkiä.

Noh, tämä kysymys lienee akateeminen tässä vaiheessa - ainakin Autokeskuksesta neuvoivat ottamaan auton omilta valoilta herätteen joten ilmeisesti käyttävät itsekin tuota kytkentää. Pitää vain toivoa ettei tuollaista oikosulkuun palamista pääse tapahtumaan juuri silloin kun ollaan jossain mahdollisimman pimeässä paikassa ja mahdollisimman kaukana sivistyksestä... :?
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

JeepTrainee
Viestit: 52
Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja JeepTrainee » 22.09.2010. 11:39

Jos tossa kummallekkin vakiopitkälle on oma ohjauksensa oikosulkusuojineen niin voishan sitä kait ottaa ohjauksen kummastakin linjasta omalla releellä (siis yht. 2 relettä tarvitaan) niin, että kun kumpi tahansa vakiopitkistä palaa niin lisäpitkät saa (yhteisen) herätteensä.

Eli kummaltakin vakiopitkältä ohjaus omalle releelleen ja näille releille yhteinen syöttö sulakeboksilta ja lähdöt kytkee yhteen niin, että kun kumpi tahansa rele vetää niin lähdössä (lisäpitkien +) on jännite. Tällä tavalla vakiopitkien linjat ei mene sähköisesti yhteen ja valonohjauselektroniikka pitäisi kaiken järjen mukaan olla tyytyväinen.
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 23.09.2010. 8:59

Hei mutta, tämähän kuulostaa hyvältä idealta! Kiitoksia. :)
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Kirjoita vastaus