Cherokee -90 ABS Ei toimi

Tänne tarinaa ja kysymyksiä jarruihin liittyen...
purala
Viestit: 8
Liittynyt: 30.03.2010. 19:38
Paikkakunta:

Cherokee -90 ABS Ei toimi

Viesti Kirjoittaja purala » 03.06.2010. 16:06

Tervehdys tietävät! Leimamies teki tempun ja vaatii jeeppiini abs.ät toimintakuntoon.
Mistä lähtee vikaa haeskelemaan kun valo palaa?
Valo sammuu noin puoleksi sekunniksi kun virrat laittaa päälle samalla kuuluu abs yksikössä (pääsylinterin alla) muutama tikitys tms ääni, myös rele vasemmassaetulokasuojassa vetää.

Absit ovat toimineet ennen kuin on deaktivoitu poistamalla sulake ja merkkivalon polttimo.

Pyörien anturit mittasin johtoliittimiltä ja kaikissa lepotilassa sama vastus arvo ja kun rengasta pyörittää arvo alkaa heitteleen. Nämä siis kunnossa?

Pystyykö absien vikakoodeja tms katsomaan jotenkin?
Moottori 4l pensa ja sähköinen jarrutehostin

Kiitoksia etukäteen
T.Jussi

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

ABS

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 03.06.2010. 22:14

Jep.
Eikun vaan korjaamoon joka pystyy lukemaan vikakoodeja.
t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6321
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.06.2010. 9:33

Sähköinen jarrutehostin?? Eikä ole, kyllä se on hydraulinen tehostin, se pumppu paineistaa jarrunesteen ja sitä painetta käytetään jarrutehostukseen samoin kuin ABS:ien toimintaan!! Periaatteessa se kyllä silloin on sähköinen, kun sähköllä sitä jarrunesteen painepumppua käytetään, mutta kyllä se itse tehostin on hydraulitehostin!!

Toi Bendix 9 -ABS -järjestelmä on kallis ja vaikea korjattava, suosittelen vaihtamaan ABS:t pois ja muutoskatsastamaan se normijarruiseksi, loppuu ongelmat ja rahan menot!! Muutossarjaa varastossa: http://www.jamant.fi/muutossarja-jamxja ... -2324.html , lisäksi tarvitset lausunnon muutoskatsastukseen: http://www.jamant.fi/lausunto-jamlauabs-p-2014.html , muutostyö onnistuu myös mulla jos ei itse osaa... Lisäksi voi katsastusmies vaatia erillisen lausunnon osienvaihdosta!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

purala
Viestit: 8
Liittynyt: 30.03.2010. 19:38
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja purala » 04.06.2010. 14:42

Jep hyvin ilmeisemminkin ymmärsit että kyseessä oli nimenomaan tuo Sähköhydraulinen tehostus eikä alipaineella toimiva kuten joissakin vastaavan ikäisissä on asennettuna.

Valitettavasti en osta tähän lähtöön arvokasta muutos sarjaa vaan yritetään tekohengittää vanhaa vielä..
Se on ihan totta ettei niitä abseja tälläisessä autossa tarvittaisi ja halvempi ylläpitää ilman. Mutta sillä juuri kyselenkin miten tämän korjata etten lähde ns. "hakuammuntana" vaihtamaan kalliita osia ilman tuloksia.

ImacInnes: Mistä löydän korjaamon pirkanmaalta joka pystyy lukemaan vikakoodit tämän ikäisestä jeepin jarruyksiköstä?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6321
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.06.2010. 15:00

Aika harvalla on testeriä, joka ton osaa, vaatii töpselin siihen lokasuojan testipistokkeisiin!! Tai uudemmassa (eli -91:sessä) suoraan Chryslerin testipistokkeeseen!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

purala
Viestit: 8
Liittynyt: 30.03.2010. 19:38
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja purala » 04.06.2010. 18:35

Juu olen huomannu saman eli ei sopivaa testauslaitetta meinaa keltään löytyä.. Mahtaisko siitä pistokeesta päästä esim jollain ledi vilkkujutuilla käsiks boxin sielunelämään...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6321
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.06.2010. 18:43

purala kirjoitti:Juu olen huomannu saman eli ei sopivaa testauslaitetta meinaa keltään löytyä.. Mahtaisko siitä pistokeesta päästä esim jollain ledi vilkkujutuilla käsiks boxin sielunelämään...
Ei pääse, vain testerillä pääsee ja ei aina silläkään (kokeilin kerran yhden auton kanssa kahdella testerin ohjelmalla, yleensä on jompikumpi toiminut, siinä ei toiminu kumpikaan, jäi selvittämättä vian syy, kun ei testeri keskustele ABS-tietokoneen kanssa, niin ei keskustele, mutta yleensä jompikumpi softa on toiminut!!)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jebukka_Jack
Viestit: 13
Liittynyt: 15.11.2013. 22:07
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Jebukka_Jack » 21.02.2014. 20:18

Onko kukaan kysellyt/hoidattunut näiden Bendixien takuukorjauksia? Ymmärtääkseni valmistaja on myöntänyt järjestelmän ongelmallisuuden takia esim. Bendixin pumppuyksikölle elinikäisen takuun?

Avatar
Timo L
Viestit: 1487
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 21.02.2014. 20:31

Jebukka_Jack kirjoitti:Onko kukaan kysellyt/hoidattunut näiden Bendixien takuukorjauksia? Ymmärtääkseni valmistaja on myöntänyt järjestelmän ongelmallisuuden takia esim. Bendixin pumppuyksikölle elinikäisen takuun?
Onnea etsintään sen pumppuyksikön kanssa, että saat sen 24 vuotta vanhaan autoon maahantuojan huollon kautta ;) Ja vaikka saisitkin, niin sulla on silti huono ja turhaan monimutkainen järjestelmä..

Jos haluat oikeasti kunnolliset ja etenkin TURVALLISET jarrut joihin voi luottaa, niin heivaat nuo bendixin kötöstykset mäkeen, ja laitat '95 tai uudemmasta XJ:stä (tai vaihtoehtoisesti mistä vain ZJ:stä) tuplakalvoisen tehostimen + siihen sopivan pääsylinterin, hommaat absittoman XJ:n jarrupaineensäätimen ja uudet tarvittavat jarruputket.

Uudempien tuplakalvoinen tehostin tarjoaa enemmän ruutia jarruille, eli saat hieman helpommalla jarrutehoa vs. vanhempien mallien yksikalvoinen tehostin + pääsylinteri. Jarrupedaalia joutuu vähän muokkaamaan tuota uudempaa tehostinta varten.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Jebukka_Jack
Viestit: 13
Liittynyt: 15.11.2013. 22:07
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Jebukka_Jack » 22.02.2014. 10:26

Aiemmin mainittu lausunto lukkiutumattomien jarrujen olemisesta optio ja normaalien jarrujen saamisesta autoon ei näemmä ole verkossa saatavissa. Onko vinkkejä mistä moisen saisi ladattua?

ABSille on joissain lähteessä mainittu tuo takuu elinkaaren ajaksi. Onko näistä myönteisistä/kielteisistä oikeita kokemuksia?

Vinkkejä paikoista, mistä kannattaisi jenkeistä tilata viimeisenä varana normaalit jarrut?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6321
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.02.2014. 14:06

Saa sen muutossarjan Suomestakin, mulla on hyllyssä ja lausunnotkin järjestyy (ne tosin maksaa, kun ne on VIN-koodilla korvamerkitty, ei yleslausunto) + tarviit osaluettelon katsastukseen vaihdetuista osista....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Jorma
Viestit: 388
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 23.02.2014. 9:51

Tuossa muutossarjassa ei näytä olevan painesäädintä. Tarviiko sitä vai ei?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6321
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.02.2014. 11:23

Jorma kirjoitti:Tuossa muutossarjassa ei näytä olevan painesäädintä. Tarviiko sitä vai ei?
Ei tarvii, sulla on siellä jo yksi, se on sama laite, kun vaan avaa peitetulpat ja laittaa jarruputket kiinni....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1487
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.02.2014. 21:39

Monessa paikassa nähnyt mainittavan, että absillisen ja absittoman jarrupaineensäätimet ei ole samat.. mitenkähän se nyt sitten menee? Olen kyllä yhdessä absittomassa XJ:ssä käyttänyt absillisen versiota, ja hyvin ne jarrut toimi sekä dynossa että ajossa kaikissa olosuhteissa.

Levyjarrut jos vaihtaa taakse, niin sitten on ainakin syytä vaihtaa ZJ:n levyjarrulisen mallin säätimeen koska ei oikein tahdo toimia oikein muuten. Tai ainakaan Ford Mustang GT:n (taka) levyjarrut eivät olleet yhteistyöhalukkaat XJ:n säätimen kanssa :lol:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6321
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.02.2014. 21:48

Timo L kirjoitti:Monessa paikassa nähnyt mainittavan, että absillisen ja absittoman jarrupaineensäätimet ei ole samat.. mitenkähän se nyt sitten menee? Olen kyllä yhdessä absittomassa XJ:ssä käyttänyt absillisen versiota, ja hyvin ne jarrut toimi sekä dynossa että ajossa kaikissa olosuhteissa.

Levyjarrut jos vaihtaa taakse, niin sitten on ainakin syytä vaihtaa ZJ:n levyjarrulisen mallin säätimeen koska ei oikein tahdo toimia oikein muuten. Tai ainakaan Ford Mustang GT:n (taka) levyjarrut eivät olleet yhteistyöhalukkaat XJ:n säätimen kanssa :lol:
Ei ne ole samat, kun siinä ABS-mallisessa on ne tulpatut lähdöt, kun tulpat ottaa pois, se on sama!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus