WJ 4,7 ja Karvanaama
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
- Paikkakunta: Kokkola
WJ 4,7 ja Karvanaama
Aloitanpa tällaisen päiväkirjan, eihän tämä nyt ihan sellainen rakennusprojekti ole. Ennemminkin ehkä käyttööottoprojekti ja korjailu/huoltopäiväkirja.
Jos tämä osoittautuu sille vääräksi paikaksi, siirretään sitten.
Jo vuosia päätä piinannut perversio G - mersun omistamiseen ei koskaan näyttänyt toteutuvan, joten käännyin muihin suuntiin.
Kyttäilin eri nelivetoautoja, ei sellaisen hankkimiseen todellista tarvetta ollut, muutakuin se että mä haluan!
Mökkinaapurilla sitten bongasin olevan Jeepin, jonka jälkeen kiinnostus kääntyi siihen suuntaan.
Nettiautosta niitä tuijottelin, luin tältä foorumilta juttuja, eniten kiinnostivat ZJ ja WJ. Muutamia kyselyjä halvimman pään autoista lähettelin, eivät johtaneet mihinkään.
No sitten tuntui löytyneen sopiva (halpa) WJ -99. Soitto myyjälle, juttelua tovi. Puhelun jälkeen 10 min. pohdintaa ja totesin ostohousujen leveiden lahkeiden lepattavan siihen malliin, että soitto myyjälle: Otan sen!
Auto on Viron kilvissä, mutta sijaitsi Eteläsuomessa eikä katsastettukaan muutamaan vuoteen. Kaikki ainekset katastrofiin ovat siis olemassa.
Ajokuntoinen sanottiin auton olevan, no mitäpä siinä sitten. "Tuun hakemaan".
Varustauduin tähän tekemällä hieman taikoja. Työkaluja mukaan, otsalamppu, lämpimiä vaatteita. Tämähän toimi sataprosenttisesti.
Kotimatkalla ei mitään pulmia. Myyjä mainitsikin koneen käyvän nätisti ja laatikon toimivan, tottahan se oli. Tankki täyteen lähtiessä eikä muuta kertaa tarvinnut tankata. Välimatka n.500 km, vähällähän tämä menee!
Lähes ensimmäinen kysymykseni myyjälle oli: " Tartteeko hitsata?". "Ei tarvi, pintaruostetta vaan pohjassa".
Kotona sitten työnsin sormet läpi takarenkaan etupuolelta ja montulle päästyäni helmojen vierestä lattiapelleistä molemmin puolin.
No tulihan tästä projekti! Itse en pysty ruostekorjauksiin, joten tämä on ulkoistettava. Ruosteet prioriteetti 1.
Pari päivää noudon jälkeen aamuviideltä heräsin varashälyttimen huutoon, Jeeppihän se siellä. Kävin kytkemässä akun miinuksen irti.
Myyjä varoitteli akun olevan huono, ajattelin hankkia uuden testattuani ensin kuinka huono se on. Oletan hälyn johtuvan matalasta akkujännitteestä, toki samana yönä oli varsin rivakka myrsky.
Uuden akun hankinnan jälkeen ei ole tapahtunut uudestaan.
Myyjä mainitsi takaiskarin olevan loppu, eikä valehdellut. Kolahtaa takaisinjoustossa kuuluvasti. Uudet on hankittu (Kyb), ei vielä vaihdettu.
Takajarrut eivät juurikaan vauhtia hidasta ja pahasti ruosteessa, joten nekin on hankittu uudet, ei vielä vaihdettu.
Etujarrut oli tuoreen näköiset ja toimivatkin normaalisti.
Jakolaatikon ja takaperän stefat näyttävät märiltä, joten nekin täten lisätään listalle.
Muutenkin kaikki nesteet menevät vaihtoon, kunhan saadaan hitsaukset alta pois.
Kokeillaanpa sitten muutama kuva..
Muokkaus: virheellistä tietoa vuodoista
Jos tämä osoittautuu sille vääräksi paikaksi, siirretään sitten.
Jo vuosia päätä piinannut perversio G - mersun omistamiseen ei koskaan näyttänyt toteutuvan, joten käännyin muihin suuntiin.
Kyttäilin eri nelivetoautoja, ei sellaisen hankkimiseen todellista tarvetta ollut, muutakuin se että mä haluan!
Mökkinaapurilla sitten bongasin olevan Jeepin, jonka jälkeen kiinnostus kääntyi siihen suuntaan.
Nettiautosta niitä tuijottelin, luin tältä foorumilta juttuja, eniten kiinnostivat ZJ ja WJ. Muutamia kyselyjä halvimman pään autoista lähettelin, eivät johtaneet mihinkään.
No sitten tuntui löytyneen sopiva (halpa) WJ -99. Soitto myyjälle, juttelua tovi. Puhelun jälkeen 10 min. pohdintaa ja totesin ostohousujen leveiden lahkeiden lepattavan siihen malliin, että soitto myyjälle: Otan sen!
Auto on Viron kilvissä, mutta sijaitsi Eteläsuomessa eikä katsastettukaan muutamaan vuoteen. Kaikki ainekset katastrofiin ovat siis olemassa.
Ajokuntoinen sanottiin auton olevan, no mitäpä siinä sitten. "Tuun hakemaan".
Varustauduin tähän tekemällä hieman taikoja. Työkaluja mukaan, otsalamppu, lämpimiä vaatteita. Tämähän toimi sataprosenttisesti.
Kotimatkalla ei mitään pulmia. Myyjä mainitsikin koneen käyvän nätisti ja laatikon toimivan, tottahan se oli. Tankki täyteen lähtiessä eikä muuta kertaa tarvinnut tankata. Välimatka n.500 km, vähällähän tämä menee!
Lähes ensimmäinen kysymykseni myyjälle oli: " Tartteeko hitsata?". "Ei tarvi, pintaruostetta vaan pohjassa".
Kotona sitten työnsin sormet läpi takarenkaan etupuolelta ja montulle päästyäni helmojen vierestä lattiapelleistä molemmin puolin.
No tulihan tästä projekti! Itse en pysty ruostekorjauksiin, joten tämä on ulkoistettava. Ruosteet prioriteetti 1.
Pari päivää noudon jälkeen aamuviideltä heräsin varashälyttimen huutoon, Jeeppihän se siellä. Kävin kytkemässä akun miinuksen irti.
Myyjä varoitteli akun olevan huono, ajattelin hankkia uuden testattuani ensin kuinka huono se on. Oletan hälyn johtuvan matalasta akkujännitteestä, toki samana yönä oli varsin rivakka myrsky.
Uuden akun hankinnan jälkeen ei ole tapahtunut uudestaan.
Myyjä mainitsi takaiskarin olevan loppu, eikä valehdellut. Kolahtaa takaisinjoustossa kuuluvasti. Uudet on hankittu (Kyb), ei vielä vaihdettu.
Takajarrut eivät juurikaan vauhtia hidasta ja pahasti ruosteessa, joten nekin on hankittu uudet, ei vielä vaihdettu.
Etujarrut oli tuoreen näköiset ja toimivatkin normaalisti.
Jakolaatikon ja takaperän stefat näyttävät märiltä, joten nekin täten lisätään listalle.
Muutenkin kaikki nesteet menevät vaihtoon, kunhan saadaan hitsaukset alta pois.
Kokeillaanpa sitten muutama kuva..
Muokkaus: virheellistä tietoa vuodoista
- Liitteet
-
- IMG_20241123_100201.jpg (12.1 KiB) Katsottu 16193 kertaa
-
- IMG_20241130_102427.jpg (18.11 KiB) Katsottu 16195 kertaa
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
Re: WJ 4,7 ja Karvanaama
Onnittelut hankinnasta!
Täältä foorumilta saa kyllä kivasti vertaistukea (itse kun en facebookia käytä, kai sielläkin näistä voi keskustella..). Muutama vuosihan näitä WJ-jeeppejä tuli harrastettua, nyt muuttuneiden kuvioiden vuoksi ei ole enää kuin pari sarjaa renkaita jäänyt nurkkiin.
Mulla ei ole kertaakaan akun tyhjentymistä huutanut. Eli ellei siinä sitten ole joku jälkiasenteinen häly, niin todennäköisimmin myräkässä kuvitellut jonkun luukun olevan auki. Eihän konepelti ollut auki / tuulihaassa? Sillä nimittäin saa ainakin hälyn huutamaan..
Jarrut on tullut muutamaan kertaan laitettua. Ehkä siksi, että on saanut kaikkiin kolmeen jeeppiin niitä entrata..

Täältä foorumilta saa kyllä kivasti vertaistukea (itse kun en facebookia käytä, kai sielläkin näistä voi keskustella..). Muutama vuosihan näitä WJ-jeeppejä tuli harrastettua, nyt muuttuneiden kuvioiden vuoksi ei ole enää kuin pari sarjaa renkaita jäänyt nurkkiin.

Mulla ei ole kertaakaan akun tyhjentymistä huutanut. Eli ellei siinä sitten ole joku jälkiasenteinen häly, niin todennäköisimmin myräkässä kuvitellut jonkun luukun olevan auki. Eihän konepelti ollut auki / tuulihaassa? Sillä nimittäin saa ainakin hälyn huutamaan..

Jarrut on tullut muutamaan kertaan laitettua. Ehkä siksi, että on saanut kaikkiin kolmeen jeeppiin niitä entrata..

Jeepitön Jeeppi-intoilija
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
- Paikkakunta: Kokkola
Re: WJ 4,7 ja Karvanaama
Kiitoksia!
Facebookissa kun en ole minäkään, jään oletettavasti paitsioon joistain jutuista. Olkoon sitten niin.
Myynti-ilmoituksesi huomasinkin, kas kun vanteita mukaan ei tullut kuin alla olevat. Kesäksi olisi varmaan vanteet & kumit hankittava, jos tuon ikinä leimattua saa. Eli lähistöllä sijaitsevia vanteita voi tarjoilla, joskaan niillä ei vielä kiire ole.
Ja kyllä! Konepelti oli oli raollaan tarkoituksellisesti. Arvelutti akun totaalinen tyhjeneminen, jos vaikka virta ei riittäisi keskuslukon avaamiseen.
Joten ovela yritin olla ja jätin pellin raolleen saadakseni akkulaturin kiinni tarvittaessa. Nytpä tiedän tuonkin
Veropäätös tuli, 760 e. toivoin hieman pienempää summaa, mutta ei se toivominen auta tässäkään.
Facebookissa kun en ole minäkään, jään oletettavasti paitsioon joistain jutuista. Olkoon sitten niin.
Myynti-ilmoituksesi huomasinkin, kas kun vanteita mukaan ei tullut kuin alla olevat. Kesäksi olisi varmaan vanteet & kumit hankittava, jos tuon ikinä leimattua saa. Eli lähistöllä sijaitsevia vanteita voi tarjoilla, joskaan niillä ei vielä kiire ole.
Ja kyllä! Konepelti oli oli raollaan tarkoituksellisesti. Arvelutti akun totaalinen tyhjeneminen, jos vaikka virta ei riittäisi keskuslukon avaamiseen.
Joten ovela yritin olla ja jätin pellin raolleen saadakseni akkulaturin kiinni tarvittaessa. Nytpä tiedän tuonkin

Veropäätös tuli, 760 e. toivoin hieman pienempää summaa, mutta ei se toivominen auta tässäkään.
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
Re: WJ 4,7 ja Karvanaama
Saattaahan nuo kesään mennessä Kokkolaankin kulkeutua. Itsehän siis asun tavallaan osa-aikaisesti Kokkolassa (tai Heinolassa, miten päin sen nyt laskee) ja tuota väliä tulee aika säännöllisesti sahattua, mikä puolestaan on se suurin syy siihen että piti hankkia hiukan pienempiruokainen kulkine. Eikä toisaalta ole aikaa pitää harrasteautonakaan.
Ilmoituksessa mainitun 18" setin lisäksi löytyy toinen sarja alkuperäisillä 16" vanteilla, päällä hyväkuntoiset mutta vanhat Hakkapeliitat. Näissä vanteet kaipaa kunnostusta, on talvikäytön runtelemat.
Täytyypä ensviikolla vielä tsekata tallin hyllyt (nurkat ja pahvilaatikot, siellä mitään hyllyjä ole), muistaakseni nimittäin pitäis löytyä vielä ainakin ohjaustehostimen nestettä ja lukottoman perän peräöljyä, jotka lähtee kyllä edulliseen asevelihintaan jos kiinnostusta. Jotain muutakin pientä sälää saattaa olla.
Ja nythän tämä meni vallan myyntipuheiksi.

Ilmoituksessa mainitun 18" setin lisäksi löytyy toinen sarja alkuperäisillä 16" vanteilla, päällä hyväkuntoiset mutta vanhat Hakkapeliitat. Näissä vanteet kaipaa kunnostusta, on talvikäytön runtelemat.
Täytyypä ensviikolla vielä tsekata tallin hyllyt (nurkat ja pahvilaatikot, siellä mitään hyllyjä ole), muistaakseni nimittäin pitäis löytyä vielä ainakin ohjaustehostimen nestettä ja lukottoman perän peräöljyä, jotka lähtee kyllä edulliseen asevelihintaan jos kiinnostusta. Jotain muutakin pientä sälää saattaa olla.
Ja nythän tämä meni vallan myyntipuheiksi.

Jeepitön Jeeppi-intoilija
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
- Paikkakunta: Kokkola
Re: WJ 4,7 ja Karvanaama
Tyypillistä mulle onkin, että uuden vekottimen hankittuani alan hamstraamaan siihen liittyviä osia ja tarpeita varalle. Joten voin sanoa että kiinnostaa kyllä!
Numerosi löytyy myynti-ilmoituksesta, minäpä lähestyn sitä kautta.
Numerosi löytyy myynti-ilmoituksesta, minäpä lähestyn sitä kautta.
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
- Paikkakunta: Kokkola
Re: WJ 4,7 ja Karvanaama
Asiat etenevät. Verkkaisesti, mutta kuitenkin etenevät.
Vaunu on hitsattu ja haettu kotiin.
Työnajaksi irroitetut helmamuovit (laittoi hitsari ruuveilla), takapuskuri vaahtomuoveineen ja takapyöräkotelon suojamuovit menivät eilen ulkotöinä paikalleen.
Kiinnityksien kanssa tuli monenlaista tussarointia, purkuvaiheessa puskurin vaahtomuovien isoja niittejä ei poraamalla oikein saanut irroitettua, joten kaivoin reijät isommiksi ja vedin pehmikkeen pois.
Nyt oli niitit helpompi porata, uusia niittejä ei just ollut, joten laitoin 5mm niittimutterit pellinreikiin ja pultteihin isot prikat. Saapahan helpommin irti jos vielä tarvii.
Alkuperäisistä muovikiinnikkeistä moni hajosi irrotettaessa, mutta niihinkin löytyi kotoa korvaava tuote.
Volvoa varten olin aikaisemmin ostanut Motonetistä erilaisia muovikiinnikkeitä, joista apu löytyi.
Kynnyksien neliskanttiset kiinnikkeet pitää hankkia, Jamantilta niitä näkyy saatavan.
Kesävanteista on kaupat tehty, no talvikumithan niissä paikallaan on. En ole vielä päättänyt nypinkö nastat pois, vai hankinko oikeat.. Onhan tässä aikaa.
Yksi on kotona ja alustavasti putsattu, sitäkään en vielä tiedä maalaanko vai ei. Mutta sen tiedän että mustia niistä ei tule!
Vaunu on hitsattu ja haettu kotiin.
Työnajaksi irroitetut helmamuovit (laittoi hitsari ruuveilla), takapuskuri vaahtomuoveineen ja takapyöräkotelon suojamuovit menivät eilen ulkotöinä paikalleen.
Kiinnityksien kanssa tuli monenlaista tussarointia, purkuvaiheessa puskurin vaahtomuovien isoja niittejä ei poraamalla oikein saanut irroitettua, joten kaivoin reijät isommiksi ja vedin pehmikkeen pois.
Nyt oli niitit helpompi porata, uusia niittejä ei just ollut, joten laitoin 5mm niittimutterit pellinreikiin ja pultteihin isot prikat. Saapahan helpommin irti jos vielä tarvii.
Alkuperäisistä muovikiinnikkeistä moni hajosi irrotettaessa, mutta niihinkin löytyi kotoa korvaava tuote.
Volvoa varten olin aikaisemmin ostanut Motonetistä erilaisia muovikiinnikkeitä, joista apu löytyi.
Kynnyksien neliskanttiset kiinnikkeet pitää hankkia, Jamantilta niitä näkyy saatavan.
Kesävanteista on kaupat tehty, no talvikumithan niissä paikallaan on. En ole vielä päättänyt nypinkö nastat pois, vai hankinko oikeat.. Onhan tässä aikaa.
Yksi on kotona ja alustavasti putsattu, sitäkään en vielä tiedä maalaanko vai ei. Mutta sen tiedän että mustia niistä ei tule!
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
- Paikkakunta: Kokkola
Re: WJ 4,7 ja Karvanaama
Taas on jotain uuttakin ongelmaa todettu.
Hitsari epäili akun olevan huono, oli joutunut apuvirralla käynnistämään pariin kertaan.
Kotona sitten hämärän tullen hoksasin sisävalojen syttyvän ja sammuvan itsekseen viiveajan kuluttua (suurinpiirtein).
Ei ollut merkitystä onko ovet lukittu tai ei.
En ole päässyt näkemään ilmoittaako taustapeilin päällä oleva näyttö minkään luukun olevan auki.
Aluksi jätin akun miinuskengän irti, mutta asiaa guuglailtuani luin jonkun jättäneen sisävalojen himmentimen off-asentoon.
Tämä toimii tilapäisratkaisuna toistaiseksi, amerikanpojillekin tätä on sattunut ja epäilivät oven johtonippua tähänkin syypääksi.
Keväämmällä on tätä(kin) tutkittava, ikkunat+peilien säädöt ja ovien lukitus toimivat kyllä normaalisti. Vasen ovikailotin tosin on hiljainen.
Jarruputket taakse haaroitukselle asti, sekä eteen ovat nyt uudet. Pieni repeämä änkkärissä paikattu, äänimaailma on paljon mukavampi ilman pärinää ja tuhinaa. Kahdeksikon höpinä kuuluu nyt paremmin.
Tulisi nyt se kevät jo!
Hitsari epäili akun olevan huono, oli joutunut apuvirralla käynnistämään pariin kertaan.
Kotona sitten hämärän tullen hoksasin sisävalojen syttyvän ja sammuvan itsekseen viiveajan kuluttua (suurinpiirtein).
Ei ollut merkitystä onko ovet lukittu tai ei.
En ole päässyt näkemään ilmoittaako taustapeilin päällä oleva näyttö minkään luukun olevan auki.
Aluksi jätin akun miinuskengän irti, mutta asiaa guuglailtuani luin jonkun jättäneen sisävalojen himmentimen off-asentoon.
Tämä toimii tilapäisratkaisuna toistaiseksi, amerikanpojillekin tätä on sattunut ja epäilivät oven johtonippua tähänkin syypääksi.
Keväämmällä on tätä(kin) tutkittava, ikkunat+peilien säädöt ja ovien lukitus toimivat kyllä normaalisti. Vasen ovikailotin tosin on hiljainen.
Jarruputket taakse haaroitukselle asti, sekä eteen ovat nyt uudet. Pieni repeämä änkkärissä paikattu, äänimaailma on paljon mukavampi ilman pärinää ja tuhinaa. Kahdeksikon höpinä kuuluu nyt paremmin.
Tulisi nyt se kevät jo!
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
Re: WJ 4,7 ja Karvanaama
Eiköhän näissäkin joku general / body module ollut ellen väärin muista -> mä luulen että se sekoilee ja plimpluttelee niitä sun valojas edestakas,,,
Re: WJ 4,7 ja Karvanaama
Siellä kojelaudan alla kun on se sulakerasia, niin sen takapuolella on "mukavuusmoduli" joka ohjaa sisävaloja. Takaovien ja muiden luukkujen anturit tulee sinne suoraan, mutta etuovien anturit menee ensin ovimoduliin ovessa ja tieto liikkuu sitten väylän kautta mukavuusmoduliin.
Katso sinne oven kumilurtun sisälle ja korjaa poikkinaiset johdot ihan ensiksi. Hommaa helpottaa kun ottaa koko oven irti, saranat ja stoppari lähtee helposti ja sen kumilurtun sisällä oven päässä on piuhoille liitin jonka saa irti.
-Timppa
Katso sinne oven kumilurtun sisälle ja korjaa poikkinaiset johdot ihan ensiksi. Hommaa helpottaa kun ottaa koko oven irti, saranat ja stoppari lähtee helposti ja sen kumilurtun sisällä oven päässä on piuhoille liitin jonka saa irti.
-Timppa
Re: WJ 4,7 ja Karvanaama
Mutta jos Body Control Module (BCM) tulkitsee anturin kertovan oven/luukun olevan auki ja sytyttää sisävalon, niin eikös silloin pitäisi hälyttimenkin älähtää jos ovet lukittuina? Kai se yksi ja sama anturi seuraa oven aukioloa sekä valolle että hälylle?
Tuota BCM-sekoilua aloin omassa tapauksessa epäillä, että mahtaa jotain hallusinoida. Olisihan se älyttömän kiva, jos vois väylään liittää jonku dataloggerin ja vois jälkeenpäin tutkia, mitä infoa liikkuu. Näistä se loggeri olis varmaan kohtuu "helppo" toteuttaa, mutta viestien tulkinta sitten taas menee jo muutamaa kertaluokkaa vaikeammaksi.
Tuota BCM-sekoilua aloin omassa tapauksessa epäillä, että mahtaa jotain hallusinoida. Olisihan se älyttömän kiva, jos vois väylään liittää jonku dataloggerin ja vois jälkeenpäin tutkia, mitä infoa liikkuu. Näistä se loggeri olis varmaan kohtuu "helppo" toteuttaa, mutta viestien tulkinta sitten taas menee jo muutamaa kertaluokkaa vaikeammaksi.
Jeepitön Jeeppi-intoilija
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
- Paikkakunta: Kokkola
Re: WJ 4,7 ja Karvanaama
Kiitos ehdotuksista!
Jaa että väylä.. voi #&%!
. Minä aattelin että eihän näissä nyt mitään väylää vielä olisi.
Tämä onkin uusin koskaan omistamani auto, rajan olen pitänyt -99.ssä OBD mittausten takia.
Sitä siirryttiin kerralla nykyaikaan.
Etuovien johdotukset menee varmaankin tarkistukseen ensimmäisenä, kunhan kelit lämpiää ulkotyöt sallivaksi.
Ajatelmana mielessä vilahti jonkunlaisen Gopron virittäminen sisälle seuraamaan mitä se näyttö peilin päällä kertoisi.. ei ehkä mitään.
Jotenkin tuntuu että kylmyys vaikuttaisi asiaan, ajon jälkeen menee muutama tunti ennenkuin valojen plimpluttelua olen huomannut.
Oikeanlainen (tallentava) lukulaite ehkä myöskin voisi kertoa jotain. Kaverilla olisi Delphi, ei ole tosin kokeiltu ymmärtääkö se Jeeppiä, luki kyllä Volvoa (-96), joka on vissiin aika ronkeli noiden suhteen.
Jaa että väylä.. voi #&%!

Tämä onkin uusin koskaan omistamani auto, rajan olen pitänyt -99.ssä OBD mittausten takia.
Sitä siirryttiin kerralla nykyaikaan.

Etuovien johdotukset menee varmaankin tarkistukseen ensimmäisenä, kunhan kelit lämpiää ulkotyöt sallivaksi.
Ajatelmana mielessä vilahti jonkunlaisen Gopron virittäminen sisälle seuraamaan mitä se näyttö peilin päällä kertoisi.. ei ehkä mitään.
Jotenkin tuntuu että kylmyys vaikuttaisi asiaan, ajon jälkeen menee muutama tunti ennenkuin valojen plimpluttelua olen huomannut.
Oikeanlainen (tallentava) lukulaite ehkä myöskin voisi kertoa jotain. Kaverilla olisi Delphi, ei ole tosin kokeiltu ymmärtääkö se Jeeppiä, luki kyllä Volvoa (-96), joka on vissiin aika ronkeli noiden suhteen.
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
Re: WJ 4,7 ja Karvanaama
Ihan hyvä pointti toi yksinkertaisten juttujen kattominen ekaks, eli ne piuhat. Ei olis kovinkaan kummoinen yllätys että sieltä on useampi murtunut ainakin eristeen osalta, ja jos ne paljaat piuhat sit ottaa yhteen ni silloinhan voi olla vaikka mitä discovaloa kehissä kabiinin puolella...
Näissä WJ:ssähän on syslerin omaa väylää / protokollaa käytössä ja sen johdosta näitä ei kunnolla voi lukea esim perus OBD2 kikkareilla. Niistä dongeleiden piirisarjoista ei löydy tukea niille protokollille ja siks DRB2 tai DRB3 on the työkalu näitten diagnosointiin. Ja sitten kun kattelee käytettyjen sellaisten hintaa ja saatavuutta ni kyllä se optio unohtuu aika nopsakkaan
Näissä WJ:ssähän on syslerin omaa väylää / protokollaa käytössä ja sen johdosta näitä ei kunnolla voi lukea esim perus OBD2 kikkareilla. Niistä dongeleiden piirisarjoista ei löydy tukea niille protokollille ja siks DRB2 tai DRB3 on the työkalu näitten diagnosointiin. Ja sitten kun kattelee käytettyjen sellaisten hintaa ja saatavuutta ni kyllä se optio unohtuu aika nopsakkaan

-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
- Paikkakunta: Kokkola
Re: WJ 4,7 ja Karvanaama
Sisävalojen osalta ratkaisua ei ole edes etsitty, joten kytkin on edelleen offilla. Sillä pärjäilee kesää odotellessa.
Takaiskarit on vaihdettu. Kaikenlaista muutakin osaa on hankittu.
Keimolta tulleet vanteet talvikumeineen ovat olleet rapsuteltavina, sekä kolmea rengasta vaivaavaa vuotoa on kovasti kotikonstein koitettu hoitaa. Nuo 3 vuotivat kaikki venttiilin juuresta, se on hoidettu WD40 ja Sisu öljyillä ja armottomalla venttiilin pyörittelyllä paikallansa.
Valitettavasti kahteen vielä jäi huomattava vuoto vanteen ja kumin välistä, kumikorjaamolle nuo toki olisi voinut viedä, mutta nuuka maalaispoika haluaa tehä itte.
Kumin ja venteen väliin noita kahta aiemmin mainittua jumalaista ihmeainetta, joka paljasti vuotopaikat. Painelin reunoja alas ja paineilmaa rakoon.
Tällä metodilla pariinkin kertaan, isot vuodot näyttivät hävinneen, mutta muutaman päivän odottelun jälkeen paine oli pudonnut n.0,2 bar molemmissa.
Homma jatkuu vielä.. ja tässä pitää mainita, että Keimo toki ilmoitti renkaiden vuodoista etukäteen, kuten reilu myyjä tekee!
Näistä olen nyppinyt nastat, joita oli muuten huomattavan paljon. Joku on paukutellut ylimääräisiä surutta pitkinpoikin. Jopa siinä määrin että alkoi hieman kaduttamaan, autossa on alla uudemmat nastakumit, vuodelta 2019. Nämä nypityt toki on 2016 mutta sillä nastamäärällä olisi varmaan kompensoinut ikääntynyttä kumiseosta. Seuraavaksi varmaankin kuulemme Maston-purkin helinää..
Takajarruremonttia aloittelin, tässä löytyi selitys toimimattomalle käsijarrulle. Oikealla puolella ainakaan ei ollut mitään rummun sisällä.
Vasenta en vielä avannut, todennäköisesti sama tilanne sielläkin. Varapyörän alta löytyi pussi, jossa oli ruosteiset linkut, säätövermeet ja hihnojen kiinnitystapit kahteen rumpuun.
Samalla kävi ilmi että jarrukilpi ainakin oikealle tarvitaan, nykyinen on pitsiä.
Oikean puolen sivupeilin lasi heilui holtittoman oloisesti, kokeilin varovasti miten se on kiinni. Käteenhän se jäi, irronnut liimauksesta. Jollain lärsmällä se pitää liimata takaisin.
Juutuupi näytti kätevän korjauskikan vasempaan himmentyvään peiliin, josta lienee lasin ja peilin välissä oleva öljymäinen aine pilaantunut.
Eli peili olisi halkaistavissa ja neste poistettava välistä. No, ellei se onnistu, on mulla päälle liimattava uusi peili jo hankittuna.
Takaiskarit on vaihdettu. Kaikenlaista muutakin osaa on hankittu.
Keimolta tulleet vanteet talvikumeineen ovat olleet rapsuteltavina, sekä kolmea rengasta vaivaavaa vuotoa on kovasti kotikonstein koitettu hoitaa. Nuo 3 vuotivat kaikki venttiilin juuresta, se on hoidettu WD40 ja Sisu öljyillä ja armottomalla venttiilin pyörittelyllä paikallansa.
Valitettavasti kahteen vielä jäi huomattava vuoto vanteen ja kumin välistä, kumikorjaamolle nuo toki olisi voinut viedä, mutta nuuka maalaispoika haluaa tehä itte.
Kumin ja venteen väliin noita kahta aiemmin mainittua jumalaista ihmeainetta, joka paljasti vuotopaikat. Painelin reunoja alas ja paineilmaa rakoon.
Tällä metodilla pariinkin kertaan, isot vuodot näyttivät hävinneen, mutta muutaman päivän odottelun jälkeen paine oli pudonnut n.0,2 bar molemmissa.
Homma jatkuu vielä.. ja tässä pitää mainita, että Keimo toki ilmoitti renkaiden vuodoista etukäteen, kuten reilu myyjä tekee!
Näistä olen nyppinyt nastat, joita oli muuten huomattavan paljon. Joku on paukutellut ylimääräisiä surutta pitkinpoikin. Jopa siinä määrin että alkoi hieman kaduttamaan, autossa on alla uudemmat nastakumit, vuodelta 2019. Nämä nypityt toki on 2016 mutta sillä nastamäärällä olisi varmaan kompensoinut ikääntynyttä kumiseosta. Seuraavaksi varmaankin kuulemme Maston-purkin helinää..
Takajarruremonttia aloittelin, tässä löytyi selitys toimimattomalle käsijarrulle. Oikealla puolella ainakaan ei ollut mitään rummun sisällä.

Vasenta en vielä avannut, todennäköisesti sama tilanne sielläkin. Varapyörän alta löytyi pussi, jossa oli ruosteiset linkut, säätövermeet ja hihnojen kiinnitystapit kahteen rumpuun.
Samalla kävi ilmi että jarrukilpi ainakin oikealle tarvitaan, nykyinen on pitsiä.
Oikean puolen sivupeilin lasi heilui holtittoman oloisesti, kokeilin varovasti miten se on kiinni. Käteenhän se jäi, irronnut liimauksesta. Jollain lärsmällä se pitää liimata takaisin.
Juutuupi näytti kätevän korjauskikan vasempaan himmentyvään peiliin, josta lienee lasin ja peilin välissä oleva öljymäinen aine pilaantunut.
Eli peili olisi halkaistavissa ja neste poistettava välistä. No, ellei se onnistu, on mulla päälle liimattava uusi peili jo hankittuna.
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
- Paikkakunta: Kokkola
Re: WJ 4,7 ja Karvanaama
Herra Maston teki pyydetyn työn, vaatimattomaan tyyliinsä. Kuvassa esiintyvät vanteet ovat molemmat 16"
Toisessa kuvassa näkymä remontin aloituksesta, ei rummun sisältä löytynyt kuin käsijarruvaijerin pää ja osa jarrukilpeä.
Oikea puoli on jo muuten valmis, paitsi käsijarru ei vielä säädetty. Vasemmalla uusi kilpi vaihdettu, jarrujen kasaus vähän kesken. Jarru bracketti piti vielä maalata ja oli kovin kylmä tänään tuusailla pihalla.
Oikean puolen peilinlasi on liimattu takaisin ja vasemmalle tein tuon uhkaamani halkaisutempun. Välissä ollut neste oli jollaintapaa palanut peilin pintaan kiinni. Pesuaineista ei oikein mikään tuntunut tehoavan, kokeilin sitten jarrunesteellä kun ei ollut enää menetettävää. No sepä onnistui sitten mainiosti.
Peilissä oli ilmeisesti himmentämiseen liittyvä sähköpistoke, sen ajattelin jättää irti kun siihen kytketty vetoketjun näköinen metalliketju katkeili irrotettaessa.
Peililämmityksen pistokkeet laitan kyllä kiinni, toimivuus selvinnee myöhemmin.

Toisessa kuvassa näkymä remontin aloituksesta, ei rummun sisältä löytynyt kuin käsijarruvaijerin pää ja osa jarrukilpeä.
Oikea puoli on jo muuten valmis, paitsi käsijarru ei vielä säädetty. Vasemmalla uusi kilpi vaihdettu, jarrujen kasaus vähän kesken. Jarru bracketti piti vielä maalata ja oli kovin kylmä tänään tuusailla pihalla.
Oikean puolen peilinlasi on liimattu takaisin ja vasemmalle tein tuon uhkaamani halkaisutempun. Välissä ollut neste oli jollaintapaa palanut peilin pintaan kiinni. Pesuaineista ei oikein mikään tuntunut tehoavan, kokeilin sitten jarrunesteellä kun ei ollut enää menetettävää. No sepä onnistui sitten mainiosti.
Peilissä oli ilmeisesti himmentämiseen liittyvä sähköpistoke, sen ajattelin jättää irti kun siihen kytketty vetoketjun näköinen metalliketju katkeili irrotettaessa.
Peililämmityksen pistokkeet laitan kyllä kiinni, toimivuus selvinnee myöhemmin.
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
- Paikkakunta: Kokkola
Re: WJ 4,7 ja Karvanaama
On taas makoiltu Jeepin alla, sekä vieressä.
Takajarrut on nyt hoideltu ja takaperän pinionin stefa sekä jakolaatikon stefa vaihdettu.
Haltuuni joutui sellainen viisarikäyttöinen momenttiavain asteikolla 0 - 10 Nm. Tällä sain perän vierintävastuksen mitattua n.2 Nm.
Mittauksen ajaksi löysäsin käsijarrupalat kauemmas ja puristimesta palat levystä irti myös, ennen tätä momentti olikin reilu 5 Nm luokkaa.
34mm. hylsy 1/2" vääntiöllä ja muunnospalikat väliin että sai sopimaan 1/4" avaimeen.
Merkkasin mutteriin paikat varmuuden vuoksi. Akkukäyttöisellä mutterivääntimellä mutsku auki ja yoke pois.
Stefan irrotus olikin sitten melko tuskaa, periaatteessa se on samantyyppinen kuin on noissa mopottimissanikin kampuran vetopuolella ja laatikon pääakselilla. Ne on kyllä aina lähteneet helpommin, ruoste ja muu scheisse taisi jumittaa tätä. Kai siihenkin oikea the Työkalu olisi helpottanut.
Jakolaatikon stefa oli jonkinverran helpompi tapaus, molemmat uudet on paikallaan ja lisänä vielä sattui löytymään Kent silikonia väliin.
Perän tiivisteen mukana tuli Jamantin toimittamana lisäksi huulitiiviste, joka vanhasta asennuksesta puuttui kokonaan.
No uuteen se tietenkin tuli, päättelin asennussuunnan olevan huuli stefaa kohti, kun ei mallia ollut.
Uusi vierintävastuksen mittaus ja pikkuhiljaa mutteria kirimällä (+lukite) jätin sen 2,5 arvoon. Asteikko nyt on mitä on, karvan verran enempi kuin irrotettaessa kuitenkin.
Kardaani paikalleen, perä - ja jakolaatikon öljyjen vaihto lienee suotavaa samalla, tulihan sitä reilusti ulos perästä ainakin.
Seuraavaksi taitaa olla aika vaihtaa pukit etuakselille.
Takajarrut on nyt hoideltu ja takaperän pinionin stefa sekä jakolaatikon stefa vaihdettu.
Haltuuni joutui sellainen viisarikäyttöinen momenttiavain asteikolla 0 - 10 Nm. Tällä sain perän vierintävastuksen mitattua n.2 Nm.
Mittauksen ajaksi löysäsin käsijarrupalat kauemmas ja puristimesta palat levystä irti myös, ennen tätä momentti olikin reilu 5 Nm luokkaa.
34mm. hylsy 1/2" vääntiöllä ja muunnospalikat väliin että sai sopimaan 1/4" avaimeen.
Merkkasin mutteriin paikat varmuuden vuoksi. Akkukäyttöisellä mutterivääntimellä mutsku auki ja yoke pois.
Stefan irrotus olikin sitten melko tuskaa, periaatteessa se on samantyyppinen kuin on noissa mopottimissanikin kampuran vetopuolella ja laatikon pääakselilla. Ne on kyllä aina lähteneet helpommin, ruoste ja muu scheisse taisi jumittaa tätä. Kai siihenkin oikea the Työkalu olisi helpottanut.
Jakolaatikon stefa oli jonkinverran helpompi tapaus, molemmat uudet on paikallaan ja lisänä vielä sattui löytymään Kent silikonia väliin.
Perän tiivisteen mukana tuli Jamantin toimittamana lisäksi huulitiiviste, joka vanhasta asennuksesta puuttui kokonaan.

No uuteen se tietenkin tuli, päättelin asennussuunnan olevan huuli stefaa kohti, kun ei mallia ollut.
Uusi vierintävastuksen mittaus ja pikkuhiljaa mutteria kirimällä (+lukite) jätin sen 2,5 arvoon. Asteikko nyt on mitä on, karvan verran enempi kuin irrotettaessa kuitenkin.
Kardaani paikalleen, perä - ja jakolaatikon öljyjen vaihto lienee suotavaa samalla, tulihan sitä reilusti ulos perästä ainakin.
Seuraavaksi taitaa olla aika vaihtaa pukit etuakselille.
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200