Zj grandi,saako jarruista ilman pois kun testerillä?

Tänne tarinaa ja kysymyksiä jarruihin liittyen...
Taisto
Viestit: 40
Liittynyt: 12.10.2013. 11:08
Paikkakunta:

Zj grandi,saako jarruista ilman pois kun testerillä?

Viesti Kirjoittaja Taisto » 24.03.2014. 19:38

98 zj grandista rupesi vuotamaan jarruputki auton alta.pirullinen vaihtaa,mutta samalla vaihtaisin myös kaikki muut putket,akselin päälle ja ehkä etuputketkin. Mutta mutta, vähän huonoja kokemiksia ABS jarrujen ilmauksesta,tässä tapauksessahan yksikkö saa väkisin ilmaa kun putken irrottaa, saako sitä ilmattua ns kotona vai kannattaneeko viedä suosista pajalle missä on testeri?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6293
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.03.2014. 21:43

Tee yksi putki/piiri kerrallaan ja ilmaa välillä se piiri ja älä anna pääsylinterin/ABS-yksikön mennä tyhjäksi, niin ei pitäis olla mitään ongelmii!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 25.03.2014. 11:30

Jeps, eihän sinne ABS- yksikköön pääse ilmaa kuin vain siinä tapauksessa että säiliö tyhjenee, tai jos joutuu vaihtamaan putken pääsylinterin ja ABS- yksikön välistä (ja senkin teoriassa pystyy vaihtamaan niin ettei ilmaa välttämättä mene sisään).

Itselle vaihdoin kaikki jarruletkut viime kesänä, ei mitään ongelmaa. Kokonaisen jarruputken vaihdon kanssa saa olla vähän tarkempi, mutta onnnistuu sekin :)

Täytät jokatapauksessa säiliön ihan piripintaan ja korkki kiinni.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Taisto
Viestit: 40
Liittynyt: 12.10.2013. 11:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Taisto » 25.03.2014. 14:34

Taakse lähtevä putkihan on irrotetteva abs yksiköltä, eikös se sitten saa ilmaa siitä yksikköön? Olisiko järkevää sitten imeä neste esim ap pumpulla taakse esim ilmaruuveista eikä pumpata nestettä pääsylinterillä taakse? Onko eduksi että ei laita virtaa päälle ennenkun on ilmattu ettei abs pumppu pyöri. Tässä tapauksessahan koko takapiiri menee tyhjäksi kun päälinja taakse vaihdetaan. Kun tuossa ei mene kun yksi putki taakse joka jakautuu akselin päällä vas ja oik. Onkohan sitä jo joskus sovellettu kun eihän abs nyt säädä painetta kun molemmille yhtä aikaa??

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6293
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.03.2014. 14:54

Taisto kirjoitti:Taakse lähtevä putkihan on irrotetteva abs yksiköltä, eikös se sitten saa ilmaa siitä yksikköön?
Ei saa, ja todennäköisesti ei edes valu ulos mitään sieltä!!
Taisto kirjoitti: Olisiko järkevää sitten imeä neste esim ap pumpulla taakse esim ilmaruuveista eikä pumpata nestettä pääsylinterillä taakse?
Ihan jarrupolkimesta painamalla olen noi ilmannut, imemällä et saa kuin ilmaa ilmausruuvin kierteistä ilmausletkuun :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 19.04.2014. 21:23

itse olen yleisesti noita ilmausjuttuja tehny tuolla imukannulla ja välistä jarrulla kaverina siirtäny nestettä. Testerillä olen joutunut kerran ilmaamaan kun piti vitoon vaihtaa pääsylinterin ja ei muuten lähteny ilmat pois.

Jarrut kyllä ilmautu mutta jarrutuntuma kertoi että aina jäi ilmaa järjestelmään.

Muuten jarruremonteissa on hyvin onnistunut. Niissäkin joissa olen ABS yksikön vaihtanut niin ei ole testeriä tarvinnut ilmaukseen.

Tässä vitossa ilmeisesti teki hankalaksi tuon ilmautumisen se kun oli ABS yksikkö niin korkealla. Ellei jopa korkeammalla kuin pääsylinteri.
kozel@ircnet

Kirjoita vastaus