Sivu 1/2

Cherokee -90 ABS Ei toimi

Lähetetty: 03.06.2010. 16:06
Kirjoittaja purala
Tervehdys tietävät! Leimamies teki tempun ja vaatii jeeppiini abs.ät toimintakuntoon.
Mistä lähtee vikaa haeskelemaan kun valo palaa?
Valo sammuu noin puoleksi sekunniksi kun virrat laittaa päälle samalla kuuluu abs yksikössä (pääsylinterin alla) muutama tikitys tms ääni, myös rele vasemmassaetulokasuojassa vetää.

Absit ovat toimineet ennen kuin on deaktivoitu poistamalla sulake ja merkkivalon polttimo.

Pyörien anturit mittasin johtoliittimiltä ja kaikissa lepotilassa sama vastus arvo ja kun rengasta pyörittää arvo alkaa heitteleen. Nämä siis kunnossa?

Pystyykö absien vikakoodeja tms katsomaan jotenkin?
Moottori 4l pensa ja sähköinen jarrutehostin

Kiitoksia etukäteen
T.Jussi

ABS

Lähetetty: 03.06.2010. 22:14
Kirjoittaja ImacInnes
Jep.
Eikun vaan korjaamoon joka pystyy lukemaan vikakoodeja.
t.Ismo Ämmä

Lähetetty: 04.06.2010. 9:33
Kirjoittaja JAMANT
Sähköinen jarrutehostin?? Eikä ole, kyllä se on hydraulinen tehostin, se pumppu paineistaa jarrunesteen ja sitä painetta käytetään jarrutehostukseen samoin kuin ABS:ien toimintaan!! Periaatteessa se kyllä silloin on sähköinen, kun sähköllä sitä jarrunesteen painepumppua käytetään, mutta kyllä se itse tehostin on hydraulitehostin!!

Toi Bendix 9 -ABS -järjestelmä on kallis ja vaikea korjattava, suosittelen vaihtamaan ABS:t pois ja muutoskatsastamaan se normijarruiseksi, loppuu ongelmat ja rahan menot!! Muutossarjaa varastossa: http://www.jamant.fi/muutossarja-jamxja ... -2324.html , lisäksi tarvitset lausunnon muutoskatsastukseen: http://www.jamant.fi/lausunto-jamlauabs-p-2014.html , muutostyö onnistuu myös mulla jos ei itse osaa... Lisäksi voi katsastusmies vaatia erillisen lausunnon osienvaihdosta!!

Lähetetty: 04.06.2010. 14:42
Kirjoittaja purala
Jep hyvin ilmeisemminkin ymmärsit että kyseessä oli nimenomaan tuo Sähköhydraulinen tehostus eikä alipaineella toimiva kuten joissakin vastaavan ikäisissä on asennettuna.

Valitettavasti en osta tähän lähtöön arvokasta muutos sarjaa vaan yritetään tekohengittää vanhaa vielä..
Se on ihan totta ettei niitä abseja tälläisessä autossa tarvittaisi ja halvempi ylläpitää ilman. Mutta sillä juuri kyselenkin miten tämän korjata etten lähde ns. "hakuammuntana" vaihtamaan kalliita osia ilman tuloksia.

ImacInnes: Mistä löydän korjaamon pirkanmaalta joka pystyy lukemaan vikakoodit tämän ikäisestä jeepin jarruyksiköstä?

Lähetetty: 04.06.2010. 15:00
Kirjoittaja JAMANT
Aika harvalla on testeriä, joka ton osaa, vaatii töpselin siihen lokasuojan testipistokkeisiin!! Tai uudemmassa (eli -91:sessä) suoraan Chryslerin testipistokkeeseen!!

Lähetetty: 04.06.2010. 18:35
Kirjoittaja purala
Juu olen huomannu saman eli ei sopivaa testauslaitetta meinaa keltään löytyä.. Mahtaisko siitä pistokeesta päästä esim jollain ledi vilkkujutuilla käsiks boxin sielunelämään...

Lähetetty: 04.06.2010. 18:43
Kirjoittaja JAMANT
purala kirjoitti:Juu olen huomannu saman eli ei sopivaa testauslaitetta meinaa keltään löytyä.. Mahtaisko siitä pistokeesta päästä esim jollain ledi vilkkujutuilla käsiks boxin sielunelämään...
Ei pääse, vain testerillä pääsee ja ei aina silläkään (kokeilin kerran yhden auton kanssa kahdella testerin ohjelmalla, yleensä on jompikumpi toiminut, siinä ei toiminu kumpikaan, jäi selvittämättä vian syy, kun ei testeri keskustele ABS-tietokoneen kanssa, niin ei keskustele, mutta yleensä jompikumpi softa on toiminut!!)!!

Lähetetty: 21.02.2014. 20:18
Kirjoittaja Jebukka_Jack
Onko kukaan kysellyt/hoidattunut näiden Bendixien takuukorjauksia? Ymmärtääkseni valmistaja on myöntänyt järjestelmän ongelmallisuuden takia esim. Bendixin pumppuyksikölle elinikäisen takuun?

Lähetetty: 21.02.2014. 20:31
Kirjoittaja Timo L
Jebukka_Jack kirjoitti:Onko kukaan kysellyt/hoidattunut näiden Bendixien takuukorjauksia? Ymmärtääkseni valmistaja on myöntänyt järjestelmän ongelmallisuuden takia esim. Bendixin pumppuyksikölle elinikäisen takuun?
Onnea etsintään sen pumppuyksikön kanssa, että saat sen 24 vuotta vanhaan autoon maahantuojan huollon kautta ;) Ja vaikka saisitkin, niin sulla on silti huono ja turhaan monimutkainen järjestelmä..

Jos haluat oikeasti kunnolliset ja etenkin TURVALLISET jarrut joihin voi luottaa, niin heivaat nuo bendixin kötöstykset mäkeen, ja laitat '95 tai uudemmasta XJ:stä (tai vaihtoehtoisesti mistä vain ZJ:stä) tuplakalvoisen tehostimen + siihen sopivan pääsylinterin, hommaat absittoman XJ:n jarrupaineensäätimen ja uudet tarvittavat jarruputket.

Uudempien tuplakalvoinen tehostin tarjoaa enemmän ruutia jarruille, eli saat hieman helpommalla jarrutehoa vs. vanhempien mallien yksikalvoinen tehostin + pääsylinteri. Jarrupedaalia joutuu vähän muokkaamaan tuota uudempaa tehostinta varten.

Lähetetty: 22.02.2014. 10:26
Kirjoittaja Jebukka_Jack
Aiemmin mainittu lausunto lukkiutumattomien jarrujen olemisesta optio ja normaalien jarrujen saamisesta autoon ei näemmä ole verkossa saatavissa. Onko vinkkejä mistä moisen saisi ladattua?

ABSille on joissain lähteessä mainittu tuo takuu elinkaaren ajaksi. Onko näistä myönteisistä/kielteisistä oikeita kokemuksia?

Vinkkejä paikoista, mistä kannattaisi jenkeistä tilata viimeisenä varana normaalit jarrut?

Lähetetty: 22.02.2014. 14:06
Kirjoittaja JAMANT
Saa sen muutossarjan Suomestakin, mulla on hyllyssä ja lausunnotkin järjestyy (ne tosin maksaa, kun ne on VIN-koodilla korvamerkitty, ei yleslausunto) + tarviit osaluettelon katsastukseen vaihdetuista osista....

Lähetetty: 23.02.2014. 9:51
Kirjoittaja Jorma
Tuossa muutossarjassa ei näytä olevan painesäädintä. Tarviiko sitä vai ei?

Lähetetty: 23.02.2014. 11:23
Kirjoittaja JAMANT
Jorma kirjoitti:Tuossa muutossarjassa ei näytä olevan painesäädintä. Tarviiko sitä vai ei?
Ei tarvii, sulla on siellä jo yksi, se on sama laite, kun vaan avaa peitetulpat ja laittaa jarruputket kiinni....

Lähetetty: 23.02.2014. 21:39
Kirjoittaja Timo L
Monessa paikassa nähnyt mainittavan, että absillisen ja absittoman jarrupaineensäätimet ei ole samat.. mitenkähän se nyt sitten menee? Olen kyllä yhdessä absittomassa XJ:ssä käyttänyt absillisen versiota, ja hyvin ne jarrut toimi sekä dynossa että ajossa kaikissa olosuhteissa.

Levyjarrut jos vaihtaa taakse, niin sitten on ainakin syytä vaihtaa ZJ:n levyjarrulisen mallin säätimeen koska ei oikein tahdo toimia oikein muuten. Tai ainakaan Ford Mustang GT:n (taka) levyjarrut eivät olleet yhteistyöhalukkaat XJ:n säätimen kanssa :lol:

Lähetetty: 23.02.2014. 21:48
Kirjoittaja JAMANT
Timo L kirjoitti:Monessa paikassa nähnyt mainittavan, että absillisen ja absittoman jarrupaineensäätimet ei ole samat.. mitenkähän se nyt sitten menee? Olen kyllä yhdessä absittomassa XJ:ssä käyttänyt absillisen versiota, ja hyvin ne jarrut toimi sekä dynossa että ajossa kaikissa olosuhteissa.

Levyjarrut jos vaihtaa taakse, niin sitten on ainakin syytä vaihtaa ZJ:n levyjarrulisen mallin säätimeen koska ei oikein tahdo toimia oikein muuten. Tai ainakaan Ford Mustang GT:n (taka) levyjarrut eivät olleet yhteistyöhalukkaat XJ:n säätimen kanssa :lol:
Ei ne ole samat, kun siinä ABS-mallisessa on ne tulpatut lähdöt, kun tulpat ottaa pois, se on sama!!