Jarru kuumenee

Tänne tarinaa ja kysymyksiä jarruihin liittyen...
Avatar
mikola
Viestit: 41
Liittynyt: 01.02.2011. 21:54
Paikkakunta: Turku

Jarru kuumenee

Viesti Kirjoittaja mikola » 22.05.2011. 15:07

KJ:n takapäähän vaihdettiin jarrulevyt, -palat ja -kengät. Nyt vasen takajarru ja vanne kuumenee kaupunkikeskustaa yhtäjaksoisemmassa ajossa. Asentaja ei ollut huomannut jarrujen toiminnassa puutteita ja epäili lämmönlähteeksi laahaavaa seisontajarrua. Tätä sitten säädettiin, eipä auttanut.

Nostin nyt mökillä kulman ylös, irrotin pyörän ja totesin jarrulevyn vaihtaneen hieman väriä. Levyn ulkopinta on selvästi tummunut ja "kulumaa" on havaittavissa, jos pintaa vertaa toisen puolen levyyn, jonka kirkkaassa pinnassa näkyy ainoastaan tehtaan työstöjäljet. Lievää sinisyyttä löytyy puolestaan levypinnan ja "rumpupinnan" taitteesta, lähinnä siitä "rumpupinnan" puolelta ehkä noin sentin leveydeltä.

Huomasin myös, että ulompi jarrupala ottaa levypintaan kiinni alhaalta, mutta ylhäällä on noin kolmanneksen matkalla jarrupalan korkeudesta selvä rako.

Mitäs tälle nyt pitäisi oikein tehdä?

Kuinka kitkattomasti renkaan kuuluu pyöriä käsivoimin, kun sekä voimansiirto että vaihde on vapaalla? Nyt vasen (kuumeneva) puoli pyörii mielestäni hieman kevyemmin kuin oikea, mutta kovin on raskasta Golfiin verrattuna.

Edit. Meni oikea ja vasen sekaisin :) Mökiltä palatessa oli vanne taasen kuumennut reilusti ja saattoi olla sinisyyttäkin enemmän.
Cherokee 3.7 Renegade -04

kozel
Viestit: 1313
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 23.05.2011. 11:42

Huomasin myös, että ulompi jarrupala ottaa levypintaan kiinni alhaalta, mutta ylhäällä on noin kolmanneksen matkalla jarrupalan korkeudesta selvä rako.
Liukutapit varmaan jumissa.. Eikä kannata ajella liikaa.. Pääset äkkiä vaihtamaan laakerinkin vielä samaan pakettiin :)

Avatar
mikola
Viestit: 41
Liittynyt: 01.02.2011. 21:54
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikola » 24.05.2011. 15:34

Ongelmaa pohdittu korjaamolla. Vikaa ei löydy, eikä vastaavaa ole heillä vastaan tullut. Jarrut toimivat miltei yhtä herkästi kuin uudessa autossa. Mikään ei laahaa ja pyörä pyörii moitteetta.

Ensimmäiset testiajot suoritettu. Viileenä on jarru pysynyt. Liekö auttanut valohoito vai osien uudelleen kasaus. Toivottavasti tämä oli tässä. Seuraavaksi suositeltiin osien vaihtamista, jarrupaloista aloittaen.
Cherokee 3.7 Renegade -04

Avatar
mikola
Viestit: 41
Liittynyt: 01.02.2011. 21:54
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikola » 30.05.2011. 12:02

Muutama sata kilometriä ajettu. Ei kuumene. :)

Saa nähdä, jääkö päälle neuroottinen vanteen koskettelu aina ajon jälkeen :shock: :lol:
Cherokee 3.7 Renegade -04

vsmo
Viestit: 10
Liittynyt: 28.03.2011. 17:11
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja vsmo » 23.06.2011. 18:10

Cherokeessa ilmeni samaa vikaa, kun ristikon vaihdon yhteydessä vaihdettiin eteen uudet levyt ja palat.
Kuskin puolen vanne kävi turhan kuumana parin kilometrin ajon jälkeen,
mäntähän siellä sitten jumitti.
Putsattiin ja voideltiin männän pinta ja vika poistui, hetki tässä menee kuitenkin ajon jälkeen vannetta hiplatessa :D

Avatar
mikola
Viestit: 41
Liittynyt: 01.02.2011. 21:54
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikola » 20.01.2012. 9:24

Loppiaisena vasen takajarru otti taas lämpöä. Runttasin jarrupoljinta talviliukkailla oikein olan takaa -> ongelma poistui. Taitaa olla turhan herkkää tää meikäläisen jarruttelu normaalisti :roll:

Nyt ei siis jarrut enää kuumene, mutta jotain palaneen kumin tyyppistä käryä olen ollut muutaman kerran haistavinani tuolta Jeepin peräpäästä. Lähinnä oikealta puolelta. Saattaapi liittyä asiaa, taikka sitten ei...
Cherokee 3.7 Renegade -04

Avatar
rane58
Viestit: 1081
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rane58 » 20.01.2012. 14:43

Palaneen kumin käryä on (vähän, muija herkällä nenällään sen haistoi ulkona vänkärin puolella) kanssa mun Jeepissä, kun on ajettu pitkämatka. Tutkittiin ja havaittiin jarrulevyt turhan ohkaisiksi, täytyy tehdä jarruremppa ennen katsastusta.
-Mutta mistä se käry tosiaan tulee? Ei noi vanteet nyt niin kuumia olleet, että jos vaikka jarrut laahais... :shock:
-Niin siinä tutkiessa vaihdettiin ja tarkastettiin kaikki öölit peristä, vaihde- ja jakolaatikosta (vaimitänenyton).... Ompahan nekin tehty, öölit oli hyvä kuntoiset, mutta vaihdettiin varmuuden vuoksi. :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-93 ja-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98

Kal.ju
Viestit: 18
Liittynyt: 27.01.2013. 9:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kal.ju » 14.04.2013. 18:25

Moi

Täältä löytyy samanlaista ogelmaa.

Eli tuossa reilu kk sitten huomasin että takajarrut jumittelee kaupunkipyörityksessä. Totesin että levyt ja palat olivat varsin kulahtaneet joten tilasin ja vaihdoin ne. Tuloksena oli että jarrut jumittivat huomattavasti enemmän eikä autokaan enää ryöminyt D:llä.

Purin taas jarrut ja totesin että takasatuloiden männät olivat kohtalaisen jumissa ja uudet palat oli kokoajan kiinni levyssä. Hommasin sitten uudet satulat ja vaihdoin ne eilen.

Tilanne on se että jarrut kuumenevat edelleen, joten seuraava veikkaus on pyöränlaakerit. Onko näitä ollut enemmänkin että laakerit antautuvat kuumuuden tai vastaavan takia?? Nostelin taas takapään ilmaan ja totesin että molemmissa renkaissa/navoissa on pitkittäisvälystä. Ei pitäisi minun mielestä olla normaalia, tosin auto on 2kk sitten leimattu, mutta eihän se periaatteessa mitään takaa.

Minkälainen homma toi laakereiden vaihto on? Saako sen itse tehtyä vai pitääkö viedä suosiolla korjaamolle. Tampereella ei taida paljoa muita Jeep huoltoja olla kuin tuo Autokeskus.

Harmittaa kun tuo auto hommattiin osaksi sen takia että pitää vetää hevostraileria joskus ja se joskus olisi 2 viikon päästä... :cry:

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5297
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.04.2013. 19:05

Kal.ju kirjoitti:Moi

Täältä löytyy samanlaista ogelmaa.

Eli tuossa reilu kk sitten huomasin että takajarrut jumittelee kaupunkipyörityksessä. Totesin että levyt ja palat olivat varsin kulahtaneet joten tilasin ja vaihdoin ne. Tuloksena oli että jarrut jumittivat huomattavasti enemmän eikä autokaan enää ryöminyt D:llä.

Purin taas jarrut ja totesin että takasatuloiden männät olivat kohtalaisen jumissa ja uudet palat oli kokoajan kiinni levyssä. Hommasin sitten uudet satulat ja vaihdoin ne eilen.

Tilanne on se että jarrut kuumenevat edelleen, joten seuraava veikkaus on pyöränlaakerit. Onko näitä ollut enemmänkin että laakerit antautuvat kuumuuden tai vastaavan takia?? Nostelin taas takapään ilmaan ja totesin että molemmissa renkaissa/navoissa on pitkittäisvälystä. Ei pitäisi minun mielestä olla normaalia, tosin auto on 2kk sitten leimattu, mutta eihän se periaatteessa mitään takaa.

Minkälainen homma toi laakereiden vaihto on? Saako sen itse tehtyä vai pitääkö viedä suosiolla korjaamolle. Tampereella ei taida paljoa muita Jeep huoltoja olla kuin tuo Autokeskus.

Harmittaa kun tuo auto hommattiin osaksi sen takia että pitää vetää hevostraileria joskus ja se joskus olisi 2 viikon päästä... :cry:
Mikä Jeeppi?

Pitkittäisvälys on normaalia C-klippi -vetareille, lue lisää tuosta: http://www.jamant.fi/vinkkeja-peraongel ... -i-16.html
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kal.ju
Viestit: 18
Liittynyt: 27.01.2013. 9:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kal.ju » 15.04.2013. 6:48

Hupsista jäi oleellisin asia kertomatta.

Eli 2003 KJ.
Myös käsijarrukengät on vaihdettu ja säädetty.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5297
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.04.2013. 9:25

Kal.ju kirjoitti:Hupsista jäi oleellisin asia kertomatta.

Eli 2003 KJ.
Myös käsijarrukengät on vaihdettu ja säädetty.
Paina jarrusatuloista männät sisälle, niin että palat ei paina levyä vasten ja aja koeajolenkki käyttämällä mahdollisuuksien mukaan vain käsijarrua tai ajat semmoisen reitin, että ei tarvitse jarrua käyttää ja tarkista, lämpiääkö silloin...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kal.ju
Viestit: 18
Liittynyt: 27.01.2013. 9:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kal.ju » 15.04.2013. 10:02

JAMANT kirjoitti:Paina jarrusatuloista männät sisälle, niin että palat ei paina levyä vasten ja aja koeajolenkki käyttämällä mahdollisuuksien mukaan vain käsijarrua tai ajat semmoisen reitin, että ei tarvitse jarrua käyttää ja tarkista, lämpiääkö silloin...
Ok voisihan tuotakin toki kokeilla. Tuon testiajelun saan kyllä suoritettua tuolla pitkässä autohallissa.

Mitä tolla testillä sitten saa selville??

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5297
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.04.2013. 10:41

Kal.ju kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Paina jarrusatuloista männät sisälle, niin että palat ei paina levyä vasten ja aja koeajolenkki käyttämällä mahdollisuuksien mukaan vain käsijarrua tai ajat semmoisen reitin, että ei tarvitse jarrua käyttää ja tarkista, lämpiääkö silloin...
Ok voisihan tuotakin toki kokeilla. Tuon testiajelun saan kyllä suoritettua tuolla pitkässä autohallissa.

Mitä tolla testillä sitten saa selville??
Jos lämpenee, vika ei oo jarrusatulassa, vaan sitten se on joko käsijarru tai joku muu... Jos ei lämpene, vika on satulassa/hydrauliikkapiirissä, eli letku tukossa tai joku muu syy jarrupiirissä...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kal.ju
Viestit: 18
Liittynyt: 27.01.2013. 9:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kal.ju » 15.04.2013. 12:24

JAMANT kirjoitti:Jos lämpenee, vika ei oo jarrusatulassa, vaan sitten se on joko käsijarru tai joku muu... Jos ei lämpene, vika on satulassa/hydrauliikkapiirissä, eli letku tukossa tai joku muu syy jarrupiirissä...
Ok näillä ohjeilla pitänee tutkia.

Tuli tässä mieleen että jarruja ilmatessa vanhat nesteet oli kyllä paskaset ja ne oli tarkoitus vaihtaa, mutta ei sitten saatu aikaiseksi. Ne varmasti vaikuttaa jarrujen toimivuuteen.

Huomasin myös että kuskinpuoli ei lämpene niin paljoa kuin apparin. Selittäisi tuo tukos/paskaset nesteet myös senkin koska apparinpuolen putkihan on pidempi.

Edit: Pyöränlaakerivika on siis poissuljettu??

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5297
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.04.2013. 12:45

Samalla letkulla se paine tulee taka-akselille asti, jossa se haarautuu, ja matkalla ei oo merkitystä suljetussa järjestelmässä!!

No jos lämpiää edelleen, vaikka palat ei laahaa, niin joko käsijarru tai laakeri, ei siellä muuta enää sitten ole... Mutta tuskin on laakeri, se kun on yksirivinen rulla, vetoakseli toimii sisäkoolina ja harvemmin ne lämpiää, sieltä alkaa vaan vuotamaan peräöljyä jarruihin ja siitä tietää että vikaa on....
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus