Compassin moottori levisi

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
vjeep
Viestit: 2
Liittynyt: 02.12.2016. 11:38
Paikkakunta: Mäntyharju

Compassin moottori levisi

Viesti Kirjoittaja vjeep » 02.12.2016. 18:36

Onko kenellekään muulle käynyt tällaista?
Ostin 2013 Jeep Compass CRD 2,2 litraisen auton. Autolla oli silloin ajettu 24000km. Nyt mittariin on kertynyt 77000km. Pieniä murheita auton kanssa on riittänyt. Auto oli aina huollettu merkkikorjaamolla Oulussa tai Lahdessa.
Yhden kerran siihen on vaihdettu vesipumppu Jeep-huollossa, kun jätti pohjoisen reissulla moottoritielle. Sitten on korjattu starttimoottorin herätevirtajohdon liitin, koska auto ei startannut vaikka virrat tulivat mittariston. Se vika korjaantui tuolla toimenpiteellä. Nämä korjaukset sain vielä menemään takuuseen. Mutta sitten tämä viimeinen tapaus!

Ohitin valtatiellä rekka-autoa. 100km/h oli vauhti, kun auto alkoi pomppia kuin kenguru. Ei auttanut kuin ajaa auto lähimmälle bussipysäkille. Siinä sai kaikki kansainväliset huomionosoitukset rekkakuskilta.
Auto jäi siihen ja hinattiin sitten korjaamolle. Siellä tutkittiin ja selvitettiin syy. Moottorista hajosi kakkossylinterin kiertokangen laakeri. Siitä seurasi myös kaksoismassavauhtipyörän sekä kytkimen rikkoutuminen.
Ilmeisin syy tuohon hajoamiseen oli voitelun puute. Hajonneista osista otettiin hyvät kuvat. Yritin lähettää niitä maahantuojalle mutta en koskaan onnistunut siinä. Saamani sähköpostiosoite ei toiminut! En myöskään saanut heitä osavastuuseen, koska kuluttajavirasto antoi ohjeet, että osavastuu kuuluu myyjälle. Näin kävikin ja myyjäliike osallistui korjauskustannuksiin puolella.

Autoon jouduttiin lopulta vaihtamaan moottori! Olisi tullut vielä kalliimmaksi alkaa korjata moottoria osa osalta. Vaihtomoottori tuli Hollannista ja maksoi yli 5000 euroa. Vauhtipyörä maksoi 2500 ja muut kustannukset sitten päälle. Kokonaiskorjauskustannus oli n. 10500 euroa!
Auto oli korjaamolla kaiken kaikkiaan yli 2kk:tta.

Ajatukset ovat olleet hyvin vahvasti sen kannalla, että auto menisi vaihtoon. Ajelen sillä kuitenkin vielä. Jännittää mikä hajoaa seuraavaksi? Cruiser kyllä jo oireilee...mutta pikku koputus rattiin on toistaiseksi auttanut :D . Pitää varmaan koputtaa vielä omaa päätäkin!

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Compassin moottori levisi

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 05.12.2016. 0:05

Kyllä se on tuurista kiinni mitä hajooo ja koska.
Omat Jeepit on ollut vanhoja tai vieläkin vanhempia ja lähes aina kun on hajonnut niin "hyvässä paikassa" mistä on saannut helposti kotia tai kosrjattua paikan päällä.

Eikä ne ole vain jeeppejä jotka hajoilee.

Ystävä osti aikoinaan uuden Opelin ja siinä leikkas kone kiinni kun seuraavalle viikolle oli varattu huolto. Oli vaan hiukan myöhässä niin siitähän syntyi hirmu riita ja lopulta omistaja joutui maksamaan osat ja maahatuoja kustanssi puolimoottorin vaihdon.

Opel lähti samointein vaihtoon kun tuli valmiiksi. Oli luotto mennyt.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

JeFi
Viestit: 30
Liittynyt: 04.01.2014. 18:37
Paikkakunta:

Re: Compassin moottori levisi

Viesti Kirjoittaja JeFi » 06.12.2016. 14:15

Ihme juttu. Tuo Mersun 2.2 on vahvan koneen maineessa, esimerkiksi öljyä ei tarvitse lisätä juuri koskaan ja sillä on huollettuna ajettu ongelmitta kevyesti 500000-600000 km.
Mutta nuo muut ongelmat on tuttuja. Vesipumppu (ohjaustehostin samassa paketissa) ) on vaihdettu ja herätevirtajohdon liitin putsattu. Nuo lienevät tyyppiongelmia. Vesipumpun ongelmat johtuvat usein putkistovuodoista.
Muuten tuo uudempi Compass on ihan kelpo mukamaasturi eikä paharuokainenkaan.
Illinois USA:Caterpillar,John Deere,Jeep,Ronald Reagan

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Compassin moottori levisi

Viesti Kirjoittaja Machist » 07.12.2016. 12:45

Kyllä mulla on vaan kaikki autot hajonnu :D
Jeepissä on ollut suhteessa vähiten vikoja ja ne viat mitä on ollu ei ole olleet kovin vakavia.
Kyllä se ihan tuurissaan on näiden toiminta.

Opeli ja skoda jätti tienpäälle.
Opelissa oli vain satatonnia mittarissa, mutta sitä korjattiin kilometreihin nähden eniten ja kalleimmin :evil:

Skoda/vw
- tietokone paloi
- vaihteistovika
- vikavalot palaa aina (lambdaa yms anturia)
- EGR
- Söivät kaikki öljyä!

Opel
- jakoketju kesti 70tkm
- sähkövikaa
- EGR yms
- vikaa
- Söi öljyä todella rajusti vaikka konettakin remontoitiin

Jeep
- puslia alustaan
- pieniä sähkövikoja (mm johtoja poikki)
- iskunvaimentimet (oli alkuperäiset?)
- syyläri yms hiluja
- kuluvaa osaa

:mrgreen:
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Kirjoita vastaus