Willys Jeep CJ5 -57

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Avatar
Jeep-Antti
Viestit: 134
Liittynyt: 27.03.2008. 9:06
Paikkakunta: Anjala

Willys Jeep CJ5 -57

Viesti Kirjoittaja Jeep-Antti » 29.10.2009. 14:00

Skannailin noita vanhoja paperikuvia ajan kuluksi ja pistin tuonne offipalstalle projekti topikin tuosta CJ-Jeepistä. Olisin laittanut tänne, mutta kun ei noi kuvat näy edes offipalstalta linkitettynä suoraan.

Linkki topikkiin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64660

Ajattelin, että josko projektikuvien näkeminen säästäisi edes jonkin latolöydön paalaamiselta.
PS.Toivottavasti saadaan taas joskus tämä kerhon sivusto toimimaan niin, että saadaan taas kuvia tapahtumista sivuille arkistoitua.
Kuvat kertoisi enemmän, kuin tuhat sanaa ...ja on sivujen suola.

Aakku
Viestit: 28
Liittynyt: 13.06.2011. 23:51
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aakku » 25.09.2011. 14:42

Tuo CJ-5 näyttäisi olevan sarjanumeron perusteella -55 mallinen.

Vuonna -57 rekisteröitiin Suomessa iso erä CJ-5 malleja. Useat niistä oli -56 mallisia. Tuo -55 onkin sitten ihan alkupään tuotantoa.
Omani on rekisteröity -57 ja on myös sinä vuonna valmistunut.

Suomessa nämä myytiin traktori nimikkeellä maatalouteen. Puhuttiin traktorivaihteistosta ja toissijaisesti kuljetusvaihteistosta.

Auton merkki oli silloin Willys Jeep CJ-5, vaikka se olikin jo Kaiserin omistuksesa.

Autoa myi aikoinaan Kansanauto Oy

Avatar
Jeep-Antti
Viestit: 134
Liittynyt: 27.03.2008. 9:06
Paikkakunta: Anjala

Viesti Kirjoittaja Jeep-Antti » 26.09.2011. 12:48

Aakku kirjoitti:Tuo CJ-5 näyttäisi olevan sarjanumeron perusteella -55 mallinen.

Vuonna -57 rekisteröitiin Suomessa iso erä CJ-5 malleja. Useat niistä oli -56 mallisia. Tuo -55 onkin sitten ihan alkupään tuotantoa.
Omani on rekisteröity -57 ja on myös sinä vuonna valmistunut.

Suomessa nämä myytiin traktori nimikkeellä maatalouteen. Puhuttiin traktorivaihteistosta ja toissijaisesti kuljetusvaihteistosta.

Auton merkki oli silloin Willys Jeep CJ-5, vaikka se olikin jo Kaiserin omistuksesa.

Autoa myi aikoinaan Kansanauto Oy
Todennäköisesti juuri näin on. Olen itsekin kuullut huhuja, että alkusarjan autoissa olisi ollut riipukkeet etujousten takapäässä, kuten tässä mun autossa. Myös tuulilasi on ollut alunperin kaksiosainen ja lasi eteenpäin avautuva.
Vuosimalli taisi aikanaan määräytyä aika pitkälti myynti tai rekisteröintivuoden mukaan.

Rakensin aikanaan auton muutoinkin muistuttamaan enempi 60-luvun lopun Kaiserin valmistamia malleja, koska itse pidän ulkonäköä silloin onnistuneimpana ja tekniikka oli lähempänä autossa nyt olevaa tekniikkaa.
AMC:n vaikutuksesta -72 alkaen etuosa hieman piteni sopusuhtaisuuden kustannuksella, jotta saatiin tilaa suoralle kuutosmoottorille.

Aakku
Viestit: 28
Liittynyt: 13.06.2011. 23:51
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aakku » 26.09.2011. 22:40

Jeep-Antti kirjoitti:Todennäköisesti juuri näin on. Olen itsekin kuullut huhuja, että alkusarjan autoissa olisi ollut riipukkeet etujousten takapäässä, kuten tässä mun autossa. Myös tuulilasi on ollut alunperin kaksiosainen ja lasi eteenpäin avautuva.
Vuosimalli taisi aikanaan määräytyä aika pitkälti myynti tai rekisteröintivuoden mukaan.
Mielenkiintoista nippelitietoa.
Omassani tosiaan on ne riipukkeet etujousien etupäässä.
Tuulilasikehys on omastanikin mennyt ilmeisesti vaihtoon. Pyyhkijät pitäisi olla yläreunassa, mutta mulla on alhaalla.
Kaikkea pientä muutakin on vuosien saatossa vaihtunut. Olisi mielenkiintoista nähdä sen aikainen alkuperäinen "Suomi" auto.

juhap
Viestit: 9
Liittynyt: 05.10.2011. 8:23
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja juhap » 05.10.2011. 14:53

Minunkin 57 Willys on numeron perusteella 55 tehty. Ja tuulilasi kaatuu sekä aukeaa. Samoin jousen riipukkeet on etujousen takapäässä. On siis ilmaisesti tuota alkupään tuotantoa. Tuo mun auto on purettu joskus aikoja sitten ja hiekkapuhallettu. Muuten se on "alkuperäinen"... vielä jonkin aikaa.

Kuvia www.amccf.com -> forum-> willys cj5 -57... juhap
AMC

Mikko V.
Viestit: 37
Liittynyt: 05.10.2012. 1:10
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

Viesti Kirjoittaja Mikko V. » 08.10.2014. 0:26

Vanha aihe, mutta mielenkiintoinen... Ikuisuusprojektini, eli CJ-5 vuonna 1956 käyttöönotettu, omaa myös aukeavan 2-osaisen tuulilasin, sekä myöskin etujousien riipukkeet löytyy takapäästä.. Eli 1955 taitaa olla tämänkin vuosimalli.

Osat alkaisi olemaan koossa, joten taitaa tulla entraus eteen tässä tulevan talven aikana.
Ei kaikki ruostunut ole romua..

Aakku
Viestit: 28
Liittynyt: 13.06.2011. 23:51
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aakku » 09.10.2014. 15:31

Mikko V. kirjoitti:Vanha aihe, mutta mielenkiintoinen... Ikuisuusprojektini, eli CJ-5 vuonna 1956 käyttöönotettu, omaa myös aukeavan 2-osaisen tuulilasin, sekä myöskin etujousien riipukkeet löytyy takapäästä.. Eli 1955 taitaa olla tämänkin vuosimalli.

Osat alkaisi olemaan koossa, joten taitaa tulla entraus eteen tässä tulevan talven aikana.
Laita kuvia...

Mulle on tullut se käsitys, että siviilikäyttöisissä CJ-5 malleissa on kiinteä yksiosainen tuulilasi. Jostain syystä Suomeen tuoduissa yksilöissä oli kuitenkin tuo sotakäyttöön tarkoitettu avattava malli. Liekö sitten varusteltu niillä osilla mitä varastosta saattoi löytyä.
Itselläni on vääränlainen uudempi lasinkehys, jossa pyyhkijät ovat alareunassa. Edelleen on hakusessa sellainen versio, jossa pyyhkijät asettuisivat yläreunaan.

Netistä tuli juuri tilattua alkuperäinen peitelevy alkuperäisessä pakkauksessa konepellin ilmanottoaukkoon. Mielenkiintoiseksi sen tekee se, että pakkauspäiväksi on merkitty 6/53. Tämä osa on alkuperäisessä sotajeepin mattavihreässä värissä. Pitää ottaa siitä värianalyysi talteen. Väri osoittautui jotakuinkin identtiseksi auton nykyväriin verrattuna.

Mikko V.
Viestit: 37
Liittynyt: 05.10.2012. 1:10
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

Viesti Kirjoittaja Mikko V. » 10.10.2014. 12:47

Omani on muutenkin pikkuisen sekava yksilö.. Tullut uutena Rajavartiolaitokselle, ollut vuoteen 1959 asti Imatralla, Sieltä siirretty sitten Lapin Rajavartioston käyttöön, ensin Rovaniemelle ja vuodesta -63 eteenpäin Ivaloon. Myyty siviiiliin vuonna 1973. Viimeksi ollut liikenteessä vuonna 1975.

Jossakin vanhassa Mobilistissa oli kuva, jossa tuo esiintyi 1960-luvulla Puoliperä-LA-322 Mersun kanssa Saaariselällä jonkun LR:n rakennusprojektin tiimoilta. Kuvan perusteella nuo nykyiset varusteet ovat ollleet jo silloin tuossa paikkallaan (aistikas peltihyttä safaritelineineen, 2-osainen lasi ja vararengas sisällä.
Vararengastelineen siirrolle ja eräille valaisinmuutoksille löytyy peruste vuoden 1961 katsastuspapereista. Sealed Beam- umpiot on määrätty poistettaviksi, samoin, kuin vararengasteline auton kyljestä...

Saapa nähdä, että mitä tästä syntyy... Tuulilasi ainakin jää virkaansa. Todennäköisesti tuo kabiinikin jossakin muodossa...
Ei kaikki ruostunut ole romua..

Aakku
Viestit: 28
Liittynyt: 13.06.2011. 23:51
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aakku » 10.10.2014. 14:12

Tuosta varapyörätelineestä sivulla olen myös kuullut juttua, että se olisi joskus ollut kiellettyä. Wanhoissa maatalousnäyttelyfilmeissä vuodelta -59 varapyörä oli kyllä sivulla, paitsi yhdessä siirretty taakse.

Etulokasuojassa olevat vilkut lienevät myös suomalaisia katsastusvaatimuksia. Ainakin sellainen kaikissa filmin autoissa näkyy, kuten on omassanikin.

Peilejä on monen sorttisia. Alkuperäisen näköisiä ei juuri missään vanhoissa kuvissa näe. Omassani on isot peilit kahden puolen ikkunaraameisssa ja ne saa varresta taitettua sisään. Ajattelin ilman muuta niiden olleen kotikutoisia, mutta sitten näin yhdessä vanhassa muotinäytöskuvassa samanlaiset peilit varsineen. Liekö nekin olleet jotain maahantuojan omia varusteita.

Takavalot on omassani jossain vaiheessa muutettu sellaisiksi, että niissä on eurooppalaiset keltaiset vilkut mukana. Lieköhän vaadittu katsastuksessa muutettaviksi. Nyt olen asentelemassa jenkkivaloja takaisin, jossa on taas vilkkuva jarruvalo.

Mikko V.
Viestit: 37
Liittynyt: 05.10.2012. 1:10
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

Viesti Kirjoittaja Mikko V. » 11.10.2014. 0:24

Omassani myös vilkut siirretty lokasuojiin. Peili tässä on ollut vain kuskin puolella etulokasuojan päällä 10x15cm suorakaidemalli (jalka ja taustalevy tallessa)

Penkkejä tässä LR:n exässä on ilmeisesti ollut vain kuskille ja vänkärille.. ts. takapenkille ei löytynyt edes kiinnityspaikkoja.
Ei kaikki ruostunut ole romua..

Aakku
Viestit: 28
Liittynyt: 13.06.2011. 23:51
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aakku » 11.10.2014. 11:18

Mikko V. kirjoitti:Omassani myös vilkut siirretty lokasuojiin. Peili tässä on ollut vain kuskin puolella etulokasuojan päällä 10x15cm suorakaidemalli (jalka ja taustalevy tallessa)

Penkkejä tässä LR:n exässä on ilmeisesti ollut vain kuskille ja vänkärille.. ts. takapenkille ei löytynyt edes kiinnityspaikkoja.
Siinä autenttisessa -56 Suomi filmissäkin oli asennettu yhdessä autossa peili lokasuojan päälle.

Takapenkin pohjaa on mulla paikattu plootulla, mutta näkyy vielä kiinnityspisteitä. Penkki on sittemmin muuttunut sivuilla lokasuojien päällä poikittain oleviksi selkänojattomiksi penkeiksi. Auto on nyt rekisteröity kuudelle hengelle.

Avatar
Jeep-Antti
Viestit: 134
Liittynyt: 27.03.2008. 9:06
Paikkakunta: Anjala

Re: Willys Jeep CJ5 -57

Viesti Kirjoittaja Jeep-Antti » 25.02.2015. 14:53

Täytyy nyt testata uuden foorumin toimivuutta ja laittaa kuva nykyisestä asusta.

Kuva

Viime kesänä rakentelin rättikatolle putket ,mutta joutuu vielä tuota wranglerin kattoa muokkaamaan ja tekemään purjerenkaita käyttäen kiinnityspisteitä. Oviaihiot olis ,mutta ei taida niitä tulla. Takaosan kiinnityksen kun keksis hyvän ,semmoisen ettei pressu hakkaa ajoviimasta ja pysyisi päältä kireällä.

Kirjoita vastaus