Vikakoodinlukijat.

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
pihkoo
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2012. 8:30
Paikkakunta: Kotka

Vikakoodinlukijat.

Viesti Kirjoittaja pihkoo » 31.01.2012. 11:57

Eli en löytänyt haulla joten ajattelin laittaa sellaisen aiheen kuin vikakoodinlukijat.

Nytten kun näitä vikakoodinlukijoita on hurjasti erillaisia. On yleisesti käyviä ja merkkikohtaisia, niin ajattelin kysyä, että mitä vikakoodinlukijoita käyttäjät ovat testanneet jeepeihinsä ja mitkä ovat toimineet ja mitkä ei.

Saisi vähän tietoa, että jos lähtee ostamaan vikakoodinlukijaa ja vaikka yleistä sellaista niin jos jotkut on kokeilleet nii tietää jo etukäteen jos tänne kirjoittelis, että käykö kyseinen vikakoodinlukija autoon vai ei. Eikä tulisi harha / turha ostoksia.

Eli laitettaisiko listaa, että mitkä vikakoodinlukijat toimivat ja mitkä ei.

Millä onnistuu vain huoltovälin nollaukset ja millä saa sitten mitäkin nollattuu / kuitattuu ja mitä muuta käytännön hyötyä laitteesta on autolle.

Sitten jos kirjoitettaisi samalla muillekkin tiedoksi, että missä kyseinen liitin sijaitsee autossa johon vikakoodinlukijan saa liitettyä, jotta muutkin sen sitten helposti löytäisivät ilman suurempaa etsimistä.

Itselläni ei vielä ole kokemusta mistään vikakoodinlukijasta, että käykö jeeppiin vai ei.

Kiitos.
Hän ei tiennyt, että sitä ei pystyisi kukaan tekemään. Niinpä hän meni ja teki sen.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4767
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 31.01.2012. 12:49

Mulla on kolme testeriä, yksi Euro-mallinen ja kaksi USA -laitetta, kaikilla kolmella saa tiettyyn pisteeseen asti kaikki mahdolliset vikakoodit ulos (ABS, Airbag ja body), USA -testereillä saa kaiken ja tuorein hankinta periaatteessa myös osaa uuden tietokoneen ohjelmoinnin!

2001 lähtien liitin ei saa olla kauempana kuin 60 senttiä ratista, joten yleensä se liitin on kojetaulun alla vasemmalla, sitten 96-00 paikka sama ja vanhemmissa liitin on konehuoneessa, paitsi vaihteiston vikadiagnoosiliitin on kojetaulun alla, keskikonsolin vasemmalla puolella, maton alla piilossa!!
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
rane58
Viestit: 951
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rane58 » 31.01.2012. 18:43

Entäs ennen -96 mallit (niin kuin tuo mun -95), onko niissä ollenkaan tuommoista "hienoutta"..? :shock:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4767
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 31.01.2012. 19:08

rane58 kirjoitti:Entäs ennen -96 mallit (niin kuin tuo mun -95), onko niissä ollenkaan tuommoista "hienoutta"..? :shock:
Haloo, luetun ymmärrys :wink: :wink: :

JAMANT kirjoitti:vanhemmissa liitin on konehuoneessa, paitsi vaihteiston vikadiagnoosiliitin on kojetaulun alla, keskikonsolin vasemmalla puolella, maton alla piilossa!!
Tossahan se lukee, alkaa Jeepeissä vuosimallista -91, kun tulee Moparin järjestelmä!!

Ja on niissä vielä vanhemmissakin pistoke, mutta itsediagnostiikka puuttuu, saa vain dataa ulos!!
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
rane58
Viestit: 951
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rane58 » 31.01.2012. 20:03

-Ups..-Sorry... :oops:
No, tämmöisenä ammatöörinä kysyn: Jeepissäni ei tunnu olevan mitään vikaa mutta ilmoittaako tuo laite ns. "Piileviä vikoja".. :?:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4767
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 31.01.2012. 20:16

rane58 kirjoitti:-Ups..-Sorry... :oops:
Saat anteeksi :wink: :wink:

rane58 kirjoitti:No, tämmöisenä ammatöörinä kysyn: Jeepissäni ei tunnu olevan mitään vikaa mutta ilmoittaako tuo laite ns. "Piileviä vikoja".. :?:
Mitäs tarkoitat piilevillä?? Joko on vikaa (valo palaa) tai sitten ei (valo ei pala)...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
rane58
Viestit: 951
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rane58 » 01.02.2012. 2:48

JAMANT kirjoitti:
rane58 kirjoitti:-Ups..-Sorry... :oops:
Saat anteeksi :wink: :wink:

rane58 kirjoitti:No, tämmöisenä ammatöörinä kysyn: Jeepissäni ei tunnu olevan mitään vikaa mutta ilmoittaako tuo laite ns. "Piileviä vikoja".. :?:
Mitäs tarkoitat piilevillä?? Joko on vikaa (valo palaa) tai sitten ei (valo ei pala)...


Tokihan käynnistäessä palaa kaikki valot ja turvavyön kiinnitys dingittelee mut´kaikki sammuu. :mrgreen: -Tyhmänä ajattelin jos on jotain mitkä ei näy mittariston merkkivaloina... :oops:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4767
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.02.2012. 9:21

rane58 kirjoitti:
Tokihan käynnistäessä palaa kaikki valot ja turvavyön kiinnitys dingittelee mut´kaikki sammuu. :mrgreen: -Tyhmänä ajattelin jos on jotain mitkä ei näy mittariston merkkivaloina... :oops:
Jep, kaikki merkkivalot pitääkin syttyä kun laittaa virrat päälle, sillä kontrolloidaan, että merkkivalot toimii!! Voihan siellä olla vanhoja, ei aktiivisia vikakoodeja muistissa, mutta vain aktiiviset tuoreet viat sytyttää vikavalon!! Joku päivä kun poikkeet kylällä, voitais tarkistaa koodit...
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä JAMANT, muokattu yhteensä 1 kertaa
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
rane58
Viestit: 951
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rane58 » 01.02.2012. 15:32

Kiitos JAMANT, sä olet äijä!Kuva -Täytyy tulla tekemään vaikka "tikusta asiaa", eihän tässä eläkelläisellä ole kuin aikaa... :mrgreen: -Niin, vaikken osia tarviikkaan, voin ostaa (taas)kerhon mukin...Kuva
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66

Avatar
Liberty'05 CRD
Viestit: 82
Liittynyt: 11.01.2011. 16:19
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja Liberty'05 CRD » 14.02.2012. 13:35

Itse hankin nettikaupasta koodinlukijan/ vikakoodin nollaajan kun olin jo muutaman kerran kaverilta vekotinta joutunut lainaamaan.

hinta ei ollut paha alle 40 € kotiin tuotuna.

http://www.dinodirect.com/code-reader-scanner-tool-obd-ii-eobd-english-spanish-currency-EUR.html

Jaa on näköjään hinta jonkun euron noussut mutta tämä ainakin lukee kaikki KJ CRD 2005 koodit siis ainakin ne mitä tähän mennessä on vastaan tullut.
Jeep Liberty 2005 CRD Limited "Trail Rated"

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 14.02.2012. 17:54

JAMANT kirjoitti:Mulla on kolme testeriä, yksi Euro-mallinen ja kaksi USA -laitetta, kaikilla kolmella saa tiettyyn pisteeseen asti kaikki mahdolliset vikakoodit ulos (ABS, Airbag ja body), USA -testereillä saa kaiken ja tuorein hankinta periaatteessa myös osaa uuden tietokoneen ohjelmoinnin!


Mahtaisiko tuolla tuoreimmalla päästä KJ:n BCM:ään kiinni tekemään "pinion reset:in", eli syöttämään compuutterille uusi rengaskoko (rev/mile), jotta osaisi automaattilaatikon vaihtovälit pitämään oikein rengaskokoa muutettaessa?
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4767
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.02.2012. 18:25

filler kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Mulla on kolme testeriä, yksi Euro-mallinen ja kaksi USA -laitetta, kaikilla kolmella saa tiettyyn pisteeseen asti kaikki mahdolliset vikakoodit ulos (ABS, Airbag ja body), USA -testereillä saa kaiken ja tuorein hankinta periaatteessa myös osaa uuden tietokoneen ohjelmoinnin!


Mahtaisiko tuolla tuoreimmalla päästä KJ:n BCM:ään kiinni tekemään "pinion reset:in", eli syöttämään compuutterille uusi rengaskoko (rev/mile), jotta osaisi automaattilaatikon vaihtovälit pitämään oikein rengaskokoa muutettaessa?
Jaa, ei kyllä mitään tietoa, ennenkuin kokeilee (vaikea kokeilla, kun ei oo missä kokeilis, tuo kun vaatii auton fyysisesti tontille)!!!
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 14.02.2012. 18:57

Juuh, kyllä sinne tontille taas kurvaillaan, kun on seuraava kuvio ohjelmassa. Tuolloin tuota voisi ihmetellä vaikka tarkemmin.
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4767
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.02.2012. 19:39

filler kirjoitti:Juuh, kyllä sinne tontille taas kurvaillaan, kun on seuraava kuvio ohjelmassa. Tuolloin tuota voisi ihmetellä vaikka tarkemmin.
Juu...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

pihkoo
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2012. 8:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja pihkoo » 15.02.2012. 9:21

CAN OBDII U581 ja Jeep Patriot Sekä ELM327 vikakoodinlukija versiolla 1.5 + Torque ohjelmalla.

Sellainen vikakoodinlukija kuin U581 joka on suomenkielinen mutta vikakoodit näyttää englanninkielisenä nii näyttäis toimivan ainakin jotenkuten Jeep Patriotissa.

Eli yleisesti kun olen sillä kuittaillut vikakoodeja muista autoista, niin kun laite on ottanut yhteyttä autoon, niin samalla laite tarkastaa onko vikakoodeja.
Mutta tuossa patriotissa tuo toimii toisin. Kun laite on ottanut yhteyden autoon niin laite kysyy haluatko lukea moottorista vai vaihdelaatikosta vikakoodeja ja seurailla mitä siellä tapahtuu, ja kun painaa esim moottori niin se tarkastaa onko moottorissa mitää häikkää ja on mil valo päällä vai ei ja paljon muuta. Sit tuon laitteen pystyy pitää kiinni kun lähtee ajamaan ja katsoa samalla live dataa.
En ole kummiskaan vielä kaikkea kokeillut enkä varmaan tule kokeilemaan ennenkuin jossakin alkaa vikaa olemaan.

Tässä vähän tietoa tuosta U581 vikakoodinlukijasta :

U581 CAN OBDII MEMO SCANNER KOODILUKIJA
Korjaamojen suosikki!
Voittanut Tekniikan maailman 3/ 2010 vikakoodinlukijoiden testit.

U581 Memo Scanner selvittää ja kuittaa vikakoodit kaikista EOBD-järjestelmää käyttävistä autoista. Muistilla ja isolla taustavalaistulla LCD-näytöllä varustettu koodilukija näyttää vikakoodit tekstimuodossa (englanniksi), joten manuaalia ei tarvitse selata koodin tunnistamiseksi. Tämä laite lukee myös moottorin anturien tiedot (live data). Tuote kaapeleineen (USB ja OBD) on pakattu kätevään säilytyslaukkuun.

Tällä laitteella helpotat vianetsintää merkittävästi. Tutustu suomenkieliseen tietopakettiin http://www.sixtek.fi/pdf/sanasto.pdf
Samalla voit tutustuu www.sixtek.fi sivustolla laitteen käyttöohjeeseen.
Katso http://www.sixtek.fi/pdf/Vikakoodit.pdf tuosta linkistä lähes 50-sivuinen luettelo laitteen tunnistamista vikakoodeista. Auton-valmistajan merkkikohtaisia lähinnä P1-koodeja laite tunnistaa lisäksi n. 2700 kpl. Esim. Ford, GM, Honda, Jagge, Kia, Mazda, MB, Mitsu, Nissan, Subaru, Suzuki, Toyota, VW...

ohjelmiston voi halutessa päivittää tietokoneella, ohjeet löytyvät maahantuojan päivitys-sivuilta http://www.sixtek.fi/paivitys tuosta linkistä.


Tässä tietoa sitten tuosta toisesta yhdistelmästä :

OBD2 bluetooth ELM327 vikakoodinlukija versiolla 1.5 eli uusin.
Ohjelmana android kännykässä Torque.
Toimii hyvin ja saa luettua livedataa ja saa kuitattua tarvittaessa vikakoodit.
Ihmeen hyvä ohjelma tuo Torque.
Et siis tarvitse muuta kuin tuon pienen ELM327 mokkulan liittää OBD liittimeen ja android puhelimeen Torque ohjelman.
Otat bletootilla yhteyden toisiisa ja aukaiset tuon Torque ohjelman ja alat käyttämään.
Tuohon Torque ohjelmaan löytyy paljon myös kaikennäköisiä lisäpaketteja joista yhdellä saat esimerkiksi kuvattua missä ajat ja samalla näät livenä kaikennäköistä tietoa eteenpäin mentäessä ja gps yhteyden jos olet laittanut päälle nii näät tasan tarkkaa missä menet.
Kotosalla sitten voit katsoa kännykästä tallentamaasi ajoa ja mitä missäkin kohtaa eri mittarit näytössä on sanoneet.
Saat myös sitten vaikkaa siirrettyy sen videon esimerkiksi tietokoneelle ja pystyt katsomaan ajosi isolta televisio ruudulta.
Samalla voit laittaa vaikka jakoon nettiin sen videon muille katsottavaksi ja he näkevät myös et mitä missäkin kohtaa useat eri mittarit joissa on vaikka minkä näköistä tietoa on näyttänyt.

Tuo ELM327 ei maksa kuin parikymmentä euroa ja jos haluat saada siitä viimeisimmän luotettavimman ja pienimmän version nii silloin kannattaa osataa tuo versiolla 1.5 Mutta tuo uusin maksaa kotia tuotuna vähän alle 50 euroa.
Tuon torquen ja lisä ohjelmat siihen löydät android marketista.
Torquen saat ladattua ilmaiseksi, mutta jos haluat täyden version siitä niin se maksaa kummiskin vain 3.50 euroa, eli ei ole sekään kallis.

Tässä tietoa tuosta ELM327 vikakoodinlukijasta versiolla 1.5 :

- Vikakoodien lukeminen ja nollaus
- Vikakoodit matkapuhelimella
- Vikakoodit kannettavalla tietokoneella
- Vikakoodien poisto katsastusta varten
- Check engine vikavalon nollaus
- Mittausdata (lämpötilat, paineet, sensorit, kierrosluku, jne.)
- Kaikille autoille 1996-2011, joissa OBD2 yhteensopiva 16 pinninen liitin
- Tukee myös CAN-protokollaa
- Datansiirto langattomasti bluetooth yhteyttä käyttäen
- Virransyöttö auton obd liittimestä
- Lisäksi tarvitaan vain tietokone tai puhelin, jossa bluetooth yhteys
- Windows 98 / 2000 / XP / Vista / 7


Yhteensopiva useiden eri protokollien kanssa.
-SAE J1850 PWM
-SAE J1850 VPW
-ISO 9141-2
-ISO 14230-4 KWP
-ISO 15765-4 CAN
-SAE J1939

Yhteensopiva useimpien 16 pinnisellä OBDII diagnostiikkaliittimellä varustettujen autojen kanssa. Esimerkiksi:
- Alfa Romeo, Audi, Bentley, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler,
Citroen, Daewoo, Fiat, Ford, GM, Honda, Hyundai, Isuzu, Jaguar,
Jeep, Kia, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercury, Mini, Nissan,
Mitsubishi, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Rover, Saab,
Seat, Skoda, Toyota, Vauxhall, Volvo, Volkswagen, VW


Saat kyllä jos haluat nii liitettyä tuon ELM327 vikakoodinlukijan myös esimerkiksi tablettiin tai kannettavaan tietokoneeseen tarvittaessa.
Kunhan noista löytyy vaan bluetooth.
Ja esimerkiksi kannettavaan löytyy useita eri ohjelma jolla pääset autoon käsiksi.


Ilmaisia ohjelmia Esimerkiksi :

http://www.scantool.net/ Scantool: Käyttäjäystävällinen.

http://pages.infinit.net/jsenk/obd.htm OBD Logger: Windows- & Unix-käyttöön (Jonathan Senkerik)

http://www.wgsoft.de/ OBD-II ScanMaster: Englanninkielinen, saksankielinen ja venäjänkielinen (Wladimir Gurskij)

http://www.obd-2.de/screensm.html ScanMasterPro

http://www.obd2crazy.com/software.html OBD2 Crazy Software: Hyvä ohjelma datanloggaukseen & ja kehittyneemmälle käyttäjälle.

http://thecoldfront.com/obd/index.htm Real Scan: Helppokäyttöinen luku-/poisto-ohjelma vanhemmille tietokoneille (Brent Harris).

http://easyobdii.com/ EasyOBDII.

Tässä esimerkkivideo miten tuo ELM327 + Torque toimii :

http://www.youtube.com/watch?v=twMzNtPiasg

Tässä videoesimerkki siitä miltä näyttää kun on tallentanut omaa ajoa tai miltä näyttää kun talentaa omaa ajoa Track Recorder (Torque Plugin) :

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... WIP9YlwI6g
Hän ei tiennyt, että sitä ei pystyisi kukaan tekemään. Niinpä hän meni ja teki sen.

Kirjoita vastaus